(9.50 hodin)
(pokračuje Kovářová)
Ministerstvo dopravy tvrdí, že Evropská komise vytýkala České republice, že Drážní inspekce nesmí vykonávat státní dozor. Nedokáže však vysvětlit, jak je možné, že Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který plní dle evropského práva naprosto identickou funkci jako Drážní inspekce, to je národního inspekčního, tedy vyšetřovacího orgánu, toto oprávnění má. Takže u letecké dopravy oprávnění vykonávat státní dozor pro vyšetřovací orgán Evropské komisi nevadí a u drážní dopravy ano? Cestující v letadle je něco více než cestující například ve vlaku? To jaksi nedává smysl. Jak vůbec Ministerstvo dopravy obhajovalo svůj systém drážní bezpečnosti před Evropskou komisí? Obhajovalo ho vůbec? Nebo prostě jen rezignovalo a při pouhém dotazu z Evropské komise bylo papežštější než papež? Nebylo by to poprvé.
Česká republika jako suverénní stát odpovídá za bezpečnost svých občanů. Naší povinností jako zákonodárců je udělat pro to maximum a vytvořit k tomu příslušným institucím dostatečné podmínky... (Odmlka kvůli neklidu v sále.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já poprosím vážené kolegy, kteří hovoří přímo před řečnickým pultem, aby se šli domluvit případně ven. Rušíte paní poslankyni!
Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo.
Bezpečnost drážní dopravy je při jejím neustálém rozrůstání klíčová, proto si vás dovoluji požádat o podporu pozměňovacího návrhu. A udělejme to nejmenší, co udělat můžeme: vraťme pro Drážní inspekci oprávnění výkonu státního dozoru. Je to pozitivní krok pro zvýšení bezpečnosti i efektivní šetření nehod a incidentů, protože kromě výrazného posílení prevence návrh zároveň řeší možnosti inspektorů provádět ověřovací pokusy a nejrůznější zkoušky a hlavně šetřit pracovní podmínky a pravé důvody selhání lidského činitele, provozních zaměstnanců v reálném provozu.
Tedy dámy a pánové, děkuji vám za pozornost a žádám vás o podporu svého pozměňovacího návrhu, který bude v hlasovací proceduře pod písmenem H. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Mám zde faktickou poznámku, pan poslanec Blažek. Ale on není v sále, myslím si, že je to spíš nějaké technické nedopatření, že se někdo opřel o stůl.
Tak paní poslankyně Matušovská je přihlášena do debaty. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedo. Já nebudu dlouho kolegyně a kolegy zdržovat. Ráda bych stáhla své pozměňovací návrhy pod písmenem G8 kromě pozměňovacího návrhu G8.1.
A potom bych se ráda ještě přimluvila za proceduru, kterou schválil hospodářský výbor, protože to byla procedura a pozměňovací návrhy, na kterých se dvakrát za sebou shodli členové hospodářského výboru. Takže bych vás ráda poprosila, abychom tu proceduru neměnili a nechali ji tak, jak ji schválil hospodářský výbor. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Takže pan zpravodaj je informován, že tam je zpětvzetí ve třetím čtení, o kterém budeme hlasovat. Další je přihlášen do debaty pan poslanec Feranec.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi dvě poznámky k zákonu, resp. chtěl bych dva pozměňovací návrhy. První věc je A2 to jsou ty veřejně přístupné - nepřístupné vlečky. V tomto si dovolím nesouhlasit s názorem pana ministra dopravy. Myslím, že to je věc, kterou jsme projednali na hospodářském výboru, projednali jsme se všemi dopravci, a když to zjednoduším, tento pozměňovací návrh umožňuje zjednodušit proceduru provozování vlečky v případě, že končí v jednom areálu. Jinak řečeno, podle návrhu ministerstva by musel každý provozovatel vlečky v dané fabrice připravit prohlášení o dráze v češtině, v angličtině a další záležitosti, a přitom mu to jezdí jenom do té jeho fabriky! V tomto smyslu si myslím, že je to zbytečná byrokracie, a pokud říkáme, že chceme dostat náklad z cest na železnici, a na druhé straně přijmeme opatření, které ztíží provozování vleček - myslím, že to jde proti sobě. Tak já určitě jsem pro. A je to po debatě napříč celým spektrem železničních nákladních dopravců. Skutečně celým spektrem. Takže bych vás poprosil, ať podpoříte pozměňovací návrh A2.
Druhý pozměňovací návrh, na který jsem chtěl upozornit, je F7. Je to taková drobnost. Je to o změně názvu státní organizace Správa železniční dopravní cesty, kde se navrhuje změnit název na Správa železnic. Já jenom, jsou dva důvody. První je, že ten název je hodně krkolomný, ale ten hlavní důvod - ten název se už přežil. Když vznikla SŽDS v roce 2002, jestli se nepletu, tak skutečně spravovala jenom tu cestu. A pamětníci to vědí - 170 zaměstnanců. Dneska je ta SŽDC daleko dál, má 17 000 zaměstnanců, vlastní majetek, je pod ní hasičský záchranný sbor, vlastní nádraží a je z mého pohledu, a to při vší úctě k Českým dráhám, nejdůležitější společností, organizací na železnici. A skutečně, takže i to přejmenování má určitou symboliku a poprosím o podporu tohoto návrhu. Nakonec Ministerstvo dopravy s tím souhlasí. Výbor nepřijal žádné stanovisko, bylo to bez stanoviska, tak bych vás poprosil o podporu tohoto návrhu. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Další do rozpravy je přihlášen pan poslanec Polanský.
Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Vážená vládo, poslankyně, poslanci, dovolte mi se za Piráty vyjádřit k této novele zákona. Jak už říkal pan ministr, jedná se o částečnou implementaci čtvrtého železničního balíčku, jde tedy o transpoziční novelu. Kromě té transpoziční části, která je podle našeho názoru zpracována poměrně dobře, Ministerstvo dopravy zapracovalo do návrhu zákona také ustanovení o jednotném jízdním dokladu. To je část, která není transponovaná z evropské legislativy a pochází od ministerstva. Kromě této vládní části se sešlo ještě poměrně dost pozměňovacích návrhů. Já se teď krátce vyjádřím k těm, které za Piráty podpoříme.
Předtím ovšem bych vás chtěl požádat o podporu svých dvou pozměňovacích návrhů vedených pod písmeny E. E1 ruší zákonné ustanovení, které označuje část majetku SŽDC jako trvale pro stát nepotřebnou, což ji vrátí do standardního režimu nakládání s majetkem. V případě pozměňovacího návrhu E2 umožňuji prokázání odborné způsobilosti žadatele o vydání úředního povolení k provozování dráhy a udělení oprávnění k provozování drážní dopravy prostřednictvím odpovědné osoby. Je to pokus narovnat podmínky ve chvíli, kdy je držitelem oprávnění fyzická a právnická osoba.
Z dalších pozměňovacích návrhů jsme se rozhodli podpořit návrhy G7, tedy spojování vlaků, ačkoliv myslíme, že ustanovení bude muset být v budoucnu novelizováno tak, aby se začalo široce používat. Velmi významný je také pozměňovací návrh pod označením F10, tedy možnost provozování dvoucestného vozidla bez licence strojvedoucího na dráze, kde je z důvodu mimořádnosti vyloučen provoz. Podpoříme také pozměňovací návrh F3, tedy rozšíření okruhu subjektů, s nimiž je projednáván návrh plánu dopravní obslužnosti. Dále jde o bod H, který tady představila poslankyně Kovářová, týkající se vrácení Drážní inspekce do kategorie státního dozoru. Svým kolegům doporučuji také hlasovat pro pozměňovací návrh F12 ohledně kácení dřevin. Dále Piráti podpoří pozměňovací návrh A4, který zmírňuje ustanovení o karenční době zaměstnanců dopravců, A6, který ukotvil v zákoně jednotku hasičského záchranného sboru, a potom návrhy I2 poslance Dolínka a návrh D. U ostatních pozměňovacích návrhů jsme se rozhodli je nepodpořit.
Děkuji vám za pozornost. ***