(15.40 hodin)
(pokračuje Jurečka)
Tolik asi to nejpodstatnější z tohoto návrhu novely zákona. Já bych chtěl poprosit ctěnou Sněmovnu, kdyby zvážila propuštění novely tohoto zákona do druhého čtení. Jsme za polovinou funkčního období této Poslanecké sněmovny. A pokud - i ze své zkušenosti si troufnu říci, pokud se nepodaří podstatné věci stihnout ve třetím volebním roce, v tom čtvrtém, předvolebním roce se tyto věci dohánějí velice obtížně.
Jsme připraveni jako KDU-ČSL vést diskuzi o těch parametrech. Jsme si vědomi toho, že z hlediska rozpočtových dopadů ta opatření, která jsme navrhli, jsou nemalá. Ale jsme připraveni vést diskuzi o tom, která alespoň minimalistická opatření např. z pohledu úpravy některých parametrů u vdov, vdovců, aby se doba studia na vysokých školách započítávala do té náhradní doby a případně, abychom zvážili kompenzaci vůči maminkám o těch 500 korun - to nám přijde jako alespoň základní věci k diskusi, které by případně Sněmovna mohla přijmout. Ale zároveň je tento návrh zákona možno použít jako nosič pro některé výstupy z té, řekněme, široké Komise pro spravedlivé důchody, která pracuje na některých návrzích. Otázkou je, jestli vůbec se této komisi podaří stihnout tyto návrhy přetavit do návrhu nějaké velké důchodové reformy a to prosadit do konce tohoto volebního období.
Proto, jak jsem říkal na úvod, já toto beru jako malou rodinnou důchodovou novelu, která by v mnoha ohledech odstranila některé příčiny toho, proč především maminky mají tak mrzky nízké důchody, odstranila by nespravedlnost vůči vdovám a vdovcům a ocenila by ty, kteří přispěli k výchově dětí do průběžného pilíře. Děkuji za pozornost a těším se na debatu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády. Budeme pokračovat. Ještě než přistoupíme ke slovu zpravodajky, konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové, a to od 15.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pana poslance Volného od 15.15 do 21 hodin z důvodu nemoci a pana poslance Řehounka od 15 do 19 hodin z důvodu nemoci. Dále se omlouvá pan ministr obrany Lubomír Metnar z důvodu plánované zahraniční cesty a pan poslanec Ondřej Veselý se omlouvá od 18.30 do konce jednacího dne.
Máme před sebou nyní slovo zpravodajky, paní poslankyně Lenky Dražilové. A já ji požádám o její zpravodajskou zprávu. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
Poslankyně Lenka Dražilová: Dobrý den, děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dne 29. 3. 2019 byl poslancům rozeslán sněmovní tisk 439 - novela zákona o důchodovém pojištění. Jedná se o návrh skupiny poslanců Mariana Jurečky a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů.
Vláda projednala novelu zákona 15. dubna letošního roku a zaujala k tomuto návrhu nesouhlasné stanovisko. Protože zde už byly jednotlivé návrhy odůvodněny, nebudu zde znovu opakovat, byly zde panem předkladatelem podrobně představeny. Chtěla bych tedy říct, že předkladatelé odhadují dopad ve výši 35 mld. korun ročně, kdy spoléhají na kompenzaci ve formě sníženého nároku na výplatu sociálních dávek, nějak však nedoložili způsob výpočtu finančního dosahu, uvedená čísla řádně neodůvodnili a nenavrhli zdroje, ze kterých by se předpokládaný deficit mohl pokrýt. Je však zřejmé, že navrhované úpravy budou mít daleko větší dopad, než je uvedeno, a vláda je odhaduje na 140 mld. korun.
Předložená novela neobsahuje žádná přechodná ustanovení. Není tedy jasné, jakým způsobem by byly posuzovány aktuálně vyplácené důchody. Pokud by mělo dojít k okamžité aplikaci změn, znamenalo by to nové posouzení všech vyplácených důchodů, a tedy miliony nových rozhodnutí. Návrhu chybí širší prokázání nově zavedených institutů a nejsou vyřešeny ani rozpory mezi jednotlivými ustanoveními zákona a předložené novely. V rozporu se současnou snahou o prosazení zásad rovného zacházení mezi muži a ženami v oblasti sociálního zabezpečení, prosazuje předložená novela zcela opačné principy. Účinnost novely jako celku je navržena na první den sedmého kalendářního měsíce od jejího vyhlášení, což zdaleka nepostačuje k implementaci všech výše uvedených změn. Školení pracovníků a zajištění včasného přezkumu výše všech aktuálně vyplácených důchodů. (Někteří poslanci diskutují v hloučcích.)
Bylo to tady už řečeno a já to musím zopakovat, za účelem mezistranické diskuze nad systémovými zásahy jednotlivými dílčími změnami důchodového systému byla programovým prohlášením vlády vytvořena Komise pro spravedlivé důchody. Bylo by proto vhodné, aby veškeré navrhované změny vycházely právě z ní, a tím byla zajištěna jejich systémovost.
Navrhovaná opatření popírají základní principy důchodového pojištění a návrhy jednotlivých změn nejsou vzájemně provázané, a návrh tak lze celkově -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vás, paní poslankyně, přeruším a požádám sněmovnu o klid! Nebylo by vhodné, abychom zpravodajskou zprávu měli v takovém hluku. A prosím, kdo diskutuje jiné téma, než je důchodové pojištění, tak zásadně v předsálí. Děkuji. Pokračujte.
Poslankyně Lenka Dražilová: Já také děkuji. Ještě zopakuji tedy jednou. Navrhovaná opatření popírají základní principy důchodového pojištění a návrhy jednotlivých změn nejsou vzájemně provázané. Návrh tak lze celkově označit za nekoncepční.
Za zásadní problém považuji i skutečnost, že návrh zákona na řadě míst zavádí nerovné zacházení, a proto je vysoce pravděpodobné, že příslušná ustanovení by byla s úspěchem napadena u Ústavního soudu.
Na závěr upozorňuji, že předložený návrh vykazuje řadu nedostatků i po stránce legislativně technické. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce pro prvé čtení, paní poslankyni Lence Dražilové, za její zpravodajskou zprávu. Otevírám rozpravu, do které je paní kolegyně Dražilová přihlášena jako první. Připraví se paní poslankyně Šafránková. Prosím, paní poslankyně, nyní vaše vystoupení.
Poslankyně Lenka Dražilová: Tak jak už jsem řekla ve své zpravodajské zprávě, návrh zákona výrazným způsobem zasahuje do úpravy důchodového pojištění, neboť zcela zásadně mění okruh pojištěných osob, podmínky nároku na starobní a pozůstalostní důchody a způsob jejich výpočtu oproti stávající právní úpravě zasahuje i do zvyšování důchodů. Domnívám se tedy, že změny takového koncepčního charakteru by měly být vždycky předem důkladně a podrobně projednávány za účelem dosažení širokého společenského konsenzu. A k tomu byla vytvořena, jak už jsem řekla, Komise pro spravedlivé důchody, která má sloužit právě jako platforma pro takovouto diskuzi o důchodovém systému jako celku i o jeho dílčích změnách, přičemž v této komisi jsou zastoupeny jak všechny poslanecké, tak i senátorské kluby.
Upozorňuji, že zvolený způsob předložení návrhu zákona, tedy jako poslaneckého návrhu, nedává příležitost k širší odborné diskuzi, a tedy k jejímu důkladnému posouzení a zvážení všech dopadů. Z výše uvedených důvodů navrhuji zamítnutí tohoto tisku v prvním čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní paní poslankyně Šafránková. Návrh na zamítnutí jsem si poznamenal. A připraví se pan kolega Španěl. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji. Dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi, abych se za klub SPD krátce vyjádřila k návrhu novely zákona o důchodovém pojištění, která má za cíl zlepšit v oblasti důchodů postavení rodičů a rodin. To je krok správným směrem. SPD shodou okolností dnes představila svůj klíčový projekt Rodina na prvním místě.
Propopulační a prorodinná opatření jsou z našeho pohledu naprosto zásadními kroky nejen pro udržitelnost našeho důchodového a sociálního systému jako takového, ale vůbec pro udržitelný rozvoj celé společnosti a státu. Nejedná se zdaleka jen o přímé finanční nástroje a finanční opatření. Musíme podporovat tradiční vícegenerační rodinu, rodičovství, mateřství, otcovství a manželství takříkajíc napříč jednotlivými oblastmi veřejných politik a veřejného života. Mezi tyto prostředky zcela jistě patří i navrhovaná úprava tzv. vyloučené a náhradní doby rodičů pro účely důchodového pojištění. Nesmí však samozřejmě zůstat jen u tohoto kroku, a to jak v oblasti důchodů, kde je třeba aktuálně řešit otázku nejnižších penzí, invalidních důchodů, nákladů na bydlení a zdravotní péči, tak i v širším ohledu, kdy musíme začít činit české právní a hlavně společenské prostředí mnohem vstřícněji vůči našim rodinám. Děkuji.***