(15.00 hodin)
Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, vážený pane předsedo. Milé kolegyně, kolegové, já reaguji fakticky na paní kolegyni poslankyni Balcarovou prostřednictvím pana předsedajícího. Chtěl bych uvést konkrétní příklad, se kterým mám osobní zkušenost, tedy ještě coby ministr zemědělství, kdy se na mě obraceli opakovaně ředitelé podniků povodí coby majitelé pozemků okolo drážního tělesa, že jim drážní úřad uložil, aby provedli kácení některých dřevin, které byly rizikové pro ohrožení provozu na tom drážním tělese. Ale okamžitě proti tomu rozhodnutí v řádu dnů přišlo rozhodnutí orgánu ochrany přírody, které řeklo - nekácet. A teď stála proti sobě dvě rozhodnutí se stejnou právní silou a mohla se maximálně lišit ve výši té sankce. A jak se ten ředitel měl rozhodovat? A tyto spory jsme řešili i několik měsíců a nepodařilo se nám je vyřešit.
Tato sněmovní verze jednoznačně říká, že v těchto klíčových momentech je přece jenom o něco přednější zdraví strojvedoucích a zdraví cestujících a jejich bezpečnost. Můj tatínek je celoživotně strojvedoucí. Zkuste si představit optiku, že jste v kabině lokomotivy, která jede 160 km v hodině, a spadne vám tam velký strom. Budete riskovat to, že budete ohroženi na zdraví nebo na vážném poškození zdraví? Sněmovní verze neříká, že všechno okolo trati do výšky stromů a vzdálenosti od toho drážního tělesa bude vykáceno. To ani náhodou neříká. Ale dává tu sílu vah o něco víc ve prospěch bezpečnosti těch, kteří jedou tím vlakem. A to si myslím, že je v pořádku.
Děkuji za pozornost. (Ozývá se potlesk zprava.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. V tuto chvíli nevidím nikoho přihlášeného do rozpravy. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení. Nikoho nevidím. Rozpravu končím. Je zájem o závěrečná slova? Pan ministr i pan senátor budou mít závěrečné slovo. Prosím.
Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Tak děkuji moc. Já bych si dovolil jenom krátce zareagovat. A zdůrazňuji - jedná se o možnost, nikoliv povinnost provozovatele dráhy oklešťovat či odstraňovat stromy. To je první, nejdůležitější věc. Nebudou tady žádné holé pláně, jak se tady z některých slov předřečníků může vytvářet dojem.
A druhá věc. Dovolil bych si zaujmout stanovisko k osobním údajům. Já jako ministr dopravy mám stejný zájem jako kolegové po mé pravici na ochraně osobních údajů. Kolegové se tady ptali, proč ty údaje o kupujících jsou potřeba. A já říkám, že každý, kdo si kupuje elektronickou jízdenku, každý, kdo si kupuje na internetu doklady, pořizuje různé věci, tak některé údaje poskytuje, je to běžné. Tak proč jsou potřeba v daném případě? Tak je to proto, aby bylo možno vystavit fakturu. Aby bylo možno vystavit daňový doklad. Je to proto, aby bylo možno vůbec založit účet v rámci informačního systému. Aby bylo možno tento systém využívat i prostřednictvím mobilní aplikace. Tento systém bude možno využít i bez registrace, pokud si to kupující bude přát. Ale pokaždé pak bude muset znovu zadávat minimálně mailovou adresu atp. Proč to potřebuje nadále? Proč je to třeba? A to pro plnění ze samotné přepravní smlouvy, kdy prostředky v případě vrácení jízdného, zaplacení kompenzace za zpoždění atd. budou placeny ve prospěch toho kupujícího. Tyto údaje, které tam kupující dobrovolně bude dávat, jsou v jeho prospěch. Děkuji.
Dovolil bych si požádat o schválení sněmovní verze. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. A nyní má slovo pan senátor.
Senátor Mikuláš Bek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, už jen stručnou poznámku. Major Terazky říká: Popíliť! Všetky popíliť! A ta věta je samozřejmě komická v kontextu té knihy svojí bizarností, protože prostě ten krok není v proporci k zdravému rozumu.
Já myslím, že každý zásah do soukromých práv vlastníků má být v proporci k míře ohrožení. A já nevím, jestli jste si všichni vědomi těch čísel, která stojí za tou naší debatou. V posledních šesti letech počty srážek vlaků se stromy dosahují zhruba 70 až 90 ročně. Naštěstí se při nich nikdo nezabil a zraněných jsou jednotky, mezi jedním a třemi ročně. V roce 2018 došlo naproti tomu k 13 tisícům srážek aut se zvěří, při nichž došlo ke spoustě úmrtí, zranění těžkých, lehkých, ale nikoho z nás nenapadlo, že bychom vybili všechnu zvěř preventivně. A kácení stromů v tom dosahu jízdní dráhy je prostě podobně radikální krok.
A já nemohu souhlasit s tvrzením, že je to pouze právo toho provozovatele. Právě ta inkriminovaná věta de facto dělá z toho práva povinnost, protože prostě žádný provozovatel nebude riskovat, že náhodou při nehodě, protože nenaplnil zákon, který říká, že je to riziko, nejednal preventivně. A proto se lidé budou uchylovat k tomu kácení z preventivních důvodů, aby se ochránili, protože zákon říká, co jsou ohrožující dřeviny. Takže z pohledu Senátu, opakuji, jde o příliš ostré vymezení a Senát se domnívá, že je namístě zvážit jinou podobu toho opatření, které by specifikovalo tuhle problematickou část. A nepochybně k tomu bude příležitost při nejbližší novelizaci drážního zákona. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. A já nyní tedy přivolám naše kolegy z předsálí, protože přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Eviduji žádost o odhlášení, které jsem právě vyhověl, a poprosím, aby se všichni přítomní znovu přihlásili svými kartami. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 326/7, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 326/8."
Já zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro znění schválené Senátem. Kdo je proti?
Hlasování 359, přihlášeno je 176 poslanců, pro 68, proti 93. Návrh přijat nebyl.
Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Kvorum máme nastaveno správně na informační tabuli.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 326/7."
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování 360, přihlášeno je 180 poslanců, pro 132, proti 28. Návrh byl přijat. Já konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.
Děkuji panu senátorovi, děkuji vám všem a končím tento bod.
Otevírám bod číslo
297.
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní
v souvislosti se zvyšováním příjmů veřejných rozpočtů
/sněmovní tisk 509/5/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 509/6. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty. Já vítám mezi námi pana senátora Vladislava Vilímce (sedá si ke stolku zpravodajů) a poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům nejprve vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Vás v sále poprosím, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, o klid.
Máte slovo, paní poslankyně. ***