(9.40 hodin)
(pokračuje Kohoutek)
Vytvoření digitálních technických map krajů na území celé České republiky a jejich propojení s digitální mapou veřejné správy významně přispěje ke zjednodušení a zrychlení přípravy umísťování a povolování staveb v České republice. Dojde k podstatnému zjednodušení práce pořizovatelů územních plánů a současně zkvalitnění a zjednodušení práce samospráv při přípravě jak územně plánovacích podkladů, tak samostatných územně plánovacích dokumentací. Dojde ke snížení administrativní zátěže pro stavebníky a zvýší se přínos pro občany České republiky, kteří se snáze dostanou k aktuálním údajům o území. Předkládaná právní úprava má pozitivní dopad i na právní práci vlastníků a správců infrastrukturních sítí, ať již při zjišťování kolizí infrastruktury s infrastrukturou jiných vlastníků a správců. (V sále je silný hluk.)
Jaké jsou hlavní přínosy zavedení digitálních technických map a digitální mapy veřejné správy, jaké jsou zmíněny v důvodové zprávě?
Za prvé. Pozitivními dopady pro občany, podnikatele a veřejné zadavatele jsou jednoduchý a rychlý přehled a využití území, snadná dostupnost informace o dotčených vlastnících nebo správcích sítí, možnost zrychleného zásahu v případě havárie či poškození technické infrastruktury.
Za druhé. Pozitivním dopadem pro projektanty je významné zjednodušení a okamžitý přístup k aktuálním údajům o vedení sítí v území.
Za třetí. Pozitivními dopady pro obce a města jsou zjednodušení a zkvalitnění prací při pořizování územních a regulačních plánů, významné zkvalitnění možností správních území, zásadní zjednodušení přenosu aktuálních údajů do vlastní digitální technické mapy obce či města, zkvalitnění evidence a správy vlastního majetku, například evidence a správa veřejného osvětlení, kanalizace či obecního vodovodu, zjednodušení práce úředníků na úseku stavebního řízení a na úseku regionálního rozvoje a územního plánování. Aplikace této úpravy bude mít přínos i pro kraje, agendy orgánů státní správy a v neposlední řadě i správce sítí. (Hluk v sále neutichá. Velmi špatná slyšitelnost.)
Bezprostředně po schválení zákona je potřeba co nejdříve pořídit prostředky pro fungování digitálních technických map a co nejkvalitněji využít finance, které budou k dispozici k pořízení dat do digitálních technických map krajů. Bude nutná aktivace úlohy rezortu Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva vnitra a Ministerstva průmyslu a obchodu při koordinace zajištění digitálních technických map na jednotlivých krajích a bude nezbytná pro fungování digitální mapy veřejné správy. Právní úprava vychází ze základních principů eGovernmentu.
Údaje o dopravní a technické infrastruktuře a dalších stavebních objektech budou shromažďovány a zpřístupňovány pouze na jednom místě. Krajské digitální technické mapy jsou zastřešeny na celostátní úrovni digitální mapou veřejné správy, která bude usnadňovat práci uživatelů se systémem, zprostředkovat informační funkce a usnadňovat aktualizaci údajů. Nedochází k omezování pořizování technických map měst a obcí. Dochází právě naopak k zamezení duplicitám a obce mohou doplňovat svůj specifický obsah, který může sloužit k evidenci obecního majetku nebo podpořit projekty Smart City.
Na závěr. Hnutí SPD podporuje tuto správní úpravu, která má zajistit možnost zkrácení stavebního řízení a zjednodušit práci jak projektantům, stavebníkům, tak i úředníkům. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda má ještě někdo zájem vystoupit v rozpravě k tomuto bodu? Nikoho v sále nevidím, rozpravu končím. Je zájem o závěrečné slovo ze strany navrhovatele nebo zpravodaje? Není tomu tak.
Přikročíme tedy k hlasování o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Poprosím pana zpravodaje, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.
Poslanec Ivan Bartoš: Dobré dopoledne, dámy a pánové, pane předsedající. Já bych vás chtěl seznámit s procedurou, jak ji schválil výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční výbor na své 30. schůzi. Tato procedura je poměrně jednoduchá, i když se tam trochu mění pořadí bodů, není abecední.
Jako první jsou návrhy legislativně technických úprav. Žádné takové návrhy nebyly načteny, takže první bod, o kterém budeme hlasovat, je komplexní pozměňovací návrh pod písmenem A.
Následují body C2 a C1, kdy v bodu C2 jsou pod tím schované návrhy C2.1 až C2.3, které bychom hlasovali jedním hlasováním. Pozměňovací návrh pana Kupky - doplnění záměrů správců sítí do digitálních technických map.
Pak je to návrh C1. Ten má v sobě C1.1 až C1.3, opět se hlasuje jedním hlasováním. A jsou to úpravy, které se zabývají technikáliemi, například platností jednotlivých věcí v zákoně.
Následuje jako pátý bod v pořadí, respektive čtvrtý hlasovaný bod, návrh B1, to je B1.1 až B1.6. Je to návrh pana Profanta, o kterém zde hovořil, tedy že nebudou dvě části, bude pouze celková veřejná část. Opět jedním hlasováním. Bude-li přijat, je následně návrh B2 nehlasovatelný, protože předchozí návrh obsahuje už tu jednu klauzuli. Pokud nebude přijat B1, bude se hlasovat bod B2, který hovoří o otevřených formátech dat, které systém bude poskytovat. (Předsedající gongem přivolává poslance k hlasování.)
A poslední je tedy hlasovat o návrhu zákona jako celku poté, co se vypořádáme s jednotlivými pozměňovacími návrhy.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Má někdo něco k proceduře? V případě, že ne, tak bychom si tento postup nyní schválili hlasováním.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro navrženou proceduru. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 139 přihlášeno 186 poslanců, pro 171, proti nikdo. Návrh byl přijat. Máme schválenou proceduru. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Ivan Bartoš: Já vám děkuji. Jak jsem již avizoval, nejsou žádné legislativně technické návrhy, takže prvně bychom hlasovali o bodu A, což je onen komplexní pozměňovací návrh. Stanovisko výboru je souhlasné.
Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 140 přihlášeno 186 poslanců, pro 176, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Ivan Bartoš: Následuje tedy hlasování C2. To je doplnění záměru do digitálně technické mapy. Stanovisko výboru je souhlasné.
Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 141 přihlášeno 186, pro 179, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Ivan Bartoš: Já děkuji. Následuje hlasování C1, které definuje ty platnosti - pozměňovací návrh pana poslance Kupky. Stanovisko výboru k C1 je souhlasné.
Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlasné.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 142 přihlášeno 187, pro 181, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.
Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji. Nyní budeme hlasovat o B1 - pozměňovací návrh, který definuje veřejnou část digitální technické mapy. Stanovisko výboru je nesouhlasné.
Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 143 přihlášeno 187, pro 23, proti 123. Návrh nebyl přijat. ***