(17.40 hodin)
(pokračuje Kott)
Nejdříve zhodnocení platné právní úpravy, tak jak to funguje nyní. Stávající právní úprava obsažená v § 45 odst. 4 zákona o silničním provozu upravuje odstraňování překážky provozu na pozemní komunikaci, je-li touto překážkou vozidlo. Uvedené ustanovení předpokládá, že odstranění vozidla z dálnice zajistí na výzvu policisty buď původce překážky, nebo vlastník pozemní komunikace. V praxi však toto ustanovení vzbuzuje pochybnosti s ohledem na skutečnost, koho a za jakých okolností má policista vyzvat k odstranění vozidla, tedy zda původce překážky, nebo vlastník pozemní komunikace, přičemž náklady na odstranění vozidla nese provozovatel vozidla, který nemusí být a mnohdy také není původcem překážky. V případě dopravních nehod vzbuzuje nejasnosti také samotný termín původce překážky.
Výše uvedené pochybnosti, byť v malém rozsahu, mohou mít za následek další zvýšení či prodloužení vzniklého rizika pro bezpečnost a plynulost provozu na dálnici. Dálnice jsou pro nás nejvýznamnějšími pozemními komunikacemi v České republice a při nejvyšší dovolené rychlosti 130 km/hod. je jakémkoli nadbytečné prodlení s odstraňováním vozidla tvořícího překážku provozu na dálnici v rozporu s veřejným zájmem na bezpečném a plynulém provozu na dálnici.
V praxi se často také stává to, že původce překážky projeví vůli odstranit vozidlo tvořící překážku sám, avšak není zajištěna odtahová služba. Je schopna na místo překážky dorazit mnohdy i o několik desítek minut, já si dovolím říct, že i dokonce hodin později než odtahová služba, která je zpravidla smluvně zajištěna správcem dálnice, kterým je v případě dálnic státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic České republiky. Tato organizace má za účel zrychlit a zkvalitnit práci při odtahu vozidel z dálnice smluvně zajištěnými subjekty, které musí splňovat předem dané standardy a musí být schopny včasného a profesionálního zásahu na dálnici. I v případech, kdy není nezbytné vozidlo odtáhnout, ale postačí pouze zásah na místě, poskytne správce dálnice již v současnosti vlastními silami tuto službu bezplatně. Služba asistence Ředitelství silnic a dálnic je zároveň vybavena i zařízením pro bezpečnější označení vozidla tvořícího překážku provozu do doby, než bude vozidlo tvořící překážku odstraněno.
A teď krátce principy navrhované právní úpravy. V návaznosti na existující a výše konstatovaný veřejný zájem na minimalizaci rizika ohrožení bezpečnosti a plynulosti provozu na dálnici vozidlem tvořícím překážku provozu je navrženo přiznat povinnost odstranění takového vozidla na dálnici přímo jejímu vlastníkovi - to je v případě dálnice státu - který tuto činnost v praxi na výzvu policisty zajišťuje ve smyslu § 9 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích prostřednictvím správce, což je v tomto případě Ředitelství silnic a dálnic. Jak bylo uvedeno výše, správce dálnice má pro tuto činnost smluvně zajištěny vhodné subjekty, které jsou schopny včasného a profesionálního zásahu. Jednoznačné určení osoby odpovědné za odstranění vozidla tvořícího překážku provozu na dálnici umožní minimalizovat dobu, po kterou bude takováto překážka na dálnici se vyskytovat, a tím dojde k významnému snížení rizika ohrožení bezpečnosti a plynulosti provozu na dálnici.
K tomuto pozměňovacímu návrhu se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. Zatím poslední přihlášenou do obecné rozpravy je paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych ráda uvedla svůj pozměňovací návrh, který jsem ve shodné podobě uváděla i u sněmovního tisku 359, ale nyní bych ho chtěla uvést i u sněmovního tisku 374. Tento pozměňovací návrh reaguje na skutečnost, kterou očekáváme od 1. ledna příštího roku, a to je, že se nám rozšíří náš mýtný systém i na silnice prvních tříd, a to v délce zhruba 860 kilometrů. My jsme tuto situaci konzultovali prostřednictvím Asociace krajů a prostřednictvím Svazu měst a obcí velmi intenzivně s Ministerstvem dopravy, protože se obáváme, že pokud dojde k rozšíření tohoto mýtného systému na silnice prvních tříd, tak se nám přesune nákladní a kamionová doprava na silnice nižších tříd, to znamená ty, které jsou ve správě a majetku krajů, což jsou silnice druhých a třetích tříd.
Původně se hledalo řešení, že všechny kraje požádají odbor silničně správních agend o vydání rozhodnutí, aby se nemohlo na ty úseky objízdné jezdit, ale z hlediska procesního řešení by tento proces mohl být velmi zdlouhavý a zároveň by také mohlo dojít, protože v tomto správním řízení se k takovému opatření obecné povahy vyjadřuje Policie České republiky, která může také k tomu dát negativní stanovisko a mohou se v rámci toho řízení podávat i námitky. Proto i na jednání dopravní komise Asociace krajů byl tento návrh jednomyslně podpořen.
Jdeme cestou slovenského modelu, který by přinesl tedy, že kamiony nad hmotností 12 tun by nemohly v žádném případě vyjíždět na silnice druhých a třetích tříd. Byl by to tzv. zákaz tranzitní dopravy. Pokud by došlo k porušení tohoto zákazu, tak by to pro řidiče bylo pokutováno v rozmezí od 5 tisíc do 10 tisíc korun. Samozřejmě, že pokud bude pokuta ukládána na místě, tak by byla v částce 5 tisíc korun. Pokud by byla ve správním řízení, tak by ta částka mohla být až do 10 tisíc korun. Pro provozovatele vozidla se dneska už v zákoně o pozemních komunikacích navrhuje pokuta až do 100 tisíc, která je ukládána ve správním řízení. To znamená, že by byla zachována ve stejné výši.
Problém, který tady ještě je, že pokud tento zákon a tento pozměňovací návrh bude schválen, tak je jasné, že takové nákladní automobily nad 12 tun mohou být pokutovány, pokud budou jednotlivé komunikace těch druhých a třetích tříd řádně označeny. Proto zároveň ve svém pozměňovacím návrhu navrhuji, aby tento zákon byl platný a účinný prvním dnem osmého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, a to právě z důvodu toho, že bude muset dojít k dopravnímu označení všech úseků druhých a třetích tříd. Tuto otázku jsme také velmi intenzivně konzultovali s Ministerstvem dopravy, protože osazení značkami všech komunikací druhých a třetích tříd bude velmi nákladné. Už v tuto chvíli to máme i vyčíslené a myslím si, že to označování bude postupné, a máme v současné chvíli přislíbeno od ministra dopravy, že bude pro kraje vypsán dotační titul, kde získají finanční prostředky na nákup a osazení těchto dopravních značek.
Úplně v závěru bych chtěla říci, že v daném pozměňovacím návrhu jsou i výjimky z tohoto zákazu. Je to zákaz tranzitní dopravy pro nákladní vozidla nad 12 tun, ale je jasné, že pokud pojedou do některého místa naložit či vyložit nějaké zboží, popřípadě do svého sídla provozovny, bydliště dopravce atd., takže všechny tyto výjimky jsou tam uvedeny. Jsou to výjimky například i pro složky integrovaného záchranného systému a pro další. Vše je řádně uvedeno v daném pozměňovacím návrhu a já věřím, že tento pozměňovací návrh buď u sněmovního tisku 359, nebo u sněmovního tisku 374 bude podpořen.
Děkuji vám za pozornost. ***