(14.50 hodin)
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové. Já budu stručný, byť teď jsem smutný ze stanoviska ODS a nečekal jsem tu argumentaci proti návrhu zákona, resp. proti té sněmovní verzi, naopak tedy podporu senátní. Přesto budu mluvit o jiné věci, a to o tom, co se mě týká, o oné větě, která byla předmětem odmítnutí Senátu ve věci kácení dřevin. A opravdu velmi stručně chci vysvětlit to, co jsem vysvětloval řadě občanů, kteří mi posílali e-maily.
Ta věta, ustanovení, tak jak je můj pozměňovací návrh, prosím, není drakonická. Je to opravdu o filozofii celého pohledu na bezpečnost dráhy, na ochranu dráhy. Je potřeba vysvětlit, že ten současný stav opravdu není ideální a nefunguje. Je to o tom, že pokud správce dráhy, infrastruktury SŽDS požádá o kácení, musí poměrně komplikovaně prokazovat nebezpečnost nebo poškození, špatné zdraví stromu. Často je rozhodnuto, že je z dendrologického pohledu v pořádku, a to kácení, byť strom je třeba těsně nad dráhou, umožněno není. Hovořila o tom Květa Matušovská. Ona podávala v legislativním procesu návrh, který byl podle mého názoru, a nemyslím to nijak ve zlém, byl poměrně z mého pohledu mnohem radikálnější, ustanovení zákona 114 o ochraně přírody z něj bylo přímo vyňato. A to by možná bylo to, čeho se báli ochránci přírody. To by mohly znamenat ty potenciální holiny v ochranném pásmu.
A tady chci vysvětlit náš návrh a o to opírám prosbu, abyste podpořili sněmovní verzi, tu původní. Říká, že SŽDC musí požádat drážní správní úřad, tedy Drážní úřad, o povolení a pouze u dřevin, které jsou potenciálně nebezpečné. Představte si nějakou křivku, kde se mění se vzdáleností a výší stromů. Velmi jednoduše, 15- nebo 10metrový strom, který je daleko 20, 25, 30 metrů od dráhy, nikdy nikdo ani nemůže skácet, protože by neprokázal, že takový strom tu dráhu ohrožuje. Ale pravdou je, a to je férové říci, a to je právě o tom pohledu na svět, o tom vyvážení, jestli chceme více upřednostnit zdraví lidí a ochranu a bezpečnost, anebo přírodu. Stromy, které budou těsně u dráhy, a je jich takových bohužel hodně, ve vzdálenosti pěti šesti metrů a jsou vysoké, tak ano, ty po případném přijetí tohoto návrhu káceny být mohou. Podívejte se ale prosím na energetický zákon, kterým jsme se inspirovali. Tam je to zkrátka bez diskuse, tam je to jasně dané.
Nechci zdržovat fotografiemi vykolejených vybouraných vlaků, fotografiemi krve ze stanoviště strojvedoucího. Opravdu jenom díky odvaze strojvedoucích, mašinfírů, a včasným zásahům ty mimořádné události, jen za letošní rok jich bylo zhruba 10 až 15, skončily "zatím jenom" vykolejením nebo drobným zraněním a ne smrtí. Takže prosím, já nechci nijak strašit, ale zkusme se na to podívat z tohoto pohledu. Správce železnice může kácet jen ty stromy, které opravdu blízce ohrožují. Rozhodně - to musím odmítnout - nehrozí drakonické vytváření nějakých průsmyků nebo holin daleko od dráhy.
A poslední doplnění. My jsme o tom s panem senátorem mluvili, já jsem si to ověřoval i u dopravních podniků. Ano, i dopravní podniky to budou moci využít a jsou za to rády. Příklad z mého regionu, z Pardubic. Trolejbusová trať z Pardubic do Lázní Bohdaneč obklopena stromy, není možné ty stromy tam dnes upravit nebo vyčistit a opět to působí nebezpečné situace a také velké náklady. Takže i to by mělo do jisté míry pomoci.
A poslední, to, co jsem zaznamenal ze Senátu. Ta ochranná pásma jsou různá. U lanovek je to pouze 10 metrů, u regionálních drah 30 a pouze u těch celostátních 60. Takže i to je odpověď na tu obavu. Určitě, věřte mi, nebudou po České republice vznikat nějaké šílené holoseče. A snad budiž jakýmsi ujištěním stanovisko Richarda Brabce, ministra životního prostředí, který sám toto vnímá jako jistý rozumný kompromis mezi ochranou lidského zdraví a ochranou přírody. A panu ministrovi za ten přístup chci moc a moc poděkovat. Takže prosím o podporu sněmovní verze. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji, pane poslanče. Faktická poznámka, pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Já bych chtěl zareagovat na vystoupení pana poslance Kolovratníka. Já si myslím, že jsem ho nepřekvapil - já jsem nemluvil o dřevinách. Tím, že jste ten návrh zákona zatížili zbytečným sběrem osobních dat, tak jste si snížili počet hlasů pro. Takhle jednoduché to je. Takže bych prosil, abychom v rozpravě argumentovali - pan poslanec Kolovratník mluvil o dřevinách, já jsem o nich nemluvil vůbec, já jsem z našeho pohledu charakterizoval hlavní překážku toho, abychom ten návrh podpořili. Ať už ve sněmovní, nebo v senátní verzi. Ta senátní verze to ovšem vypouští. Možná senátní verze mohla jít ještě radikálněji ve vypuštění, to připouštím, ale abychom prosím reagovali, argumentovali na svého předřečníka, ne něčím jiným. To je všechno.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Do rozpravy je přihlášena paní poslankyně Balcarová.
Poslankyně Dana Balcarová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já bych ráda reagovala na slova pana kolegy Kolovratníka, který tady říkal, že nechce strašit, ale přitom tady mluvil o krvi strojvedoucích. Mně to přijde, že to opravdu strašení je a je to vnášení zbytečně aspektu, který podle mě do této rozpravy vůbec nepatří. Stejně tak sem nepatří to, jestli stojí proti sobě ochrana a zdraví cestujících a jejich bezpečnost a ochrana stromů, ochrana přírody. Protože tak tomu v tomto případě vůbec není. V tomto případě jde o to, že si někdo chce pouze zjednodušit možnost plošně kácet kolem tratí. Protože současná legislativa, tak jak je, už možnost kácet kolem tratí umožňuje, a to jednak ve zrychleném režimu 15 dnů, to znamená, že ten, kdo chce kácet kolem tratí, když do 15 dnů toto oznámí orgánu ochrany životního prostředí, to se k tomu pouze vyjádří, jestli zde není nějakým způsobem ohrožené území, jako třeba území Natura 2000 nebo chráněná území, kde samozřejmě je potřeba kácení obzvláště zvažovat. A v případě vážného rizika se dokonce může kácet okamžitě a dodatečně toto oznámit. Už v tuto chvíli toto zákon umožňuje, takže já třeba nevidím vůbec důvod, proč někdo požaduje, aby se možnost kácení ještě prolomila do té míry, že se bude moci kácet bez jakéhokoli oznámení v docela velkém rozsahu.
Nevím, jestli by byl pan Kolovratník schopen říct, o kolik stromů, jak velkou plochu v České republice jde. O kolik stromů bychom schválením tohoto zákona, této novely, tak jak on navrhuje svým pozměňovacím návrhem, přišli. Protože když se podíváme, jak hustá je síť železnic v České republice, a většinou vede údolími, kde na svazích rostou stromy, tak si sama nedovedu představit, jak velká újma na životním prostředí by to byla. Takže pane kolego Kolovratníku, můžete mi nějakým způsobem vyčíslit, jaký by to mělo dopad? Děkuji. Prostřednictvím pana předsedajícího samozřejmě se ptám.
Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, děkuji za dodržení jednacího řádu. A pan poslanec Kolovratník vám teď nemůže odpovědět, protože jsou zde dvě faktické poznámky. Nejprve pan poslanec Adamec, poté pan poslanec Jurečka. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, vážený pane předsedo. Vážené kolegyně, kolegové, tak já tedy musím říct jednu věc. Kdybych si měl vybrat z těch verzí, tak bych si vybral z každé něco. Ale jinak, když se tu bavíme o bezpečnosti, tak si myslím, že bezpečnost lidí na tratích obecně by měla být priorita číslo 1. Představa nějakého divokého kácení podle mě nehrozí, protože to stojí velké množství peněz. A přiznám se, že mě moc mrzí, že došlo k té úpravě v Senátu, protože pro mě je důležitější ochrana osobních údajů cestujících. A to rozhodne, pro jakou verzi my budeme hlasovat. To je ten problém, který já v tom vidím. Samozřejmě o těch stromech jsme se bavili dlouho. Nakonec teď běží v televizi krásná reklama, myslím na T-Mobile, jak se koukají na pohádky, když vláček jede krajinou a spadne na trať strom, ubrzdí to šťastně a dívají se na pohádku, vánoční idylka. Jenže v reálu to vypadá úplně jinak. Takže prosím, bezpečnost je jednostranná. Na druhé straně ale ani ta senátní verze nezpochybňuje to, že je potřeba okolí trati dráhy udržovat. Takže z tohoto důvodu my podpoříme senátní verzi, protože ochrana osobních dat pro nás je priorita číslo 1. Je to o osobní svobodě každého cestujícího.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Jurečka, faktická poznámka. ***