(11.30 hodin)
(pokračuje Kremlík)

Ministerstvo dopravy usilovalo o zachování rozsahu upravované materie tak, aby obsahovala primárně úpravu nezbytnou k naplnění závazků plynoucích České republice z jejího členství v Evropské unii.

Nebudu tady rekapitulovat závěry hospodářského výboru a výboru pro bezpečnost. Jsem realista, očekávám, že v rámci podrobné rozpravy ve druhém čtení bude k návrhu zákona uplatněna celá řada pozměňovacích návrhů, ke kterým bude ze strany Ministerstva dopravy následně zaujato detailní stanovisko. Chtěl bych však znovu zdůraznit a připomenout, že předložený návrh zákona cílí primárně k zajištění implementace těch předpisů EU, které jsem citoval a které jsou naplněním zájmů z naplnění závazků České republiky, které České republice vyplývají z jejího členství v Evropské unii. Ministerstvo dopravy bude i nadále usilovat o to, aby byl zachován návrh zákona v jeho původně předloženém rozsahu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji panu ministrovi. A nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Polanský. Připraví se pan poslanec Feranec. Prosím, máte slovo. (V sále je obrovský hluk!)

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji. Vážené poslankyně, poslanci, milá vládo, dovolte mi představit své dva pozměňovací návrhy, ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě. Jedná se o sněmovní dokumenty č. 2582 a č. 3110.

V případě prvního pozměňovacího návrhu je hlavním principem navrhované úpravy podmínění platnosti a účinnosti právního jednání státní organizace Správa železniční dopravní cesty, jímž bude zcizen nebo zatížen majetek státu mající povahu nemovité věci, s nimiž tato veřejnoprávní organizace hospodaří, souhlasem vlády České republiky. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je odstranění nedůvodné dvojkolejnosti účinné právní úpravy spočívající ve vyloučení pravomoci vlády České republiky jakožto vrcholného orgánu moci výkonně udělovat v některých případech souhlas státní organizaci Správa železniční dopravní cesty se stanovenými dispozicemi s určeným majetkem státu, s nímž tato právnická osoba charakteru veřejnoprávní korporace hospodaří. (V sále je velmi špatná slyšitelnost.)

V případě druhého pozměňovacího návrhu je cílem narovnat postavení jednotlivých držitelů úředního povolení k provozování dráhy. Zatímco podnikatel, fyzická osoba, je oprávněn odbornou způsobilost dokládat prostřednictvím odpovědného zástupce, tak podnikatel, tedy právnická osoba, musí odbornou způsobilost dokládat výhradně prostřednictvím statutárního zástupce nebo člena statutárního orgánu, tedy zpravidla nejvyššího výkonného orgánu právnické osoby zodpovědné za její obchodní vedení, vlastně top management. Kvalifikační požadavky na členy tohoto orgánu mohou být značně odlišné než na osobu odborně způsobilou. Navrhuje se proto novelizace § 12, tedy doplnění možnosti prokázání odborné způsobilosti odpovědným zástupcem i u právnických osob.

Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Feranec, připraví se paní poslankyně Matušovská. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já krátce představím své pozměňovací návrhy.

První návrh je sněmovní dokument 2720. Jsou to čtyři návrhy. Já se k nim pochopitelně potom přihlásím v podrobné rozpravě.

První část - jedná se o legislativně technické úpravy. Další pozměňovací návrh se týká doplnění oprávnění inspektorů drážní inspekce včetně možností provádět ověřovací pokus, což si myslím, že přispěje k efektivnější práci a zlepšení bezpečnosti na železnici. Dalším návrhem, částí návrhu, je rozšíření okruhu subjektu, s nímž je projednáván návrh plánu dopravní obslužnosti s tím, že se navrhuje, aby se projednával i s provozovatelem dráhy celostátní nebo regionální, kde má být provozována veřejná drážní osobní doprava. A poslední v rámci tohoto dokumentu je zrušení zmocňovacích ustanovení. Navrhuje se zrušení ustanovení, které je přežité, není aktuální, takže spíše jenom technická úprava.

Dalším pozměňovacím návrhem je sněmovní dokument 2908, kde je změna zákona o veřejných službách v přepravě cestujících s tím, že se tam upřesňuje možnost přímého zadání při veřejných službách v přepravě cestujících, a to za splnění podmínky 3E, jak to známe, hospodárnost, účelnost, efektivnost.

A potom v zastoupení pana poslance Kolovratníka chci krátce představit jeho pozměňovací návrhy, zase se k nim potom přihlásím v podrobné rozpravě. Týkají se postupu při konzervaci dráhy, kde je zjednodušení legislativního postupu při utlumení provozu.

Dále je tam takový mediálně zajímavý návrh, změna názvu SŽDC, Správa železniční dopravní cesty. Už jenom ten název je to, kde se navrhuje, aby to bylo Správa železnic. Pochopitelně právní forma a tak dále se nemění. Je to skutečně jenom zjednodušení názvu.

Dalším návrhem je úprava ustanovení o režijních výhodách, to je zajímavý návrh, kde se navrhuje, že by nemusely platit do budoucna pro zaměstnance Ministerstva dopravy, dle mých zkušeností jsou to možná desítky lidí.

Dalším návrhem je ustanovení o povinnosti vyjádření Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře k určitým návrhům, kde se stanovuje lhůta 40 dnů. Tento úřad funguje nějakou dobu, myslím druhým třetím rokem, a jeho rozhodování z praktických zkušeností je někdy zdlouhavé a ztrácí ten smysl, když to potřebují subjekty rozhodnout do měsíce, do půl roku, a když rozhodne o nějakém problému za tři roky, není úplně logické.

Potom je tady návrh, aby v případě speciálních vozidel je mohl řídit i strojvedoucí bez licence, speciálně se týká speciálních vozidel typu hasičů a tak dále.

Potom je tam návrh na jednodušší schválení historických vozidel. Je to vlastně pomoc Spolku nostalgie, který provozuje tato vozidla.

A další návrh se týká kácení dřevin v tělese dráhy, kde se navrhuje zjednodušit postup při kácení dřevin a zase z důvodu bezpečnosti na železnici. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Matušovská. Připraví se paní poslankyně Kovářová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, chtěla bych vysvětlit důvody předložení svých pozměňovacích návrhů na problémy, které připomínkovala odborná veřejnost k zákonu o dráhách, a bohužel jejich připomínky nebyly Ministerstvem dopravy vyslyšeny.

K prvnímu pozměňovacímu návrhu, které jsou uvedeny pod č. 2813, je tam koncepce veřejné dopravy. Novelou zákona o veřejných službách v přepravě cestujících, která je součástí novely zákona o dráhách, se do zákona nově zavádí celorepublikové centrální plánování veřejné dopravy. Pokud se má dopravní obslužnost v České republice odvíjet podle centrálního plánu, pak je nezbytné, aby jeho součástí byl i implementační plán liberalizace trhu osobní železniční dopravy na přechodné období, právě jak stanovuje čtvrtý železniční liberalizační balíček. Bez jeho přijetí může nastat situace, kdy dopravci z jiných členských států budou moci expandovat na náš vnitřní trh, ale dopravci, kteří mají sídlo v České republice, tuto možnost provozovat dopravu na území jiného členského státu v přechodném období mít nebudou. Proto navrhuji, aby první koncepce veřejné dopravy obsahovala jako povinnou součást této koncepce implementační plán liberalizace trhu, který zajistí pro dopravce transparentnost a předvídatelnost státu při nastavování podmínek liberalizace trhu ze strany státu.

Dále také navrhuji vypustit z přechodných ustanovení povinnost obce pořídit plán dopravní obslužnosti do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Jedná se o zásah do samosprávy obcí. Vzhledem k tomu, že není vyřešen clearing jízdného, nebo jednotliví dopravci, kteří se podílejí na přepravě cestujícího, navrhuji z přechodného ustanovení vypustit bez náhrady povinnost všech dopravců zajistit přepravu cestujících za jednotný tarif.***




Přihlásit/registrovat se do ISP