Pátek 13. září 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

216.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb.,
o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o elektronických komunikacích), ve znění pozdějších zákonů
/sněmovní tisk 420/ - třetí čtení

Požádám, aby u stolku zpravodajů zaujali svá místa místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a zpravodaj garančního výboru, tím je hospodářský výbor, poslanec Martin Jiránek. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 420/3, který byl doručen dne 16. července letošního roku. Usnesení garančního výboru vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 420/4.

Ptám se navrhovatele, pana místopředsedy vlády, jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Má zájem. Tak já vám, pane místopředsedo vlády, udělím slovo, až bude sněmovna v klidu.

Vážené paní kolegyně, páni kolegové, pokud diskutujete ještě zákon o dráhách, tak ten byl ukončen a žádám vás, abyste diskusi přenesli do předsálí. Máme zahájený bod číslo 216 a o slovo se přihlásil místopředseda vlády České republiky Karel Havlíček. Prosím o klid! Děkuji. Pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, ve třetím čtení projednáváme návrh zákona, kterým se mění zákon o elektronických komunikacích. Jak už bylo řečeno v rámci druhého čtení, přicházíme s cílem posílit hospodářskou soutěž.

Stav konkurenčního prostředí z našeho pohledu není optimální v tuto chvíli a tento návrh zákona přináší celou řadu z našeho pohledu zásadních změn, které směřují k tomu, aby se tzv. úhrady za ukončení smluv zcela minimalizovaly, případně aby byly úplně na nule. Současně návrh zákona respektuje to, že se vytvoří tzv. one stop shop, což není nic jiného než přenesení čísla, a to ve formě takové, aby veškerou administrativu za zákazníka zajistil operátor, ke kterému se přechází. Čili už tam nebude ta původní komunikace, nebo komunikace s tím původním operátorem. Stejně tak se zásadním způsobem zkracují veškeré lhůty pro přenesení čísla a současně zavádíme instrument jakéhosi srovnávacího nástroje, tak aby vlastně si ten zákazník, spotřebitel měl možnost porovnat ceny různých operátorů.

Návrh zákona projednal hospodářský výbor, stejně tak výbor garanční, a doporučil Poslanecké sněmovně jeho schválení ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Chtěl bych poděkovat členům hospodářského výboru a jeho podvýboru pro ochranu spotřebitele a podvýboru pro ICT, telekomunikace a digitální ekonomiku za velmi konstruktivní přístup během celého projednávání návrhu zákona. Domníváme se, že se jedná o velmi důležitou změnu, která by skutečně měla rozhýbat konkurenční prostředí, v jehož důsledku bychom měli zásadním způsobem, nebo alespoň určitým způsobem pomoci k tomu, že se sníží ceny datových služeb, které jsou v rámci České republiky ve srovnání s prostředím v Evropě z našeho úhlu pohledu extrémně vysoké. O tom, že zákon a ty změny můžou přinést určitou změnu na trhu, svědčí i to, že v posledních týdnech a měsících skutečně dochází k oživení konkurenčního trhu, a nepochybně i projednávání tohoto zákona k tomu napomohlo. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu Karlu Havlíčkovi za jeho úvodní slovo. Otevírám rozpravu, do které mám čtyři přihlášky. První přihlášený je pan poslanec Jiří Valenta, ale s přednostním právem se hlásí zpravodaj pan kolega Martin Jiránek. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Martin Jiránek: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, velmi rychle. Jsem moc rád, že jsme se u této novely dostali až sem. Všechno podstatné jsme probrali, jak říkal pan ministr, na několika podvýborech, v hospodářském výboru. Debata o změnách byla velmi podrobná, kvalitní a věřím, že tyto úpravy pomohou zvýšit konkurenční prostředí na telekomunikačním trhu. Jak komentoval pan ministr v předstihu, už nyní vidíme výrazné změny v nabídkách operátorů, které již částečně reagují na tyto naše připravované úpravy zákona.

Pozměňovacích návrhů mimo hlavního komplexního je celkem osm a hlasování, věřím, nebude nijak komplikované. Proceduru představím před hlasováním.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a v rozpravě tedy vystoupí pan poslanec Jiří Valenta, připraví se Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Valenta: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, osobně musím říct a konstatovat, že s velkým povděkem kvituji, že tato novela může i napravit, a snad i napraví, některé zjevné disbalance ve vztahu klient-operátor, které zakotvili do zákona někteří naši poslanečtí předchůdci, o kterých jsem zde hovořil již v prvním čtení. Dovolte mi ale v souvislosti s touto novelou již jen dvě krátké poznámky.

Ta první je veskrze pozitivní a týká se toho, že se již v procesu projednávání zákona podařilo, i když doposud jen částečně, nastartovat jistý konkurenční boj mezi operátory, který měl poté pozitivní odezvu v cenotvorbě na mobilním trhu. To jste možná zaregistrovali i vy, když se tento aspekt projevil ve formě nových, mnohem výhodnějších tarifů pro klienty, a to u všech tří dominantních operátorů. Například neomezená data v rámci příslušného tarifu, která byla ještě donedávna naprostou iluzí a snem, začínají být dnes již realitou.

Ale abych také řekl to, co se mi nelíbí, a to jsou jalové postoje a přístupy nejen této, ale v rámci objektivity musím zdůraznit i předchozí vlády k budování sítí vysokorychlostního internetu, který s mobilními operátory a elektronickou komunikací jako takovou velice úzce souvisí. Dlouhodobě laxní a neefektivní přístup vlády, jejíž činnost v tomto ohledu zastupuje a garantuje MPO, pozoruji již několik let. Pro vaši informaci, v České republice je nyní ještě více než 7 000 tzv. bílých míst, zjednodušeně sídelních oblastí bez vysokorychlostního internetu. V rámci strategie Evropa 2020 bylo ale unijně stanoveno, že do roku 2020, to znamená do příštího roku, by dle plánu měli všichni Evropané, to znamená tedy i Češi, mít přístup k internetu umožňujícímu přenosovou rychlost downloadu minimálně 30 megabitů za sekundu a minimálně polovina evropských domácností, opět zdůrazňuji, tedy i Češi, by měla mít internetové připojení o rychlostí downloadu alespoň 100 megabitů za sekundu.

Ptám se vlády - není zde něco skutečně špatně, když zmíněná strategie Evropské unie, ze které jsem citoval, je již z roku 2015? Dnes, s odstupem několika let, se vypisuje na tento účel již třetí výzva, ve které je alokována pro žadatele 1 mld. korun. Ve výzvě druhé byly podány žádosti ve výši 1,1 mld. korun a konečně ve výzvě první v roce 2017, v době, kdy jsem byl předsedou podvýboru pro ICT průmysl a eGovernment a měl jsem o celém procesu detailní a hlavně objektivní informace, se přerozdělilo jen několik desítek milionů korun. A to považte, k dispozici bylo tehdy celkem 14 mld. korun. Můžeme se ptát, kde se stala chyba, přičemž odpověď není složitá. Peníze se nevyčerpaly kvůli nevhodně nastaveným podmínkám. Dotaci získali pouze někteří a většina na ni nedosáhla vzhledem ke složitosti zpracování, nedostatečnému času pro přípravu a realizaci, nejasnostem v podmínkách jejího získání i údajně kvůli nesprávným analýzám trhu ze strany Českého telekomunikačního úřadu, a dále také vzhledem k neustále chybějící komunikaci mezi státními orgány a poskytovateli, kteří zajišťují internet pro více než 60 % obyvatel naší země, to znamená více než 1 600 malých i větších poskytovatelů internetu.

Osobně věřím, že alespoň nyní se v budování vysokorychlostního internetu pohneme k cíli mnohem rychleji a efektivněji. Ostatně tento požadavek si můžeme přečíst i v programovém prohlášení vlády, kde je doslovně uvedeno: "Dobudujeme vysokorychlostní internetovou síť po celé České republice. Důležité je, aby stát vytvořil takové podmínky, které budou operátory motivovat k dostavbě sítí i tam, kde dnes připojení není." A já v souladu s tímto slibem tedy znovu připomínám vládě - pokuste se alespoň teď nezaspat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Patrik Nacher, připraví se pan kolega Vojtěch Munzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo, dámy a pánové. Já jsem velmi rád, že tady dneska máme a projednáváme třetí čtení novely zákona o elektronických komunikacích, jakkoliv mě mrzí, že se to nějakou dobu natahovalo. Myslel jsem původně, že už v této době budeme mít zákon dávno schválený a že bude platit od 1. ledna. Vinou různých, nechci říkat jenom obstrukcí, ale natahování různých schůzí se to protáhlo tak, že jsem byl pak nucen tam načíst i ten pozměňovací návrh, aby účinnost byla od 1. dubna 2020, za což já samozřejmě rád nejsem, ale jinak bychom to technicky nebyli schopni zvládnout.

Na druhou stranu je dobře, že tím, že se o tomto zákonu a návrzích celkem mluvilo a zabíralo to mediální prostor, tak to vlastně vyprovokovalo operátory, aby v některých momentech konali už v této chvíli. Nějaké akce zlevňování jsme byli svědky o prázdninách, nějaké nás čekají nyní. Já očekávám, že dojde k zlevňování ještě před 1. dubnem, troufám si říct ještě před koncem roku.

Pokud jde o ta opatření, tak základním cílem, a to si myslím, že je dobře, a jsem rád, že Ministerstvo průmyslu a obchodu a pan ministr ve spolupráci s koaličními poslanci i opozičními tady s kolegou zpravodajem, že se podařila vytvořit norma, jejímž cílem je zvětšit flexibilitu, pružnost pro klienty, aby mohli snadněji přecházet od operátora k operátorovi, a zároveň tím z logiky věci se zvýší i konkurenční boj, který ne vždycky tak fungoval, jak jsme byli svědky. Asi nedosáhneme nikdy stavu, jak je to bankách, kde těch retailových bank, které nabízejí služby pro běžné klienty, je deset až patnáct podle toho, jaké nabízejí produkty. Tady se bavíme o třech operátorech. Nicméně si myslím, že ta opatření v čele se systémem one stop shop, to znamená, že stačí navštívit pouze nového operátora, ten to za mě vyřídí, tak si myslím, že té flexibilitě pomohou. To, že ta samotná změna bude trvat dva dny, a teď tam jsou různé pozměňovací návrhy, které upřesňují, že to budou dva pracovní dny, anebo že to bude zjednodušeně řečeno 48 hodin atd., tak ať už projde jakýkoliv pozměňovací návrh, každopádně to je výrazné zrychlení, které pomůže té věci a pomůže rozhýbat někdy ten zatuchlý a rigidní trh.

Samozřejmě nejzávažnější změna pro lidi je zrušení pokut, které vlastně působily jako kotva v tom, že lidé byli nespokojeni, ale museli tam prostě setrvat v momentě, kdy tam byli dva roky, někdy měli smlouvu na dva roky. Ta pokuta je do tří měsíců pět procent, po třech měsících nula. Co je zásadní informace, si myslím, a co pomůže živnostníkům, neustále tady hovoříme, i u jiných zákonů, že je potřeba živnostníkům pomoci, tak je, že vlastně živnostníci se dávají na roveň fyzických osob, to znamená, že ty pokuty, které dneska nejsou dvacet procent jako u fyzických osob, ale sto procent, tak ti se dostávají na stejnou úroveň. A já si myslím, že to je dobře.

My jsme tento návrh projeli zleva, zprava, zespodu, zezadu jak na výboru, tak zejména na dvou podvýborech, jak tady bylo řečeno, pro ICT a pro ochranu spotřebitele, s tím, že někdy jsme šli do takového detailu, že jsme potom vlastně museli ještě načíst pozměňováky k tomu vlastnímu pozměňovacímu návrhu. Teď narážím na ten ověřovací kód, který má jednoznačně identifikovat klienta tak, aby k té změně skutečně došlo správně a aby tam nedocházelo k nějakému zneužívání. Nicméně právě díky tomu, že jsme se takhle mohli sejít, tak jsme tam byli schopni dodat i některé větší detaily, o kterých se moc nemluví, jako je garance přenosu čísla, bezplatného vrácení kreditu, to je u předplacených karet do třiceti dnů, či srovnávací kalkulačka. To si myslím, že pro lidi bude velmi zásadní věc. Já to znám z toho bankovního prostoru. To znamená, nezávislá srovnávací kalkulačka, jejímž cílem nebude obchod, který nepovede někam, ale jejímž cílem bude najít nejlevnější nabídku na základě nějakých parametrů.

Já vás, kolegyně, kolegové, nebudu zdržovat. Právě v této chvíli vyšla nějaká zpráva, která zastíní zřejmě ten zákon o elektronických komunikacích. Všichni koukáte na mobily. Takže já bych chtěl poděkovat všem za práci nad tímto zákonem a těším se, až bude schválen, a doufám, že ke změně cen a různých tarifů a dat, já jsem se zrovna včera rozčiloval, tak dojde co nejdříve a nebudou muset klienti čekat až do 1. dubna. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Schiller. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Schiller: Děkuji, pane předsedající. Já bych chtěl navázat na Patrika, který říkal, že všichni koukáme do toho mobilu. Asi si myslím, že by to tady mělo zaznít, a to že na serveru 24 teď vyšla momentálně výborná zpráva pro některé, které asi potěší. Kauza Čapí hnízdo, státní zastupitelství zastavilo trestní stíhání obviněných včetně Babiše. Podrobnosti se připravují. Jenom to jsem chtěl oznámit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Prosím všechny poslance, aby respektovali jednací řád Poslanecké sněmovny a respektovali také to, k čemu je určena faktická poznámka, jak je vymezena. Má se v ní reagovat na to, co bylo řečeno v rozpravě.

Budeme pokračovat v rozpravě. Na řadě je pan poslanec Munzar, připraví se pan poslanec Luzar.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Ještě jednou dobrý den kolegyně a kolegové. Já se vrátím k projednávané novele zákona o elektronických komunikacích a dovolte mi, abych vás seznámil se stanoviskem klubu Občanské demokratické strany k tomuto zákonu. My tento zákon od začátku podporujeme. Jsme rádi, že v rámci hospodářského výboru na většinu věcí koaliční a opoziční poslanci našli shodu, čímž navazuji na Patrika Nachera, a my to podporujeme proto, že to není jenom příjemnější a pro uživatele jednodušší přechod migrací telefonních čísel od jednoho operátora k druhému, ale pro nás je také podstatné umožnit, vidíme to jako zvýšení potenciálu pro zvýšení konkurence a potenciál pro zjednodušení a pro motivaci pro vstup nového operátora na trh, což by konečně mohlo vést ke zlevnění cen mobilních služeb a dat, protože ve srovnání se zahraničím jsou tarify v České republice stále vysoké. A stále je zároveň velký rozdíl mezi tím, co se prezentuje mezi veřejnými nabídkami, ale případně i neveřejnými nabídkami jednotlivých operátorů, nebo i tím, co si pro sebe dokáže vyjednat jednotlivý občan nebo třeba velké státní instituce, jako jsou ministerstva, na rozdíl od občanů.

Tento návrh to sám o sobě všechno nevyřeší. Není to takový pro nás deus ex machina. Bude zejména, pane ministře, záviset na podmínkách pro nového operátora, ale jednodušší převod čísel může být jeden z faktorů. Takový signál pro potenciální zájemce, že již rozdělený trh mezi občany pro stávající operátory není tak zablokován jako dosud. A samozřejmě zvýšení konkurence, potenciál snížení cen a menší svázanost občanů ke stávajícím operátorům, to je pro nás hlavní důvod, proč tento návrh má naši podporu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Po panu poslanci Munzarovi vystoupí pan poslanec Luzar, připraví se pan poslanec Koten. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedající, vážená vládo, pane ministře, dámy a pánové, já možná budu po předřečnících trošku kritický. Tento návrh, který dneska schvalujeme, určitě nebude poslední a neměli bychom upadnout do nějaké euforie, že konečně jsme vyřešili telekomunikační trh a vyřešili jsme cenovou válku mezi operátory, která paradoxně nevede ke snížení cen, ale spíše k udržování, ne-li zvyšování cen.

V minulém volebním období se vláda poprvé pokusila zasáhnout do tohoto trhu a vnést do něj regulaci, ale regulaci ne přes orgán, který je pověřen regulací, to znamená Český telekomunikační úřad, který by měl ten trh hlídat a usměrňovat, ale zásahem zákona. Jestli se to povedlo, nebo ne, je k hodnocení, ale podle výsledku dnešního zákona, který máme před sebou, se to nepovedlo, protože jsme byli nuceni znovu jako poslanci vstoupit do trhu operátorů. Upozorňuji, že jsou tady tři velcí operátoři plus další, kteří tu službu poskytují jako nezávislí operátoři. Čili ten systém jako takový je nastaven k otevřenému trhu a mělo by fungovat konkurenční prostředí. Tak se nedařilo naplnit ten cíl, který byl. A Český telekomunikační úřad z tohoto pohledu dle mého názoru neplní úplně tu funkci, kterou by plnit měl.

Součástí návrhů, které dneska budeme schvalovat, jsou i další pravomoci Českého telekomunikačního úřadu, které by tomu mohly pomoci. Tady se přimlouvám také za hlasování návrhu - je to ten návrh F, jestli se nepletu, návrhu, který byl bez stanoviska - D1 pardon, návrhu D1, který byl bez stanoviska hospodářského výboru, protože ten právě v sobě obsahuje některé tyto věci, které by mohly pomoci.

Na aplausy kolegů, kteří tady hovoří, že již dneska operátoři jakoby reagují a umožňují ty balíčky neomezených dat a podobně. Ono je to taky pro obyčejného spotřebitele vykoupeno tím, že ty balíčky neomezených dat jsou omezeny rychlostí. Jinými slovy jdete z louže pod okap. Sice to máte jako že zadarmo, ale vlastně se skoro nespojíte, protože výkon té sítě jako takové je vám uměle agregován směrem dolů a máte samozřejmě s tímto problém.

Druhá věc, kterou vůbec neřešíme a kterou jsme odložili, byť diskuze k ní byly, jsou ty neveřejné smlouvy, nebo jak to nazvat. Takové to neveřejné obchodování s objemem zákazníků, kdy už za velký objem se považují dva lidé skoro mnohdy, protože to je nějaká firma a podobně. Což je také velký nešvar, který se ukazuje. A bohužel jako obyčejný občan, spotřebitel, nemám možnost se do těchto systémů slev dostat. A je to jak šídlem do oka. Když vidíte ministerstvo, které se chlubí, jak nízké ceny vyjednalo vůči občanu, který tuto šanci vůbec nemá.

Čili tady bych si dovolil apelovat na uvážlivost Českého telekomunikačního úřadu, aby začali tuto problematiku ze své kompetence řešit. Protože proč vám je nějaká kalkulačka s cenami, když ty ceny tam budou stejně imaginární, protože ty neveřejné ceny do toho prostě započítány nebudou? A mnozí budou mít výstup z kalkulačky na internetu, která bude vlastně nějaká, ale nereálná, protože mnohdy budou dosahovat lepších cen. Pokud to bude započítáno i s těmito cenami, nevím, jak ti operátoři toto budou řešit.

Ale nechtěl jsem polemizovat, chtěl jsem vás požádat tedy nejenom o podporu toho návrhu D1 kolegy Jiránka, ale upozornit na svůj návrh, který také byl bez rozhodnutí hospodářského výboru a který přináší jednu drobnost, která by mohla pomoci.

Jak jistě víte, i v tomto segmentu trhu se objevují takzvaní šmejdi. Jak máme energetické šmejdy, kdy ctihodná společnost si najme organizaci, která pro ni shání zákazníky, a tato ctihodná společnost potom říká já nic, já muzikant, to oni, tak i tady v tomto prostředí by se toto mohlo stát, kdy ctihodná telekomunikační společnost si najme šmejdy a potom bude říkat já nic, já muzikant.

V původním návrhu je napsáno, že přejímací poskytovatel služby - to je ctihodná společnost - je oprávněn ověřit totožnost. Jinými slovy on je oprávněn si zjistit tyto údaje, ale nemusí. A když to neudělá, tak samozřejmě ti šmejdi se můžou snažit dostat ta čísla. A ten pokus, který je tady daný, to znamená ta ověřovací SMS, může vyjít, nemůže vyjít. Uvidíme, jak to bude v praxi vypadat, zatím to není vyzkoušeno.

Já jsem navrhl v tom pozměňovacím návrhu F, upozorňuji tedy na číslo F, aby tam to slovo oprávněn bylo změněno na povinně, povinen prokazatelně ověřit. To znamená, aby ta ctihodná společnost, když převádí číslo, byla povinna prokazatelně doložit to, že si ověřila, že převádí toho správného zákazníka, který o to má zájem, a ne nějakou firmu nebo ne nějaké zákazníky nahnané těmito šmejdy.

Omlouvám se za delší úvodní slovo, ale chtěl jsem v té nadšené atmosféře nad tímto zákonem trošku možná zchladit hlavy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan zpravodaj pan poslanec Jiránek. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Martin Jiránek: Děkuji za slovo. Ke kolegovi předřečníkovi. Upozorňuji, že jeho pozměňovací návrh není F, ale E. To jenom za prvé.

Za druhé určitě souhlasím s jeho pohledy na rozevření těch nůžek, kdy velké korporace a státní organizace mají výrazně nižší ceny než koncoví uživatelé. To je určitě problém a je třeba ho dlouhodobě řešit.

Ale chtěl bych naopak - jak bych to řekl? - možná uklidnit, nebo vysvětlit to, že upravování nastavení maximální rychlosti v neomezených tarifech je naopak cesta budoucnosti, to není nic špatného. Pro představu, ve Finsku si kupují občané i desetkrát nižší rychlosti, než je u nás nejnižší nabídka operátora, a má to svoje zákazníky. A minimální současné nabídky operátorů s omezenou rychlostí pořád dostačují na velmi kvalitní streamování videa. Takže fakt bych tím úplně nestrašil. Myslím si naopak, že je to budoucnost, a státy, které jsou v tomto trochu dál, ukazují, že cesta je od rušení FUPu, nějakých limitů, k cestě neomezených dat různou rychlostí pro různé zákazníky.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Luzar. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Já jenom pro stenozáznam. Děkuji za to upozornění, chtěl bych se opravit. Jedná se návrh E, písmeno E, které by mělo řešit ten problém, který jsem tady naznačil. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. V rozpravě nyní vystoupí pan poslanec Koten. Po něm je přihlášen pan zpravodaj do rozpravy. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Radek Koten: Dobrý den, dámy a pánové, vážený pane předsedající, vážený pane ministře. Já bych tady velmi rád vysvětlil, čeho se týká můj pozměňovací návrh, který je veden pod písmenem B. Jsem rád, že tady jsou zástupci jak koalice, tak opozice v jednacím sále. Velice rád bych jim vysvětlil, o co se tedy vlastně jedná.

Dá se říct, že tísňové volání v České republice, ať to jsou čísla 112, 150, 158, 155, tak mnohdy na té druhé straně, kam voláme, když se nám něco stane, tak tam sedí operátor. V případě, že máme nějakou havárii nebo se nám udělá nevolno, tak mnohdy po zavolání na tísňovou linku ten operátor bohužel není schopen zjistit, kde se nachází člověk, který potřebuje pomoct. A právě tato novela telekomunikačního zákona, kde je můj pozměňovací návrh, který to řeší. Jedná se o to, že operátor si vlastně bude moci zjistit polohu toho volajícího, který potřebuje bezprostředně pomoct. A já bych vás rád touto cestou požádal o podporu tohoto návrhu.

Jednak se jedná v podstatě o implementaci evropského práva, které po nás žádá, abychom tuto věc měli zakotvenou v našem zákoně. A jak jsme odpůrci některých evropských nařízení, tak v tomto případě musím říct, že to podporujeme, a podporuje to samozřejmě integrovaný záchranný systém. Protože čekat dvacet nebo třicet minut v případě, že někdo zavolá a potřebuje pomoc a ten operátor už se nedozví, kde se ten člověk nachází, tak je poměrně dlouhá doba a může dojít k úmrtí toho člověka nebo k nějakým dalším následkům.

Proto žádám o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, protože v opačném případě zemře do té doby, než budeme implementovat, a budeme nuceni implementovat, ještě mnoho lidí. Takže si jenom kladu otázku v případě, že tento návrh nebude podpořen, komu to prospěje. Jestli těm lidem, kteří budou potřebovat pomoc, a nedostane se jim té pomoci, anebo jestli to je nějaké politické rozhodnutí, které by eventuálně mohlo ovlivnit vaše hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Jiránek, který je zpravodajem. Prosím máte slovo.

 

Poslanec Martin Jiránek: Já chci trošičku podrobněji představit svůj pozměňovací návrh D1, který rozšiřuje pravomoci Českého telekomunikačního úřadu. Zjednodušeně se týká toho, že v budoucnosti by mohl Český telekomunikační úřad hodnotit smlouvy o sdílení kmitočtu či sítí, kdy může dojít k ohrožení nebo obcházení podmínek plánovaných v aukci či jinak křivit trh. Po šetření může vyzvat k nápravě či rozhodnutí smlouvu nebo její část zakázat. To je v základu. Takhle jsem vám chtěl vysvětlit, o co jde. A teď vám vysvětlím proč.

MPO hodnotí tento pozměňovací návrh neutrálně se slovy, že tento návrh předjímá, že operátor při využívání rádiových kmitočtů neporušuje zákon, přesto je možné mu v uvedených důvodech zakázat plnění ze smlouvy, kterou uzavřel, což v předmětném případě snižuje předvídatelnost rozhodovací činnosti Českého telekomunikačního úřadu. Já tomu rozumím, lze to tak brát. Jenže stejně tak my dnes nedokážeme předvídat, co se na trhu za pár let bude dít. Podmínky aukce kmitočtů a budoucího rozvoje 5G sítí, které jsou v těch podmínkách velmi důležité, nastavujeme nyní na budoucích 15 let. To je při ohromně rychlém rozvoji nových technologií velmi dlouhá doba. Všichni víme, jak se např. za 15 let vyvinuly počítače a mobily. A my opravdu nedokážeme předjímat, jaké technologie výrobci vymyslí a jak se třeba i pomocí nich budou moci nějak obcházet podmínky aukce, které my vymyslíme nyní v roce 2019.

Proč o tom mluvím? Před několika dny přišla z Evropské komise poměrně dost kritická zpráva, kterou sleduje celá telekomunikační Evropa, týkající se situace sdílení sítí u nás. Šetřilo se to čtyři roky a vyšlo z ní nyní, že O2 a T-Mobile své sítě sdílí. A zpráva hodnotí, že toto sdílení sítí omezuje hospodářskou soutěž a brání inovacím a velmi pravděpodobně budou muset daní operátoři toto sdílení nějak řešit a své sítě nějakým způsobem rozdělit.

U 5G sítí bude nutnost různých forem sdílení daleko vyšší, než máme teď u 4G a 3G, a to díky ohromně vyšší, hustší formě pokrytí, protože budeme mít jednotlivé součásti těch sítí na daleko více místech po republice. A jak jsem říkal, my dnes opravdu nevíme, jaké smlouvy a formy sdílení sítí či kmitočtů se budou vymýšlet. A buď budeme mít připravenou alespoň nějakou možnost řešení, tedy to posílení pravomocí ČTÚ, a budeme to mít možnost nějak řešit, anebo v případě, jako je právě teď u té Evropské komise, budeme muset čtyři nebo více let čekat na vyjádření. A trh bude v té době několik let pokřiven a může to skončit i tak, že to jednoho z operátorů poškodí natolik, že třeba bude chtít skončit nebo bude mít nějaké velké ekonomické problémy. A přitom celá tato aukce a snaha nás všech ohledně přitažení nového, čtvrtého operátora a zvýšení té konkurence a hospodářské soutěže je postavená na tom, abychom právě tohle zvyšovali a abychom měli kvalitní nabídky za lepší ceny pro občany.

Proto vás prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji moc.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. To byla poslední přihláška do rozpravy. Hlásí se prosím ještě někdo z místa? Nikdo se nehlásí, takže rozpravu končím. Je zájem o závěrečná slova? Pan ministr nemá zájem, pan zpravodaj také ne. Takže přikročíme k tomu, abychom schválili proceduru hlasování a hlasovali o pozměňovacích návrzích. Prosím pana zpravodaje... (O slovo se hlásí poslanec Černohorský.) Máte přednostní právo, prosím, můžete vystoupit, než dám slovo panu zpravodaji.

 

Poslanec Lukáš Černohorský: Dobrý den. Děkuji za slovo. Já bych rád požádal o zhruba desetiminutovou přestávku na poradu klubu před hlasováním o proceduře. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Žádáte, prosím, o přestávku nyní, nebo až... (Poslanec Černohorský odpovídá mimo mikrofon.) Teď, v tuto chvíli deset minut. Takže vyhlašuji přestávku na jednání poslaneckého klubu Pirátů v délce deseti minut, to znamená, že budeme pokračovat v 11.34 hodin.

 

(Jednání přerušeno v 11.24 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 11.34 hodin.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je 11.34, skončil čas určený na přestávku poslaneckého klubu Pirátů. Budeme pokračovat v projednávání návrhu zákona. Prosím pana zpravodaje garančního výboru, pana poslance Jiránka, aby nás seznámil s návrhem procedury. Prosím současně všechny přítomné o klid, ať slyšíme, co nám pan zpravodaj navrhuje. Děkuji. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Jiránek: Děkuji. V prvním bodě máme hlasovat legislativně technické úpravy, akorát jsem žádné nezaznamenal, takže to myslím můžeme přeskočit.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, pokud jste nezaznamenal legislativně technické úpravy, tak o nich samozřejmě nebudeme hlasovat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Následně budeme hlasovat návrh A jako celek, to je komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru. Další budeme hlasovat návrh B kolegy Kotena, následně C2 kolegy Nachera, C3 kolegy Nachera a C4 kolegy Nachera. Pak jsou tam D1 a D2, moje pozměňovací návrhy. Následuje návrh E kolegy Luzara a následuje návrh F kolegy Fialy. Následně budeme hlasovat o návrhu zákona jako celku a potom je tam ještě návrh G kolegy Michálka, doprovodné usnesení.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Zazněl návrh procedury. Má někdo připomínku nebo protinávrh k proceduře? Nemá. Budeme tedy hlasovat o návrhu procedury, tak jak nám to nyní přednesl pan zpravodaj.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 108, přihlášeno 180 poslanců, pro 146, proti nikdo. Proceduru jsme schválili.

 

Nyní vás, pane zpravodaji, prosím, abyste přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a sdělil k nim stanovisko výboru. Prosím.

 

Poslanec Martin Jiránek: Ano, děkuji. Takže začínáme návrhem A, to je komplexní pozměňovací návrh hospodářského výboru. Jen pro upřesnění, obsahuje to de facto zrušení pokuty, zrychlení přechodu, one stop shop, srovnávač atd. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.) Je zde žádost o odhlášení. Jste odhlášeni, prosím, abyste se znovu přihlásili svými hlasovacími kartami.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 109, přihlášeno 156 poslanců, pro 156, proti nikdo. Návrh byl přijat. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem B kolegy Kotena, jde o to tísňové volání. Garanční výbor bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Neutrální.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 110, přihlášeno 157 poslanců, pro 41, proti nikdo. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem C2 kolegy Nachera. Ten přidává do ověření zákazníků při přechodu ten ověřovací kód. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 111, přihlášeno 161 poslanců, pro 160, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem C3 kolegy Nachera. To je zmiňované odložení účinnosti z 1. ledna na 1. dubna. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan ministr? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 112, přihlášeno 163 poslanců, pro 135, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem C4 kolegy Nachera. Tam se řeší volání v rámci EU, podrobnější nastavení podmínek a sankcí pro operátory, pokud budou ta pravidla porušovat. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 113, přihlášeno 163 poslanců, pro 160, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem D1 poslance Jiránka, rozšíření pravomocí Českého telekomunikačního úřadu ohledně smluv o kmitočtech či sdílení, které mohou nějakým způsobem ohrožovat, poškozovat trh. Stanovisko garančního výboru: bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Neutrální.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 114, přihlášeno 163 poslanců, pro 55, proti 2. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem D2 poslance Jiránka. Jedná se o vyvlastnění u staveb sítí, kdy zřízení služebnosti nezmařil podnikatel. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 115, přihlášeno 163 poslanců, pro 125, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem E kolegy Luzara. Je to ještě vyšší kontrola totožnosti u přenosu čísla. Stanovisko garančního výboru: bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan ministr? (Neutrální.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 116. Přihlášeno 163 poslanců, pro 14, proti 1. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Pokračujeme návrhem F kolegy Fialy. Jde o přesnější definici těch dvou dnů u přenosu čísla. Stanovisko garančního výboru: doporučuje.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 117. Přihlášeno 164 poslanců, pro 133, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Martin Jiránek: Nyní můžeme hlasovat o návrhu jako celku.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, budeme hlasovat o návrhu jako celku.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 118. Přihlášeno 165 poslanců, pro 164, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Žádám ještě pana zpravodaje, aby uvedl návrh doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny.

 

Poslanec Martin Jiránek: Moment, já jsem si tady napsal jenom stručný souhrn a nemám ho celý. (Poslanec Černohorský ukazuje zpravodaji podklady.)

"Žádost Poslanecké sněmovny vládě, aby zvážila aktualizaci § 97 odstavce 3 a 4 zákona o elektronických komunikacích, uchovávání provozních a lokalizačních údajů, data retention. Dne 14. 5. 2019 rozhodl Ústavní soud, že předmětná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem." Pardon, omlouvám se. Ještě jednou, to nebylo úplně přesné. Děkuji mnohokrát.

Ještě jednou návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby v návaznosti na zrušení směrnice o plošném uchovávání údajů ze strany Soudního dvora Evropské unie a související judikatury Soudního dvora Evropské unie zvážila potřebu aktualizovat ustanovení § 97 odstavce 3 a 4 zákona o elektronických komunikacích za účelem uvedení do souladu se základními právy občanů."

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. I k tomuto doprovodnému usnesení zaujal garanční výbor stanovisko. Prosím, abyste nás s ním seznámil.

 

Poslanec Martin Jiránek: Stanovisko garančního výboru: nedoporučí.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Nesouhlas.) Děkuji.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 119. Přihlášeno 167 poslanců, pro 46, proti 87. Konstatuji, že s doprovodným usnesením Sněmovna nevyslovila souhlas.

 

Děkuji panu zpravodaji, děkuji panu ministrovi a končím projednávání tohoto bodu. Z dnešního jednání se od 11.20 hodin do konce jednacího dne z rodinných důvodů omlouvá pan poslanec Rostislav Vyzula.

 

Nyní se budeme zabývat bodem

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP