(9.10 hodin)
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak děkuji panu poslanci a poprosím paní ministryni o odpověď. Já přečtu omluvy. Pan poslanec Pavel Žáček se omlouvá dnes 5. prosince a zítra 6. prosince po celý jednací den, a to z důvodu zahraniční cesty, a pan poslanec František Kopřiva od 9 do 11 hodin ze zdravotních důvodů.
Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji za slovo a děkuji i za tu pochvalu a poděkování od pana poslance, protože mně ta odpověď také přišla velmi vyčerpávající, tak jsem trošku byla jako vyděšená, v uvozovkách, co samozřejmě se vám na té odpovědi nezdálo. Pokud jsou to samozřejmě doplňující informace, tak velmi ráda odpovídám na všechno, na co se mě pan poslanec ptal.
Vy jste se mě ptal, jaká jsou aktuální čísla. Tak samozřejmě pokud se tedy budeme bavit o období 2014 až 2020, tak bylo vlastně vyhlášeno 992 výzev a s alokací 763,2 mld. korun. Jsou to data k 31. říjnu 2019, protože pokud si to pan poslanec takto srovnává časově, tak aby si mohl i ten pokrok, protože to je řádově několik desítek miliard pokrok od toho března, kdy jsme vám dávali tu poslední tabulku, což představuje vlastně 131,4 % hlavní alokace programu. My máme samozřejmě ty tabulky, sledujeme, a já myslím, že asi nebudu tady předčítat ty jednotlivé údaje. Já vám moc ráda pošlu aktuální tabulku k 31. říjnu, abyste si ty věci mohl samozřejmě takto rovnat. Jinak všechny ty tabulky pro všechny ostatní jsou samozřejmě na našich webech dotace.eu, kde dáváme samozřejmě pravidelně informace o stavu čerpání.
Tak a dostanu se k těm konkrétním otázkám. Jaké nás čekají vlastně, jestli jsou nějaké hroby nedočerpání atd. On pan poslanec moc dobře říkal, že na tom jaře, to znamená v březnu, jsme měli problém o operačním program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Evropská komise vlastně pozastavila certifikace k tomuto programu, protože tam byly samozřejmě nějaké věci, které bylo potřeba dojasnit. Na operační program OP PIK byl samostatný audit a ten audit vlastně již na jaře roku 2017 právě pozastavil některé proplácení. To se podařilo s Evropskou komisí všechno projednat. OP PIK má tzv. akční plán a Komise z těch 17 mld. již uvolnila 12 mld. a další 3 mld. už jsou v dalších žádostech o platbu. A samozřejmě ty 3 mld. už jsou nyní v certifikaci.
Takže s pravidlem N+3 nebude mít problém žádný z operačních programů, protože my ty limity máme nastaveny, že musejí mít v žádostech o platbu 30 % alokace, a Česká republika je na 35,4. To znamená, my samozřejmě nemáme problém s N+3. To znamená, určitě nebudeme na konci roku 2019 vracet z důvodu nenaplnění pravidla N+3 žádné peníze. Jenom pro srovnání, protože samozřejmě to je velmi složitá problematika, třeba Slovensku se to nepovedlo a skutečně vraceli Evropské komisi právě ty nedočerpané prostředky.
Další debata byla na korekce ohledně auditu. Tak co se týká toho samotného auditu, který proběhl na OP PIK, tak tady už jsem vám odpověděla, že nám to už vlastně spustili to financování a těch 12 mld. už má Česká republika na účtě a další miliardy jsou nyní v procesu.
Co se týká aktuálně probíhajícího auditu - tam se omlouvám, ale z toho auditu já nemohu sdělovat žádné bližší informace.
Pak jste se mě ptal, jaký je vlastně rozdíl v oblasti korekcí, pokud jde o individuální korekci nebo systémovou korekci. Tam je potřeba si říct, že individuální korekce jde vždy za konkrétním příjemcem a konkrétním projektem. Systémová korekce se stanovuje na program; pokud ve výroční zprávě má chybovost větší než 2 %, tak pak se samozřejmě stanovuje tzv. plošná korekce na celý ten program. Nicméně ta plošná korekce, když je to v průběhu období, tak samozřejmě vždycky je potřeba, aby ten program měl dostatečný zásobník projektů, protože ta korekce jde vlastně zpátky, jsou to peníze národních zdrojů, které jdou zpátky do toho programu, a uplatňují se za to další projekty.
Bohužel třeba za to období 2007 až 2013 jsme neměli dostatečné zásobníky projektů, nebylo kam ty peníze dát, a proto Česká republika fakt s definitivní platností přišla o skoro 30 mld. korun. Prostě za to žádné projekty nejsou, neměli jsme vlastně ty peníze na co dát. Na to si dáváme velký pozor v tomto období. To znamená, to je to, co jsem vám říkala na začátku, to číslo, že přealokováváme tu částku, kterou nám Komise dává, přesně z těchto důvodů. Aby když dojde k nějaké korekci, ty peníze i ten individuální příjemce když dostane korekci, tak to zaplatí zpátky a jde to tomu programu a ten program to může využít na další projekty, ale musí je mít. To je to zásadní. Musí ty projekty mít, aby to měl z čeho zaplatit. Nyní samozřejmě se hodně přealokovává program IROP, to znamená Integrovaný regionální operační program, protože tam jsou projekty měst, krajů a obcí, co je vlastně v celospolečenském zájmu, aby tyto projekty byly realizovány, proto IROP vlastně je hodně přealokován a bude vlastně tím programem, že pokud by byly jakékoliv korekce, tak to samozřejmě pojme projekty Integrovaný regionální operační program.
Tak tolik asi, jestli tedy jsem odpověděla na vše, na co jste se ptal.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak děkuji. Pan poslanec Munzar.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní ministryně. Přesto se vás ještě doptám - děkuji za tu odpověď - za prvé konkrétně na ten operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, protože když vidíme srovnání... A já dostanu od vás tedy nová čísla k říjnu, ale když vycházím z té odpovědi na svoji interpelaci, tak většina operačních programů měla průměrně kolem čtvrtiny, resp. některé i přes čtvrtinu již vyúčtovaných prostředků, žádostí o platbu, a právě tento operační program měl daleko méně, to znamená jednu pětinu. To znamená, sice jedna věc je, co jste říkala, přealokace, ale druhá věc je, že jestli se to vůbec stihne naplnit, jestli ty projekty se dokážou zrealizovat a dokážeme se dostat do bodu, že bude včas požádáno o vyúčtování v žádostech o platbu. A zrovna tady mám obavu, jestli nehrozí nějaký problém právě kvůli těm problémům s certifikací na začátku. To je první věc.
Co se týká těch korekcí. Já myslím, tomu se bude věnovat tady zvláštní bod, tomu auditu. Proto já po vás dneska nechci v této odpovědi podrobnosti. Ale já jsem se ptal, jestli jsou s těmi korekcemi, je hrozba nějakých dalších sankcí typu "pokud", to znamená přímých, anebo i nepřímých, typu hrozby krácení finančních prostředků do budoucna v dalším programovacím období. A jak pak se postupuje standardně - to jsem tady také položil otázku, ještě jsem nedostal odpověď - vůči těm příjemcům dotací a těm projektům, které jsou příčinou korekce, resp. to jsou ty individuální korekce. A pak jak se postupuje v případě těch systémových korekcí.
Proto já nechci teď znát podrobnosti z toho auditu, myslím, že tím se budeme zabývat na tom zvláštním bodu, ale chci opravdu, jaký je ten standardní postup. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Tak děkuji. Prosím paní ministryni.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Tak já to doplním. Jinak na tu druhou otázku jsem odpověděla, to je ten postup u těch korekcí, když jsou nad 2 % atd., jak to jde do toho programu. Ale já to klidně zrekapituluji. Tak co se týká toho operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, ano, oni samozřejmě vzhledem k tomu, že měli pozastavenou certifikaci, tak mají problém samozřejmě s těmi vyúčtovanými prostředky. Tam se to hodně objeví vlastně v těch tabulkách za listopad. Takže klidně vám je pak dopošlu, protože teď skutečně to máme za říjen a vlastně v říjnu Komise spustila tu certifikaci, takže tady se to ještě neobjeví. Ale na obranu toho OP PIK musím říci, že oni mají 160,9 % ve vyhlášených výzvách. To znamená 100 % je alokace, oni mají 160 % vyhlášených, aby samozřejmě ta podpora na ten operační program konkrétním příjemcům být mohla.
Je ale velmi dobrá otázka to, co jste se ptal, že samozřejmě si musíme uvědomit, že sice období běží do konce roku 2023, ale Česká republika může o realokace, to znamená, kdyby nějaký program měl problémy, tak abychom o ty peníze nepřišli, protože jsou to peníze České republiky, nikoliv toho konkrétního operačního programu, tak můžeme realokovat pouze do 31. 12. příštího roku. To znamená, že skutečně my budeme mít velmi zesílený systém řízení rizik na jaře, abychom s Komisí mohli projednat realokaci. A právě ta realokace, pokud by byla, tak by byla ve prospěch zejména IROPu, který jsme právě přezávazkovali, protože jsou tam projekty krajů, měst a obcí. Jsou to projekty pod stavebním povolením nachystané a samozřejmě ty projekty, pak tříletá doba realizace by jim stačila. Takže to ano, to skutečně takto bude muset být.***