(15.30 hodin)
(pokračuje Munzar)
A já k tomu ještě dodávám, že stát se právě návrhem daňového řádu, těmi formulacemi, které využívá v těch paragrafech, už dopředu snaží alibisticky vyviňovat ze špatného rozhodnutí, a k tomu může vést například formulace typu: pokud následně vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez zavinění správce daně uplatněny v řízení již dříve a mohly mít podstatný vliv na toto stanovení. Takže už dopředu touto formulací se Finanční správa a Ministerstvo financí vyviňuje z nějakých špatných rozhodnutí.
Dále je tam pokuta až 50 tisíc korun za to, že někdo neopravením daňového přiznání mohl zmařit správu daně. Je to zase velice vágní formulace. Co to je, mohl zmařit správu daně? Tato formulace umožňuje více pokutovat podnikatele ze strany Finanční správy vlastně jenom podle toho, jak se ten daný konkrétní úředník vyspí. I sankce by měly mít nějaká svá pravidla. Rozvolněním a obecnými frázemi dojde pouze k jejich zneužívání a nadužívání, a zvláště v současné situaci, kdy známe stávající nepříliš přátelskou praxi Finanční správy.
Takže dámy a pánové, to jsou důvody, proč podpoříme návrh na vrácení daňového řádu k přepracování. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jana Skopečka - zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně za slovo. Já budu velmi krátký, nicméně je potřeba říci, že se jedná o další zákon z dílny Ministerstva financí, který je nepřátelský k podnikatelům a k podnikatelskému prostředí v České republice. Stává už se to zvykem jako u daňového balíčku, kde paní ministryně zdůrazní ty pozitivní aspekty, které mohou mít nějaké mediální pozitivní body, ale už zamlčí ty další, které k tomu připojila a které už tak pozitivní nejsou.
Čili na jednu stranu je tu snaha elektronizovat daně a daňové řízení, placení daní, usnadnit ho, ale na straně druhé se tu prodlužuje například lhůta pro vrácení nadměrného odpočtu DPH z 30 dní na 45. To je věc, která samozřejmě zasáhne cash flow malých a středně velkých firem. Stát si vlastně chce pro své účetní triky, tak aby plnění státního rozpočtu vycházelo lépe, ponechávat na úkor podnikatelů na svých účtech peníze, které státu nepatří, které má vrátit, tak si je ponechá o to delší dobu na svých účtech a zaplatí to podnikatelé, kteří budou muset mít jiné rezervy, jinou likviditu na to, aby mohli fungovat. Já zejména tomu prodloužení lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu DPH vůbec nerozumím. Vůbec tomu nerozumím, zvláště v situaci, kdy už tu máme nějakou dobu kontrolní hlášení, které bylo schvalováno proto, aby se dalo méně podvádět s daní z přidané hodnoty. Myslel jsem si, a my jsme to kritizovali, my jsme tomu opatření nevěřili, ale myslel jsem si, že když už ho vláda prosadila, tak je to argument pro to, aby třeba právě lhůta pro vracení nadměrného odpočtu byla kratší. Protože jakou logiku má, když stát získá jasný nástroj na to, aby se podvádělo méně s DPH, aby měl větší kontrolu, a na straně druhé přichází s prodloužením lhůty na vrácení nadměrného odpočtu DPH? To zkrátka nemá logiku, ta logika by měla být obrácená.
Koneckonců minulý týden, když jsme se tady bavili o daňovém balíčku, tak jsme s paní ministryní financí diskutovali o žebříčku Doing Business. Právě lhůta pro to, kdy Finanční správa zadržuje tyto peníze, byla také jedním z důvodů, proč jsme si pohoršili právě v té oblasti placení daní v rámci toho žebříčku, který sleduje kvalitu podnikatelského prostředí v České republice, tak právě v té oblasti placení daní jsme až na 54. místě, tedy podprůměrně oproti celkovému našemu postavení, co se týče kvality podnikatelského prostředí. A to zhoršení oproti minulému roku v tom hodnocení žebříčku Doing Business nastalo právě díky tomu, že stát požadoval delší lhůtu na vyřízení vrácení nadměrného odpočtu. Místo aby vláda v tomto směru zabojovala, aby ta doba byla kratší, abychom se v tom žebříčku zlepšovali a nezhoršovali se tak jako oproti minulému roku, tak vláda přijde s návrhem, kde chce tuto lhůtu ještě rozšířit. Takže tomu já vůbec nerozumím a to považuji vůbec za nejhorší součást daňového řádu, který právě projednáváme.
Další věc, která určitě stojí za to zmínit a která také není přívětivá k podnikatelům, je zrušení té toleranční pětidenní lhůty, kdy podnikatelé mohou beztrestně nebo bez sankcí podat opožděně daňové přiznání. Opět nerozumím, proč se tato lhůta ruší. Jestli stát ukázal, že je ve Finanční správě bezchybný, dokonalý, nezadržuje neprávem nadměrné odpočty, nedělá zbytečné kontroly nebuzeruje daňové poplatníky, tak pak bych chápal, kdyby byl tak přívětivý, že by zrušil i tento benefit na straně podnikatelů. Ale stát se ve Finanční správě moc hezky k daňovým poplatníkům nechová, daňový systém se nezjednodušuje, úředníci Finanční správy se stali víceméně dráby, kteří spíše jsou přísnější, než aby u nich byla nějaká benevolence, a vedle toho tady máme zrušení toleranční pětidenní lhůty pro podání pozdějšího daňového přiznání.
Stejně tak snížení úroků na straně státu ve chvíli, kdy drží neprávem peníze, je rovněž věc, která míří proti podnikatelům a posiluje roli státu.
Čili ten daňový řád není dobrý, je to další zákon, který míří proti podnikatelům, stává už se z toho u této vlády tradice a myslím si, že je potřeba, abychom to i u těchto, byť to mediálně vypadá, menších věcí, abychom to říkali nahlas. My bezesporu přijdeme s celou řadou pozměňujících návrhů, které budou na podnikatele myslet a které jim nebudou dál víc a víc otravovat život, jak se o to snaží tato vláda.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Skopečkovi. Nyní pan poslanec Kamil Farhan v rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já navrhuji zkrácení lhůty na 30 dní. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. To je návrh, který je pro toto prvé čtení možný a odpovídá jednacímu řádu. Kdo dál do rozpravy? Prosím, pane poslanče. S přednostním právem předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Pane předsedo, ještě chviličku vyčkejte. Já požádám kolegy a kolegyně o klid v sále. Až se kolegové usadí na svá místa, tak jistě bude dostatečné ticho, abyste mohl v klidu své vystoupení přednést. Prosím, máte slovo.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Něco řekli mí předřečníci, nicméně zkusme si to shrnout. Stát zavedl kontrolní hlášení proto, aby efektivněji kontroloval přiznání k DPH. Předpokládám, že se děje softwarově, když se párují ty faktury. Výsledkem je, že stát si chce nechat o 15 dní déle peníze podnikatelů, všech platů DPH. Ne všech podnikatelů, ale plátců DPH, kteří mají nárok na nadměrný..., a to v kouzelné výši 24 miliard. My jsme se bavili o 16,2 miliardy, to je plus do státního rozpočtu, ale protože to je sdílená daň, tak zhruba 7,8 miliardy by na tom vydělaly kraje a obce.
Takže milí plátci DPH, paní ministryně Schillerová si chce nechat 24 miliard k tomu, aby mohla efektivněji kontrolovat platbu DPH, o čem dlouhodobě tvrdí, že díky skvělému nástroji, kontrolnímu hlášení, to jde mnohem lépe než v minulosti.
Zkusme si říct a zkusme připustit, že je pravdivý argument, že Finanční správa potřebuje o 15 dnů déle pro to, aby dělala kontrolu. Já jsem tedy myslel, že to dělá software, tak já nevím, jestli tam sedí ti úředníci a teď mají papírová dvě kontrolní hlášení, nebo deset kontrolních hlášení, a teď se dívají, jestli to číslo faktury 10190038 je uvedeno v obou kontrolních hlášeních, pak to odfajfknou a řeknou, to je v pořádku. Pak bych tomu rozuměl. V éře digitalizace tomu úplně nerozumím. ***