(18.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. A vracíme se zpátky do rozpravy. Pan poslanec Tomáš Vymazal, připraví se pan poslanec Petr Třešňák. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Vymazal: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já si zde dovoluji vystoupit na podporu pozměňovacího návrhu pod značkou B36, který se týká adiktologických služeb.

V návrhu státního rozpočtu na rok 2020 chybí na adiktologické služby 35 mil. Konkrétně budou chybět prostředky na substituční léčbu, na výměnné programy a na mzdy pracovníků. To znamená, že nebudeme mít dost fyzických stříkaček, které chceme vyměnit uživatelům psychotropních látek, stejně tak nebude dostatek léčivých látek, které bychom jim mohli vydat v rámci substituční léčby, a nebude ani dostatek pracovníků, kteří by tuto práci mohli dělat.

Pane premiére, vy ani já jsme nerozhodli, že heroin nebo pervitin budou ilegální a že je prostě nikdo nesmí užívat, ale nemůžeme se dnes tvářit, že neexistují lidé, kteří tyto látky stejně užívají. Ta úspora, kterou se chystáte udělat, způsobí jedinou věc. Mezi uživateli psychotropních látek, zejména mezi těmi nitrožilními, bude prostě víc infekčních onemocnění a bude tady míň lidí, kteří by se o ně mohli postarat. Vím, že na vládě řešíte rozpočtové opatření, které by mělo do adiktologických služeb nalít 26 mil. korun. Přiznám se, že mi to nepřijde systémové, a navíc ani nevím, jak jste na to číslo vlastně přišli. I samotná paní národní protidrogová koordinátorka Vedralová si přeje stabilizaci financování adiktologických služeb, a tak já věřím, že vás mohu požádat o podporu pozměňovacího návrhu B36, abychom financování adiktologických služeb stabilizovali. Děkuji moc.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Petr Třešňák, připraví se pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Třešňák: Pěkný podvečer. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, skutečně se vyjádřím velice stručně ke dvěma oblastem pozměňovacích návrhů. Tou první je právě zmíněná adiktologie. A zde bych vás rád také požádal o podporu pozměňovacího návrhu, který jsme předložili společně s poslanci Richterovou, Vymazalem a Bartoškem. A znovu zde tedy zdůrazním to, co řekl kolega Vymazal. V příštím roce totiž bude chybět na provoz adiktologických služeb v České republice 35 mil. korun, a může tak vlastně dojít k ohrožení většinové populace. Protože tak jak je státní rozpočet navržen, bude v příštím roce chybět nejen na služby, ale především na zdravotnický materiál, jakým jsou sterilní injekční stříkačky či kontejnery na bezpečnou likvidaci stříkaček použitých. V důsledku toho by pak utrpěla i kvalita ochrany zdraví obyvatel České republiky před infekčními nemocemi, jako je žloutenka či HIV. Naopak cílem pozměňovacího návrhu v proceduře označeného B36 je vrátit prostředky na dostatečnou úroveň tak, aby mohla být zajištěna nezbytná péče v rámci programu Systémová podpora rozvoje adiktologických služeb v rámci integrované protidrogové politiky, a tím pádem nerostla ani rizika pro všechny obyvatele České republiky. Proto vás ještě jednou žádám o podporu tohoto návrhu.

Tou druhou oblastí je kultura. Zde bych chtěl vyjádřit podporu pozměňovacím návrhům označeným B88 a B54 a zároveň poděkuji paní poslankyni Kovářové a panu poslanci Baxovi za jejich předložení. Kultura totiž bývá ve státním rozpočtu bohužel dlouhodobě podhodnocena, a dovolím si poznamenat, že pilířem kultury je pak živá kultura, divadelní soubory a především symfonické orchestry. Přitom česká kultura je i součástí ekonomiky, je jejím vývozním artiklem, ale především má být i nedílnou součástí společenského života v regionech. A v mnoha regionech je však její existence právě díky státnímu rozpočtu ohrožena. Členové orchestrů jsou často bohužel placeni minimální mzdou a její růst pak dopadne na samotné soubory, případně přímo rozpočty obcí, bez toho, aby jim ze strany státu byla podána pomocná ruka při jejich financování. A právě kultura v regionech je zcela zásadní pro celkovou úroveň národa a stát by tak měl orchestry, divadla a další živou kulturu rozhodně podporovat v maximální možné míře.

Tímto tedy děkuji vám všem, kteří podpoříte i tyto pozměňovací návrhy.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Další v pořadí vystoupí pan poslanec Jan Zahradník, připraví se paní poslankyně Šafránková. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Zahradník: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych vás nejprve chtěl požádat o podporu svých pozměňovacích návrhů, které jsou uvedeny pod čísly B114, B115. První se týká přesunu 10 mil. od nevládních neziskovek na adaptační opatření v boji proti klimatické změně, konkrétně na posílení boje proti suchu. Druhý pak se týká přesunu 10 mil. z příspěvku pro mezinárodní organizace na hospodaření obcí na území národních parků.

Já s troškou pesimismu tuším, že to zase asi dopadne jako obvykle, takže jenom prosím vezměte v úvahu moji přímluvu. Ale s čím tedy vystupuji, to je položka rozpočtu Ministerstva životního prostředí 34212 újmy na ztížení zemědělského hospodaření. Této položky se netýká žádný pozměňovací návrh bohužel, ani ten můj. A říká se tady, že nárok na vyplacení náhrady byl stanoven zákonem č. 114/1990 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v současném znění. Je tam na letošní rok navrženo 120 mil., Správa Národního parku Šumava pak může hradit až 20 mil. korun. Zákon ovšem o ochraně přírody a krajiny byl tou předchozí koalicí, ve které jste vy, poslanci hnutí ANO, hráli významnou roli tak, že byly změněny základní ochranné podmínky v národních parcích, a v § 16 odst. 2 pak bylo na území národních parků mimo zastavěná území obcí a zastavitelné plochy zakázáno používat mimo zahrady tedy umělá hnojiva, kejdu, silážní šťávy, pozemky vápnit.

No tak proč asi vám to říkám, co to vlastně znamená? Znamená to hodně. Znamená to, že v současné době je ve vládě od začátku listopadu návrh novel nařízení vlády 75, 76/2015, dotace na ekologické zemědělství a dotace na AGROENVI, které by měly být v příštích týdnech schvalovány. Ovšem v rámci připomínek, které předložil Státní zemědělský intervenční fond, byly v těchto novelách změněny režimy snižování sazeb dotací v národních parcích, a to tak, že doposud byla snižovaná sazba pouze v přírodní zóně, tedy v té nejvíc chráněné zóně národního parku, tak jak ten původní tvar zákona dovoloval, nyní tedy byly ty první zóny rozšířeny na všechny, jak na zónu přírodní, tak na přírodě blízkou, tak na zónu zvýšené péče. Nesmí se tedy hnojit ani na jedné této zóně, což je důvodem pro ten SZIF, aby požadoval vyškrtnutí těchto pozemků z dotovaných titulů, a tedy snížení dotací pro zemědělce hospodařící na území národních parků. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP