Středa 25. září 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

171.
Návrh poslanců Martina Kupky, Ondřeje Profanta, Barbory Kořanové,
Jiřího Běhounka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů
souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 525/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 525/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů, pan poslanec Martin Kupka. Prosím.

 

Poslanec Martin Kupka: Dobrý večer, dámy a pánové, ještě jednou. Vážený pane předsedající, milé kolegyně, milí kolegové, je to další z těch digizákonů, se kterými se vás dnes snažíme oslovit. I tenhle zákon by měl usnadnit lidem život. To je hlavní cíl změn, se kterými přicházíme. V tomhle případě jde navíc o součást širšího konceptu elektronizace stavebního řízení, takže konkrétní výsledek přijetí toho zákona by se měl promítnout do snazších a rychlejších stavebních řízení v České republice. Víte, že bohužel patříme k zemím, které v rámci celého světa mají nejkomplikovanější a nejpomalejší stavební řízení. Tohle je jeden z těch kroků, které míří ke zjednodušení a ke zrychlení celého procesu.

Abych to přiblížil velmi stručně. Protože celá řada měst a obcí dnes má své geoportály, kde občan může vyhledat, co přesně za sítě vede k jeho pozemku, jestli se tam dostane k plynu, k vodě, k elektřině a rychlému internetu, jak se to má i s územním plánem a podobně. Digitální technická mapa by na území celé České republiky měla zajistit, že bude tato informace dostupná, že bude stále aktuální, že bude mít jak projektant, občan, starosta, podnikatel, soukromý investor možnost se podívat na to, co v tom území je možné vybudovat, co to území umožňuje i z hlediska připojení na jednotlivé sítě. To je hlavní smysl toho zákona.

I v tomto případě vznikal ten zákon, právní úprava, v úzké spolupráci jednak se samotným resortem Ministerstva pro místní rozvoj, s katastrálním úřadem a samozřejmě také s odbornými iniciativami, s odbornými společnostmi a mezi těmi subjekty, které se na tom podílely, byla i ICT unie a Hospodářská komora. Je to zákon, který je vydiskutovaný. A musím samozřejmě zmínit, že důležitá část celé realizace toho zákona leží na krajích. Bez spolupráce s kraji, bez projednání toho návrhu a bez samotného zapojení úředníků z jednotlivých krajských úřadů by ten zákon vzniknout nemohl, protože do budoucna tu digitální bezešvou technickou mapu České republiky budou v jednotlivých územích spravovat právě krajské úřady.

Tolik jenom velmi stručně a letmo i z praktických dopadů tohoto zákona. Mnohokrát děkuji za pozornost a také za vaši podporu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Bartoš.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Ještě jednou dobré odpoledne, nebo už spíš večer, dámy a pánové, pane předsedající. Pan navrhovatel zde již představil návrh zákona, takže já budu ve zpravodajské zprávě stručnější.

Sněmovní tisk 525 mění zejména zákon o zeměměřictví a týká se digitálních technických map. Zavádí povinnost krajů vést digitální technické mapy kraje a specifikuje jejich formu a obsah. Mají v nich být vedeny objekty a zařízení dopravní a technické infrastruktury a vybrané stavební, technické a přírodní objekty. Tisk se věnuje rovněž dobrovolnému vedení digitální technické mapy obce a jejích vztahů k digitálním technickým mapám krajů. Zastřešujícím celostátním systémem pro všechny digitální technické mapy krajů se má pak stát digitální mapa veřejné správy, která bude vedena Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním. Tisk taktéž zasahuje do stavebního zákona, tam upravuje povinnosti stavebníků a správců dopravní technické infrastruktury, které se týká předávání dat potřebných pro vznik digitální technické mapy.

Vláda se zabývala návrhem zákona na svém jednání 22. července 2019 a vyslovila s návrhem souhlas bez dalšího komentáře.

Jako zpravodaj mohu říci, že navrhovaná právní úprava směřuje k prohloubení a sjednocení problematiky pořizování a správy geografických informací v souvislosti s digitalizací procesů přípravy, umisťování a povolování staveb. Já myslím, že se nezpronevěřím úloze zpravodaje, když konstatuji, že zavedení digitálních technických map krajů je jedním z nezbytných kroků v oblasti digitalizace územního plánování a stavebního řízení jako celku.

Dovolím si vyjádřit se ještě k tomu, co podle mě předkládaná novela postrádá. Ona nezavádí povinnost právní závaznosti těch údajů, které jsou obsažené v digitálních a technických mapách. Neodstraňuje pak tu povinnost si vyžádat při stavbě zvlášť právní vyjádření o existenci sítí od jednotlivých správců. Já si myslím, že tento nedostatek budeme mít možnost ještě diskutovat v dalších čteních při projednávání.

Jako zpravodaj doporučuji propustit tuto novelu do druhého čtení a v souladu s návrhem organizačního výboru doporučuji přikázat tisk do výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako do výboru garančního. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem se přihlásila paní ministryně pro místní rozvoj.

 

Ministryně pro místní rozvoj ČR Klára Dostálová Děkuji za slovo. Já bych chtěla jenom vyjádřit maximální podporu tomuto návrhu a samozřejmě poděkovat týmu za odvedenou práci a zároveň vás informovat o tom, že se konají vůči této legislativě i další kroky, kdy my vyjednáváme realokaci evropských fondů právě na zajištění digitálně technických map. Tu výzvu chystáme pro kraje na leden - únor 2020 právě v návaznosti na legislativu. Proto jsem chtěla i moc poděkovat za to, že to bylo takto promptně zařazeno a že se to projednává, a děkuji moc za podporu. Díky. (Potlesk části poslanců.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: To je dneska až škoda končit, když máme takovou atmosféru spolupráce ve Sněmovně.

Ptám se, ještě někdo chce vystoupit v obecné rozpravě k tomuto bodu. Jestliže ne, končím obecnou rozpravu. Je zájem o závěrečná slova? Není tomu tak.

Nezazněl žádný návrh k hlasování. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o garančním výboru. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo jiný garanční výbor? Není-li tomu tak, tak registruji žádost o odhlášení, které jsem právě vyhověl. Už jsem zagongoval.

Budeme tedy hlasovat. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Jedná se o hlasování číslo 203. Přihlášeno je 104, pro 104, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru. Další návrh na přiřazení jinému výboru nepadl, ptám se, zda je zde nějaký návrh z pléna. Nikoho nevidím. Žádné další návrhy nezazněly a já končím prvé čtení tohoto návrhu a všem děkuji.

 

Máme deset minut. Otevírám bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP