Středa 11. září 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Pikal)
15.
Vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů
právnických osob s majetkovou účastí státu (nominační zákon)
/sněmovní tisk 220/ - druhé čtení
Z pověření vlády měl předložený návrh uvést předseda vlády Andrej Babiš, nicméně ten pověřil ministryni spravedlnosti Marii Benešovou, takže já prosím, aby se ujala slova. Prosím, paní ministryně.
Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Děkuji za slovo. Dámy a pánové, jedná se o vládní návrh zákona o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu, takzvaný nominační zákon. Tento návrh navazuje v podstatě na věcně obdobný návrh zákona, který byl předložen v předchozím volebním období Ministerstvem financí, jemuž vláda Bohuslava Sobotky uložila jej zpracovat, ale nakonec jej na své schůzi 5. dubna 2017 projednala, ale neschválila. Současná vláda proto opětovně zpracovala návrh nominačního zákona v obdobném znění, schválila jej a následně předložila Poslanecké sněmovně.
Obsahem tohoto vládního návrhu je povinnost jednotlivých ministerstev provést při výběru osob do řídícího orgánu právnické osoby s majetkovou účastí státu, která spadá do působnosti tohoto ministerstva, otevřené, transparentní výběrové řízení na danou pozici. Podle návrhu zákona také budou ministerstva muset veškeré personální nominace nejen do řídících, ale i dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu, které spadají do jejich působnosti, předložit výboru pro personální nominace, který je následně projedná a zaujme k nim stanovisko.
Navržený zákon dále upravuje i postavení, složení a působnost tohoto výboru, který bude poradním orgánem vlády. Takto už ostatně funguje výbor pro personální nominace nyní, ale dosud jen na základě usnesení vlády, přičemž navrhovaná úprava má jeho existenci a působnost stabilizovat tím, že budou upraveny na úrovni obecně závazného právního předpisu.
Návrhem zákona upravený nominační proces se pak použije u všech obchodních korporací bez ohledu na výši majetkového podílu státu v nich, dále též na státní podniky, národní podnik a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Stanovisko výboru pro personální nominace k nominaci bude mít doporučující charakter. Pokud se však ministerstvo od doporučení výboru odchýlí, bude mít povinnost toto své odchýlení zdůvodnit a neprodleně uveřejnit prostřednictvím webových stránek.
Závěrem bych se ráda stručně zmínila o projednání návrhu zákona hospodářským výborem Poslanecké sněmovny, který Poslanecké sněmovně doporučil vládní návrh nominačního zákona schválit ve znění dvou dílčích pozměňovacích návrhů, jimiž se snižuje požadovaná věková hranice pro účast ve výběrovém řízení z 28 na 25 let, a dále se upravuje účinnost zákona. S oběma těmito změnami lze za vládu jako předkladatele plně souhlasit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu, usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 220/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Leo Luzar a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji. Dovolte mi, dámy a pánové, vážený pane předsedající, abych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru 25. schůze z 20. března 2019 k sněmovnímu tisku 220.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny po vyslechnutí výkladu ředitele odboru legislativy pověřeného řízením sekce Úřadu vlády Tomáše Dundra, zpravodajské zprávě Leo Luzara a po obecné a podrobné rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 220 ve znění schválených pozměňovacích návrhů.
1. V části třetí § 11 odstavec 2 písm. a) se číslo 28 nahrazuje číslem 25.
2. V části čtvrté § 20 zní: § 21 Účinnost. Tento zákon nabývá účinnosti 15. dnem po jeho vyhlášení.
II. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické opravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona.
III. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto zákona v hospodářském výboru.
IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny.
Tolik zpráva hospodářského výboru.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášena paní poslankyně Pastuchová a pan poslanec Martínek. Prosím paní poslankyni Pastuchovou.
Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, já se přihlásím ke svému pozměňujícímu návrhu k tomuto zákonu. Podávám ho proto, že jednak jsem předsedkyní komise pro rodinu, rovné příležitosti a dále jsem členkou výboru pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice, tak jak tam má zástupce každá politická strana této Sněmovny.
Ráda bych vám nyní představila, nebo řekla několik slov k svému pozměňujícímu návrhu a hned na úvod bych chtěla říct, že prozatím nejsem zastánkyní jakýchkoliv kvót. Považuji však za důležité alespoň symbolicky deklarovat, že ženy patří do vedení státních podniků a obchodních společností. Můj pozměňovací návrh, který předkládám, je v podstatě takovým doporučujícím opatřením, jehož cílem je zajistit vyvážení složení výboru a výběrové komise a předcházet tak úmyslnému i neúmyslnému znevýhodnění některého pohlaví v rámci rozhodování výboru a výběrové komise.
Proč je takové opatření důležité? V obchodních společnostech s majetkovou účastí státu je zastoupeno na úrovni dozorčích rad a představenstev pouze 15 % žen. Vyrovnané zastoupení žen a mužů je jedním ze základních principů moderních demokracií. K aktivní podpoře vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a odstraňování vertikální genderové segregace České republiky vyzývá řada mezinárodních organizací a jejich orgánů, mimo jiné Výbor OSN pro odstranění diskriminace žen. Požadavek vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích je také obsažen ve Vládní strategii pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014-2020 schválené usnesením vlády České republiky č. 931 ze dne 12. listopadu 2014. Rozličné studie ukazují, že rozmanité týmy fungují výrazně efektivněji než kolektivy homogenní. A nakonec státní podniky a obchodní společnosti ovládané státem mohou sloužit jako příklady dobré praxe pro soukromé společnosti. Ženy nám tvoří více než polovinu české populace a řada z těchto žen už dokázala, že ženy mají v rozhodovacích pozicích své místo a jsou pro fungování různých institucí a firem velkým přínosem.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A prosím pana poslance Martínka, připraví se paní poslankyně Válková. Prosím.
Poslanec Tomáš Martínek: Vážené dámy, vážení pánové, děkuji za slovo. Já jsem také rád, že se verze nominačního zákona konečně dostala i do druhého čtení, po tom, co byl tedy zamítnut i pirátský návrh. Jsem také rád, že byl můj návrh ohledně snížení věku, resp. srovnání věku nominantů do dozorčích a řídících orgánů, přijat již na garančním výboru, který logicky to srovnává i s jinými zákony, jako např. zákon o VZP. Jsem také rád, že se domluvil jistý kompromis, který tady jistě představí předseda Sněmovny pan Vondráček. Určitě ta varianta daného kompromisu je lepší než stávající stav i než navržené znění bez přijetí daného kompromisu.
I tak bych chtěl načíst tři pozměňovací návrhy, které bych tedy ve stručnosti představil. Jedním z nich je návrh, který přináší závaznost, a je tedy návrhem, který pravděpodobně veřejnost očekávala v případě, že by nebyl přijat daný kompromis, tak je to vlastně něco, co dělá z daného zákona ještě silnější nástroj pro dodržování a kontrolu veřejností. Cílem pozměňovacího návrhu je stanovení závaznosti rozhodnutí výboru. Zavedením závaznosti jakékoli odklonění státu od stanoviska výboru není možné. Hlavním účelem tohoto pozměňovacího návrhu je tedy zajistit obsazování řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu na základě ověření odbornosti. Tím vzniká další záruka, že osoby jmenované do těchto orgánů budou jmenovány na základě svých odborných kompetencí, a zároveň se omezuje možnost tzv. politických trafik.
V § 5 pozměňovacího návrhu také současně mění délku funkčního období členů výboru, protože se zavádí závaznost rozhodnutí výboru, a zároveň je personální politika odpovědností vlády. Je vhodné umožnit vládě jmenovat takové členy výboru, které (?) budou dle názoru vlády kvalitně ověřovat nominované osoby a zároveň plnit odpovědně její personální politiku. Nově podle tohoto návrhu tedy nebude členství ve výboru na dobu pěti let, ale bude končit devadesát dnů poté, co získá důvěru nová vláda. Nová vláda tak bude mít devadesát dnů na to vybrat nové členy výboru.
Toto usnesení také pomůže zajistit, že vláda nebude dělat nepromyšlené, v uvozovkách, politické čistky okamžitě po získání důvěry. Kromě toho bude premiér pověřený sestavením vlády motivován k hledání a získání důvěry Poslanecké sněmovny, pokud bude vláda chtít jmenovat nové členy výboru. Členové výboru budou na vládě po svém jmenování do jisté míry nezávislí, protože je nebude možné standardně odvolat, a jejich funkční období skončí až poté, kdy získá důvěru nově složená vláda.
Tak to je první pozměňovací návrh. Další pozměňovací návrh se týká přechodného ustanovení, které zavádí různou délku funkčního období při první volbě členů. Tento pozměňovací návrh je obsažen i v kompromisním návrhu, za což jsem rád, a proto ho načítám pouze pro případ, že by nebyl náhodou přijat ani návrh na závaznost rozhodnutí, ani kompromisní návrh.
A třetí se týká rozšíření dané působnosti zákona i na zdravotní pojišťovny. Všechny tři tedy podrobně načtu ještě v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní prosím paní poslankyni Válkovou, která je jako poslední přihlášená do obecné rozpravy.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně, milí kolegové, já jsem se zájmem poslouchala vystoupení paní poslankyně Jany Pastuchové i v pozici vládní zmocněnkyně, nebo přesněji zmocněnkyně vlády pro lidská práva a samozřejmě mám tu agendu rovnosti mužů a žen také ve svém portfoliu, tak bych se ráda k tomu vyjádřila.
Možná že budu trošku odvážnější potud, že v poslední době, když se tak rozhlížím v tomto volebním období po tom, jak jsme zastoupeny např. tady v tomto poslaneckém sboru, resp. Sněmovně, a vidím, kolik tady je žen, a to myslím napříč politickým spektrem, které jsou určitě přinejmenším stejně schopné jako muži, a kolik je nás místopředsedkyň Poslanecké sněmovny, kolik je nás předsedkyň jednotlivých sněmovních výborů, kolik je nás předsedkyň komisí, jaké je naše zastoupení, tak samozřejmě se vkrádá myšlenka, jestli je to v pořádku. Myslím si, že to v pořádku není. A tady asi u nás političek, které už jsme se dostaly na tuto vrcholnou úroveň, není podezření z toho, že bychom nechtěly dělat kariéru, že bychom radši se věnovaly svému rodinnému soukromému životu. Naopak, my jsme obětovaly často téměř všechno, včetně části svého soukromého života a rodiny, k tomu, abychom zastupovaly zájmy těch, kteří nás volí. Přesto naše zastoupení ve funkcích tomu neodpovídá. A já jsem si celkem jistá tím, že jsme opravdu stejně dobré jako muži.
Takže já to uzavřu konstatováním, že na rozdíl od paní poslankyně Pastuchové si myslím, že to, co mně doporučovaly kolegyně v Norsku, které říkaly "zaveďte si kvóty na pět let a pak je můžete zrušit, protože každý se přesvědčí, že jste stejně dobré nebo lepší než muži, a budou vás volit již bez kvót, ve všech orgánech", že je to možná trochu provokativní tvrzení. Také jsem to udělala s nadsázkou v tomto pozdním odpoledni. Ale stojím si za tím, že jsme stejně dobré jako vy, a proto podporuji naprosto návrh, který paní poslankyně Pastuchová zde přednesla, a který vyvolal, jak jinak, lehké pousmání na tváři mnoha z vás, našich milých kolegů poslanců.
Jinak mi ještě dovolte jednu takovou připomínku. V poslední době, využívám této platformy, se setkávám s tím, že se někdy redukuje otázka rovnosti mužů a žen na takové vnější symboly. Také se o tom hovoří hodně v souvislosti s procesem ratifikace Istanbulské úmluvy, zda ženy nezneužívají současné pozornosti politické na evropské úrovni k tomu, aby si prosazovaly svoje parciální zájmy. A naopak se zdůrazňuje, že není zájem na tom, aby Česká republika jakýmkoliv způsobem podporovala konfrontaci mezi dvěma pohlavími. Já si tedy myslím, že možná je to zásluhou, v uvozovkách, těch organizacích nestátních, neziskových, několika, které jsou velmi slyšet a někdy tu rétoriku přehánějí. Tady jsem kritická vůči nim, stejně jako řada z vás.
Na druhé straně by nám mohl uniknout ten smysl, a na to jsem chtěla upozornit, a tím smyslem je určitě respektovat specifika a postavení ženy ve společnosti, v rodině, v politice, ale současně jí umožnit, aby se v těchto oblastech plnohodnotně rozvíjela. Takže prosím vás, nepodlehněte populistickým zjednodušením, dívejte se vždycky na tu oblast očima nezaujatýma a uvidíte, že řada z těch námětů, o kterých se teď hodně hlásně hovoří, někdy příliš dramatickým tónem, ve skutečnosti má svoje věcné ratio.
Takže v závěru, tento nominační zákon bychom mohli využít i k tomu, aby jako taková vlaštovka vyletěl signál z Poslanecké sněmovny. Sice dobře víme, že to zatím neumíme se zastoupením žen v politice, dobře, ale uděláme první krůček, abychom to napravili. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Obecnou rozpravu tedy tímto ještě nekončím. Mám zde dvě faktické poznámky. Nejdřív paní poslankyně Černochová a poté pan poslanec Výborný. A prosím klid v sále. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Ne, chtěla jsem mlčet, ale nemůžu. Chtěla bych reagovat na paní kolegyni Válkovou, která, snad to mohu prozradit, bydlí na Praze 2. Před ní stojí její starostka, která nosí šaty. Jsem předsedkyní výboru pro obranu. To si také myslím, že není úplně standardní postavení ve společnosti.
Já se skutečně, paní kolegyně prostřednictvím pana místopředsedy, necítím v této Sněmovně nijak diskriminována. Naopak. Musím poděkovat kolegům z výboru pro obranu, že jsou velkými gentlemany. Ano. I kolegové z výboru pro bezpečnost jsou gentlemany, kde také sedím.
A u mě to spíš vyvolává úsměv na tváři. Protože víte, paní kolegyně Válková, vy jste mohli mít dokonce ministryni obrany. A vy jste ji měli, mohli jsme se tam sejít jako dvě ženy, dvě silné ženy, jedna předsedkyně výboru, jedna ministryně obrany. Vy jste si ji sami odvolali a navrhli jste někoho jiného. Já to nehodnotím. Já tím jenom dávám najevo to, že ono se to hezky poslouchá, ta silná slova o tom, jak mají být ženy podporovány. Já jsem ta poslední, která by nechtěla podporovat ostatní ženy.
Na druhou stranu prosím, zkuste se podívat na kandidátní listiny a na výsledek voleb. Kolik žen vykroužkovali muži. Proboha, nechme i v tomto té společnosti na výběr! Já se necítím diskriminována, necítím se ani chytřejší, ani hloupější proto, že jsem žena. Prostě neřešme tady pořád nějakou rovnost pohlaví. Jsme směšní. (Potlesk napříč sálem.)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A rozprava se nám zjevně protáhne. Prosím s faktickou poznámkou pana poslance Výborného, pak se připraví paní poslankyně Maříková a pak paní poslankyně Válková. Prosím.
Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážená a ctěná kolegyně Válková prostřednictvím pana předsedajícího, já jsem trochu už kroutil hlavou, přiznám se, i nad slovy ctěné kolegyně Pastuchové, ale mně ta debata o tom přijde naprosto irelevantní. A teď tady pomíjím tu historii, že jsme tady měli předsedkyni Sněmovny, ctěnou kolegyni Miroslavu Němcovou, stejně tak jako Libuše Benešová byla předsedkyní Senátu.
Ale dámy a pánové, to bych teď mohl protestovat, že tady je vláda vlastně hrubě genderově nevyvážená, protože tady vidím tři ministryně a žádného ministra. A mně je to úplně jedno. Mně je to úplně jedno. Protože když si půjdete lehnout na operační sál, tak o co vám jde? Jestli vás operuje žena, nebo jestli vás operuje muž? Přece jde o to, jestli to je kvalitní odborník. A já budu plně respektovat to, když tady za mnou bude sedět dvacet kompetentních odborníků, když tady budou vystupovat ženy, které budou skutečně rozumět svým oborům. A mně je úplně jedno, jestli to je žena, nebo muž. Tady skutečně o tohleto nejde. Skutečně tady opakuji, nebuďme v tomto směšní. Jde o to, jestli ta daná osoba je kompetentní a odborník v tom svém daném oboru, a ne o to, jestli to je žena, nebo muž. Opravdu prosím, nechme tyto debaty o nějakých nesmyslných kvótách, nepatří to sem. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A jako další paní poslankyně Maříková, poté paní poslankyně Válková a poté jako poslední v tuto chvíli paní poslankyně Hyťhová. Prosím.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych také chtěla reagovat na paní poslankyni Válkovou. Já si nemyslím, že ženy jsou diskriminovány. Samozřejmě to mají, co se týká kariéry, a to i v politice, určitě těžší, pokud se chtějí věnovat i rodinným záležitostem. Ale pokud se žena rozhodne dělat kariéru, nebo pokud se rozhodne věnovat se více rodině, nebo pokud má takové zázemí, aby to mohla zkombinovat, ať se rozhodne sama. Určitě bych to nijak násilně netlačila, jestli je něco genderově vyvážené, nebo není, nebo jestli je někdo diskriminován. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A prosím paní poslankyni Válkovou. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Milé kolegyně, milí kolegové, úplně ráda budu směšná, protože se mi podařilo vyvolat tady trošku diskuzi a myslím si, že i ta něco říká. Takže až si přečtete, jak jste vystupovali, jak některé z vás a někteří z vás se cítili dotčeni, jak to považují za fenomén, o kterém se téměř neslyší ani na půdě Poslanecké sněmovny hovořit, no tak já se musím usmát. A já nepatřím mezi feministky, které by byly známé nějakou genderovou rétorikou. Ale chci se právě na to dívat objektivně a vyváženě. A takhle jsem se na to dívala vždycky.
Takže klidně ráda budu směšná, milá paní poslankyně Černochová, starostko městského obvodu Prahy 2, kde také bydlím prostřednictvím pana místopředsedy. A budu stále svoje názory prezentovat. Protože si myslím, že od toho jsme v Poslanecké sněmovně, milý pane poslanče Výborný prostřednictvím pana místopředsedy, aby si tady každý své postoje a názory obhajoval více, či méně zdařile. Takže napomínání, že o tom přece nebudeme mluvit, abychom nebyli směšní, to neberu od nikoho z vás. A doporučuji podívat se alespoň trošku za hranice České republiky. Těm z vás, kteří k tomu ovšem mají chuť. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Hyťhová, poté paní poslankyně Černochová, pak pan poslanec Luzar. Prosím.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji za slovo, nebudu dlouho zdržovat. Já jsem chtěla jenom jako žena říct, že tahle debata mi taky přijde zvláštní. A věci, které se takhle tlačí, jak to tady přednesla paní poslankyně Válková, si myslím, že nejsou dobré. Já za sebe můžu říct, že jsem taky žena, myslím, že tady je žen dost. Byla jsem... ano, jsem opravdu žena. (Smích a potlesk za sálu.)
Ale byla jsem například lídryní kandidátky a rozhodně jsem si nikdy nevšimla, že by mě někdo diskriminoval, a ani se tak necítím. A nikdo ani nevnímal, jestli jsem žena, nebo muž, jestli tam má být muž, nebo žena. Prostě ten člověk je nějakým způsobem kompetentní. Buď je, anebo není. Buď si ho lidi zvolí, nebo nezvolí. Ale myslím si, že řešit tady kvóty, kolik přesně by tady mělo být, jestli sto žen a sto mužů, já si myslím, že to není adekvátní. A měli bychom se zabývat jinými věcmi. Tak to je můj názor. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A než dostane slovo další řečnice, tak vás seznámím s omluvenkou. Pan poslanec Špičák se nám omlouvá mezi 18. a 19. hodinou z pracovních důvodů. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Černochová: Já bych si nedovolila ctěnou paní kolegyni Válkovou nazvat směšnou. Já jsem říkala, že jsme směšní, že se o tom tady tímto způsobem bavíme. Protože skutečně ty věci jsou zřejmé. Vy jste mi tady neuměli reagovat, nebo neuměla reagovat prostřednictvím pana místopředsedy na to, jak je možné, že voliči si sami určili, koho chtějí, aby je reprezentoval. Byla spousta žen na kandidátce, přeskočili je muži. Nechme opravdu ten výběr na těch lidech, na těch stranách.
I ANO mohlo jmenovat do čela výborů více žen, mohlo jmenovat do ministerských postů více žen. Neděje se to. Prostě asi k tomu je nějaký důvod. Asi ty ženy chtějí v těch výborech dělat něco jiného, než aby tady seděly jako ministryně. Nechme skutečně tu společnost existovat, dýchat. A neřešme tady to, jestli někdo z nás nosí sukni, kalhoty, jestli prostě někdo má mít na základě kvóty nějaké výsostné postavení. To pak budeme sklouzávat k tomu, že skutečně - a já si to můžu dovolit říkat - budeme chtít mít na kandidátce ženu, blondýnu a ještě černocha. Já jsem Černochová, neberte to rasisticky.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A v tuto chvíli s faktickou poznámkou pan poslanec Luzar. V tuto chvíli s poslední faktickou poznámkou. Prosím.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Já si myslím, že předešlá debata bude asi pokračovat v rámci výboru, kdy budeme předložené návrhy řešit. Určitě bude výživná. Já chci jenom upozornit, že ten výbor, o který se jedná, jak tady bylo navrženo, je pětičlenný. To vyvážené zastoupení tři - dva, když si dokážu představit, kdo tedy má být ty tři a kdo tedy ty dva a jak se to bude řešit? To jsou drobnosti možná, ale vždycky se potom takové znění zákona dá zneužít.
Co se týče stávajícího, ta komise existuje. Je zřízena akorát ne zákonem, ale usnesením vlády. Ptám se, jak vláda naplnila tyto představy vládních poslankyň na vyváženost této rady. Je naplněna, anebo to až do toho zákona?
Čili to jsou všechno otázky, které si řešíme, a měli bychom si asi řešit ne formou zákona, ale formou přístupu k věci, když je na stole.
Ale konkrétně k tomu návrhu, který je a proč jsem se přihlásil. Úplně se z toho návrhu vytratily ty první debaty, které ze začátku při návrhu toho zákona byly, a to je zastoupení opozice v dozorčích orgánech. Tady se apeluje na odbornost, zodpovědnost, výběr, ale je tu nezastupitelná role opozice vědět, co se ve státních podnicích děje. Polostátních samozřejmě, dodávám. A pokud by to mělo zůstat pouze v této části, tak se bojím, že opozice z této záležitosti zůstane částečně vyšachována, možná úplně vyšachována. A já si myslím, že to nebude prospívat demokracii a bude to podstatně horší, než kdyby v těch orgánech byly třeba samé ženy nebo samí muži.
Tady bych si dovolil, abyste se zamysleli také nad smyslem toho výstupu, aby nejenom třeba zaměstnanci v rámci podniků, ale i opozice v rámci státních a polostátních podniků měla zastoupení v těchto orgánech a případně aby to bylo i určené zákonem. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní pokročíme v obecné rozpravě, protože než byla tato série faktických poznámek, tak se mi s přednostním právem hlásil pan předseda Michálek. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, jsem velmi rád, že dneska projednáváme ve druhém čtení nominační zákon. My jsme sem už jednou nominační zákon v tomto volebním období poslali. Ten bohužel skončil tím, že ho Poslanecká sněmovna zamítla. Byl přísnější než tato norma, ale i tak jsme připraveni konstruktivně podpořit tuto normu, protože to ostatně bylo na základě jednání s panem předsedou vlády, že tento návrh sem vláda poslala.
Já bych chtěl uvést, že my bychom chtěli ještě nad rámec tohoto nominačního zákona, který upravuje, aby v dozorčích radách a představenstvech byly bezúhonné kompetentní odborné osoby, aby nad rámec toho nominačního zákona zákon upravoval i vlastnickou politiku. Vlastnická politika není v České republice nová věc. V podstatě první návrh předložil v minulém volebním období ministr financí Andrej Babiš, nicméně vláda ho 16. 1. 2017 odmítla. Návrh v podstatě navazuje na doporučení OECD a osvědčenou praxi některých zahraničních států, např. Švédska či Finska, nebo na úspěšné vlastnické politiky, které mají v některých samosprávách, např. ve statutárním městě Brně. Takže pozměňovací návrh, který zavádí poměrně, nechci říct neformální, ale zase mírnější způsob přijímání vlastnické politiky, tak to je věc, která už je osvědčená v zahraničí i v samosprávách v České republice, a předkládám ho s panem kolegou Pavlem Staňkem z hnutí ANO, který má tu zkušenost, že realizovali tu vlastnickou politiku v Brně. Samozřejmě návrh potom načtu v podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji a to byla v tuto chvíli poslední přihláška do obecné rozpravy, takže pokud se nikdo nehlásí z místa... Tak pan poslanec Brázdil s faktickou poznámkou. Prosím. Vaše dvě minuty.
Poslanec Milan Brázdil: Já děkuji. Nechtěl jsem zdržovat v rozpravě. Milé dámy, ale i pánové, já bych vám chtěl teď něco říct. Nekompromisně. Ne tvrdě, to by někdo vykládal blbě, ale jako chlap bych chtěl říct - a možná reprezentuji téměř většinu chlapů tohoto světa:
My vás máme rádi. (Úsměv v plénu.) Možná si to neuvědomujete, ale my vás máme rádi. A já bych chtěl, abyste to věděly, abyste už takovéto debaty nevedly. Děkuji vám. (Potlesk a úsměv v sále.)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji a jenom si dovolím podotknout, že bychom se měli oslovovat prostřednictvím předsedajícího. (Smích v sále.)
A nyní tedy, pokud již není žádných přihlášek do rozpravy, tak obecnou rozpravu končím. A pokud není zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě, tak bychom se přesunuli k rozpravě podrobné, kterou tímto otevírám. Jsou do ní přihlášeni tři poslanci a poslankyně. Jako první paní poslankyně Pastuchová, poté pan předseda Vondráček a poté pan poslanec Martínek. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Jana Pastuchová: Já děkuji. Já jsem nechtěla vystupovat ke kolegovi prostřednictvím vaším, panu Výbornému. Kdybyste mě poslouchal, tak jsem řekla, že nejsem prozatím zastánkyní jakýchkoli kvót. A kdybyste si přečetl ten pozměňovací návrh, tak tam žádné kvóty nejsou. Takže já se tímto hlásím ke svému pozměňovacímu návrhu č. 2726. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a prosím pana předsedu do podrobné rozpravy.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Do systému je nahrán pozměňovací návrh pod číslem 2992. Je to výsledek kompromisu, který jsme našli v rámci jednání pracovní skupiny předsedy Poslanecké sněmovny, podepsáni pod ním jsou poslanci Vondráček, Michálek, Jurečka, Martínek. Podařilo se nám najít nějakou zlatou střední cestu, aby ten zákon nebyl jenom formální, ale aby skutečně měl i nějaké důsledky v praxi. Využívám toho, že je podrobně odůvodněn v rámci svého písemného vyhotovení, a odkazuji tedy pouze na jeho číslo. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní prosím pana poslance Martínka. Prosím.
Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji. Jak řekl předřečník, též se hlásím k tomu společnému pozměňovacímu návrhu 2992 a rád bych poté se přihlásil i ke zmíněným pozměňovacím návrhům z rozpravy, konkrétně pod čísly 2358, 2458 a 2901. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní se přihlásil pan předseda Michálek.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Hlásím se k pozměňovacímu návrhu sněmovní dokument 2615, pozměňovací návrh můj a pana kolegy Staňka, který upravuje vlastnickou politiku.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já děkuji. A to by v tuto chvíli měla být poslední přihláška do podrobné rozpravy, takže pokud se někdo další nehlásí, tak bych podrobnou rozpravu ukončil. Prosím paní ministryni nebo pana zpravodaje, jestli je zájem o závěrečná slova po druhém čtení. Není tomu tak. V tom případě, jsem nezaznamenal žádné návrhy, které bychom v tuto chvíli měli hlasovat, a já druhé čtení tohoto návrhu končím. Děkuji zpravodaji.
Dostáváme se k bodu číslo
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.