(16.00 hodin)

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane místopředsedo. Chtěla bych vás upozornit i na to, že v rámci meziresortního připomínkového řízení tuto novelu a i tyto všechny vedlejší související instituty, o kterých jste tu mluvili, podpořil Nejvyšší správní soud svým stanoviskem. Což já považuji také za velmi důležité, protože soudci Nejvyššího správního soudu jsou součástí expertní skupiny a toto jsou věci, které my napříč dlouhodobě konzultujeme. To není ušito za měsíc nebo za dva na Ministerstvu financí.

Co se týče kontroly, kdy tady zaznívaly z vaší strany výhrady k tomu, že kontrola bude zahajována i elektronicky. Prosím vás, to je volba, to nebude povinnost. Pokud subjekt bude trvat na tom, že chce zahájit daňovou kontrolu osobně, tak samozřejmě mu to umožněno bude. Ale naopak setkáváme se i s požadavky, že se cítí být zatěžováni. Takže my tam dáváme volbu, abychom urychlili kontrolní postupy, které samozřejmě s prověřováním třeba i odpočtu nebo jiných daňových povinností souvisí.

Ta otázka lhůty, to tady zaznívalo nejvíc - a já tady ukážu čísla a grafy - otázka lhůty, prodloužení lhůty na 45 dnů, je nerozlučně spjata s tématem zálohy na nadměrný odpočet. Naopak já bych si dovolila upoutat vaši pozornost - a já to všechno budu mít v rozpočtových výborech, donesu, rozdám, klidně pošlu, co bude kdo z vás chtít, tak jako vždycky. Toto je pokles na tom grafu (ukazuje) - mám ho jenom v malém, ale slibuji vám ho všem rozeslat na rozpočtovém výboru - pokles peněz zadržovaných nadměrných odpočtů ve srovnání - začali jsme od konce roku 2014, kdy to byl naposled váš rozpočet, a zavedení kontrolního hlášení od roku 2016.

A podívejte se na ten trend. Ty peníze jednoznačně - to znamená, mám to samozřejmě i v nominálních částkách - zadržované částky nadměrných odpočtů na konci roku 2014 byly víc jak 7 miliard. Na konci června letošního roku je to něco málo, jestli 1,2 miliardy. To jsou peníze, které zůstávají v cash flow firem. To znamená, že jsme zlepšili cash flow, plácnu, o 4 miliardy korun celoročně. A to díky kontrolnímu hlášení. Protože kontrolní hlášení naopak urychlí prověření veškerých plateb a nezadržuje se takové množství nadměrných odpočtů. A v tom chceme pokračovat. Díky tomu, že... My na vracení nesporné části odpočtu pracujeme dva roky na Ministerstvu financí. Zařadili jsme do novely daňového řádu, která souvisí s elektronizací a s online finančním úřadem, protože je to jeden zákon a tam musíme tato témata řešit. A v podstatě chceme, aby v cash flow firem bylo ještě více, to znamená, že tím, že vlastně bude Finanční správa zadržovat pouze tu nespornou část. Ale ona musí v té lhůtě - a teď si vezměte, že lhůta je 30 dnů. Jinak pro vaši informaci, já mám benchmark většiny zemí Evropské unie, nebo dá se říct, že skoro všech. A v podstatě země, a dodám vám to zase na rozpočtovém výboru, mohu je číst - jenom lhůty pro vracení odpočtu: Francie šest měsíců, Itálie tři měsíce, Maďarsko 45 dní, Německo až po odsouhlasení přeplatku, Rakousko šest měsíců, Španělsko šest měsíců, Nizozemsko osm týdnů, Řecko 90 dnů a tak dále. Mám tady celý benchmark, který samozřejmě dodám.

Finanční správa potřebuje, aby mohla provést první párování, druhé párování v rámci kontrolního hlášení a pak ještě vlastně posoudit tu nespornou část, tak potřebuje tu lhůtu o 15 dnů delší. A spojujeme to s razantním snižováním úroků a s razantním zjednodušováním správy daní a i s tím, že úroky budeme počítat až od 500 korun. To znamená, že v podstatě ta lhůta, která tam byla, ta liberační lhůta, de facto nebude potřeba, protože ti malí všichni spadnou tady do tohoto posunu, který v tuto chvíli zavádíme. A tím, že snižujeme úroky, tak v podstatě zůstává zase nějakých 0,7 miliardy minus ve státním rozpočtu, ale zůstanou naopak v kapsách daňových poplatníků. A to je to, co my každopádně chceme, aby se tam promítlo.

Co se týče tabulky, odkdy vzniká výše dně, je součástí důvodové zprávy, odkazuji vás na důvodovou zprávu. Jinak samozřejmě zase budu mít všechno na rozpočtovém výboru. A v podstatě to, že jste tady hovořili o nějaké tabulce na straně 81, ta tabulka není o žádných zaviněných částkách úroku. Ta tabulka má vyčísleny úroky z prodlení, které jsou vyčísleny na částku 8 miliard. A pak tam jsou úroky hrazené správcem daně, což je vlastně související s určitým natažením lhůty, nebo když se vrací po rozhodnutí třeba odvolacího finančního ředitelství, tak se tam počítá jakýsi úrok a ten činí 360 milionů. Ale náhrada škoda podle zákona způsobené nesprávným úředním rozhodnutím v podstatě dotčena touto novelou není.

Pan poslanec Profant hovořil o veřejné zakázce na ADIS. Já jsem o tom tady hovořila už v souvislosti s daňovým balíčkem. Já jsem připravena kdykoliv, dala jsem to i do médií - v podstatě to, že paní generální ředitelka podepsala smlouvu s firmou ADIS po třiceti letech - promiňte, s firmou IBM - na to, že ještě čtyři roky budou provozovat tento systém, ale pak nám předají, nebo Finanční správě, takové ty klíče, vysvětlovala jsem to tu několikrát, a díky tomu vlastně mohla být zahájena veřejná zakázka na nový systém, která v tuto chvíli probíhá. Takže to jsou všechno věci, které se podařily po třiceti letech, a já jsem za ně velmi vděčná. Ale to nesouvisí s legislativou, pane poslanče Profante, vůbec s legislativou. To je veřejná zakázka, která - jak ji chcete promítnout do legislativy, to jsem příliš nepochopila.

Co se týče Doing Business, to je pravda. Já mám zanalyzované toto sdělení a postavení České republiky v určitých kritériích, které provádí Světová banka. Skončili jsme na 41. příčce ze 190 hodnocených zemí. V oblasti placení daní paying taxes jsme se umístili na 53. místě oproti loňskému 45. Ano, to je pravda. My jsme sice zůstali na stejných - dělá nám to kritérium, a to je prověřování právě podezřelých nadměrných odpočtů, kde jsme zůstali z loňských 17,7 týdne na 18. A toto je právě cesta, abychom tu lhůtu zkrátili.

A to, že je tam efekt do státního rozpočtu, je prostě vedlejší produkt, to není žádný záměr. Novelu jsme připravovali dva roky a já si troufnu říct, že je to novela, která přináší celou řadu ulehčení podnikatelům, zejména těm malým. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové. A ještě než budeme pokračovat, s přednostním právem se přihlásil předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Paní zpravodajka nemá zájem o závěrečné slovo. Máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já bych dal přednost paní zpravodajce. Slyšeli jsme obvyklý chvalozpěv paní ministryně na sebe samu - jsem přístupna jednání, jsem připravena debatovat, všechno vám dodám. Ale záměrně vystoupila až po ukončení rozpravy, a tím znemožnila debatu. Dnes je to místo, kde máme vést debatu. Ne že na rozpočtový výbor nám něco přinesete. A to jste odmítla, bojíte se té debaty, bojíte se kolegů, nemáte argumenty.

Když si vezmu poslední větu - přináší to veliké výhody zejména pro malé podnikatele. Za 24 miliard. Zeptejte se těch podnikatelů, jestli jsou ochotni vám těch 24 miliard zadarmo půjčit. Já myslím, že odpověď znáte. Pokud ne, tak si sežeňte nějaké stanovisko, kdo by byl pro státu zadarmo půjčovat peníze. Vezměte si ten paradox. Finanční správa, moloch, obrovský moloch, potřebuje 45 dní na to, aby zkontrolovala kontrolní hlášení. Kolik dostane podnikatel, když v té první kontrole je nějaká nesrovnalost, nesrovnalost administrativní? Pět pracovních dnů!

Takže na jedné straně tady máme obrovský státní moloch, kterému 30 dnů nestačí, potřebuje 45 dnů, vybere si na to 24 miliard daňových poplatníků. A na druhé straně chudák malý podnikatel má pět pracovních dnů. To nemůže ani účetní pustit na dovolenou mezi 25. a 30. Protože co kdyby se finančního úřad ozval a co kdyby se čirou náhodou přepsali v jednom čísle faktury? A když neodpoví do pěti dnů, mohou dostat pokutu až 30 tisíc. Úplně jednoduše. A tomu říkáte spravedlivý přístup k podnikatelům? Už mi chybí jenom věta, paní ministryně, že jako obvykle zlepšuji podnikatelské prostředí tím, že jim seberu peníze, tím, že státu prodloužím lhůtu a jsem stejně... ***




Přihlásit/registrovat se do ISP