(15.30 hodin)
(pokračuje Vondráček)
Budeme hlasovat tedy o verzi senátní.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování číslo 945 přihlášeno 174, pro 74, proti 67. Tento návrh nebyl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.
Nyní tedy budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslance. Kvorum už máme nastaveno i na informační tabuli.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 369/1.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
V hlasování číslo 946 přihlášeno 175, pro 150, proti 4. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali. Děkuji panu senátorovi a končím projednání tohoto bodu. Současně předám řízení schůze.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat. Nejdříve konstatuji, že ruší svou omluvu z dnešního odpoledního jednání pan kolega Jiří Běhounek, který už je na jednání Sněmovny.
Budeme pokračovat podle schváleného pořadu schůze a to je další vrácený návrh zákona.
3.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních
podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv
a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 50/13/ - vrácený Senátem
Senát nám vrátil návrh zákona s pozměňovacím návrhem, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 50/14. Informace k pozměňovacímu návrhu vám byly rozdány do vaší pošty. Vítám mezi námi senátora Jana Žaloudíka a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženému pozměňovacímu návrhu vyjádřil poslanec Jakub Michálek, který byl jedním z navrhovatelů návrhu zákona. Pane poslanče, máte zájem se vyjádřit k tomu vrácenému návrhu? Ano. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, dnes je před námi to finální hlasování o zákonu o registru smluv, jeho novele, která se týká zveřejňování smluv státními podniky, jako je ČEZ, České dráhy apod. Je tady předložen návrh ze Senátu, který obsahuje jedinou drobnou změnu, a to tak, že zavádí novou výjimku pro jednotkové ceny léků. Je to tedy materie, která úplně nesouvisí s tou problematikou, kvůli které jsme návrh zákona předložili, a proto bych doporučil spíše setrvat na té verzi, kterou schválila Poslanecká sněmovna. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů panu poslanci Jakubu Michálkovi. Nyní požádám senátora Jana Žaloudíka, aby se vyjádřil k pozměňovacímu návrhu Senátu. Prosím, pane senátore... Ještě ne. Požádám sněmovnu o klid! Pokud vedete jiné diskuze, než je zákon o svobodném přístupu k informacím, tak prosím zásadně v předsálí. Prosím, pane senátore, máte slovo.
Senátor Jaroslav Malý: Pane předsedající, děkuji za slovo. Dámy a pánové, vážená vládo, já bych nejprve chtěl opravit jméno přednášejícího. Moje jméno je Malý, nikoliv Žaloudík. Žaloudík vypadá jinak...
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Omlouvám se, pane senátore.
Senátor Jaroslav Malý: Stalo se, ale je to v pořádku, pane předsedající, protože my jsme s kolegou Žaloudíkem tento drobný pozměňovací návrh připravovali spolu a já bych řekl, že to je naše společné dílo, čili zcela správně tady zaznělo jeho jméno, protože jinak by tady nezaznělo. Takže moje jméno je Malý, jenom pro protokol.
Rád bych řekl úvodem, že hovořit o změnách něčeho, jako je transparence, transparentnost registru smluv, a dokonce zpochybňovat to je jako hovořit o provaze v domě oběšence. Já tedy vůbec nebudu hovořit proti transparentnosti smluv ani transparentnosti registru, já budu hovořit pro něj kupodivu. A chtěl bych jenom, abyste vzali na vědomí a laskavě hlasovali pro drobný pozměňovací návrh, který se týká § 3 odst. 2, kdy mezi povinnosti uveřejnit prostřednictvím registru smluv se nevztahuje: technická předloha, návod, výkres, projektová dokumentace, model, způsob výpočtu jednotkových cen, vzor a výpočet - jsme si dovolili dát čtyři slova a to jsou "jednotkové ceny léčivých přípravků". Jednotkové ceny léčivých přípravků.
Nejprve bych řekl, s čím přicházím. Je to tedy ten drobný pozměňovací návrh. Jaké jsou důvody, které nás vedly s kolegou Žaloudíkem a ostatními senátory k tomu, že jsme tento pozměňovací návrh dali? Řekl bych, že řeknu výhody toho pozměňovacího návrhu, čili důvody, které nás k tomu vedly, a konečně vás požádám o laskavé hlasování pro tento návrh. Já bych to shrnul velice lapidárně do několika bodů.
Nejde vůbec o posílení netransparentnosti čerpání z veřejných prostředků a vůbec nemám žádný důvod jako lékař nezveřejňovat ceny vysoutěžených léků, klidně je budu zveřejňovat, budu stát před nemocnicí, budu mít transparent před sebou, kolik jsme za ten den utratili za léky. Vůbec žádný problém nemám. Pokud jsou však smluvní ceny léků vázány obchodním tajemstvím ve smlouvě, dostávám se díky této novele do těžkého dilematu, protože na jedné straně mám novelu zákona, která mě nutí uveřejnit transparentně všechny smlouvy a všechny ceny, nemám s tím problém, na druhé straně je obchodní smlouva, která mi to zakazuje. Já jsem se na to ptal na nejmenovaném ministerstvu a bylo mi řečeno, že s tím mám jít k soudu. Já k soudu jít nechci, já chci, aby to bylo jasné, aby bylo zřetelné, jakým způsobem se mám zachovat jako správný hospodář. A to by mělo být od počátku novely zcela vyjasněno, ne aby rozhodoval soud. To je drobnost. To se nějak rozhodne. Buďto soud, nebo se to změní.
To, co mi vadí nejvíc na té novele, je to, že vede ke zřetelné diskriminaci nemocnic přímo řízených Ministerstvem zdravotnictví oproti nemocnicím v soukromých rukou. Představte si nemocnici, která má rozpočet 300 milionů korun. Jedna je v rukou ministerstva, jedna je v rukou soukromých. Obě berou prostředky ze stejných zdrojů, to znamená z veřejného zdravotního pojištění. Ta jedna musí zveřejňovat všechny své smlouvy, to je ta řízená ministerstvem; ta, která je takzvaně v soukromých rukou, žádné smlouvy zveřejňovat nemusí. A to není správné. To si myslím, že není vyvážené ani správné.
Ona se nabízí taková česká ulička, kterou bych nerad doporučoval, ale přesto ji řeknu, protože někteří ji dělají. Já zveřejním smlouvu s firmou, která mi dodala léky, a začerním všechny údaje, které jsou číselné. Ale to je Kocourkov, to se mi nelíbí! K tomu rozhodně tato novela vést nemůže. A to opravdu chceme? A zcela pomíjím skutečnost, že není dopočítán dopad této novely na velmi problematické zvýšení nákladů nemocnic. Vysoutěžené ceny léků nejsou pro ty firmy, ty jsou pro naše nemocné, pro naše sestřičky a naše lékaře. Není tedy dopočítán finanční dopad této novely.
Nám se podařilo se Žaloudíkem přesvědčit senátory v poměru 50:0. Padesát hlasovalo pro, žádný nebyl proti. Já bych vás moc prosil, abyste moje argumenty laskavě si vzali k srdci a zvážili je, tak jak umíte, a pro tuto drobnou novelku - čtyři slova: jednotkové ceny léků - laskavě hlasovali. Děkuji vám. ***