Úterý 26. listopadu 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Filip)
7.
Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského
a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb.,
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých
zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 359/ - druhé čtení
Požádám paní poslankyni Barboru Kořanovou, která bude uvádět za navrhovatele tento tisk, a požádám pana poslance Ondřeje Polanského jako zpravodaje hospodářského výboru, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. (Poslanec Polanský nepřichází.) Kolega Polanský není omluven, tak by měl dorazit. Požádám nyní paní poslankyni Barboru Kořanovou, aby návrh uvedla. Prosím ujměte se slova.
Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, tento návrh v podstatě umožňuje zákaz jízdy automobilů o celkové hmotnosti převyšující 3,5 tuny a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje sedm metrů v levém jízdním pruhu ve vymezených časových intervalech. Toto je vlastně změnou směřující ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích. Dosavadní omezení ponechávalo posouzení, zda řidič jede dostatečnou rychlostí, pouze na posouzení řidičů samotných a pro neurčitost a přílišnou obecnost nebylo toto ustanovení objektivně ze strany řidičů kamionů a nákladních automobilů respektováno. Navrhovaná změna stanovuje jasné podmínky silničního provozu, s čímž je spojeno také ulehčení posouzení porušení zákona příslušníky silničního provozu ze strany příslušných orgánů veřejné moci.
Toliko za mě. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Barboře Kořanové a konstatuji, že návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 359/2 a 359/3. Požádám tedy zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Polanského, aby nás informoval o jednání výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Máte slovo, pane zpravodaji.
Poslanec Ondřej Polanský: Dobrý večer, dámy a pánové. Navazuji na slovo zpravodajky a pana předsedajícího. Návrh byl doručen 23. 11. 2019 (?). Garančním výborem byl tedy pověřen hospodářský výbor. První čtení proběhlo 5. 3. 2019 na 27. schůzi. Sněmovna doporučila tisk k dalšímu projednání. Garanční hospodářský výbor návrh projednal 22. 3., přerušil tehdy jednání, a poté se výbor sešel 7. 5. 2019. Na tomto jednání hospodářský výbor k tisku žádné usnesení nepřijal. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám tři přihlášky. Nyní pan poslanec Ivan Adamec jako první přihlášený, připraví se paní poslankyně Jarošová. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, vážení páni ministři, kolegyně, kolegové, já se tedy musím vyjádřit k tomuto návrhu zákona, který považuji za nadbytečný a ve své podstatě nebezpečný, a budu říkat za chvilku, proč si to tak myslím. Vystupuji tady v druhém čtení proto, abych měl klid v duši, pokud to koalice prohlasuje, protože mám obavu, že to, co nás čeká, nebude nic příjemného.
Já musím říct, že mě překvapil rozporuplný postoj vlády jako celku k tomuto návrhu zákona, postoj tehdejšího pana ministra dopravy. A když jsem četl, řekl bych, rozbor toho neutrálního stanoviska, tak jsem došel k závěru, že to neutrální stanovisko nemělo být neutrálním stanoviskem, ale mělo být stanoviskem záporným. Já vám schválně přečtu některé pasáže z toho vládního usnesení, protože si myslím, že je dobré je vědět. Vláda jako celek v souladu s doporučením Legislativní rady vlády schválila neutrální stanovisko, nicméně ve svém zdůvodnění, jak jsem už říkal, je poměrně kritická. A teď mi dovolte citovat pár bodů z toho vládního usnesení.
Plošný zákaz užití levého jízdního pruhu pro stálé skupiny vozidel jako zřejmá reakce na kalamitní situaci loňského roku na D1 v prosinci 2018 - jak jsem říkal - nemusí být adekvátním opatřením, které by nejen mohlo zabránit případné další obdobné kalamitní situaci, ale které by zároveň nevyvolalo nezamýšlené a nežádoucí důsledky ve zcela běžném provozu na všech dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.
Další: Současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí nastavení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích prostřednictvím značek omezit jízdu některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy. Na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku pozemní komunikace, aktuální dopravní situaci a klimatickým podmínkám, a to kdykoliv, nejen ve vymezené době. Navíc je srozumitelnější pro zahraniční řidiče.
Současné, stávající znění zákona o silničním provozu, § 12 odst. 4 zákona o silničním provozu, zakazuje předmětným vozidlům jízdu ve třetím a případně dalších jízdních pruzích na dálnici. (V sále je velký hluk.)
Já bych poprosil kolegy, které to nezajímá, ať neruší. Prosím pana předsedajícího, ať mi zjedná pořádek -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím, pane poslanče. Samozřejmě, je důležité, aby každý, kdo vystupuje v obecné rozpravě, komu udělíme slovo, mohl to svoje slovo přednést v důstojném prostředí. Pokud máte jiné téma, než je provoz na pozemních komunikacích, prosím v předsálí. Ještě chviličku počkáme, pane poslanče, protože ne všichni uposlechli mé výzvy. Děkuji. Můžete pokračovat.
Poslanec Ivan Adamec: Ano. Já děkuji, pane místopředsedo.
Další bod. Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici - a teď dobře poslouchejte - může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou zatěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít, nebo se budou přímo obávat zařadit do souvislého proudu kamionů. To samozřejmě může vyvolávat nepochybně nežádoucí rizikové situace.
Další problémy se mohou objevit, když bude jízdní souprava složena z motorového vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny s nebrzděným přívěsem o hmotnosti do 750 kg. Nejvyšší povolená rychlost je 130 kilometrů. Kromě toho tato navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy, zejména vozidel složek integrovaného záchranného systému.
A na závěr z vládního prohlášení: Návrh vykazuje legislativně technické chyby. Nedostatečné je i jeho zdůvodnění. Zcela absentuje hodnocení dopadu na podnikatelský sektor a především na sektor kamionové přepravy. A v rozporu s § 3 odst. 3 zákona číslo 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, pak není náležitě odůvodněno navrhované nabytí účinnosti návrhu zákona dnem jeho vyhlášení.
A teď mi dovolte ještě můj postřeh k tomuto problematickému návrhu. Víte, všichni, co jezdíme po dálnici, tak víme, že jsou úseky, kde je zákaz předjíždění kamionů už dnes. Ale co je horší: Já jsem tam za celou dobu ježdění po dálnicích nepotkal jedno označené auto policie, které by stíhalo předjíždění kamionů na těchto úsecích. Potkal jsem tam neoznačené auto Policie České republiky, které měřilo rychlost účastníků silničního provozu. Tady asi něco bude špatně. Teď to uděláme plošně. Někdo možná říká, že na Slovensku to funguje. Tak tomu nevěřte, protože jsem tam zažil předjíždění kamionu ve dne bez problému a navíc na řadě těch úseků není taková hustota a intenzita provozu jako na některých dálnicích v České republice. Takže co chceme řešit? My řekneme, že to zakážeme ve dne, kamiony tedy budou jezdit v noci, nebo budou jezdit o víkendu. O víkendu to taky moc nechceme. To už tady bylo, že kamiony o víkendu na dálnici nepatří, anebo patří.
Takže já musím říct, že navrhovaná úprava, tak jak ji mám před sebou, je navrhovaná špatně systémově, a pokud ji budeme opravovat, tak nevyřešíme základní problém, a to je to, co deklarují předkladatelé, to je plynulost a bezpečnost. Prosím vás, jak se budete cítit v kolonii těch kamionů? Jak budete zajíždět z toho bočního pruhu do mezery mezi kamiony? Já to tedy nechci riskovat v žádném případě.
Takže si myslím, že je potřeba říci, že tento návrh zákona je nadbytečný, a znovu říkám pro klid svůj, mám obavy z toho, co se stane, až si to koalice schválí, v případě, že si to schválí. Co se na těch dálnicích bude dít.
A možná bych řekl ještě jednu myšlenku, která je vlastně ocitována i v tom usnesení vlády České republiky, že plošné zákazy nejsou příliš vhodné. Ony nic neřeší. Já připomenu jeden plošný zákaz, který byl v Americe ve dvacátých letech. Byla to prohibice. Tehdy také ti politici říkali pod tlakem amerických žen, že muži přestanou pít a že to bude super, že bude bezpečnost v Americe - a co se stalo? Pilo se ještě víc a vznikla navíc mafie.
Tady já mám obavu, že prostě ten zákon se dodržovat nebude a bezpečnost a plynulost se výrazně zhorší. Proto mi dovolte za mne i za náš klub Občanské demokratické strany navrhnout zamítnout tento návrh zákona ve třetím čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi. Návrh si pan zpravodaj poznamenal. A protože není hlasovatelný ve druhém čtení, až ve třetím, tak budeme pokračovat. Ještě než dostane další slovo paní poslankyně Jarošová, s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Kobza. Máte slovo.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové dobré odpoledne. Já si musím přiznat, že za sebe ten návrh považuji taky za velmi nešikovně konstruovaný, protože vlastně všichni řidiči, kteří pojedou na dovolenou s karavanem, anebo jako já, který občas stěhuje koně s vlekem, tak vlastně už bychom padali do té kategorie vozidel nad 3,5 tuny a v případě většího karavanu i nad těch 7 metrů. Přitom když si uvědomíme, že třeba jenom těch koní je v České republice zhruba 300 tisíc, kteří se musí dřív či později někam přesunout, tak samozřejmě přiděláváme poměrně velké problémy všem jejich majitelům. Takže já bych před touto konstrukcí tohoto zákona velmi důrazně varoval. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní paní poslankyně Jarošová, připraví se paní poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Monika Jarošová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý den vážené dámy a pánové. Ráda bych se zde vyjádřila k poslanecké novele zákona, kterou navrhlo hnutí ANO, o zákazu předjíždění nákladních aut. K tomuto návrhu zákona jsem se vyjadřovala na jednání Sněmovny už v březnu, a to tak, že nesouhlasím s tímto celoplošným zákazem. Bohužel neprošel zde návrh na zamítnutí a brzy můžeme všichni pocítit důsledky tohoto horkou jehlou šitého zákona v praxi.
Myslím, že řešit kalamitní situaci celoplošným zákazem předjíždění je nesmysl. V původním poslaneckém návrhu hnutí ANO se zákaz jízdy v levém jízdním pruhu omezuje na nákladní vozidla převyšující 3,5 tuny a na jízdní soupravy přes 7 metrů. Tímto by se týkal i osobních vozidel s karavanem a dodávek. A navíc by zákaz předjíždění platil celoplošně, to znamená na všech úsecích dálnic. Řidiči kamionů se už nyní obávají, že nová pravidla nebude možné za všech okolností dodržet kvůli plynulosti dopravy, a po logickém nárůstu pokut se může stát, že odejdou k jiné profesi. Jsme tranzitní zemí. Navíc přibylo, rok od roku přibývá velké množství osobních vozidel a velkou chybou byla nedomyšlená stavba dvouproudových dálnic. Tam vidím největší problém, na který je třeba se zaměřit. Pokud tento návrh projde, všichni řidiči zažijí pravý jízdní pruh zaplněný kamiony a levý jízdní pruh zaplněný osobními automobily jedoucími rychlostí auta před nimi, klidně i 90 km/hod.
Ráda bych vám představila své dva pozměňovací návrhy, které zmírňují tvrdost tohoto návrhu zákona a zohledňují nelehkou práci našich řidičů. V prvním pozměňovacím zákonu navrhuji oproti původnímu návrhu zákaz jízdy v levém jízdním pruhu na vybraných úsecích, a to pro vozidla až od 7,5 tuny, aby se to dotýkalo pouze kamionů a ne aut s karavanem či dodávek. Ovšem ne po celý den, zákaz předjíždění by platil od 6 do 17 hodin, kdy je větší provoz. Původní poslanecký návrh počítá se zákazem celoplošně, já navrhuji vybrat úseky dálnic, kde bude zákaz předjíždění platit, to znamená například úseky stoupání do kopce, úseky, kde hrozí kalamita, nebo úseky, kde je zúžení.
Můj druhý pozměňovací návrh je naprosto shodný s prvním, až na malou změnu. Zde měním časové rozmezí. Zákaz jízdy v levém jízdním pruhu na vybraných úsecích by platil od 6 do 18 hodin. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslankyni Jarošové. Nyní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se paní kolegyně Květa Matušovská. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem před chvílí nahrála do systému návrh pod číslem 3799 a sdělím vám nyní důvody, proč jsem tak učinila.
Stěžejní změnou předložení návrhu je úprava doby zákazu jízdy na dálnici a na silnici I. třídy nákladním a speciálním automobilům a zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 7,5 tuny a nákladním a speciálním automobilům, zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny s připojeným přípojným vozidlem, a to v neděli a ostatních dnech pracovního klidu, tak, že se tato doba prodlužuje z původních 13 hodin na 0 hodin, tedy na půlnoc. Nově tedy bude zákaz jízdy platit v neděli a v ostatních dnech pracovního klidu od půlnoci do 22 hodin. Důvodem je zejména sjednocení doby zákazu jízdy se sousedními státy, zejména se Slovenskou republikou, Rakouskou republikou a Spolkovou republikou Německo. Současný rozdílný okamžik začátku doby, ve které platí zákaz jízdy uvedených vozidel, totiž vede k tomu, že řidiči využívají nedělní noční, ranní a odpolední hodiny k tomu, aby přejeli přes Českou republiku a v okamžiku začátku zákazu jízdy na území České republiky, to je ve 13 hodin, zůstali stát až těsně před hranicemi. Kapacity odpočívek před hranicemi však nestačí obrovský počet těchto vozidel pojmout. Vozidla jsou pak odstavována na naprosto nevhodných a z hlediska bezpečnosti silničního provozu velmi nebezpečných místech, jako například v odstavném pruhu, v připojovacích pruzích či na nájezdech a sjezdech z dálnic. Sjednocením doby, po kterou je zakázána jízda uvedených vozidel, s okolními státy se předejde těmto negativním důsledkům. Řidiči nebudou motivováni odstavovat vozidla až těsně před hranicemi a hustota provozu bude rovnoměrněji rozvrstvena.
Předkládaný pozměňovací návrh současně umožňuje, aby v době, kdy platí zákaz jízdy, mohla vozidla přepravující zboží naložené mimo území České republiky toto zboží vyložit na území České republiky nebo provést jízdu bez nákladu související s touto jízdou. Po provedené vykládce tak například může ještě řidič v době zákazu jízdy dojet na místo, kde je vozidlo obvykle odstavováno, například do areálu dopravce. Touto výjimkou se docílí uvolnění míst na odpočívkách, umožní se řidiči dojet domů a zahájit denní nebo týdenní odpočinek a zároveň se též eliminuje riziko krádeže zboží ve vozidle odstaveném na odpočívce nebo před místem vykládky. Možnost dojetí do místa vykládky i v době zákazu jízdy není v Evropě ničím ojedinělým, existuje například na Slovensku, v Polsku či Itálii.
Jelikož porušování doby zákazu jízdy představuje závažný problém z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a stávající výše sankcí neodrazují řidiče před porušováním tohoto zákazu, navrhuje se dále, aby sankce za porušení doby zákazu jízdy byly navýšeny tak, že v rámci správního řízení bude možné nově uložit pokutu v rozmezí od 5 tis. korun do 10 tis. korun. Současná výše je od 2,5 tis. do 5 tis. korun. A příkazem na místě bude možné uložit pokutu do výše 5 tis. korun. Nyní je tak možné učinit do výše pouze 2,5 tis. korun.
Zbývající změny mého návrhu jsou pouze legislativně technické, jež souvisejí s přečíslováním odstavců v § 43 zákona o silničním provozu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslankyni Zuzaně Ožanové. Nyní vystoupí poslankyně Květa Matušovská, připraví se poslankyně Kořanová. A požádám znovu sněmovnu o klid. Pokud debatujete něco jiného, než je silniční provoz, prosím v předsálí. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Já bych také ráda odůvodnila svůj pozměňovací návrh a zároveň vysvětlila, proč tento pozměňovací návrh podávám. Oproti původnímu návrhu, který tady projednáváme, se zákaz jízdy v levém jízdním pruhu omezuje pouze na nákladní vozidla a jízdní soupravy s hmotností převyšující 12 tun. Jsem přesvědčena o tom, že zákaz jízdy na dálnicích by se neměl vztahovat na vozidla kategorie N1 a N2, a když už, tak pouze na vozidla N3. To znamená, na vozidla s nejvyšší přípustnou hmotností nad 12 tun, což nám potvrdili odborníci z praxe i zástupci dopravců.
Tímto pozměňovacím návrhem chceme zamezit šikaně řidičů a dopravců a zajistit, aby vozidla kategorie N1 a N2 mohla bezpečně předjíždět právě zmíněné kamiony nad 12 tun, aniž by na nezbytně dlouhou dobu blokovaly levý jízdní pruh. Dále chceme předejít zbytečnému zvětšování dopravních kongescí, respektive tvorbě dlouhých kolon, které se obzvlášť v opravovaných úsecích dálnice tvoří, jsou s tím obrovské problémy a vznikají tak nebezpečná místa. Tam právě dochází k těm dopravním nehodám.
Obecně je naším cílem zajistit větší plynulost silničního provozu, a to nejen na dálničních úsecích. Podobný názor zastává například i Hospodářská komora a Svaz průmyslu a dopravy, které upozorňují, že zákaz předjíždění nákladních vozidel nezvýší plynulost a bezpečnost provozu na dálnicích, naopak způsobí na silnicích nové problémy i řidičům osobních vozů. Rychlost v pravém i levém pruhu na dálnici totiž bude určovat nejpomalejší vozidlo. Pokud budou kamiony celý pravý jízdní pruh blokovat, řidičům osobních vozidel se zároveň ztíží možnost a zvýší nebezpečnost zařazování na dálnicích jak z připojovacích pruhů, tak i při sjíždění z dálnice, tak jak to tady uváděl kolega Adamec. Dále dodávají, že současná legislativa už umožňuje, aby byla souběžná jízda kamionů zakázána. Mohou být využity značky zákazu předjíždění, které už na některých úsecích jsou, a kamiony mají zákaz vjezdu do třetího jízdního pruhu. Jsou stanovena pravidla pro objíždění kolony stojících vozidel.
Dále v tom pozměňovacím návrhu, který předkládám, dochází rovněž ke zkrácení doby, v níž má zákaz platit, a navrhuje se, aby platil pouze v době od 6 do 19 hodin, neboť v pozdějších večerních hodinách již nebývá provoz tak intenzivní.
V podrobné rozpravě se přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v systému. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslankyni Matušovské. Nyní poslankyně Barbora Kořanová, připraví se poslankyně Jana Mračková.
Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo. Ráda bych okomentovala svůj komplexní pozměňovací návrh, který již v hospodářském výboru byl, a dokonce byl přijat. Oproti původnímu návrhu se tedy zákaz jízdy v levém jízdním pruhu omezuje na nákladní vozidla a jízdní soupravy s hmotností převyšující 7,5 tuny. Zákaz se tedy nebude nedůvodně vztahovat na dodávky a podobné typy vozidel, ale bude dopadat zejména na kamiony a jiná těžká nákladní vozidla. Dále se zákaz již nenavrhuje vztáhnout i na jízdní soupravy, jejichž délka přesahuje 7 metrů, neboť by se právě vztahoval i na již zmiňovaná osobní vozidla táhnoucí například karavan, což jistě není žádoucí.
Návrh zákona se bude týkat pouze dálnic se dvěma jízdními pruhy, protože na dálnicích s pruhy třemi obdoba takového nařízení již v platnosti je a pod poměrně tvrdými sankcemi. Pozměňovací návrh současně umožňuje daným vozidlům užít levý jízdní pruh, avšak pouze pokud je to nutné k objíždění. Pozměňovací návrh dále obsahuje úpravu pamatující na vozidla s právem předností jízdy, a uvedený zákaz řadí mezi pravidla, která tato vozidla nemusí při zapnutých výstražných světlech dodržovat.
Dále pozměňovacím návrhem dochází rovněž ke zkrácení doby, v níž má zákaz platit, a navrhuje se, aby platil pouze v době od 6 hodin ráno do 20 hodin, neboť v pozdějších večerních hodinách již nebývá provoz tak intenzivní. Tímto pozměňovacím návrhem se snažím tedy přispět ke snížení dopadů na řidiče těch nákladních aut, která tolik nekomplikují provoz na silnicích. Zároveň se snažím o zkrácení doby, po kterou bude návrh platit. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Kořanové. Nyní paní poslankyně Jana Mračková v obecné rozpravě. Připraví se pan kolega Válek. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já si dovolím dnes načíst pozměňovací návrh k zákonu o provozu na pozemních komunikacích, a to z jednoho prostého důvodu. Všichni víte, že od 1. ledna 2020 dojde k rozšíření mýtného systému na silnicích první třídy zhruba o 860 kilometrů. Velmi to trápí města, obce a kraje, protože se bojí, že se nákladní a kamionová doprava přesune ze silnic prvních tříd na silnice nižších tříd, to je na silnice, které jsou právě ve vlastnictví měst, obcí a krajů, to znamená, silnice druhých a třetích tříd. Poopravím se, silnice druhých a třetích tříd jsou pouze v majetku krajů.
My jsme jako Asociace krajů a především i Svaz měst a obcí velmi intenzivně komunikovali s Ministerstvem dopravy, jak tento problém do budoucnosti vyřešit, a inspirovali jsme se z modelu slovenského, kde již dnes je zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun na všechny silnice druhých a třetích tříd. A v tom spočívá ten pozměňovací návrh, který budu pak v podrobné rozpravě předkládat a ke kterému se budu hlásit. To znamená, že by byl zákaz veškeré tranzitní dopravy na silnicích druhé a třetí třídy.
Dnes to bylo také možné, ale bylo to možné stanovit pouze místní úpravou provozu, to znamená prostřednictvím dopravních značek a podle § 77 zákona o silničním provozu, ale vydávalo se takzvané opatření obecné povahy, k jehož souhlasu se musel vyjadřovat dotčený orgán, což byla Policie České republiky. A během toho řízení se tam mohla dávat řada námitek a muselo se to zveřejňovat na úředních deskách obecních úřadů jednotlivých správních obvodů. Proto toto řešení je jednodušší, stanovilo by se to zákonem, a platilo by to tedy přímo ze zákona.
Samozřejmě jsou tam dané i sankce, protože je jasné, že pokud by tedy nákladní vozidlo s větší hmotností než 12 tun vjelo na silnici druhé a třetí třídy, tak při porušení tohoto zákona - a to je také v tom pozměňovacím návrhu - se navrhuje pokuta od 5 do 10 tisíc. Pokud by to bylo přímo na místě, tak by ta pokuta byla 5 tisíc, ve správním řízení by pak ta pokuta mohla být vyšší. Pokuta pro provozovatele vozidla, ta už je dneska v zákoně stanovena, ta by se neměnila a může tam být až do částky 100 tisíc.
Postihování porušení tohoto zákona ale bude možné až v případě, pokud kraje budou mít silnice druhých a třetích tříd označené značkami, protože řidič a i provozovatel toho vozidla nad 12 tun musí vědět, že v tuto chvíli jede na té silnici druhé a třetí třídy. Proto tedy je v pozměňovacím návrhu jasně uvedeno, že pokud bude ten pozměňovací návrh schválen, tak bude platný a účinný prvním dnem osmého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, a to právě i z toho důvodu, že bude nutné osadit silnice druhých a třetích tříd dopravními značkami. A my velmi intenzivně jednáme s Ministerstvem dopravy, aby popřípadě na to byl pro kraje vypsán dotační titul, kde by získaly na nákup těch značek finanční prostředky.
Je jasné, že v tom pozměňovacím návrhu jsou i výjimky z tohoto zákazu. Je to pro nákladní automobily či jízdní soupravy nad 12 tun, aby mohly samozřejmě naložit či vyložit - znovu říkám, je to tranzitní - nebo aby mohly jet do sídla provozovny či bydliště atd. Ty výjimky jsou tam uvedené a samozřejmě jsou tam i výjimky, které jsou nezbytné pro plnění úkolů ozbrojených sil České republiky nebo ozbrojených sil jiného státu, jízdy vozidel složek integrovaného systému a jízdy prováděné za účelem výkonu činnosti v rámci správy pozemních komunikací.
Byla bych velmi ráda, abyste všichni ve třetím čtení tento pozměňovací návrh podpořili, pomůže městům, obcím i krajům. Myslím si, že to je určitě dobré řešení, které jsme s Ministerstvem dopravy společně našli. Zároveň bych si dovolila, pane místopředsedo, v obecné rozpravě také dát návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením, a to na sedm dnů. Je to z toho důvodu, že velmi intenzivně potřebujeme, aby tento zákon byl schválen a aby bylo jasné, že i když mýtný systém bude spuštěn od 1. ledna, tak že toto bude schváleno a i kraje budou počítat s tím, že za pár měsíců tranzitní doprava a automobily nad 12 tun nemohou vjíždět na silnice druhých a třetích tříd.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Mračkové. (Poslanec Faltýnek tleská.) A ještě než udělím slovo panu poslanci Válkovi, přečtu došlé omluvy. Od 16 do 19 hodin se omlouvá pan poslanec Jiří Bláha a od 15.30 do konce jednacího dne pan poslanec Ondřej Veselý.
Nyní pan poslanec Válek. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Je to zhruba tři čtvrtě roku, možná i víc, co s námi cloumaly emoce, když nasněžilo. Vytvořila se kolona na D1, nešlo jet ani jedním směrem, neprojela sanitka, neprojel nikdo a všichni tam dlouho stáli. Rozumím tomu, že tuto situaci chceme řešit, a rozumím tomu, že zákon, který je nevymahatelný, chceme přijmout.
Proč si myslím, že je nevymahatelný? Podobně jako prostřednictvím pana předsedajícího pan poslanec Juříček jsem se rozhodl jít na všechno tak jak on pomocí auditu, já prospektivní metodou, oslovil jsem zhruba dvacet kolegů, kteří jezdí pravidelně z Brna do Prahy. Ti mně dávali záznamy ze svých kamer, které mají v autech. Já jsem požádal dva doktorandy, aby ty záznamy zpracovali, a nechal jsem si udělat analýzu toho, jak se chovají gentlemani dálnic, kteří řídí tyto kamiony, v běžném provozu. Na jedné cestě z Brna do Prahy v průměru 28 dopravních přestupků, které spočívaly v překročení rychlosti, kdy kamion, který překročí rychlost, předjížděl jiný kamion, který tu rychlost překročil ještě více. Pravidelně na každé jízdě nejméně dva kamiony, které předjížděly v místech, kde je značka zákaz předjíždění. Naprosto běžné bylo omezení provozu, což jsem ani mezi dopravní přestupky nepočítal.
Tak bych čekal, že dostanu - a to je důvod, proč prostřednictvím pana předsedajícího nepodpoříme stažení jako TOP 09, ale posuneme tento zákon do třetího čtení, tak bych čekal - podpoříme posunutí do třetího čtení - tak bych čekal vyjádření ministra vnitra, když já, prostý lékař a poslanec, zachytím na jedné cestě zhruba 30 přestupků kamionů, že policie, která bděle tuto dálnici hlídá a musí těchto přestupků zachytit podstatě více, jistě má nějakou databázi těchto přestupků, jistě nám dokáže říct, kolik kamionů dostalo pokutu, řekněme, za poslední tři měsíce za překročení rychlosti, kolik jich dostalo pokutu za předjíždění v místech, kde je zákaz předjíždění. Pokud nikdo, já mohu záznamem z kamery ve svém autě a v dalších dokladovat, že toto se běžně děje. Mohu dokladovat, že běžně porušují kamiony dopravní předpisy, současný zákon, a v podstatě nikdo, nikdo za toto nepokutuje.
Já budu velmi rád, když se to zpřísní. On je zase nikdo nebude pokutovat. My budeme mít pocit, že jsme něco udělali pro blaho a plynulost dopravy. Neuděláme vůbec nic. Pokud nebude právo vymahatelné, tak sebelepší zákon, který je jenom Potěmkin, je na nic. Tak první se pobavme o tom, co dělá Ministerstvo vnitra pro to, aby byla plynulá doprava na D1, alespoň na D1, co dělá pro to, aby současný platný zákon byl na D1 vymáhán. Pokud nic, proč si prosím myslíte, že změnou zákona se změní přístup Ministerstva vnitra? To opravdu nechápu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Válkovi za jeho vystoupení. Ještě v obecné rozpravě s faktickou poznámkou chce vystoupit pan poslanec Petr Dolínek. Máte slovo k faktické poznámce, pane poslanče.
Poslanec Petr Dolínek: Dobré odpoledne. Já si bezesporu vážím usnesení asociace hejtmanů, ale chtěl bych požádat paní kolegyni, zda by nezvážila těch sedm dnů, to zkrácení. Důvod je jednoduchý. Hospodářský výbor má poměrně širokou agendu a nemá ve zvyku se scházet na hodinové pauzy mezi interpelacemi. To znamená, zde jste teď předvedli z hnutí ANO a i z dalších stran sérii pozměňovacích návrhů, které nejsou jednoduché, jsou proti sobě jdoucí. Je vidět, že zákon, který byl napsán horkou jehlou, ale chápu tu reakci tehdy, tak potřebujete nějak učesat, aby byl vůbec hlasovatelný. Takže jsou tady nějaké směry, které jste navrhli. Myslím, směr paní hejtmanky je velmi schůdný, protože zákon, tak jak byl původně napsán, myslím, že by opravdu většina členů našeho klubu nepodpořila, takto už tam je o čem hlasovat.
Otázka je, zda opravdu to spěchá ze dne na den, nebo zda je tam prostor, abychom se mohli klasicky na to připravit. Máme zde prosincovou schůzi a na té bychom to bezesporu mohli v klidu odhlasovat v prvním dnu třetích čtení, tzn. první středu prosincové schůze. Bylo by to všechno bez problémů a nic nám neuteče. Takže tady je otázka, zda opravdu na tom trváte. Vyjádříme se hlasováním, ale zvažte to, kolegové. Když tomu dáme prostor, tak tomu spíš pomůžeme než uškodíme. Díky.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslanci Dolínkovi za dodržení lhůty pro faktickou poznámku a teď se tedy ptám, jestli ještě někdo do obecné rozpravy. Pan ministr dopravy se ještě nehlásí, ale paní poslankyně Jana Mračková ano. Tak ještě v obecné rozpravě, prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Já po konzultaci s některými členy hospodářského výboru bych si dovolila stáhnout svůj návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na sedm dnů a dovolila bych si navrhnout nový návrh, a to na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením na čtrnáct dnů. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To je zákonná lhůta, to nemusíme řešit, takže to je v pořádku.
Nyní pan ministr dopravy Vladimír Kremlík v obecné rozpravě. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji za slovo. Já bych tady chtěl podpořit slova paní hejtmanky Vildumetzové. Ministerstvo dopravy úzce spolupracovalo s Asociací krajů a připravilo pozměňovací návrh, který bude řešit důsledky zpoplatnění po 1. lednu 2020. Tady jsme vyšli vstříc a chceme vyjít vstříc všem obcím, všem krajům a hlavně obyvatelům těchto obcí a krajů. Já jako ministr dopravy nechci, abychom po těchto úsecích potkávali zbytečné tranzitní nákladní automobily. Já chci, aby tato auta po těchto cestách, po dvojkách a trojkách, nejezdila. Proto je tady připraven tento pozměňovací návrh. Samozřejmě jsou v něm zakotveny výjimky, které umožní, např. jak tady padlo, jedno místo nakládky, vykládky, sídla provozovny. Ano, vycházíme ze zkušeností mimo jiné ze Slovenské republiky. Myslím, že tento návrh, tak jak tady byl přednesen, je návrhem ve prospěch všech našich obyvatel, ve prospěch rodin a řidičů, kteří jezdí po dvojkách a po trojkách. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Kremlíkovi a ptám se, kdo ještě v obecné rozpravě. Pokud nikdo, ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Zástupce navrhovatele ne, pan zpravodaj také ne. Mohu tedy obecnou rozpravu ukončit. Nepadl žádný návrh, o kterém bychom mohli po obecné rozpravě hlasovat.
Zahajuji rozpravu podrobnou. Připomínám, že pozměňovací návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny, stačí i písemně, pokud je to v systému. Nyní paní poslankyně Jarošová, připraví se paní poslankyně Ožanová. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Monika Jarošová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Tímto bych vás chtěla poprosit o podporu svých dvou pozměňovacích návrhů, a to pozměňovacího návrhu 2893 a 2894. Odůvodnění jsem již podrobně řekla v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní paní poslankyně Ožanová, připraví se paní poslankyně Matušovská. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, přihlašuji se ke svému pozměňovacímu návrhu nahranému v systému pod číslem 3799. Tento pozměňovací návrh jsem odůvodnila v obecné rozpravě.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Ožanové. Konstatuji došlou omluvu předsedy vlády Andreje Babiše do konce jednacího dne.
Nyní paní poslankyně Matušovská, připraví se paní poslankyně Kořanová.
Poslankyně Květa Matušovská: Ráda bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v systému jako sněmovní dokument 3798. Odůvodnění jsem řekla v obecné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Matušovské. Nyní paní poslankyně Kořanová, připraví se paní poslankyně Mračková.
Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo. Tímto se přihlašuji k pozměňujícímu návrhu, který je v systému nahrán jako sněmovní dokument 2719. Rovněž jsem o něm mluvila v rozpravě obecné. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní paní poslankyně Jana Mračková. Máte slovo.
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych si dovolila přihlásit se k pozměňovacímu návrhu pod číslem 3580, který jsem v obecné rozpravě uvedla. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám se, kdo dál v podrobné rozpravě. Pokud nikdo, podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Je, pan zpravodaj, dobře. Máte slovo.
Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Já tady jenom technicky shrnu, že návrh hlasovatelný ve druhém čtení nepadl, zato padl vícenásobný návrh na zamítnutí ve třetím čtení. Jinak bylo přihlášeno šest pozměňovacích návrhů. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. A nyní tedy můžeme ukončit druhé čtení návrhu, protože hlasovatelný návrh ve druhém čtení ani po obecné rozpravě nepadl resp. byl stažen. Děkuji paní navrhovatelce, děkuji zpravodaji.
Pokračovat budeme podle schváleného pořadu schůze bodem
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.