(9.40 hodin)
(pokračuje Toman)

Nad rámec adaptace uvedeného nařízení je cílem návrhu zákaz uvádění na trh potraviny dvojí kvality, tj. potravin, které jsou označené zdánlivě totožně s potravinou uváděnou na trh v jiném členském státě Evropské unie, ačkoli potravina uváděná na trh v České republice má odlišené složení nebo vlastnosti. Dále upřesnění a doplnění podmínek pro označení česká potravina a stanovení podmínek pro dobrovolné označení výrobce. Stanovení odpovědnosti Ministerstva zemědělství za přijímání žádostí provozovatelů potravinářských podniků a určení, zda potravina je potravinou nového typu. Stanovení Státní zemědělské a potravinářské inspekce národním správcem úložiště dat v souvislosti se zajišťováním povinné sledovatelnosti tabákových výrobků. V návaznosti na usnesení vlády ze 17. října 2018 číslo 671 určení Státní tiskárny cenin, státní podnik, jediným vydavatelem identifikátorů pro tabákové výrobky.

Součástí návrhu zákona je novela zákona o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, která reaguje na nutnost adaptace nařízení Evropské unie o úředních kontrolách, požadavky kontrolní praxe a rostoucí zájem o nákup potravin prostřednictvím internetu. Součástí návrhu zákona je dále novela o bankách, která umožní Státní zemědělské a potravinářské inspekci získat od banky nezbytné informace vedoucí ke ztotožnění kontrolované nebo povinné osoby.

S ohledem na uvedené a zejména lhůtu stanovenou pro adaptaci změn nařízení o úředních kontrolách bych vás rád současně požádal o možnost zkráceného projednání ve výborech na 30 dní. Děkuji za pozornost. (Hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Pavel Kováčik. A poprosím klid v jednacím sále. Poprosil bych klid v jednacím sále. Děkuji. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, paní a pánové, přeji vám hezký den. Dovolte mi, abych vás v krátkosti seznámil se zpravodajskou zprávou k návrhu zákona, který tady pan ministr Toman představil.

Nezbytnost navrhované právní úpravy spočívá v odstranění dosavadních nesrovnalostí a problémů, které přišly, jak je život přinesl, resp. jak je přinášejí změny nařízení evropských institucí. A tak například dojde k uvedení zákona č. 110/1997 Sb., to je zákon o potravinách a tabákových výrobcích, do souladu s novou evropskou právní úpravou o úředních kontrolách a těch ustanovení, která nebyla obsažena ve starém nařízení o úředních kontrolách. Adaptace nařízení bude spočívat ve vytyčení nových požadavků a povinností Ministerstva zemědělství a v úpravě těch stávajících, které se týkají informačních povinností vůči Evropské komisi a případně i dalším členským státům. Návrhem dojde k zefektivnění koordinace dozorové činnosti a spolupráce s Evropskou komisí a také k úpravě problematiky způsobu odběru vzorků při úřední kontrole. Dále dojde k úpravě financování úředních kontrol. Novela zákona stanoví pravidla pro opatření a sankce v případě porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady 2017/625. Novela dále poskytne nezbytnou úpravu používané terminologie. V oblasti tabákových výrobků dojde k adaptaci zákona č. 110/1997 Sb. doplněním dílčích ustanovení, která jsou nezbytná v souvislosti s přijetím nové sekundární legislativy, zejména zmocnění příslušných státních orgánů, a dále doplněním a úpravou ustanovení týkajících se elektronických cigaret a náhradních náplní do nich. Dále dojde k úpravě kompetencí mezi dozorovými orgány pro kontrolu potravin z hmyzu, zefektivnění praxe při kontrole potravin a ke zpřesnění ustanovení o elektronických cigaretách a náhradních náplní do nich.

V zákoně č. 146/2002 Sb. bude upraven rámec pravomocí kontrolního orgánu a oprávnění inspektorů, což přispěje k efektivnosti úřední kontroly. Provedením řádné adaptace bude uveden zákon č. 146/2002 Sb. do souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady EU 2017/625, což jest nezbytné pro řádný výkon kontrolní činnosti. Bude reagováno na poznatky z aplikační praxe, což rovněž přispěje k zefektivnění úřední kontroly a k posílení právní jistoty jak kontrolovaných osob, tak kontrolujících.

Návrh právní úpravy je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, je slučitelný s předpisy Evropské unie, s judikaturou soudních orgánů Evropské unie a s obecnými právními zásadami práva Evropské unie. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji panu zpravodaji a otevírám rozpravy, do které mám přihlášené zatím dva poslance - pana poslance Radka Holomčíka a pana poslance Petra Bendla. Než vám dám slovo, přečtu ještě omluvy. Pan poslanec František Vácha se omlouvá na celý den ze zdravotních důvodů, paní poslankyně Pavla Golasowská od 13.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů, paní ministryně Benešová dnes celý jednací den z pracovních důvodů, pan poslanec František Navrkal do 9.20 z osobních důvodů a paní poslankyně Monika Jarošová dnes od 9 hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů.

Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, předkládaný tisk obsahuje několik ustanovení, vůbec se nebudu zabývat těmi, která se věnují implementaci evropského práva, a chtěl bych tady krátce jenom něco říct k té části, která se týká takzvané dvojí kvality potravin.

Popravdě musím říct, že mě ten nápad, jak tento problém řešit, ze strany Ministerstva zemědělství překvapil, protože když si člověk domyslí tu konstrukci do detailu, tak my vlastně neříkáme jenom to, že nechceme, aby tady byly méně kvalitní potraviny, které vypadají stejně jako kvalitnější potraviny na západ od nás, ale vlastně tím říkáme i to, že nechceme, aby se třeba na východ nebo do novějších států Evropské unie vozily potraviny, které budou méně kvalitní než ty u nás, ale budou vypadat stejně. Nevím, do jaké míry to bylo zamýšleno. Pokud byl tenhle aspekt na stole od začátku, tak musím ocenit solidaritu s některými státy pravděpodobně asi na východ od nás.

Každopádně je zde několik sporných bodů, které určitě při projednávání na podvýborech budu chtít nějakým způsobem řešit, budu chtít o nich diskutovat, a pravděpodobně navrhneme i nějaké pozměňovací návrhy, protože byť jsme byli ujišťováni na kulatém stole, který pořádal pan kolega Bendl, ředitelem potravinářské inspekce, že se tohleto nedotkne malých prodejen, u kterých je těžké posuzovat, nebo jejichž zaměstnanci asi nemají kapacity posuzovat, jestli náhodou ten lančmít nebo třeba nějaký uzenářský výrobek, který prodávají, se na západ od nás neprodává ve stejném obalu s nějakým lepším složením. Protože si myslíme, že už jako teď po těch krocích za posledních řekněme šest let je ta obslužnost venkova na dost špatném stavu a rozhodně jakékoli další zhoršování a další přidávání bariér podnikání malým obchodníkům na malých obcích a na vesnicích by té situaci rozhodně nepomohlo, spíš by to vlastně ten venkov ještě dále devastovalo. Takže tohle je věc, kterou si prostě budeme chtít v rámci projednávání na výborech i tady na plénu nějakým způsobem doladit, ať máme skutečně jistotu, že se to negativně neobrátí proti malým venkovským prodejnám.

Zároveň se budeme chtít ujistit, že to zboží takzvané dvojí kvality, nebo nižší kvality potom, co bude identifikováno, tak dojde k jeho stažení a využití pro humanitární účely skrze potravinové banky. Protože to, že ta potravina bude označena, jako že spadá pod kategorii nekalých praktik dvojí kvality, tak to ale neznamená, že by byla závadná. To neznamená, že by byla zdraví nebezpečná, že by v ní nutně musely být toxiny. Takže by byla rozhodně velká škoda, kdybychom podporovali nějaký trend plýtvání s jídlem.

A poslední věc. Tady bych chtěl ocenit to, co mi říkal už v minulém týdnu, myslím, pan ministr, nebo možná to bylo tento týden, nevím, v tom, že vlastně samotná formulace toho, co je dvojí kvalita potravin, to znamená zdánlivě podobné zboží s rozdílnými vlastnostmi nebo složením, tak ještě v průběhu projednávání dojde k určité redefinici, aby to bylo nějakým způsobem jasnější a zároveň bylo možné jako objektivně asi reagovat na nějaká specifika různých trhů. Tohleto bych chtěl ocenit.

Přiznám se, že první reakce, kterou jsme na to měli, bylo to, že navrhneme vrácení k přepracování, protože nám to přijde přes to všechno, co jsem tady řekl, jako poměrně složitá konstrukce, ale navrhovat to nebudu a o to pečlivěji se budeme věnovat projednávání na výborech.

Děkuji za pozornost.***




Přihlásit/registrovat se do ISP