Středa 27. listopadu 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

206.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb.,
o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 431/ - třetí čtení

Prosím, aby své místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr dopravy Vladimír Kremlík a zpravodaj garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, pan poslanec Jan Bauer. (Hluk v sále neutichá.) Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 431/3, který byl doručen dne 18. října 2019. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 431/4.

Ptám se pana navrhovatele, zda má zájem o vystoupení před otevřením rozpravy. Má zájem. Prosím, pane ministře, máte slovo. Poprosím o klid v sále. Děkuji.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a další související zákony.

Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je především revize právní úpravy taxislužby a provedení některých dílčích změn v dalších oblastech upravených zákonem o silniční dopravě. V oblasti taxislužby se v souvislosti s její liberalizací jednoznačně upravují pravidla pro provozování taxislužby za využití populárních mobilních aplikací a dalších elektronických komunikačních prostředků spočívajících v upuštění od požadavku na plnění některých povinností, a to povinného použití taxametru a označení vozidel střešní svítilnou. Současně se navrhuje redukce povinností dopravců a řidičů taxislužby tak, aby nedocházelo k nedůvodnému zvýhodnění poskytování taxislužby takzvanými alternativními způsoby.

Právní úprava taxislužby se ale zároveň doplňuje o některé instituty, které povedou k lepší ochraně a vymahatelnosti práv zákazníků taxislužby. Jedním z nich je nový institut zprostředkovatele taxislužby, kterému se pro výkon jeho činnosti stanoví určité povinnosti, které směřují zejména k tomu, aby předmětem zprostředkování byly pouze služby legální, to je služby poskytované k tomu oprávněnými subjekty - dopravcem a řidičem, kteří jsou držiteli potřebných povolení: koncese dopravce a oprávnění řidiče taxislužby. (Velmi špatná slyšitelnost kvůli hluku v sále.)

Dále se zavádí nový způsob označování vozidel taxislužby tak, aby i vozidla, která nebudou vybavena střešní svítilnou, byla jednoznačně identifikovatelná jak pro zákazníky, tak pro samotné kontrolní orgány. Tímto novým identifikátorem bude evidenční nálepka vozidla taxislužby, kterou budou vydávat dopravní úřady a kterou bude muset být označeno každé vozidlo, kterým bude provozována taxislužba.

Návrhem dochází rovněž k omezení -

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vás na okamžik přeruším a poprosím všechny, kteří diskutují, aby tak činili v předsálí a umožnili vystoupení pana ministra.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji, pane předsedající. Návrhem dochází rovněž k omezení rozsahu zmocnění obcí k regulaci taxislužby na svém území. Zcela se vypouští možnost obcí stanovit řidičům taxislužby povinnost prokázat zkouškou znalosti místopisu, obsluhy taxametru a příslušných právních předpisů. A dále se vypouští možnost obcí stanovit požadavek na barvu karosérie a minimální rozměry vozidla taxislužby.

Mimo oblast taxislužby se ve prospěch adresátů právní regulace upouští od povinného označování velkých vozidel obchodním jménem podnikatele v silniční dopravě a dochází k dílčím změnám v úpravě povinností při přepravě nebezpečných věcí.

Do zákona o silniční dopravě se dále včleňuje speciální úprava vůči zákonu o zaměstnanosti, která navazuje na unijní předpisy v oblasti vysílání pracovníků v rámci poskytování služeb, a navrhuje se stanovit, že kopie dokladů prokazujících pracovněprávní vztah s řidičem budou muset být v případě zahraničních dopravců k dispozici přímo ve vozidle. Zakotvení předmětné povinnosti do zákona o silniční dopravě umožní projednávání příslušného přestupku dopravními úřady, což zefektivní správní postih, jen v současnosti není ze strany inspektorátu práce prováděn v dostačujícím rozsahu.

Změny obsažené v předloženém návrhu se dotýkají též licenčního řízení, ve kterém dochází k dílčímu upřesnění postupu při vydávání závazných stanovisek dotčených úřadů tak, aby v důsledku nečinnosti těchto úřadů nedocházelo k excesivnímu prodlužování licenčního řízení. V návaznosti na samotné poznatky z aplikační praxe se pak provádějí některé další úpravy zákona o silniční dopravě.

K návrhu zákona byla uplatněna celá řada pozměňovacích návrhů. My jsme v předchozích týdnech uspořádali i pro zástupce klubů seminář k těmto pozměňovacím návrhům.

Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacími návrhy A1 až A17, které byly sice doporučeny hospodářským výborem, ale v praxi by jejich přijetí činilo obrovské problémy a prakticky by znemožnilo kontrolu a postih dopravců. Tento vztah mezi dopravcem a jeho podnikatelským vozidlem by byl zcela narušen v neprospěch cestujících, mimo jiné. Vozidlo je totiž v zásadě provozovnou podnikatele - dopravce a je třeba, aby za vše, co se s ním děje, nesl odpovědnost vždy konkrétní a jednoznačný dopravce. Uvedené pozměňovací návrhy by tak prakticky zmařily cíl, k němuž projednávaná novela směřuje. Dovoluji si vás proto naléhavě požádat, aby tyto pozměňovací návrhy nebyly přijaty.

Dále Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacím návrhem B1 pana poslance Staňka, který se týká rozvolnění místní příslušnosti dopravního úřadu k vydávání oprávnění řidiče taxislužby. Tento pozměňovací návrh, byť veden dobrým úmyslem, není dobře legislativně zpracován a Ministerstvo dopravy se zavázalo tuto úpravu řešit v další novele zákona o pozemních komunikacích, která je v současné době v prvním čtení, a bude tam doplněn příslušný pozměňovací návrh.

Dále s pozměňovacím návrhem D pana poslance Bauera, jehož podstatou je zrušení trestu zákazu činnosti zprostředkovatele; s pozměňovacím návrhem E pana poslance Luzara; s pozměňovacími návrhy F pana poslance Polanského týkajícími se povinnosti zprostředkovatelů poskytovat součinnost při kontrole a zveřejňování údajů z rejstříků podnikatelů v silniční dopravě; a s pozměňovacími návrhy H pana poslance Michálka, které se týkají zkoušek ze znalosti právních předpisů a prověřování povolení zaměstnávání cizinců při udělení oprávnění řidiče taxislužby.

S ostatními pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí, přičemž oproti hlasovací proceduře navržené hospodářským výborem doporučuje, aby bylo nejprve hlasováno o pozměňovacím návrhu C pana poslance Ferance, který směřuje k omezení trestu zákazu činnosti zprostředkovatele, a až poté o pozměňovacím návrhu D pana poslance Bauera, jehož podstatou je zrušení tohoto trestu.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane ministře. Otevírám rozpravu. Jako první vystoupí v rozpravě pan zpravodaj.

 

Poslanec Jan Bauer: Vážený pane předsedo, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych v souladu s § 95 načetl legislativně technickou úpravu, která směřuje k mému pozměňovacímu návrhu, který je označen písmenem D. Tato úprava zní následujícím způsobem: z tisku 431/3 v písmenu D poslance Jana Bauera (SD 3472) se za slova uvozovky nově zní vkládá uvozovací věta, a to uvozovka v § 35 se za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8 čárka který zní - konec citátu. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další je do rozpravy přihlášen pan poslanec Polanský. Faktická poznámka pan poslanec Adamec. Omlouvám se.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedo. Vážený pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, mám tady jenom připomínku k tomu, co tady říkal pan ministr. S dovolením, vážený pane ministře, myslím si, že vy nám nemůžete navrhovat proceduru, jak budeme hlasovat. Můžete vyslovit své přání, to vám nikdo vzít nemůže. Ale to, jak budeme hlasovat, musí navrhnout buď zpravodaj, anebo někdo z poslanců dát protinávrh k navržené proceduře. Jinak to prostě nejde. A je potřeba, aby to tady zaznělo. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Nyní pan poslanec Polanský do rozpravy.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Milé kolegyně, milí kolegové, dobrý den. Na základě domluvy s ministerstvy a s vedením ostatních klubů vás zdvořile žádám o podporu návrhu na stažení mých pozměňovacích návrhů označených jako F2 a F4. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Kdo další do rozpravy se hlásí k tomuto bodu ve třetím čtení? Nikoho nevidím, rozpravu končím. Je zájem o závěrečné slovo? Ani ze strany pana ministra, ani ze strany pana zpravodaje není.

Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích. Poprosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.

 

Poslanec Jan Bauer: Takže ještě jednou. Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych vám sdělil, že návrh na zamítnutí nebyl podán, tudíž o něm nebudeme hlasovat. A dále bych vás seznámil s návrhem procedury, která je součástí usnesení garančního výboru pod sněmovním tiskem 431/3. Není to úplně jednoduchá procedura, tak bych vás poprosil o pozornost, ale vypadalo by to tímto způsobem.

Zaprvé bychom hlasovali o legislativně technické úpravě, kterou jsem před malou chvílí načetl. Jako další by bylo hlasování o návrzích A1 až A17 přednesených hospodářským výborem jako garančním. Další by se hlasovalo o pozměňovacím návrhu pod písmenem A18. Pokud bude přijat A18, jsou nehlasovatelné H1.2, H1.3 a E. Pokud bude přijat A18... (Řečník se odmlčel. Je slyšet mnoho hlasů v mikrofonu.)

Neslyším sám sebe.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Jenom upozorním pana ministra, že má zapnutý mikrofon. A už ho nemá. Tak prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Bude-li přijat pozměňovací návrh A18, budeme hlasovat o návrzích H1.2 a H1.3. Za další bychom hlasovali o pozměňovacích návrzích H1.2 a H1.3. Pokud H1.2 a H1.3 budou přijaty, je nehlasovatelné E. Pokud nebudou přijaty, budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pod písmenem E. Dále bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu vedeném pod písmenem E. Další hlasování by byl pozměňovací návrh označený B1. Následuje B2. Dále pozměňovací návrh pod písmenem D. Pokud bude přijat D, je nehlasovatelný C. Případně bychom následně hlasovali o pozměňovacím návrhu C. Dalším hlasováním by byly pozměňovací návrhy pod písmenem F1 a F3. Dále by se mělo hlasovat o pozměňovacích návrzích F2 a F4. - Tady jenom, pane předsedo, upozorňuji, že byl podán návrh na stáhnutí, takže bychom o tom měli nejprve hlasovat úplně na začátku celé procedury. - Dalším hlasováním by byl návrh označený pod písmenem G. Následně pozměňovací návrh pod písmenem H1.1. Další hlasování H2. A nakonec patnácté hlasování by bylo hlasování o návrhu zákona jako celku.

Takže jenom opakuji, měli bychom hlasovat o této proceduře a součástí hlasování by měl být návrh na stáhnutí pozměňovacích návrhů ze strany pana poslance Polanského označených pod F2 a F4. Tolik návrh procedury.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Ano, souhlasím s tím, že souhlas se zpětvzetím ve třetím čtení bychom hlasovali v úvodu, poté legislativně technické. Jinak platí procedura tak, jak byla přednesena. Už jsem přivolal - nebo nepřivolal kolegy z předsálí. (Gong.) Teď jsem je přivolal.

 

Budeme hlasovat o proceduře, která je v tomto případě už složitější.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro přednesenou proceduru? Kdo je proti?

Hlasování číslo 33, přihlášeno 180, pro 166, proti nikdo. Návrh byl přijat. Proceduru máme schválenu.

 

Poslanec Jan Bauer: Vážený pane předsedo, nejprve bychom hlasovali o stáhnutí pozměňovacích návrhů pod písmeny F2 a F4, které tady v rozpravě byly navrženy ze strany pana poslance Polanského.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: F2, F4? (Ano.) Nebo F1, F3? (F2, F4.)

 

Takže souhlas se zpětvzetím pozměňovacího návrhu F2, F4 pana poslance Polanského.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 34, přihlášeno 181, pro 155, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Jenom pro kontrolu, pane předsedo, k tomu předchozímu hlasování jsem nedával stanovisko, protože logicky k němu stanovisko garančního výboru nemáme.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vycházím taky z usnesení garančního výboru a tam jste to zpětvzetí neprojednávali.

 

Poslanec Jan Bauer: Dobrá, děkuji. Takže prvním hlasováním bude návrh legislativně technické úpravy podle § 95. Jedná se o můj návrh a je to legislativně technická úprava k pozměňujícímu návrhu pod písmenem D. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Zeptám se na stanovisko navrhovatele k legislativně technickým. (Souhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? (Ministr Kremlík: Jestli můžu, to je legislativně technická změna? Poslanec Bauer: Ano, bylo to několikrát řečeno.)

Já se omlouvám, ale zkusme dodržovat, když má člověk ten prostor, já vám ho samozřejmě dám, ale až po hlasování.

Hlasování číslo 35, přihlášeno 182, pro 160, proti nikdo.

 

Takže jak řekl pan ministr, jedná se o legislativně technickou úpravu návrhu pana poslance Bauera. O samotném návrhu budeme teprve hlasovat. Prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Zatím to byla legislativně technická úprava, pane ministře, zatím jste žádnou chybu neudělal.

Dalším hlasováním jsou pozměňující návrhy pod písmenem A1 až A17. Stručně řečeno je to zrušení vazby dopravce na vozidlo širšího sdílení vozidel taxislužby. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 36, přihlášeno 183, pro 53, proti 103. Návrh přijat nebyl.

 

Poslanec Jan Bauer: Dalším hlasováním bychom se vypořádali s pozměňujícím návrhem pod písmenem A18. Stručně řečeno, jedná se o zavedení lhůty k ověření splnění povinnosti zprostředkovatele. Tato lhůta je stanovena na 15 dnů. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 37, přihlášeno 183, pro 172, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Tady platí v rámci schválené procedury, že pokud byl přijat předcházející pozměňující návrh, jsou nehlasovatelné pozměňovací návrhy pod písmeny H1.2, H1.3 a E. Tím pádem v dalším hlasování se vypořádáme s pozměňujícím návrhem pod písmenem B1. Je to pozměňující návrh pana poslance Staňka a jedná se o rozvolnění místní příslušnosti. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 38, přihlášeno je 183, pro 47, proti 107. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Dalším hlasováním bychom se vypořádali s pozměňujícím návrhem pod písmenem B2. Je to opět návrh pana poslance Staňka. Jedná se o potvrzení o přepravě u řidiče o vydání dokladu o poskytnutí samotné taxislužby. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Déčko - nesouhlas.) B2, pane ministře. (Ministr: B2, pardon. B2 souhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 39, přihlášeno 183, pro 174, proti nikdo. Návrh B2 byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Dále bychom hlasovali o pozměňujícím návrhu pod označením D. Je to můj pozměňující návrh a jedná se o návrh ve věci zrušení trestu zákazu činnosti zprostředkovatele. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 40, přihlášeno je 183, pro 59, proti 95. Návrh přijat nebyl.

 

Poslanec Jan Bauer: Pokud nebyl přijat pozměňující návrh pod písmenem D, budeme následně hlasovat o pozměňujícím návrhu pod písmenem C, který přednesl pan poslanec Feranec. Jedná se o omezení zákazu trestu činnosti zprostředkovatele. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 41, přihlášeno je 183, pro 143, proti 14. Tento návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Jan Bauer: Dále bychom hlasovali o pozměňujících návrzích vedených pod písmeny F1 a F3. Byly předloženy panem poslancem Polanským, a krátce, jedná se o povinnost zprostředkovatele poskytnout součinnost při kontrole. Stanovisko garančního výboru: bez usnesení.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 42, přihlášeno 183, pro 30, proti 88. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Jenom opakuji, že pozměňující návrhy F2 a F4 jsme naším hlasováním již stáhli z procedury. Tudíž budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pod písmenem G, který byl předložen panem poslancem Kolovratníkem. Zkráceně, jedná se o povinnost nezletilých poskytnout údaje o svém zákonném zástupci. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 43, přihlášeno je 183, pro 172, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Jan Bauer: Dalším hlasováním bychom se vypořádali s pozměňujícím návrhem pod písmenem H1.1, který přednesl pan poslanec Michálek. Opět jenom zkráceně, jedná se o možnost vykonání zkoušky ze znalosti právních předpisů. Stanovisko garančního výboru: nedoporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 44, přihlášeno 183, pro 24, proti 138. Návrh přijat nebyl.

 

Poslanec Jan Bauer: Dalším hlasováním bychom se vypořádali s pozměňujícím návrhem vedeným pod písmenem H2, opět předneseným panem poslancem Michálkem. Jedná se o prověřování povolení zaměstnávání cizinců při udělení oprávnění řidiče taxislužby. Stanovisko garančního výboru: nedoporučuje.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nesouhlas.)

Zahájil jsem hlasování, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 45, přihlášeno 183, pro 27, proti 141. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Jan Bauer: Pane předsedo, mám pocit, že jsme se tímto vypořádali se všemi pozměňujícími návrhy. A pokud nebude nikdo proti, tak bychom jako poslední hlasování hlasovali o návrhu zákona jako celku.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. I kdyby byl proti, budeme hlasovat o zákonu jako celku.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 431, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 46, přihlášeno 183, pro 175, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. Všem vám děkuji a končím třetí čtení tohoto návrhu.

Otevírám bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP