(13.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Paní poslankyně Gajdůšková svoji faktickou poznámku zrušila, ale teď se přihlásil pan poslanec Rais jako poslední faktická poznámka v tuto chvíli. Prosím.

 

Poslanec Karel Rais: Dobrý den. Protože bych se asi jinak nedostal ke slovu... Tak já si myslím, že to, co tady řekl Ivo Vondrák, je to podstatné. Proč tady ten návrh leží? No protože někdo je vyděšený, že byla velká úmrtnost z matematických testů, zatímco třeba mezinárodní testy PISA, tak jak tady několikrát bylo řečeno, dopadly slušně - ne výborně, ale solidně. Takže celé je to, když to úplně zjednoduším, o chybě nějakého úředníka v Cermatu. Všichni jsme dělali testy, tak víme, že tam můžeme dát deset chytáků, a zlikviduji celý ročník. A můžu to nechat volný, a všichni mi projdou. Je to v podstatě o nastavení testů. Z tohohle pohledu - tady to párkrát zaznělo a myslím si, že i v návrhu kolegy Bartoně - by bylo užitečné, nebo aspoň bychom měli diskutovat na těch výborech o tom, jestli maturitní testy nepřenést na úroveň školy, protože jsem zažil i případy, kdy jedno selhání neslo v podstatě zklamání minimálně na ten rok. A toto samozřejmě lidi, kteří znají toho maturanta... Tak toto by bylo odstraněné. Čili jenom jsem chtěl zdůraznit, že to si myslím, že je ta pravá příčina. Nemá smysl vykládat, co ten Cermat dělá, to všichni víme, jak výborně pracoval v uvozovkách, ale my řešíme problém, který si zjednodušil nějaký úředník.

A druhá, poslední věc, jestli bych ještě mohl. Postavili jsme to v roce 2016, 2015 do jakéhosi solidního stavu a teď ten stav víceméně zbytečně rozbíjíme. Tak jak řekla kolegyně Valachová, můžeme upravit vyhlášky, ti zemědělci tady vždycky křičeli, pamatuji kolegyni poslankyni Dobešovou (předsedající upozorňuje na čas), čili toto se všechno dá řešit úpravou vyhlášky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pana poslance Klause zklamu, ještě pan poslanec Výborný se přihlásil s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo. Budu stručný a budu nekonfliktní. Rozumím pánům kolegům z vysokých škol, nicméně já myslím, že tady zvítězil rozumný komplexní pohled Ministerstva školství. A velmi bych poprosil, abychom tady nedehonestovali jak práci Cermatu, tak práci současného pana ministra, protože skutečně mohli jsme to tak nechat a potom by vaše vláda a vaše ministerstvo spravované hnutím ANO řešily ten obrovský problém, který není na gymnáziích, vůbec ne, samozřejmě, každý gymnazista je úplně v pohodě, ale který by byl na těch odborných školách. Pokud tady tento systém není na to připravený, tak já si myslím, že je velmi zodpovědným přístupem právě to, co navrhuje Ministerstvo školství, potažmo i poslanecký návrh. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A to byla v tuto chvíli poslední faktická poznámka, takže já prosím pana poslance Klause v obecné sloučené rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Václav Klaus: Tak dobrý den, dámy a pánové. Já jsem trpělivě vyčkal, až skončí faktické poznámky, ale nikomu to nevyčítám, protože sám často hovořím ve faktické poznámce.

Za prvé dochází k zajímavému jevu, že budu částečně souhlasit s paní poslankyní Valachovou, což je matematickým důkazem toho, že jsem humanista a v každém hledám především člověka. Budu se snažit také být nekonfliktní. Přesto si nemůžu pomoci, že ta snaha projednat tento zákon v devadesátce mi přijde naprosto nedůstojná a trapná. To jsou prostě vážné věci a ta snaha, že se to tady jako odmává během čtvrt hodiny, všechno se zase přemění, to skutečně se příliš nepovedlo, abych tady zahájil debatu o tomto zákoně.

Teď věcně. Ten zákon byl připravován delší dobu a jeho obsahem bylo zjednodušení a odbyrokratizování státní maturity s tím, že to, co bude dělat stát a jakoby ty školy úkolovat, se stáhne na ty tzv. didaktické testy. To byla věc, kterou, myslím, všichni lidé napříč resortem zprava zleva velmi silně podporovali, a já ji podporuji také, to znamená, že stát dodá testy, otestuje matiku, češtinu, angličtinu, ti, co mají pětku, tak holt maturitu nemají, ti, co mají čtyřku a lepší, pokračují do školní části maturity a tu už si nějakým způsobem řídí ta škola. Čili až doposud to bylo v pořádku. A já bych zde podpořil pana ministra s tímto návrhem.

No a pak se stalo to, že tam najednou přilítla další část, a to je zrušení matematiky. A tady už s tím souhlasit nemohu, protože pane ministře, vy si musíte uvědomit, jestli je vaší rolí hájit vzdělanost, konkurenceschopnost České republiky, anebo jestli je vaší rolí honění se za pár hlasy sedmnáctiletých a osmnáctiletých mladých lidí. Já si myslím, že je to a), a za druhé si myslím, že ani to b) vám nebude fungovat, protože Piráti navrhují, aby byla maturita za účast nebo něco takového podobného, takže stejně vám ty voliče jakoby seberou v této věci (ozývá se smích i potlesk), takže to úplně šťastné není.

Pak jsem tady často zaslechl jméno paní ředitelky Schejbalové z Asociace ředitelů gymnázií. Tak tady musím říct, že učí našeho Kubu, takže já bych jí také velice rád poděkoval za její stanovisko - a setrvalé - z hlediska maturity z matematiky. A budu pokračovat.

Celou dobu, jak sleduji ten veřejný prostor, tak se furt bavíme o tom - učitelé nemají vážnost, slabí studenti přicházejí na vysoké školy, všechno je to jenom průtokáč na peníze. A řešení? Zrušíme maturitu z matematiky. No tak já nevím, někdo z nás tady má to myšlení matematický nebo základní logický nějaký divný. Argumenty matematika se špatně učí, tak počkáme do roku 2090, až se bude učit dobře - to také není řešení, to už přece budeme dávno mrtví kvůli té klimatické krizi (ozývá se smích), čili to není řešení, které bychom mohli občanům nabídnout.

Každý pak taky často - tady kolegyně starostka hovoří o starostech, logicky, tak já budu hovořit jako ředitel školy. Ve chvíli, kdy začala státní maturita, tak já jsem na naší škole zavedl povinnou maturitu z matematiky ve školní části o řád těžší, než je ta státní. Nebylo to moc populární, měli jsme tam spousty humanitně orientovaných studentů, ale každý rok jsem mohl házet viktorky, když vyšly výsledky státní maturity a byli jsme první v republice. Neboli to, že odstranit všechno ze škol, co někomu připadá těžké, a ve školách má být jenom všechno snadné a zábavné, to není cesta pro Českou republiku.

A teď si dovolím ještě jeden hlavní argument. Já mám těch dětí víc, nejenom u paní ředitelky Nad Štolou, mám taky prvňáčka. No tak přijde prvňáček do školy, učí se číst atd., ale má čtyři hodiny počtů. V druhé třídě zase čtyři, pak má pět, pak má zase pět... A takhle to plus minus pokračuje až do maturity. Čili čtvrtina peněz, úsilí, učitelů, učebnic, naprosto všeho. A my pak po třinácti letech řekneme - to byla jenom taková legrace, to ani nebudeme zkoušet, protože někomu to připadá těžké. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP