(20.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za dodržení času. Nyní zde mám dvě přednostní práva - jako první pan předseda Stanjura, poté paní ministryně Maláčová. Dáme přednost paní ministryni. Děkuji. Prosím, paní ministryně, máte slovo. A prosím o klid v sále.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Velmi ráda to zodpovím. Také si uvědomuji, že je půl deváté. Také jsme už s paní ministryní financí měly být od sedmi hodin na koaliční radě. A velmi nás mrzí, že kvůli nám bude koaliční rada dneska genderově nevyrovnaná. Ale velmi ráda to zodpovím.

Vyčíslení požadavků dofinancování sociálních služeb tak, jak jej Asociace krajů 2. května předložila Ministerstvu práce a sociálních věcí a sociálnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, zněla 1,9 miliardy. Jedna miliarda na mzdy a platy, které vznikly výpadkem - výpadkem - navýšení o 7 % namísto 5, ve státním rozpočtu to nebylo alokováno... (Řečnice se odmlčela pro hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Poprosím o větší klid v sále. Vím, že je pozdě, ale vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste zachovali klid po zbytek jednání.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová A druhý důvod té jedné miliardy navýšení mezd a platů bylo navýšení intervalu tzv. zvláštního příplatku. Takže to byla část A - jedna miliarda. Tu jsme včera na vládě schválili a je splacená, nebo zaplacená, bude financována z polovičky Ministerstvem financí a z polovičky Ministerstvem práce a sociálních věcí.

Druhá část, část B toho požadavku, bylo 900 milionů - výpadek individuálních projektů. Výpadek individuálních projektů, což jsou projekty financované poskytovatelům sociálních služeb přes kraje z Evropského sociálního fondu. Ten výpadek ve stručnosti vznikl tím, že většina krajů měla takzvané individuální projekty naplánované do roku 2019 a pak ty další od roku 2020. Jak k tomu historicky došlo? Je to velmi složité. Úředníci mi tvrdí, že individuální projekty jsou vždycky omezené a musí tam být inovativní složka. Takže já jsem realokovala miliardu a půl, kterou jsme posbírali po tom operačním programu na různých místech a o které jsem nebyla přesvědčená, že může být využita efektivně právě ve prospěch sociálních služeb. Je to poměrně zdlouhavý proces. To si člověk, nebo ministr, nemůže udělat jen tak. Bylo to půlroční vyjednávání s Evropskou komisí. Ale dobrá zpráva je, že na konci Evropská komise tuto realokaci ve výši 1,5 miliardy schválila a to čerpání je možné.

A pokud - protože o té miliardě jsme se bavili, o té rozhodla vláda včera ze státního rozpočtu - dojde k výpadku na individuální projekty a lze je od 23. ledna také čerpat z finančních prostředků na individuální projekty, tak prostě nerozumím, v čem je problém. Pokud nemám finance na individuální projekty a pak je dostanu k dispozici a lze je čerpat zpětně od toho data, kdy ten výpadek nastal, a nemusím na to mít ještě schválený nebo prodloužený projekt, tak prostě a skutečně - skutečně - došlo k čerpání těch výdajů, protože to je předpoklad, to je podmínka, tak je to financováno z těch individuálních projektů.

Třetí komponenta, která není již zmiňována, je těch 81 milionů na takzvané nadregionální sociální služby. To jsou sociální služby, které poskytuje přímo ministerstvo, protože jsou zjednodušeně řečeno velmi nákladné, velmi složité a neexistují v každém kraji. Jak už jsem zmiňovala, tak jsou to zejména sociální služby pro poruchy autistického spektra nebo pro lidi s roztroušenou sklerózou. A těch 81 milionů vzniklo přesně tak jako ta miliarda. Je to navýšení platů o 7 % namísto 5 a potom zavedení zvláštního příplatku.

Takže to je to složení. Velmi ráda ještě jednou zopakuji, pokud bude poptávka. Velmi děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Vondrák.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Dobrý večer, dámy a pánové. Já se nepovažuji za odborníka na sociální oblast, na to mám svého docenta, nebo tedy náměstka pro oblast sociální péče. Ale dovolím si tady odborný odhad. A možná tady je ten rozpor mezi tím, co slyšíme od paní ministryně a od jiných, kde je ten rozdíl vlastně chybějící jedné miliardy. A já se domnívám, a v tom mě utvrzuje i ten mail pana Horeckého, že on mluvil výhradně jenom o platech. A myslím si, že právě tu miliardu na ty platy, když dostaneme, tak vyřešíme problematiku všech veřejných organizací, které v podstatě musí ty platy zaplatit. Ale co nám chybí, je miliarda na mzdy, to znamená těm jednotlivým neziskovým organizacím, ať už je to charita a ostatní. Ale prosím vás, tady vznikl ten problém v tom, a mail pana Horeckého - podívejte se na něj, já jsem se teď na něj díval na chodbě, tam se skutečně hovoří jenom o platech. To znamená 1,9 miliardy a těch 600 milionů jde na platy. Tak to tam v tom mailu bylo.

A paní ministryně (Maláčová), já vás poprosím, nedávejte ruce do dlaní. To se nedělá. To není vhodné. Já si myslím, že každý máme právo tu říct svůj názor. Děkuji. (Potlesk v části sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Nyní tedy přednostní právo pana předsedy Stanjury. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Jsem rád, že jsem dal paní ministryni prostor. Nejdřív poznámka - až budu chtít školení, tak si ho vyberu. To k tomu, jak jste měla edukativní okénko o individuálních projektech. Nechte to na mé svobodné vůli, ke komu se na školení přihlásím a zda budu ochoten v případě takového školení i zaplatit. Myslím, že v případě kvalitního není žádný problém si to zaplatit.

Jsem rád, že tady paní ministryně mluví o individuálních projektech, protože si pamatuji na jednu z našich prvních debat, kdy zapomněla, když porovnávala výdaje například naší vlády 2010-2013, tak zapomněla zmínit, jaký byl objem individuálních projektů. Já jsem na to jenom upozornil, že vlastně ty sumy musíme sečíst, abychom viděli, kolik do té oblasti jde z veřejných zdrojů. A teď nemluvíme o krajských a obecních, ale mluvíme o evropských a národních. Pak má smysl porovnávat čísla v jednotlivých letech, ne vytrhnout jeden z těch dvou ukazatelů.

Pan hejtman mého kraje před chvílí promluvil a já bych řekl, že velmi rozumně. A jeho náměstek pro sociální politiku je taky z KDU-ČSL, abychom jako neříkali jenom ten Čunek a ten dává málo. Takže nemá cenu to říkat takhle individuálně. A použila to paní ministryně jako argument a žádnou váhu to prostě nemá. Navíc ve Zlínském kraji je v koalici i váš koaliční partner, pokud se nepletu, dokonce i s námi. Tam je taková široká koalice. Myslím si, že to tak prostě je. Takže nemá cenu vytahovat jednotlivé příběhy krajů a mluvit o politickém složení krajské rady. Je to velmi pestré. Někde jsme v koalici. V jiném kraji ty samé politické strany jsou v ostré opozici. To ten problém vůbec neřeší a nijak to neulehčuje tu debatu, jenom to odvádí pozornost k osobním útokům a to nemá žádný smysl.

Vlastně mě předběhla paní poslankyně s předchozím dotazem, kolik z individuálních projektů půjde na péči pro domovy seniorů. To je přece klíčová oblast. Podle našeho odborného názoru tam půjde z individuálních projektů nula. Nula. A mzdy a platy - paní ministryně řekla, že to takhle shrnula, ale to je přesně ten přístup státu a státních úředníků. Pořád žijí jenom v platech a zapomínají na mzdy. Já vím, že to je jakoby synonymum v českém jazyce, v obecné češtině, že to je synonymum. Ale je to velký rozdíl, jestli mluvíme jenom o těch, kteří jsou placeni z veřejných zdrojů ve smyslu platů, nebo těch ostatních. A myslím, že páteř péče je v neziskovém sektoru. A tam nejsou platy, tam jsou mzdy. Možná to bylo přeřeknutí, ale je to dlouhodobý problém, a nejenom paní ministryně Maláčové.

Taky když jsem mluvil o těch PR akcích, jak se zvedly platy - platy se zvedly, ne mzdy! - přehrajte si ty tiskové konference, když jste těch 7 % oznamovali. Mluvili jste zcela správně o platech, ale to pak je diskriminační vůči těm, kteří nepracují ve veřejném sektoru a vykonávají stejnou práci, jenom v neziskovém sektoru. A to podle mě není dobrý přístup. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP