(10.00 hodin)
(pokračuje Černochová)
Vláda předložila do Poslanecké sněmovny návrh státního rozpočtu na rok 2020. I přes nominální navýšení výdajů na obranu v tomto návrhu jde bohužel o určité zklamání, neboť tyto výdaje neodpovídají tomu, co bylo přislíbeno v loňském rozpočtovém výhledu schváleném s rozpočtem na rok 2019, a obrana dostane v příštím roce bezmála o jednu miliardu méně, než tento výhled předpokládal... (Hluk v sále. Poslankyně se odmlčela.)
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Máte pravdu, paní poslankyně, už jsem se k tomu chystal, protože jednáme o změnách pořadu schůze. Máme tady přes třicet přihlášek. (Poslanec Chvojka z prostoru před stolkem stenografů: Kolik?) Přes třicet přihlášek. Pokud se nechcete věnovat tomu, jaké jsou návrhy na změnu pořadu schůze, tak to prosím čiňte v předsálí, ale kdo jste uvnitř, tak prosím o klid. Děkuji vám.
Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Černochová: Vládní představitelé opakovaně deklarovali cíl dosáhnout výdaje na obranu ve výši 2 % HDP do roku 2024, k čemuž jsme se, opakuji, zavázali v rámci NATO. Přesto pro dosažení tohoto cíle dělá vláda málo a tempo růstu obranného rozpočtu mu v žádném případě neodpovídá.
Předseda vlády Andrej Babiš se v tomto týdnu, když se zúčastnil oslav stého výročí založení Generálního štábu Armády České republiky, při této příležitosti nechal slyšet, že s ohledem na vývoj bezpečnosti ve světě Česká republika musí zbrojit a nabírat nové vojáky, že musí dohnat deficit v oblasti obrany a léta stagnace. Když pominu fakt, že za tato léta stagnace nese odpovědnost zejména nejdéle sloužící ministr obrany, který byl shodou okolností z ANO, a byl to pan Martin Stropnický, ráda bych panu premiérovi sdělila, že bez adekvátního navyšování finančního rámce to opravdu nepůjde. (Hluk v sále.)
Armádu čeká v nadcházejících letech klíčová modernizace a akvizice v řádech miliard korun, což všichni dobře víme, je třeba investovat velké prostředky rovněž do zanedbané infrastruktury. Bohužel v nadcházejících letech však nelze spoléhat na to, že ekonomika poroste takovým tempem jako doposud, a velmi se obávám toho, že právě obrana může být první na ráně, pokud bude nutné šetřit. A pokud vláda bude chtít udržet svou štědrou a rozhazovačnou politiku, kterou provozuje... (Poslankyně Černochová mimo mikrofon k ministryni financí: Jako fakt, když mluvíte za mnou, tak to je nepříjemné.)
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: A tam já nevidím, takže to se omlouvám.
Poslankyně Jana Černochová: I proto je nezbytné, aby existovala záruka, že obrana bude mít, z čeho zmíněné investice financovat, a že je bude moci bez obav naplánovat a také realizovat. Schválení uvedené novely je touto zárukou, která může být přijata velmi rychle, neboť je jednoduchým opatřením, jež lze schválit již v prvním čtení. Garance 2 % HDP by pak byla v neposlední řadě jasnou deklarací toho, že to Česká republika se svou obranou a se svou účastí v systému kolektivní obrany myslí opravdu vážně, že nechce patřit mezi takzvané černé pasažéry a že chce plnohodnotně přebírat své závazky. (Hluk v sále.)
Chtěla bych vás tedy, vážené kolegyně a vážení kolegové, z těchto důvodů požádat o to, abyste umožnili přednostní projednání této novely a abyste ji podpořili. Jak už jsem říkala, bylo by ideální, kdyby se nám to podařilo dneska jako první bod, pokud ne, tak navrhuji, aby se to projednalo příští pátek jako první bod. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat. Nejdříve přečtu omluvu paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové, která se omlouvá z dnešního jednání Poslanecké sněmovny z pracovních důvodů na celý jednací den.
Dalším přihlášeným je Jiří Ventruba, který se hlásí do rozpravy ke změně pořadu schůze. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jiří Ventruba: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych navrhl zařazení nového bodu jednání Poslanecké sněmovny, a to na příští čtvrtek 24. 10. v 11.00 hodin, a to bodu s názvem Prevence nehodovosti na opravované dálnici D1. Zdůvodňuji to hromadícími se otřesnými tragickými haváriemi s úmrtím a těžkými zraněními po nehodách v posledních dnech.
Mám na mysli zejména nedávnou nedělní tragédii ve směru na Brno, když se kolem 19. hodiny cisterna s palmovým olejem převrátila na bok přes oba jízdní pruhy a začala hořet. Narazila do ní postupně čtyři osobní auta, některá se vzňala. Řidič jednoho z osobních aut uhořel. Lidé z havarovaných a hořících aut pak zpočátku vytahovali sami raněné a zaklíněné v autech, protože záchranáři po silnici, to je sanitky, hasiči a policie, nebyli schopni se k havárii vůbec dostat. Podle videí, která záchranáři poskytli médiím, se nemohli dostat k havárii zejména kvůli vedle sebe stojícím kamionům, dokonce tam byl i záběr, kde byly i tři vedle sebe. Osobní auta nějak uhnula, kamiony neměly šanci se nějak dále pohnout.
Při této nehodě byl zraněn, ještě sražen přijíždějícím autem, policista, který odkláněl dopravu několik kilometrů před touto havárií. Kvůli vyteklému oleji vozovka klouzala, tuk pak byl i v kanalizaci, při tom požáru se navíc poškodil povrch dálnice, což obnovení provozu po dlouhou dobu komplikovalo, silničáři museli vozovku provizorně opravovat, asfaltovali i žárem popraskané betonové desky. Poškození v následujících dnech a týdnech, říkali odborníci, posoudí experti a pak se udělají kontrolní vývrty a tak dále, to znamená, je to ještě na dlouhou dobu. Dálnice byla uzavřena mnoho hodin až do následujícího dne.
Od této havárie byly na D1, a vy to víte sami dobře, další havárie. I dnes ráno je zase uzavřena dálnice na Brno před Brnem.
A proč o tom hovořím? Protože se velice rychle blíží období, kdy počasí, jak se říká, opět zaskočí silničáře. Vzpomeňme si, co následovalo vloni, když se teploty přiblížily nule, a pak co nastalo, když napadl první sníh.
Mně je jasné, že tempem a způsobem, jakým se tato naše stěžejní dálnice opravuje, se její stav v brzké době nijak podstatně do této doby nezlepší. Je proto nezbytné, aby nejen Ministerstvo dopravy, ale i Ministerstvo vnitra udělala urychleně taková opatření, aby ve společné součinnosti minimalizovala rizika havárií, zranění, úmrtí a vůbec dalších tragických událostí. Co tím hlavně myslím? Je jasné, že Ministerstvo dopravy by mělo odstranit uzávěrky, kde je to jen možné, což dělá, a zejména ve známých krizových úsecích. Ale i Ministerstvo vnitra by mělo výrazně posílit dopravní policii. Na silnicích a dálnicích nestačí jen sledování kamerami, ale myslím si, že už jen přítomnost policejních aut, ale ne těch maskovaných měřičů rychlosti, ale opravdu policejních aut a motorek v barvách policie. V médiích jsou videa nebezpečného chování řidičů, ale i sami, když někdy jedeme po této dálnici, můžeme vidět, že jsou to hlavně, a to říká naše policie, řidiči cizinci.***