(16.40 hodin)
(pokračuje Ferjenčík)
Dále se hlásím k návrhu číslo 3915, to se týká opět rozpočtu Kanceláře prezidenta republiky, konkrétně Lesní správy Lány. Navrhuji snížit rozpočet Lesní správy Lány o 50 mil. korun, a to ze dvou důvodů. Za prvé, stále je v policejním vyšetřování, jsou vyšetřovány transakce, které se v této oboře děly, a za druhé, obora v tomto rozsahu by měla být schopná zůstat soběstačná. Myslím, že je potřeba asi tedy zlepšit hospodaření spíše než žádat o dotace státní rozpočet. Opět navrhuji, ať to jde na adiktologii, jinými slovy na boj se závislostmi.
A poslední pozměňovací návrh, který navrhuji, je... Kromě těchto tří pozměňovacích návrhů navrhuji ještě dvě doprovodná usnesení, a to doprovodné usnesení číslo 3924, je to usnesení k rozklikávacímu rozpočtu. Rozklikávací rozpočet už zavedly Mariánské Lázně, zavedla ho Praha, zavedla ho dokonce i Poslanecká sněmovna, můžete se sami podívat, díky naší iniciativě, stejně tak ho zavedl Nejvyšší kontrolní úřad. My si myslíme, že je namístě, aby pokud se ukázalo, že to může fungovat v malém, aby to fungovalo i ve velkém na úrovni státu.
Hlásím se k doprovodnému usnesení pod číslem 3924 a dále se hlásím k doprovodnému usnesení číslo 3925, které vyzývá Kancelář prezidenta republiky, aby prostředky z této kapitoly, z kapitoly 301, nesloužily k financování životních nákladů sponzorů prezidentské kampaně současného prezidenta. Možná jste zachytili v tisku, že sponzoři prezidenta dostávají podlimitní zakázky od Kanceláře Hradu, to znamená, neprobíhá tam standardní výběrové řízení a myslím, že to není správně a že bychom na to jako Sněmovna měli upozornit.
Já si to ještě zkontroluji, že jsem žádný z těch pozměňovacích návrhů neopomněl. To znamená velký úsporný balíček, dva pozměňovací návrhy k rozpočtu Kanceláře prezidenta republiky, jeden návrh, který posiluje financování nestátních škol, a dvě doprovodná usnesení. Já vám předem děkuji za podporu těchto návrhů.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Kontrolu případně můžete provést ještě ve stenozáznamu, pane poslanče. A nyní prosím pana poslance Kobzu, který je dalším přihlášeným do podrobné rozpravy, a připraví se pan poslanec Vích. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, kolegyně a kolegové, dobré odpoledne. Musím se přiznat, že po všech těch miliardách, kterými tady pohazovali moji předřečníci, se cítím trošku v minoritní roli, protože můj návrh se týká pouze 70 mil. Chtěl bych se přihlásit k pozměňovacímu návrhu číslo 3726, který mění návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2020 takto: V kapitole 306 Ministerstvo zahraničních věcí se u údaje ukazatele transformační spolupráce snižují o 70 mil. korun a nahrazují se číslem 0 korun. Za druhé, v kapitole 306 zahraničních věcí se výdaje ukazatele obnova Sýrie zvyšují o 70 mil. korun, to znamená, že číslo 50 mil. korun se nahrazuje číslem 120 mil. korun.
Tento návrh podáváme z toho důvodu, že navrhovaný finanční objem výdajového ukazatele transformační spolupráce je v návrhu státního rozpočtu na rok 2020 stále enormně vysoký, to znamená v porovnání s jinými výdajovými ukazateli, které jsou taktéž primárně zaměřeny na pomoc českého státu do zahraničí. V zásadě se jedná o výrazně politické projekty, které jsou z této kapitoly financované, a projekty, kde převažují politicko-ideologické faktory. To znamená, zejména se jedná o školicí a přednáškovou činnost charakterizovanou Ministerstvem zahraničních věcí jako tzv. posilování občanské společnosti a demokratických institucí. Tato rozpočtová položka je dlouhodobě svázána s politickým segmentem tzv. neziskového sektoru a ve svých důsledcích silně zasahuje do vnitropolitických poměrů cílových zemí a pro ČR partnerských zemí. Jde o následující státy: Barma, Bělorusko, Bosna a Hercegovina, Gruzie, Kuba, Moldavsko, Srbsko a Ukrajina.
Pro nás v SPD je nepřijatelné, aby zahraniční neziskové organizace anebo neziskové organizace financované ze zahraničí nějakým způsobem ovlivňovaly vnitropolitickou situaci v České republice. Stejně tak je pro nás nepřijatelné, aby naše neziskové organizace nebo námi financované neziskové organizace dělaly totéž uvedeným zemím. Podle nás jde o činnost, která není v dlouhodobém národním zájmu České republiky, protože může narušovat důvěru v bilaterálních vztazích skrze faktické porušování mezinárodněprávní a diplomatické zásady nevměšování. Jako taková by rozhodně neměla být napříště financována z českých veřejných rozpočtů, protože pro to neexistuje racionální důvod ani oprávnění.
Na druhé straně docela omezené finanční prostředky vyčleněné na zahraniční pomoc by měly být prioritně alokovány do států a regionů, které jsou bezprostředně postiženy či ohroženy válečnými událostmi a jejich následky anebo humanitárními krizemi spojenými např. s následkem masové migrace, krize či živelních pohrom. Takovou lokalitou je v současné době jako prvořadá Sýrie, i ve světle nedávné, mimořádně brutální turecké agrese vůči této zemi a zejména s ohledem na osm let probíhající vojenské střety, do značné míry iniciované a živené ze zahraničí. Přímým důsledkem toho je zpustošená země a statisíce osob bez domova s velmi obtížným přístupem k základním životním potřebám. Naším základním cílem musí být rychlá stabilizace této země, kdy jediným relevantním partnerem je legitimní syrská vláda.
Proto navrhuji přesun všech prostředků určených na tzv. transformační spolupráci, 70 mil., do výdajového ukazatele obnova Sýrie, jehož navrhovaná výše 50 mil. korun je vzhledem k aktuální situaci v regionu nedostatečná, např. právě i s ohledem na tristní situaci syrských Kurdů poté, co Turecko zaútočilo na převážně jimi obývané území severovýchodní Sýrie a prakticky je okupuje. Stojí za to zmínit, že Kurdové žijící v České republice ve svém nedávném prohlášení o tuto pomoc pro civilisty v Turky napadené severní části Sýrie český stát prostřednictvím zahraničního výboru požádali.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a nyní pan poslanec Vích, připraví se pan poslanec Venhoda. Prosím.
Poslanec Radovan Vích: Dobrý podvečer. Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi, abych v krátkosti představil svůj pozměňovací návrh, který je vložen do systému pod číslem 3733. Jedná se o návrh změny v rozpočtové kapitole 307 Ministerstva obrany, a sice ve výdajovém bloku zajištění obrany České republiky silami Armády České republiky, kde navrhuji snížit výdajový okruh zajištění zapojení do operací a pohotovostních sil o 489 834 000 a zároveň toto převést na zvýšení výdajového okruhu pro zajištění činnosti a rozvoje bojových sil, sil bojové podpory a bojového zabezpečení.***