Úterý 5. listopadu 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

32.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně
spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 582/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

I zde je navrženo, abychom o něm rozhodli již v prvém čtení. Požádám kolegu Patrika Nachera, který je zpravodajem pro prvé čtení, aby také zaujal místo u stolku zpravodajů. Nyní z pověření vlády pan místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu tisk uvede. Prosím, pane místopředsedo vlády, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, tento návrh byl zpracován v souvislosti s potřebou adaptovat náš právní řád na přijaté nařízení Evropského parlamentu a Rady a principiálně přináší zejména takzvanou zvýšenou míru harmonizace pravidel pro účinnou a efektivní spolupráci orgánů v dozoru při vymáhání dodržování právních předpisů na ochranu zájmů spotřebitelů v případech přeshraničního obchodování.

A když to teď řeknu trošku česky, tak jde o to, že naše orgány - řeknu příklad, Česká obchodní inspekce, ERÚ, Český telekomunikační úřad, živnostenské úřady atd. - pokud vidí, že v příhraničí podnikatelé - třeba z Německa, z Polska nebo z jiných zemí - nějakým, v uvozovkách, nekalým nebo problematickým způsobem zasahují a ovlivňují to, co je za hranicí určitého zákona, tak mají možnost se obrátit na takzvaný ústřední úřad, což je resort Ministerstva průmyslu a obchodu, respektive Ministerstvo průmyslu a obchodu, které vlastně toto překlápí na stranu našich sousedů, třeba toho Německa nebo Polska. Podstata (nesroz.) té změny spočívá v tom, že se právě s ohledem na přijaté nařízení Evropského parlamentu rozšiřuje dozor na tom trhu ze sedmi na dvanáct možností, to znamená, rozšiřuje se to například na právo na přístup k určitým dokumentům, požadovat informace od jakéhokoliv subjektu, provádět kontroly na místě, přičemž toto všechno by mělo napomoci důslednější kontrole toho, aby nebyl negativně ovlivněn náš spotřebitel.

Vláda návrh této novely zákona projednala, schválila ho dne 26. srpna a v této souvislosti a s potřebou krátké, nebo respektive brzké adaptace českého právního řádu na toto nové nařízení a rovněž vzhledem ke skutečnosti, že se jedná čistě o adaptaci, nebo adaptační novelu zákona, bych vás, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, chtěl požádat o podporu toho návrhu na dnešním zasedání a o jeho schválení již v prvním čtení. Děkuji mockrát.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu Karlu Havlíčkovi za jeho úvodní slovo. Nyní požádám zpravodaje pana poslance Patrika Nachera, aby svou zpravodajskou zprávu pro prvé čtení přednesl Poslanecké sněmovně. Máte slovo, pane zpravodaji.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pěkné odpoledne, dámy a pánové, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Jak již bylo řečeno, tak i v tomto případě se navrhuje, aby Poslanecká sněmovna vyslovila souhlas s návrhem již v prvém čtení. Jak již bylo řečeno, vláda to tady nedává na poslední chvíli, to říkám dopředu, protože to bylo schváleno v srpnu. Já tu svou zpravodajskou zprávu, když se podívám autenticky, mám datovanou 5. 9., to znamená, že od té doby se to posouvá právě těmi předchozími body, než na to přijde řada.

Říkám to tady proto, že toto nařízení je třeba adaptovat do právního řádu České republiky tak, aby v celém rozsahu bylo aplikovatelné od 17. ledna 2020, kdy nabývá na účinnosti. Jinými slovy, já bych také byl radši, abychom to projednávali dřív, aby tady nevzniklo nějaké podezření, že se to dává na poslední chvíli a potom se zmiňuje ta devadesátka, ale to, že se to dostalo až v této chvíli, po dvou měsících od té doby, co jsem poprvé zpracovával tu zpravodajskou zprávu, tak bylo dáno tím, jakým způsobem jsme tady projednávali jiné tisky v rámci prvního, druhého a třetího čtení.

Jinak jak již bylo řečeno, návrh vymezuje v zásadě ústřední styčný úřad pro orgány příslušné pro vymáhání konkrétních povinností stanovených v tom adaptačním nařízení. V principu jde o to, že vlivem - a navazuje to na tu změnu předchozí, kterou jsem si také dovolil zpravodajovat a která tady prošla v té devadesátce, kdy s rozvojem elektronického obchodu a digitálních technologií dochází k tomu, že se stírají při obchodování hranice mezi jednotlivými zeměmi, a tudíž se snižuje ochrana spotřebitele u těch nepoctivých podnikatelů, kteří zneužívají tuto formu a někdy skrývají svoji identitu.

Kromě těch zmíněných úřadů, abych nezdržoval, které zde zmínil pak ministr, se v materiálu mluví o Evropském spotřebitelském centru.

Tolik tedy stručná zpravodajská zpráva. Také bych se přimlouval o schválení v rámci prvního čtení v souladu s § 90. Děkuji. Pardon... 90 odstavec 2, abych byl úplně přesný.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Otevírám rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím přihlášku z místa pana předsedy klubu ODS Zbyňka Stanjury. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Nejdřív bych, pane místopředsedo, požadoval - nemusí to být hned, ale vyjasnění, zda tento tisk, jestli nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2017/2394 z 12. prosince 2017, které máme adaptovat, jestli tento závazek, ta adaptace, vyplývá z mezinárodních smluv, které uzavřela Česká republika - ano, nebo ne. Mně to není zcela jasné, zda to vyplývá - nevyplývá z mezinárodních smluv. Pokud ano, tak konstatuji, že nebyl naplněn jednací řád a přílohou není český překlad úplného znění těchto právních norem, které mají být provedeny, ale nejsem si jistý. Je to dotaz zřejmě na legislativu a nepotřebuji odpověď hned.

Nicméně pan zpravodaj říká, že to není na poslední chvíli, že už to tady leží dva měsíce. Tak skoro bych zatlačil slzu, když si vzpomenu na naše návrhy, které tady leží déle než rok. Ale buďme spravedliví. Já jsem říkal, že ta směrnice, nařízení Evropského parlamentu a Rady, byla schválena 12. prosince 2017. Jak dlouho trvalo vládě, než to poslala do českého Parlamentu? Dvacet měsíců. To je na poslední chvíli. Dvacet měsíců trvalo MPO a vládě, než to sem poslaly. Ano, teď to tady dva měsíce leží, ale nevím, co MPO dělalo těch dvacet měsíců. Mně ten zákon zase nepřijde tak úplně složitý, že bychom dvacet měsíců na něm vyšívali dnes a denně, že by tam bylo tolik rozporů mezi ministerstvy, než to vyjasnili nebo odmítli všechny připomínky. Takže tady někdo zaspal, a zaspalo Ministerstvo průmyslu a obchodu, případně vláda. Nevím, kdo v té době byl ministr. Vím, že to nebyl stávající pan ministr, ale to je úplně jedno.

Pan zpravodaj říká, že nechce zdržovat. Nás jste nezdržoval, pane zpravodaji prostřednictvím pana místopředsedy. Naopak my každou debatu vítáme. Myslím, že budeme debatovat i nad tímto návrhem zákona, proto jménem dvou poslaneckých klubů ODS a TOP 09 vznáším veto na projednávání tohoto návrhu zákona podle § 90 odst. 2 a prosil bych o vyjasnění i do budoucnosti, pokud to budou adaptační či implementační normy, zda to vyplývá z jmenovaných závazků a z jmenovaných smluv, nebo ne. V tom případě musí být vždy součástí český překlad úplného znění právních předpisů, které máme adaptovat, implementovat apod. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Námitku jsem zaslechl, budeme tedy pokračovat v rozpravě podle běžných ustanovení ve třech čteních. A můžeme tedy v rozpravě pokračovat. Pan zpravodaj se hlásí do rozpravy. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Já nevím, jestli přesně dodržím tu proceduru, nejsem zas tak zkušený jako kolega Zbyněk Stanjura. Jenom v tom případě, když bylo to veto, tak bych si dovolil navrhnout zkrácení lhůty o 30 dnů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, to eviduji jako návrh. Kdo dál ještě v rozpravě? Pan kolega Pávek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Pávek: Já vám děkuji, jenom velmi krátce. Milé kolegyně a kolegové, já mám za to, že už tady proběhl konsenzus, že skutečně nebudeme zkracovat lhůty u implementačních nebo adaptačních norem z Evropské unie, a to proto, abychom donutili ministerstva nám ty podklady dodávat včas, a ne vždycky na poslední chvíli, abychom tady nestáli jako už mnohokrát předtím u jiných norem, kdy je vyvíjený obrovský tlak a říká se: musíte to schválit, ani to nečtěte pořádně, my máme už jenom dva měsíce, takže projednávání na výborech honem, honem, zkrácené lhůty... A pak z toho vznikají velmi často nedokonalé a nešťastné zákony, které velmi často ve svém znění jdou dokonce i proti původnímu originálu.

Takže já bych u této příležitosti rád připomněl to, že už jsme tady mnohokrát společně napříč politickým spektrem hlasovali právě proti devadesátce, proti zkráceným lhůtám, tak abychom ta ministerstva naučili dodávat nám materiály včas, s překladem a odděleným textem původního nařízení nebo směrnice a toho, co se tam přilepilo potom na těch ministerstvech, tak aby to bylo i srozumitelné a mohli jsme to lépe na výborech a ostatních orgánech Poslanecké sněmovny projednat a prodiskutovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pokud se nikdo nehlásí do rozpravy, tak samozřejmě to, co řekl kolega Stanjura, jestli tam chybí ten český text, tak to musí být předmětem jednání ve výboru velmi detailně, protože v tom případě nejsou splněny podmínky legislativních pravidel pro předkládání návrhu do Poslanecké sněmovny a pravděpodobně to budeme muset vzít ještě na jednání organizačního výboru.

Nechci protahovat debatu, pokud se nikdo nehlásí, rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pane ministře? Není. Pan zpravodaj? Nemá zájem.

 

Budeme tedy pokračovat, a to návrhem na zkrácení lhůty k projednání ve výborech o 30 dnů. O tom rozhodneme v následujícím hlasování. Já jsem zagongoval, znovu vás všechny odhlásím a požádám o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými hlasovacími kartami. Ještě než se ustálí počet přihlášených, konstatuji omluvy došlé předsedovi Poslanecké sněmovny, a to je omluva pana poslance Miroslava Kalouska od 16.45 do 19 hodin z pracovních důvodů a od 17 hodin do konce jednacího dne u pana poslance Martina Kolovratníka.

 

O návrhu na zkrácení lhůty ve výborech o 30 dnů rozhodneme v hlasování číslo 212, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 212 z přítomných 147 pro 62, proti 64. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme tedy projednávat přikázání výborům. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo jiný výbor jako výbor garanční? Není tomu tak.

Rozhodneme v hlasování číslo 213, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro hospodářský výbor jako garanční výbor. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování číslo 213 z přítomných 148 pro 148, proti nikdo. Návrh byl schválen. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalším výborům. Má někdo jiný návrh přikázání? Není tomu tak. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu a lhůta k projednání zůstává ze zákona 60 dnů. Končím tím bod číslo 32. Děkuji zpravodaji a děkuji místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu Karlu Havlíčkovi.

 

Než budeme pokračovat, požádám o předložení dalších tisků podle schváleného pořadu schůze případně si je vyzvednu. (Krátká pauza.) Odpusťte mi krátké přerušení.

 

Budeme pokračovat bodem číslo 9. Bodem číslo 9 se dostáváme zpátky do programu ve druhém čtení.

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP