(18.10 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A prosím pana poslance Martínka, připraví se paní poslankyně Válková. Prosím.
Poslanec Tomáš Martínek: Vážené dámy, vážení pánové, děkuji za slovo. Já jsem také rád, že se verze nominačního zákona konečně dostala i do druhého čtení, po tom, co byl tedy zamítnut i pirátský návrh. Jsem také rád, že byl můj návrh ohledně snížení věku, resp. srovnání věku nominantů do dozorčích a řídících orgánů, přijat již na garančním výboru, který logicky to srovnává i s jinými zákony, jako např. zákon o VZP. Jsem také rád, že se domluvil jistý kompromis, který tady jistě představí předseda Sněmovny pan Vondráček. Určitě ta varianta daného kompromisu je lepší než stávající stav i než navržené znění bez přijetí daného kompromisu.
I tak bych chtěl načíst tři pozměňovací návrhy, které bych tedy ve stručnosti představil. Jedním z nich je návrh, který přináší závaznost, a je tedy návrhem, který pravděpodobně veřejnost očekávala v případě, že by nebyl přijat daný kompromis, tak je to vlastně něco, co dělá z daného zákona ještě silnější nástroj pro dodržování a kontrolu veřejností. Cílem pozměňovacího návrhu je stanovení závaznosti rozhodnutí výboru. Zavedením závaznosti jakékoli odklonění státu od stanoviska výboru není možné. Hlavním účelem tohoto pozměňovacího návrhu je tedy zajistit obsazování řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu na základě ověření odbornosti. Tím vzniká další záruka, že osoby jmenované do těchto orgánů budou jmenovány na základě svých odborných kompetencí, a zároveň se omezuje možnost tzv. politických trafik.
V § 5 pozměňovacího návrhu také současně mění délku funkčního období členů výboru, protože se zavádí závaznost rozhodnutí výboru, a zároveň je personální politika odpovědností vlády. Je vhodné umožnit vládě jmenovat takové členy výboru, které (?) budou dle názoru vlády kvalitně ověřovat nominované osoby a zároveň plnit odpovědně její personální politiku. Nově podle tohoto návrhu tedy nebude členství ve výboru na dobu pěti let, ale bude končit devadesát dnů poté, co získá důvěru nová vláda. Nová vláda tak bude mít devadesát dnů na to vybrat nové členy výboru.
Toto usnesení také pomůže zajistit, že vláda nebude dělat nepromyšlené, v uvozovkách, politické čistky okamžitě po získání důvěry. Kromě toho bude premiér pověřený sestavením vlády motivován k hledání a získání důvěry Poslanecké sněmovny, pokud bude vláda chtít jmenovat nové členy výboru. Členové výboru budou na vládě po svém jmenování do jisté míry nezávislí, protože je nebude možné standardně odvolat, a jejich funkční období skončí až poté, kdy získá důvěru nově složená vláda.
Tak to je první pozměňovací návrh. Další pozměňovací návrh se týká přechodného ustanovení, které zavádí různou délku funkčního období při první volbě členů. Tento pozměňovací návrh je obsažen i v kompromisním návrhu, za což jsem rád, a proto ho načítám pouze pro případ, že by nebyl náhodou přijat ani návrh na závaznost rozhodnutí, ani kompromisní návrh.
A třetí se týká rozšíření dané působnosti zákona i na zdravotní pojišťovny. Všechny tři tedy podrobně načtu ještě v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní prosím paní poslankyni Válkovou, která je jako poslední přihlášená do obecné rozpravy.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, já jsem se zájmem poslouchala vystoupení paní poslankyně Jany Pastuchové i v pozici vládní zmocněnkyně, nebo přesněji zmocněnkyně vlády pro lidská práva a samozřejmě mám tu agendu rovnosti mužů a žen také ve svém portfoliu, tak bych se ráda k tomu vyjádřila.
Možná že budu trošku odvážnější potud, že v poslední době, když se tak rozhlížím v tomto volebním období po tom, jak jsme zastoupeny např. tady v tomto poslaneckém sboru, resp. Sněmovně, a vidím, kolik tady je žen, a to myslím napříč politickým spektrem, které jsou určitě přinejmenším stejně schopné jako muži, a kolik je nás místopředsedkyň Poslanecké sněmovny, kolik je nás předsedkyň jednotlivých sněmovních výborů, kolik je nás předsedkyň komisí, jaké je naše zastoupení, tak samozřejmě se vkrádá myšlenka, jestli je to v pořádku. Myslím si, že to v pořádku není. A tady asi u nás političek, které už jsme se dostaly na tuto vrcholnou úroveň, není podezření z toho, že bychom nechtěly dělat kariéru, že bychom radši se věnovaly svému rodinnému soukromému životu. Naopak, my jsme obětovaly často téměř všechno, včetně části svého soukromého života a rodiny, k tomu, abychom zastupovaly zájmy těch, kteří nás volí. Přesto naše zastoupení ve funkcích tomu neodpovídá. A já jsem si celkem jistá tím, že jsme opravdu stejně dobré jako muži.
Takže já to uzavřu konstatováním, že na rozdíl od paní poslankyně Pastuchové si myslím, že to, co mně doporučovaly kolegyně v Norsku, které říkaly "zaveďte si kvóty na pět let a pak je můžete zrušit, protože každý se přesvědčí, že jste stejně dobré nebo lepší než muži, a budou vás volit již bez kvót, ve všech orgánech", že je to možná trochu provokativní tvrzení. Také jsem to udělala s nadsázkou v tomto pozdním odpoledni. Ale stojím si za tím, že jsme stejně dobré jako vy, a proto podporuji naprosto návrh, který paní poslankyně Pastuchová zde přednesla, a který vyvolal, jak jinak, lehké pousmání na tváři mnoha z vás, našich milých kolegů poslanců.
Jinak mi ještě dovolte jednu takovou připomínku. V poslední době, využívám této platformy, se setkávám s tím, že se někdy redukuje otázka rovnosti mužů a žen na takové vnější symboly. Také se o tom hovoří hodně v souvislosti s procesem ratifikace Istanbulské úmluvy, zda ženy nezneužívají současné pozornosti politické na evropské úrovni k tomu, aby si prosazovaly svoje parciální zájmy. A naopak se zdůrazňuje, že není zájem na tom, aby Česká republika jakýmkoliv způsobem podporovala konfrontaci mezi dvěma pohlavími. Já si tedy myslím, že možná je to zásluhou, v uvozovkách, těch organizacích nestátních, neziskových, několika, které jsou velmi slyšet a někdy tu rétoriku přehánějí. Tady jsem kritická vůči nim, stejně jako řada z vás.
Na druhé straně by nám mohl uniknout ten smysl, a na to jsem chtěla upozornit, a tím smyslem je určitě respektovat specifika a postavení ženy ve společnosti, v rodině, v politice, ale současně jí umožnit, aby se v těchto oblastech plnohodnotně rozvíjela. Takže prosím vás, nepodlehněte populistickým zjednodušením, dívejte se vždycky na tu oblast očima nezaujatýma a uvidíte, že řada z těch námětů, o kterých se teď hodně hlásně hovoří, někdy příliš dramatickým tónem, ve skutečnosti má svoje věcné ratio.
Takže v závěru, tento nominační zákon bychom mohli využít i k tomu, aby jako taková vlaštovka vyletěl signál z Poslanecké sněmovny. Sice dobře víme, že to zatím neumíme se zastoupením žen v politice, dobře, ale uděláme první krůček, abychom to napravili. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Obecnou rozpravu tedy tímto ještě nekončím. Mám zde dvě faktické poznámky. Nejdřív paní poslankyně Černochová a poté pan poslanec Výborný. A prosím klid v sále. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Ne, chtěla jsem mlčet, ale nemůžu. Chtěla bych reagovat na paní kolegyni Válkovou, která, snad to mohu prozradit, bydlí na Praze 2. Před ní stojí její starostka, která nosí šaty. Jsem předsedkyní výboru pro obranu. To si také myslím, že není úplně standardní postavení ve společnosti.
Já se skutečně, paní kolegyně prostřednictvím pana místopředsedy, necítím v této Sněmovně nijak diskriminována. Naopak. Musím poděkovat kolegům z výboru pro obranu, že jsou velkými gentlemany. Ano. I kolegové z výboru pro bezpečnost jsou gentlemany, kde také sedím. ***