(10.40 hodin)
(pokračuje Vostrá)

D. Finanční vztahy státního rozpočtu k rozpočtům obcí, s výjimkou hlavního města Prahy, v úhrnech po jednotlivých krajích, a to příspěvky v celkové výši 9 828 964 200 Kč.

 

E. Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtu hlavního města Prahy, a to příspěvkem v celkové výši 1 140 915 000 Kč.

 

F. Zmocnění ministryni financí podle § 4 odst. 1, 2 zákona a zmocnění Ministerstvu financí postupovat při stanovení výše příspěvku na výkon státní správy jednotlivým obcím a hlavnímu městu Praze postupem uvedeným v příloze 8 zákona (§ 2 odst. 4);

 

II. bere na vědomí, že návrh státního rozpočtu ČR na rok 2020

a) obsahuje finanční vztahy k rozpočtu EU, a to očekávané příjmy z rozpočtu EU v celkové výši 109 587 036 655 Kč a odvody do rozpočtu EU v celkové výši 47 000 000 000 Kč;

b) stanoví rozsah pojistné kapacity Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a. s., ve výši 188 000 000 000 Kč;

c) obsahuje v příloze 9 zákona seznam dotací z vyjmenovaných kapitol státního rozpočtu v roce 2020 s označením jejich příjemců a uvedením jejich výše, které nepodléhají povinnosti vyhlásit výzvu k podání žádosti o poskytnutí dotace podle rozpočtových pravidel;

 

III. přikazuje k projednání kapitoly a okruhy vládního návrhu státního rozpočtu ČR na rok 2020 takto:

 

petiční výbor kapitoly 304 - Úřad vlády, 309 - Kancelář Veřejného ochránce práv, 343 - Úřad pro ochranu osobních údajů;

rozpočtový výbor kapitoly 301 - Kancelář prezidenta republiky, 302 - Poslanecká sněmovna Parlamentu, 303 - Senát Parlamentu, 312 - Ministerstvo financí, 345 - Český statistický úřad, 359 - Úřad Národní rozpočtové rady, 396 - Státní dluh, 397 - Operace státních finančních aktiv, 398 - Všeobecná pokladní správa;

kontrolní výbor kapitoly 371 - Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí, 381 - Nejvyšší kontrolní úřad;

výbor pro evropské záležitosti kapitola 398 - Všeobecná pokladní správa - finanční vztahy k rozpočtu EU, EHP, Norsku a Švýcarsku vyjma zemědělské politiky (viz sešit B, str. 35, 36 a 56 až 61), v tom: Souhrnné rozpočtové vztahy k EU a finančním mechanismům, příjmy státního rozpočtu - transfery na krytí předfinancování, výdaje státního rozpočtu - programy a projekty spolufinancované z rozpočtu EU a FM a odvod vlastních zdrojů EU ze státního rozpočtu do rozpočtu EU;

hospodářský výbor kapitoly 322 - Ministerstvo průmyslu a obchodu, 327 - Ministerstvo dopravy, 328 - Český telekomunikační úřad, 344 - Úřad průmyslového vlastnictví, 349 - Energetický regulační úřad, 353 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, 373 - Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, 374 - Správa státních hmotných rezerv, 375 - Státní úřad pro jadernou bezpečnost;

dále ústavně-právní výbor kapitoly 336 - Ministerstvo spravedlnosti - část správní a dále souhrn celé kapitoly, 355 - Ústav pro studium totalitních režimů, 358 - Ústavní soud;

výbor pro obranu kapitoly 307 - Ministerstvo obrany, 308 - Národní bezpečnostní úřad;

výbor pro bezpečnost kapitoly 305 - Bezpečnostní informační služba, 314 - Ministerstvo vnitra - část bezpečnostní, požární ochrana a souhrn celé kapitoly, 336 - Ministerstvo spravedlnosti - část vězeňství, 376 - Generální inspekce bezpečnostních sborů, 378 - Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost;

výbor pro sociální politiku kapitola 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí;

výbor pro zdravotnictví kapitola 335 - Ministerstvo zdravotnictví;

výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu kapitoly 321 - Grantová agentura ČR, 333 - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 334 - Ministerstvo kultury, kapitola 361 - Akademie věd, 362 - Národní sportovní agentura, 377 - Technologická agentura ČR;

volební výbor kapitola 372 - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání;

výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj kapitoly 314 - Ministerstvo vnitra - část správní, 317 - Ministerstvo pro místní rozvoj - finanční vztahy k rozpočtům územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti (viz sešit G);

výbor pro životní prostředí kapitola 315 - Ministerstvo životního prostředí a kapitola 348 - Český báňský úřad;

zahraniční výbor kapitola 306 - Ministerstvo zahraničních věcí;

zemědělský výbor potom kapitolu 329 - Ministerstvo zemědělství - dále společná zemědělská politika - vazba na státní rozpočet (přímé platby, dorovnání přímých plateb z národních zdrojů, podpora rozvoje venkova, opatření společné organizace trhu) a kapitola 346 - Český úřad zeměměřický a katastrální;

 

IV. přikazuje dále střednědobý výhled státního rozpočtu ČR na léta 2021 a 2022 - sněmovní tisk 606 rozpočtovému výboru;

 

V. doporučuje výborům Poslanecké sněmovny, v jejichž kapitolách jsou rozpočtovány prostředky pro činnost neziskových a obdobných organizací, aby se příspěvky na tuto činnost zabývaly.

 

Toto je prosím celý návrh usnesení, tak jak byl schválen rozpočtovým výborem a tak jak je předkládám plénu Poslanecké sněmovny. A slibuji kolegyním a kolegům, že pokud nebude zájem, tak se na toto usnesení budu odvolávat a již ho nebudu celé číst. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce. Při projednávání státního rozpočtu v prvním čtení se vede jenom obecná rozprava, a proto bylo potřebné, aby v této části byl ten návrh usnesení přednesen. Samozřejmě už nebude potřeba, pokud si to nevyžádá Poslanecká sněmovna, opakovat, protože ho máte ve svých materiálech v tom tisku 605/1.

Nyní otevírám obecnou rozpravu. První přihlášená je paní ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Připraví se Tomio Okamura a další s přednostním právem je Miroslav Kalousek a Vít Rakušan. Paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, sešli jsme se tu dnes k prvnímu čtení jednoho z nejdůležitějších zákonů státního rozpočtu na rok 2020. A já připomínám, že jeho dnešní podoba se nerodila lehce. Jeho první verzi jsme totiž jako sociální demokracie nemohli podpořit. A bylo to vůbec poprvé v historii samostatné ČR, kdy se při vládním hlasování koalice na rozpočtu neshodla. Důvod byl jednoduchý. Dobrý rozpočet musí sloužit občanům a to jeho původní návrh nesplňoval.

V kapitole Ministerstva práce a sociálních věcí chyběly peníze na základní věci, od sociálních služeb po náhradní rodinnou péči, ochranu dětí atd. Hlavně tzv. nemandatorní výdaje byly osekány až na kost. Některé služby by se musely prakticky zrušit, jiné by byly extrémně omezeny. Týkalo se to třeba sociální práce na obcích, dotačních programů pro prevenci rozpadu rodiny, ochrany seniorů, pěstounské péče a ochrany ohrožených dětí. Po vleklých a mnohdy tvrdých jednáních jsme ale došli ke kompromisu. V něm jsme zažehnali hrozící situaci a oproti původnímu návrhu jsme dosáhli v řadě oblastí významného zlepšení. Odvrátili jsme kolaps některých služeb či faktickou likvidaci užitečných dotačních programů. A protože je to kompromis není z mého pohledu rozpočet dokonalý, ale je to dobrý rozpočet.

Všichni jsme museli hodně počítat a všichni jsme museli hodně slevit. Jsou ale priority, ze kterých jsme slevit nemohli. Já se domnívám, že stát nesmí šetřit na lidech, nesmí šetřit na investicích a nemá dělat tupé škrty. Stát, který se vykašle na investice do lidí, je odsouzen k úpadku. Stát, který se neumí postarat o nejmladší a nejstarší členy společnosti, nemůže sám sebe označovat za civilizovaný. Stát, který šetří na investicích do vědy, výzkumu a technologií, se zakonzervuje v minulosti a není konkurenceschopný. Stát, který neplní své závazky vůči spojencům, je nedůvěryhodný. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP