(18.40 hodin)
(pokračuje Benešová)

Třebaže se v případě nařízení jedná o přímo aplikovatelný předpis, je zapotřebí přijmout adaptační úpravu a v jejím rámci řešit jednak právní postavení státních zástupců, kteří budou jmenováni do funkce evropských žalobců a evropských pověřených žalobců, případně nejvyššího žalobce. Dále oblast sociálního pojištění, neboť bez výslovné úpravy nelze předpisy v oblasti sociálního pojištění vztáhnout na evropské pověřené žalobce. A dále adaptaci trestního řádu tak, aby v souladu s nařízením evropští pověření žalobci i evropští žalobci měli k dispozici stejné prostředky jako vnitrostátní státní zástupci a měli možnost získávat veškeré relevantní informace ve stejném rozsahu a za stejných podmínek jako státní zástupci.

Vedle změn, které souvisí s uvedeným úřadem, návrh obsahuje změny trestního zákoníku, které jsou předkládány za účelem zajištění slučitelnosti českého právního řádu se směrnicí.

V souladu s článkem 120 odst. 2 nařízení by měl úřad začít plnit své úkoly v rámci trestního řízení ke dni určenému Komisí, nejdříve však tři roky po vstupu nařízení v platnost, tzn. nejdříve ke 20. listopadu 2020. Ke jmenování evropských žalobců by mělo podle současných předpokladů dojít někdy v listopadu 2019, kdy by se zároveň měli i ujmout svých funkcí. Do tohoto data by tedy měla být přijata příslušná adaptační legislativa. Věřím proto, že předložený návrh zákona podpoříte a umožníte tak, aby Česká republika dostála svým mezinárodním závazkům.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 337/1 až 3 a prosím, aby se slova ujal zpravodaj ústavněprávního výboru poslanec Marek Výborný, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, vážená vládo, kolegyně, kolegové, co je předmětem a meritem této novely, tady docela podrobně bylo představeno v prvním čtení, pokud se nepletu, ještě s panem ministrem Kněžínkem, a teď to dobře zopakovala i paní ministryně Benešová. K tomu se vyjadřovat nebudu. Jenom shrnu, že ústavněprávní výbor projednával tisk 337 na třech svých jednáních. Bylo to nejprve 20. února a 20. března tohoto roku, kdy vždy došlo k přerušení projednávání, a to zvláště v kontextu se změnou zákona o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, kde se řeší také sdílení majetku, Česká republika kdy může sdílet s cizím státem, nebo uzavřít dohodu o sdílení majetku s cizím státem v případě, že tento majetek byl získán výkonem uložené trestní sankce v trestním řízení, které je vedeno v České republice, a tam, kde byla poskytnuta nějaká významná mezinárodní justiční spolupráce. Nakonec jsme se dobrali ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti k nějakému řešení, které bylo projednáno a schváleno na jednání ústavněprávního výboru 30. dubna tohoto roku a bylo vám rozesláno pod sněmovním tiskem číslo 337/3. Je tam komplexní pozměňovací návrh ve čtyřech bodech, které tam máte podrobně rozepsané.

Jenom připomínám, že jsme už po uplynutí implementační lhůty. To nařízení Rady EU 2017/1939 bylo přijato 12 října 2017. Vláda si dala načas a poslancům tento tisk implementační rozeslala 20. listopadu 2018. Ale nerad bych tady vládu plísnil, protože bohužel my poslanci nejsme na tom lépe. I zde ve Sněmovně ten tisk projednáváme už téměř jeden rok, takže tady bohužel nestihneme implementační lhůtu, ale bylo by dobré tento tisk projednat co nejdříve.

Z tohoto důvodu, a já tedy využiji své přihlášky do obecné rozpravy, pokud pan předsedající dovolí...

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Bohužel nemohu, protože s přednostním právem je přihlášen pan místopředseda Okamura ve chvíli, kdy otevřu obecnou rozpravu.

 

Poslanec Marek Výborný: Dobře, takže já potom v obecné rozpravě krátce zdůvodním pozměňovací návrh, který se týká právě té účinnosti, protože ta představa původně při začátku projednávání byla poněkud jiná. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji a otevírám obecnou rozpravu, a jak jsem avizoval, mám do ní s předností přihlášeného pana místopředsedu Okamuru. Prosím.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, dovolte mi hned v úvodu říct kategorické ne zákonu, který zavádí v České republice institut evropského žalobce. Jde zcela nepokrytě a nepochybně o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice a do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států. Pominu přitom fakt, že zavedení a financování úřadu evropského žalobce bude stát evropské daňové poplatníky, tzn. i české, doslova desítky milionů eur. Plat českých evropských žalobců bude totiž dvojnásobek platu nejvyššího státního zástupce, což znamená 290 tisíc korun měsíčně plus náhrady. Takže už to si myslím, že svědčí o tom, že naše hnutí SPD v žádném případě s tímto nemůže souhlasit. Dokonce tady slyším hlasy z pléna (od poslance Faltýnka), že to bude ještě více.

Ale pojďme k tomu principu, proč s tím nesouhlasíme. Jak uvedla šéfka Vrchního státního zastupitelství v Praze Lenka Bradáčová, evropští žalobci budou dohledovým orgánem nad regionálními státními zástupci, kteří budou nadále aplikovat naše právní předpisy. Paní doktorka Bradáčová dále výslovně upozornila, že ztratí suverenitu, a to tím, že budou podléhat evropskému žalobci. Podle důvodové zprávy bude mít evropský žalobce dle návrhu velmi úzkou působnost. Bude se zaměřovat pouze na postihování trestných činů, které jsou namířeny proti finančním zájmům Evropské unie, nejčastěji tedy půjde o postih nezákonného nakládání s evropskými dotacemi. Zneužití dotací, tedy dotační podvody, ovšem už po léta postihuje český trestní zákoník. A mnohým díky kauze Čapí hnízdo neuniklo, že čeští žalobci se nebojí stíhat ani premiéra. Připomenu, že činy, které by žaloval evropský žalobce, by musel žalovat u českého soudu a podle českého práva. Je tedy tady otázka, k čemu vlastně takový žalobce je, když vlastně dubluje českého státního zástupce a jde v podstatě o zbytečný zásah do suverenity členských států a jejich trestněprávní politiky.

Jak jsem řekl v úvodu, cíl návrhu je jasný. Jde zcela nepokrytě a nepochybně o cílený útok na suverenitu unijních zemí v oblasti justice a do budoucna bezpochyby půjde o skvělý nástroj na trestání a vydírání neposlušných členských států. Evropská komise obdržela od vnitrostátních parlamentů členských států údajně 13 tzv. odůvodněných stanovisek, ve kterých státy poukazovaly na rozpor návrhů se zásadami subsidiarity a proporcionality. S návrhem opatrně vyslovují nesouhlas i někteří státní zástupci. Podobu evropského veřejného žalobce kritizovala také vedoucí vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová.

Proč to všechno? Co komu ku prospěchu? měli bychom se ptát, když evropský žalobce nepřináší nic nového a zdánlivě má na starosti jen velmi, velmi úzký záběr činnosti. Jakkoli Evropská komise páchá nebetyčné hlouposti, není dobré Bruselany podceňovat. Veškeré jejich konání má jediný cíl: silný centralistický eurostát, který zruší národní státy, a k tomu směřují všechna evropská nařízení od regulace vody v záchodě až po předložený návrh evropského žalobce. Jen hodně naivní člověk si může myslet, že to je nějaký konečný návrh, kterým vše končí. Evropský žalobce je první krok k odstranění institutu národních státních zástupců, přesně jejich podřízení Bruselem vedeném centrálnímu úřadu. Další překážkou na cestě, kterou se bude Brusel snažit odstranit, budou české, přesněji národní nezávislé soudy a policie, které pod záminkou nezávislosti budou podřízeny opět bruselské byrokracii. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP