(18.10 hodin)
(pokračuje Baxa)

Stejně tak navrhuji navýšit dotační program, nebo opatření, kterému se říká kulturní aktivity o 180 milionů korun. V této položce nedošlo k nějakému výraznému ponížení, je dokonce nepatrně navýšena, ale je zjevné, že celková výše této podpory je naprosto nedostatečná. Já bych si to dovolil dokumentovat na jednom případu, nebo jednou konkrétním příkladu. Existuje státní Program podpory festivalů profesionálního umění, který je velmi významný, důležitý pro akce, které mají jednoznačně celostátní dosah. Byly z něj podporovány takové akce, jako je operní festival Smetanova Litomyšl, mezinárodní festival Divadlo v mém městě, Tanec Praha, Svět knihy a další. Nicméně podle vládního usnesení se tento program může otevřít teprve v situaci, kdy je na něj alokována částka větší než 100 milionů korun. V současném návrhu rozpočtu Ministerstva kultury je ale napsáno pouze 62 milionů korun, a tento program se tedy nemůže otevřít, což reálně znamená naprosto zásadní ohrožení těchto významných kulturních aktivit.

Zde znovu existuje příslib o tom, že by měl být tento program jaksi ad hoc posílen. Nic to ale nemění na tom, že v návrhu tohoto rozpočtu prostě na kulturní aktivity směřuje peněz málo a že by v každém případě, hovoříme-li nejenom o kultuře jako o prioritě, ale o kulturních aktivitách jako o něčem, co má být také takovým jakoby emblematickým znakem naší země, tak prostě takové finanční prostředky na to nestačí.

Ten můj druhý pozměňovací návrh k návrhu rozpočtu Ministerstva kultury, nebo státního rozpočtu, rozpočtové kapitoly Ministerstva kultury, se týká regionální kulturní infrastruktury, kde navrhuji navýšení o 233 milionů korun, tak aby tato částka dosáhla sumy alespoň 500 milionů korun. Samotné vládní prohlášení obsahuje závazek podporovat regionální kulturní infrastrukturu. Jsou tam dokonce jmenovitě ty akce uvedené. Janáčkovo centrum v Brně, nová budova studijní a vědecké knihovny nebo krajské knihovny v Ostravě. Řada dalších. Ale má-li být reálně podporována takováhle věc, takovýto záměr, takovéto investiční záměry v regionech, musejí být na to vyčleněny finanční prostředky. Za těch necelých 300 milionů, kolik je v tom stávajícím návrhu, lze maximálně podpořit jeden takový projekt a v žádném případě nemůže takto nízce dotovaný program zajistit nějaké dlouhodobé financování regionální kulturní infrastruktury, nemůže být pro kraje a obce, které jsou zřizovateli těchto institucí, nějakou zárukou toho, že stát shledá svůj podíl na regionální kulturní infrastruktuře jako zásadní, a to za situace, kdy tak jako u jednotlivých organizací, tak i u těchto institucí platí, že jejich význam jednoznačně přesahuje hranice oněch měst a krajů a mají často celostátní význam.

Dovolím si závěrem i do určité míry postesknout nad touto situací. Já už tady tyto pozměňovací návrhy přednáším vlastně potřetí, jak už k návrhu rozpočtu 2018, 2019 i 2020, a navzdory vlastně bezprecedentnímu ekonomickému růstu, navzdory obrovskému přílivu peněz do státního rozpočtu, navzdory tomu, že vláda Andreje Babiše disponuje skutečně významnými částkami z roku na rok rostoucími, kultura zůstává opravdovou popelkou, stranou zájmu této vlády, navzdory tomu, že vláda ji považuje za svoji prioritu. A rozhodně platí to, že tento stav nemůže trvat navždy, a já se velmi obávám toho, že jednou nastane situace, kdy už prostě nebude na to, aby kulturní instituce v naší zemi fungovaly tak dobře, jak by fungovat mohly, když nebudou mít zajištěnou dostatečnou státní podporu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Další v pořadí je pan poslanec Václav Klaus, připraví se paní poslankyně Majerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Václav Klaus: Vážené dámy, vážení pánové, paní zpravodajko, já rozdělím své vystoupení na dvě části. Jedna, ta první, bude taková technická. Já se přihlašuji k tiskům číslo 3776, 3777, 3778 a 3860. U toho nejrozsáhlejšího pozměňovacího návrhu, to je ten 3860, kde se snažíme odebrat půl miliardy korun, 500 mil. korun, z dotačních titulů na politické neziskovky, bych rád, aby po diskuzi s paní zpravodajkou upřesnil, že naopak tyto peníze, které jsou uspořeny, budou věnovány na účty kapitoly 313 Ministerstvo práce a sociálních věcí, a sice do specifického ukazatele dávky důchodového pojištění o 250 mil. korun. A to další navýšení bude kapitoly 396 Státní dluh. Čili tam je dalších 250 mil., které by přibyly. To říkám jenom tady kvůli jisté diskrepanci s ministerskými úředníky, jak jsme se tady bavili nad tabulkami, aby to jasně zaznělo.

Nyní bych se tedy věnoval té obecné části, proč tyto pozměňovací návrhy podáváme. Návrhy 3777, to je odebrání peněz dotace do průmyslu a převedení ve prospěch policie, odůvodní kolegyně Majerová; 3778, to jest sebrání peněz Státního fondu kinematografie ve prospěch ochrany památek, odůvodní taktéž kolegyně Majerová.

A nyní tedy k té politické části vystoupení k těm dvěma pozměňovacím návrhům.

Změny v rozpočtu - tomu rozumím, že ministerstvo a vládní většina je nerada vidí, protože samozřejmě rozpočet je nějak připraven a já také, až budu vládnout, tak samozřejmě budu motivovat naše poslance, aby moc těch změn tam nedávali, aby to nebyl galimatyáš, čili tomu velice rozumím. Přesto vás prosím o pozornost na tyto pozměňovací návrhy.

My jsme dali slib voličům o odebrání peněz politickým neziskovkám a těmito návrhy tak činíme. V úvodu svého vystoupení ale chci zdůraznit, že toto naše opatření nebo tento náš politický postoj nikterak nemíří proti neziskovým organizacím jako takovým. Proto také ten návrh 3776 je jednoznačně ve prospěch jedné neziskové organizace, a to je Horská služba. V tom návrhu se snažíme odebrat 30 % rozpočtu organizaci ombudsmana a věnovat ho Horské službě, což je nezisková organizace. Ta má samozřejmě svůj smysl, protože když si zlomíte nohu někde takhle tisíc metrů nad mořem, tak tam sanitka nevyjede, protože tam je sníh a musí ti chlapi ho svézt dolů, teprve kam sanitka dojede, dolů do vesnice, aby ten člověk byl pak odvezen do nemocnice. Já si práce Horské služby velice vážím. Také všichni moji sousedi jsou členy Horské služby, takže v tom mám i takový ten lokálpatriotický zájem. Ale zejména tím chceme demonstrovat, že ten náš útok, chcete-li, míří na politické neziskovky, nikoliv neziskovky jako takové.

V druhé části chci říci, že my jsme se velice pečlivě snažili vyzjistit dotační tituly, z kterých jsou financovány různé provařené politické neziskovky v ČR. Ty jsme přesně našli a rezort od rezortu různou částkou tyto peníze odebíráme. Systém, jak jsou ty politické neziskovky financovány, je z pochopitelných důvodů velice složitý, aby ten systém se dal složitě nabourat. Čili my to vlastně bereme tak, že ten míč přehazujeme na jednotlivá ministerstva a bereme peníze z těch kapitol dotačních titulů, aby ta ministerstva sama konala. Proč? Proto, že subjekty, které prosazují politické názory a zájmy, by měly být financovány z prostředků politických stran a hnutí, a nikoliv skrytě přes dotační programy. Je to za prvé mravné a za druhé to považujeme i za ekonomické. Čili my navrhujeme 500 mil. korun, půl miliardy, odebrat politickým neziskovkám a z toho 250 mil., polovinu, věnovat důchodcům a druhou polovinu věnovat na umoření státního dluhu. Zároveň tím budou zachovány i peníze neziskovkám na obecně prospěšné účely, protože jak jsem již předeslal, toto naše opatření nemíří proti neziskovým organizacím jako takovým, kterých si vážíme, ale na ty politické.

Toto je v krátkosti obsah našeho pozměňovacího návrhu. A já budu velice rád, když ho ve třetím čtení podpoříte. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP