(9.30 hodin)

 

Poslanec Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, návrh, o kterém za chvíli budeme hlasovat, znamená skutečně kompletní elektronizaci stavebního řízení. Je to konkrétní krok, jak konečně urychlit proces stavebních řízení v České republice, navíc jej významně zjednodušit pro každého, kdo stavební řízení musí absolvovat. Je to odpověď na dlouholeté nářky, že Česká republika v rychlosti stavebních řízení stále klesá a klesá. Schválením elektronizace stavebního řízení máme konečně šanci urychlit celý proces elektronického zastřešení jednotlivých institucí, jednotlivých orgánů, které do procesu stavebního řízení vstupují.

Ten základ představovala digitální technická mapa jako bezešvý datový podklad aktuálních informací o území. To, co v mnoha městech a obcích dávno funguje, kde je možné, aby si občan dohledal pro svůj konkrétní pozemek, pro svůj konkrétní záměr, jaké jsou v daném místě dostupné sítě, tak do budoucna bude možné, aby dohledal právě takové údaje v aktuální podobě kdokoliv na území České republiky. Zároveň digitální technická mapa bude poskytovat i věrohodné informace pro samotné úředníky a pro všechny, kteří do procesu vstupují.

Dalšími kroky, které se pak uplatní v rámci komplexního pozměňovacího návrhu, je vznik Portálu stavebníka, což bude rozhraní, prostřednictvím kterého bude možné podávat právě žádosti o stavební povolení, o územní rozhodnutí. Zároveň bude možné prostřednictvím Portálu stavebníka získávat veškeré informace o tom, jak celý proces postupuje, a prostřednictvím Portálu stavebníka bude možné nahlížet například i do té digitální technické mapy a do dalších zdrojů informací.

Komplexní pozměňovací návrh přináší další důležité pilíře celého toho modelu elektronizace stavebního řízení, protože dalším z těch důležitých pilířů je také informační systém evidence územních a stavebních postupů, kde právě bude možné zaznamenat nejenom to, jak se rozhodlo ve fázi územního stavebního řízení, ale kde budou zároveň dostupná i všechna různá dílčí stanoviska a rozhodnutí a kde zároveň pak bude figurovat i kolaudační rozhodnutí a v budoucnu třeba případně i rozhodnutí o změnách stavby.

Dalším informačním systémem, tak jak se celý proces projednávání vedl, tak na samém úvodu jsme to pojmenovali datové úložiště projektové dokumentace, nově informační systém elektronických dokumentací. Ten umožní vkládat veškerá data v elektronické podobě, protože naprostá většina stavebních dokumentací dnes vniká v elektronické formě.

A konečně další dva pilíře. Ty představuje jednak Národní geoportál územního plánování a zároveň informační systém rodného čísla nebo identifikačního čísla stavby jako nástroj, který umožní sledovat celý vývoj života toho konkrétního stavebního záměru.

Rád bych poděkoval všem, kteří se na tomhle poměrně rozsáhlém legislativním návrhu podíleli, protože se do toho zapojila i města, obce i kraje, jejich úředníci. Zapojily se do se toho jednotlivé rezorty a také odborné společnosti, tak i Hospodářská komora, ISP unie a samozřejmě všichni, kteří se rozhodli zapojit do práce pracovní skupiny pro elektronizaci stavebního řízení. Toto je výsledek několikaměsíčního úsilí a výsledek, který by České republice měl opravdu přinést zjednodušení všech postupů, sjednocení i metodické a zároveň zrychlení té poměrně dlouhé doby, řekl bych dokonce ostudně dlouhé doby, kterou dnes vyžaduje většina stavebních povolení v České republice.

Věřím, že tím dnešním rozhodnutím budeme schopni rozběhnout opravdu rozsáhlejší proces důležitých užitečných úprav v rámci stavebního povolení. Tohle je ale změna, která nevyžaduje žádné institucionální proměny, žádné problematické kroky, které by mohly do budoucna znamenat třeba pro samosprávy nebo pro kohokoliv dalšího, kdo vstupuje do procesu stavebního povolení, ohrožení nebo zpomalení tohoto procesu. Tohle je skutečně krok, který může reálně zefektivnit celý proces stavebního řízení.

Děkuji mnohokrát za pozornost i za podporu tohoto návrhu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkují vám, pane poslanče. Omlouvá se paní poslankyně Tereza Hyťhová mezi 9. a 10. hodinou ze zdravotních důvodů, omlouvá se mezi 9 a 9.45 z osobních důvodů pan poslanec Karel Schwarzenberg. Všiml jsem si, že své zdravotní důvody asi už rozchodil pan poslanec Gazdík, ačkoliv jsem ráno četl jeho omluvu.

Otevírám rozpravu a do té je v tuto chvíli přihlášen jako první pan poslanec Profant, poté paní ministryně Dostálová.

Pan poslanec Černohorský hlasuje s náhradní kartou číslo 16, zapomněl jsem.

Prosím máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Profant: Děkuji za slovo, dobré dopoledne. Jak víte již z minulých čtení, my tento návrh rozhodně podporujeme. Já jsem chtěl jenom připomenout své dva pozměňovací návrhy. Vezmu do odzadu.

B2 je velmi jednoduchý a jenom už legislativně technicky dodefinovává, že výstupy z digitální technické mapy mají být poskytovány jako otevřená data. Což je dneska standard, je to ve schválené strategii Ministerstva vnitra, takže si nemyslím, že je na tom něco špatného. Ale víme, jak je to s věcmi, které se dostatečně neupřesní.

B1 dělá významnější změny, a to, že ruší celou neveřejnou část digitální technické mapy. Nejedná se o část, která by tam byla z bezpečnostních důvodů. Věci, které by způsobily problém s bezpečností, vůbec nikdy v digitální technické mapě nebudou. Jedná se o část, která je tam proto, aby tam správci infrastruktury mohli dávat data, která nejsou v dostatečné přesnosti, a tedy to trošku jde proti smyslu samotné mapy. Tato část je navíc relativně složitá, zesložiťuje celý informační systém, který nad tím bude postaven, a vede k výraznému zdražení budoucích veřejných zakázek - měli jsme tady ten dopis od pana Hejtmana Netolického a podobně. Myslím si, že tohle je přesně způsob, jak to můžeme zjednodušit a zlevnit a napřímit celou tu legislativu. Takže to je můj pozměňovací návrh B1. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Také děkuji. A do rozpravy je přihlášena paní ministryně Dostálová. Prosím.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Já jsem jenom chtěla samozřejmě tady informovat Sněmovnu, že vzhledem k tomu, že tento související zákon je stavební zákon, tak samozřejmě celá ta předloha byla velmi aktivně komunikována s Ministerstvem pro místní rozvoj, které se na tom velmi aktivně podílelo. Samozřejmě ta úprava je i v kontextu toho, že my chystáme a realokovali jsme mnoho prostředků z operačního programu Podnikání (a) inovace (pro) konkurenceschopnost do IROPu ,tak abychom mohli právě tu digitalizaci zafinancovat ještě ze stávajícího programového období. Zhruba byly realokovány 3 miliardy korun. Zároveň návrh reflektuje připravovanou rekodifikaci veřejného stavebního práva.

Takže jsem jenom chtěla toto tady sdělit a samozřejmě i poděkovat všem tvůrcům, protože digitalizace je opravdu nutná a velmi to ty kroky urychlí.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Prosím.

 

Poslanec Jiří Kohoutek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Předkládaná právní úprava, kterou SPD spolupředkládá, podpoří plné využití technických map zejména v územně stavebním řízení, které v současnosti nejsou k dispozici plošně na celém území státu. Dále dochází k podrobnější úpravě povinnosti správců dopravní a technické infrastruktury při předávání údajů pro aktualizaci. V rámci úpravy zákona se umožní technické mapy využít pro zrychlení přípravy umisťování a povolování staveb, vznikne i nezbytný předpoklad pro úspěšnou digitalizaci těchto procesů.

V důvodové zprávě se zmiňuje, že digitální technické mapy sjednotí, doplní a zpřístupní dosud rozšířená, neúplná a nepřesná data o veškeré dopravní a technické infrastruktuře pro území celé ČR, a tak poskytne informace pro sdílení fyzické infrastruktury a umožní tak koordinaci stavebních prací. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP