(11.10 hodin)
Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, dovolte mi navrhnout nový bod programu této schůze, a to bod, který už jsme na minulé schůzi schválili, bohužel se ho nepodařilo projednat. Obrátil bych vaši pozornost na situaci, která se děje v oblasti zemědělství, a to v oblasti, která trápí nejednoho farmáře v republice, a to je situace týkající se přemnožení hraboše polního.
My jsme se zemědělským výborem navštívili oblasti, které jsou takto postižené, a musím zdůraznit, že nepomůžeme-li rychle, bude to pro řadu farmářů znamenat obrovské existenční problémy, neboť je zcela evidentní, že dobytek finančními kompenzacemi v žádném případě neuživí. Jenom pro vaši představu, byli jsme na poli, kde se hrabošům podařilo na 70 hektarech zhruba osm tun obilí sestěhovat do podzemí, což není úplně zanedbatelná věc, a v okamžiku, kdy ta farma má třeba tisíc kusů dobytka, je jim jasné, že krmné obilí nebude, a v případě, že napadne hraboš, což se stalo, i oblasti, kde měli vysetou vojtěšku, pak zkrátka budou stát před problémem radikálně omezit stádo dobytka. A to si myslím, že není ničí přání, a máme šanci tuto situaci řešit. Dokladuje to i usnesení zemědělského výboru, které se k tomuto tématu sešlo, které si dovolím krátce ocitovat.
Zemědělský výbor Parlamentu České republiky
za prvé žádá Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí a jejich podřízené organizace, aby zajistily na postižených územích povolení výjimky na cílenou povrchovou aplikaci Stutox II. Tato aplikace bude v omezené dávce povolována individuálně na konkrétní zemědělský pozemek, a to po osobní návštěvě zaměstnance Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského v daném zemědělském podniku.
Za druhé. Žádá Ministerstvo životního prostředí a jeho podřízené organizace, aby zajistily povolení výjimky na aplikaci Stutox II do nor i v oblastech s výskytem křečka a sysla, a to bez zbytečného odkladu po obdržení žádosti o výjimku.
Za třetí. Žádá Ministerstvo životního prostředí, aby připravilo národní dotační titul za účelem kompenzace alespoň části ztrát, které vznikly zemědělcům v postižených oblastech.
To, že se sešel zemědělský výbor mimořádně k tomuto tématu a udělal toto usnesení napříč politickým spektrem, myslím, že je potvrzením toho, že nejedná - slovy pana premiéra - o žádnou účelovku. Situace je opravdu vážná a nesnese odkladu. Čím rychleji pomůžeme, tím efektivnější budeme.
Proto si dovolím navrhnout nový bod programu, zařazení nového bodu, který je v podstatě totožný s bodem, který schválila na svém jednání Poslanecká sněmovna na minulé schůzi pod názvem Informace ministra zemědělství a ministra životního prostředí o řešení situace a škod napáchaných hrabošem polním. Dovolím si navrhnout projednání tohoto nového bodu variantně, a to buď v úterý příští týden po pevně zařazených bodech, nebo ve čtvrtek po písemných interpelacích, anebo v pátek příští týden jako první bod po pevně zařazených bodech. Pevně věřím, že bude vůle Poslanecké sněmovny tento bod zařadit, neboť pro řadu zemědělců je ta situace opravdu existenční a kritická.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano. Děkuji, pane poslanče. Mám tady zaznamenáno pro následné hlasování včetně těch tří variant, které jste zmínil a o kterých budeme postupně hlasovat v tom pořadí, jak jste je přednesl. Nyní vystoupí s návrhem na změnu schváleného pořadu schůze paní poslankyně Pekarová Adamová. Tato její přihláška se týká bodu číslo 296, pozemní komunikace. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně, děkuji za slovo s tím, že tato má první žádost o předřazení bodu, který už máme zařazený pevně na tento program, ale je až v takové fázi, nebo tak daleko na něm, že by se na něj vůbec nemuselo dostat, je tisk číslo 296, což je návrh poslanců z mého klubu, tedy TOP 09, který se týká zákona číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
Je to problematika, která nám může připadat až taková marginální, ale praxe ukazuje, že marginální zdaleka není. Jedná se totiž o odtahy autovraků z ulic našich měst a obcí. Ta situace je opravdu v obcích velmi závažným tématem, protože pokud si vzpomenete, tak třeba v tomto roce v létě, bylo to během prázdnin, tak jste možná nezaznamenali, ale přece jenom připomenu: Tady v Praze, v jednom městském obvodě, je velice zajímavý pan starosta za ODS a ten v Praze-Řeporyjích se s tím vypořádal velmi svérázným způsobem, s odtahem autovraků. Musím tedy říci ale, že právě takovéto věci, které se stávají a kde šlo o to, že ta auta přes noc změnila své původní umístění, aby mohla být podle stávajících zákonů odtažena, v těch komunikacích jste možná zaznamenali takovou až humornou verzi, že šlo o nějaké levitace, že někde přišli marťani atd., tak v tomto případě opravdu vidíme, že opravdu stávající úprava je naprosto nedostačující, nefunkční a že třeba jenom v Praze kvůli tomu, že ten stávající zákon za autovrak považuje až takové auto, které nemá ani espézetku, ani motor a je opravdu velmi vážně poškozené, kde opravdu úředníci jsou z toho bezradní, tak takovýchto aut, která hyzdí jenom ulice Prahy, je kolem 1 400 kusů, což je 1 400 parkovacích míst, která jsou zabraná opravdu nepojízdnými auty, ale dle současné úpravy jenom 200 z nich, čili naprostý zlomek, jenom 200 z nich může být skutečně odtaženo.
Náš návrh zákona toto řeší, na tuto praxi reaguje. Byl připravován právě lidmi z praxe, s úředníky, kteří se tím v praxi velmi zabývají a kteří nám dávali své podněty a návrhy toho, jak právě bychom mohli situaci změnit a jak by tady novela zákona číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, mohla být změněna. Ta změna je strašně jednoduchá. Spočívá v tom, že se vkládá pouze jeden nový odstavec a doplňuje se opravdu pár vět, které mohou pomoci a které říkají, že odstavovat silniční vozidlo, které nemá po dobu delší než tři měsíce platné osvědčení o technické způsobilosti, které je vydáno stanicí měření emisí a stanicí technické kontroly, může být použito jako nezpůsobilé vozidlo. Poměrně jednoduchá věc.
Když jsme to předložili, tak se pak stala taková zajímavá situace, kdy velmi rychle na to reagoval ještě tehdejší ministr, ale zároveň i poslanec pan Ťok, který předložil svoji novelu, takže já věřím tomu, že vy, kteří jste podepsáni pod jeho novelou, která je s tou naší téměř identická, opravdu se liší v jedné číslovce prakticky a jenom v pár detailech, že ji budete chtít třeba projednat souběžně. Já bych to uvítala. Bylo by to určitě záhodno a ukázali bychom starostům, úředníkům, kteří se v obcích s tímto problémem velmi potýkají, že se nemusí inspirovat tím, jak to řešil pan starosta, i když ho za to svým způsobem obdivuji, ale že mohou využít hned platné zákony, které u nás uděláme tak, aby opravdu fungovaly. Myslím si, že je to v zájmu nás všech. A lidé to ocení. Já jsem mluvila jenom o Praze, ale tenhle problém je součástí každé obce v České republice, zejména v těch městech s trošku větší populací. To je můj požadavek. Chci to zařadit jako bod číslo dvě dnes po třetích čteních. Děkují. ***