Středa 11. září 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Tomáš Hanzel)

29.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb.,
o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 454/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zemědělství Miroslav Toman, kterému uděluji slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Miroslav Toman Ještě jednou dobrý den, vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci. Dovolte, abych stručně uvedl vládní návrh novely zákona č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči.

Předkládaný návrh zákona je adaptací na nařízení na nařízení Evropské unie o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin a na nařízení Evropské unie o úředních kontrolách. Cílem adaptace je vypuštění duplicitních ustanovení, která jsou nově obsažena v přímo použitelných nařízeních, upřesnění kompetencí příslušných orgánů, stanovení podrobných procesních pravidel a stanovení sankcí za porušení povinností stanovených nařízeními. Nad rámec adaptace na výše uvedená nařízení je cílem návrhu zejména: provést změny v oblasti označování, přebalování, přemísťování a skladování přípravků na ochranu rostlin v zájmu zvýšení jejich dohledatelnosti; provést změny v oblasti uvádění přípravků na ochranu rostlin na trh, pokud u nich prošla doba použitelnosti zajišťující zvýšení bezpečnosti takových přípravků.

Návrh zákona dále obsahuje technickou doprovodnou novelu zákona o Ústředním, kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském, která rovněž adaptuje obě zmíněná nařízení. Součástí návrhu zákona je rovněž novela zákona o správních poplatcích, která umožní vybírat správní poplatky za úkony prováděné podle nařízení.

Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na své schůzi 4. září 2019 a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky schválit vládní návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. K tomu jenom doplním, že přijaté pozměňovací návrhy jsou v souladu s koncepcí Ministerstva zemědělství a přispějí ke zkvalitnění vládního návrhu zákona, a proto s nimi souhlasíme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 454/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj zemědělského výboru poslanec Josef Kott, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Zemědělský výbor přijal dvě usnesení. První usnesení je z 22. schůze z 30. dubna 2019, kdy v obecné rozpravě přerušil jednání a stanovil termín pro podávání pozměňovacích návrhů do středy 21. srpna 2019 do 12.00 hodin.

Druhé usnesení je z 25. schůze ze dne 4. září. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 454. Zemědělský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním slově náměstka ministra zemědělství Pavla Veselého a po zpravodajské zprávě poslance Josefa Kotta a po rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

III. zmocňuje zpravodaje, aby s tímto seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České republiky;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášené dva poslance. První je pan Radek Holomčík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, já bych zde rád ve stručnosti představil dva pozměňovací návrhy, které jsem k této novele podal.

První už jsme jednou projednávali na avizovaném jednání zemědělského výboru. Je to úprava způsobu poskytování informací o aplikaci prostředků rostlinolékařské péče, které jsou nebezpečné pro včely směrem k včelařům. Otevírá to vlastně prostor pro digitalizaci tohoto procesu a nějaké další zjednodušení.

Druhý pozměňovací návrh je drobná úprava novelizačního § 4, která otevírá dveře, řekněme, k nějaké systémové podpoře, respektive systémovému poradenství v oblasti rostlinolékařské péče. Vychází z předpokladu, že stát by neměl jenom kontrolovat a trestat, ale měl by také co nejvíce napomáhat, v tomto případě zemědělcům, splňovat zákony a dělat úkony související se zákonem o rostlinolékařské péči co nejkvalitněji.

To je asi ve stručnosti všechno. Ke svým návrhům se ještě přihlásím v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Dalším v pořadí je pan poslanec Petr Bendl. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Tento nenápadný zákon řeší řadu věcí, které občany trápí. Například dává šanci řešit zaplevelené sousední pozemky, což považuji za pozitivní.

Ještě jsem chtěl zmínit informaci včelařům. Já jsem aktivním včelařem, chovám včely už pár let. A vždycky, když mi přijde od sousedních zemědělců informace, že mám - asi včelám, nebo komu - sdělit, že budou sousední zemědělci aplikovat postřik, tak trošku s nadsázkou říkám, že to těm včelám říkám, ale ony na to prostě nedbají a lítají stejně. Ta poskytnutá informace, její efektivita - nevím, do jaké míry je ta informace opravdu potřebná. Asi by stálo za to o tom s představiteli včelařských spolků mluvit.

To, co navrhuje pan kolega Holomčík, je na jednu stranu cesta správným směrem. Je v tom alespoň snaha zjednodušit pro každého, kdo v procesu informací je, sdělení té informace přes LPIS, nebo dát tu informaci včelařům přes ePortál, pokud tam jsou registrováni, a umožnit zemědělcům, kteří hospodaří tímto způsobem a využívají postřiky, aby jednoduše mohli tu informaci včelaři sdělit. Ale za sebe říkám, že v praxi je ta informace stejně docela k ničemu, protože když mám včely na stálém stanovišti a řekne mi sousedních pět zemědělců, že každý bude postřik aplikovat v jiném dnu, tak nemám stejně šanci, jak včely chránit. Nemůžu je vozit z kouta do kouta, nemůžu je zavřít. Nehledě na to, že zemědělec mě sice informuje o tom, že postřik udělá, ale udělat to nemusí, protože mu to třeba počasí neumožní.

Dávám jenom na zvážení, abychom otevřeli tuto debatu, zdali vůbec je tato evidence opravdu nutná, a pokud ano, tak ji zjednodušme na minimum a využijme toho, co dneska existuje, ať to nemusíme dostávat poštou a podobně. Jinak si myslím, že je to asi dobře míněné, ale ničemu to nepomáhá.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S přednostním právem pan zpravodaj.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Jenom bych navázal na slova kolegy Petra Bendla. Pozměňovací návrhy, které jsem dával na zemědělský výbor, první se skutečně zabývá možností kontrolních orgánů vymáhání tohoto zákona na konkrétních případech, kdy vlastník či pastýř nesplní své základní povinnosti podle zákona. Skutečně se jedná o to, že z novely vypadl plevel jako škodlivý činitel, takže se ho tam snažíme tímto způsobem vrátit a v podstatě se nějak podílet na tom, aby nebyl ohrožen majetek třetích osob, ani životní prostředí, ani zdraví lidí a ani zdraví zvířat.

Druhý pozměňovací návrh, který byl na zemědělském výboru vložen, zde se jedná víceméně o implementaci nařízení Evropského parlamentu a Rady, kdy cílem většiny navrhovaných změn je dokončení řádné implementace nařízení o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin. Dále pozměňovací návrh dokončuje adaptaci na nařízení Evropské unie o úředních kontrolách a adaptace na toto nařízení se týká úprava § 43, kdy ústavu ukládá povinnost uchovávat vzorky odebrané v souladu s článkem 35 odst. 2 nařízení po dobu 60 dnů. Další změny jsou vyvolány přehodnocením požadavků na prováděcí předpisy, případně na drobné formulační změny. Dále se navrhuje změna v oblasti ošetřování nebo označování dřeva a dřevěného obalového materiálu, kdy provozoval zařízení k ošetření dřeva nebo dřevěného obalového materiálu bude povinen po dobu dvou let uchovávat záznamy o provedeném ošetření. V současné době není tato lhůta stanovena, což vede v praxi k nejasnostem a zapříčiňuje různé výklady povinnosti vedení evidence.

To je ve stručnosti představení pozměňovacích návrhů, které byly předloženy na zemědělském výboru.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: To jsou, předpokládám, věci, které jste měl načíst v podrobné rozpravě. Já tímto končím obecnou rozpravu. Otevírám podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Prvním přihlášeným je pan poslanec Radek Holomčík.

 

Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Já bych se tímto rád přihlásil ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem představil v obecné rozpravě a které jsou v systému uvedeny pod č. 3334. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. V tuto chvíli v podrobné rozpravě pan zpravodaj. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Jenom pro vysvětlení, pane předsedající. Tyto pozměňovací návrhy již byly přijaty zemědělským výborem, takže už jsou v systému načteny pod usnesením zemědělského výboru.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Dobře, děkuji vám. Nikdo další není přihlášen. Končím tímto podrobnou rozpravu a končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

Dalším bodem je

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP