(13.50 hodin)
(pokračuje Výborný)

Já bych chtěl velmi poprosit paní ministryni Maláčovou, aby když tady přede mnou sedí paní kolegyně Vildumetzová Mračková, aby skutečně došlo k co nejrychlejší kooperaci mezi kraji a ministerstvem hlavně u té jedné a půl miliardy. Já mám trochu obavy, aby se skutečně teď narychlo podařilo ten jeden a půl miliardy z evropských fondů na ty kraje dostat, tak věřím, že uděláte maximum pro to, aby skutečně ta nejistota, která tady byla vzbuzována, byla napravena.

Co ale musím říci. Já jsem byl trošku konsternován z vystoupení paní ministryně Maláčové, protože když jsem tolikrát slyšel, jak je všechno výborný, výborný, mně je vcelku jedno, že si berete do úst mé jméno, ale tady to vypadá, že je všechno happy, že byste možná chtěla ještě ohňostroj spolu s vládou, ale já jsem čekal, že přijdete a omluvíte se. Omluvíte se těm poskytovatelům, krajům, obcím, těm klientům za to, že to trvalo tak dlouho. Celou tu šarádu připomenu. Jedna mimořádná schůze, třikrát mimořádný bod a několik hodin, nebo resp. více než deset hodin projednávání této věci, která mohla být vyřešena v lednu tohoto roku. Kdyby se byla vláda schopna dohodnout, kdyby se obě dvě ministryně byly schopné dohodnout, tak jsme si skutečně toto mohli ušetřit a hlavně by tu jistotu měli poskytovatelé a klienti na prvním místě. A místo toho tady opravdu jsme svědky toho, že všechno je tak skvělé a úžasné a vláda vlastně dělá všechno, co může. Tak já si myslím, že jsme tady těch deset dnů, resp. deset hodin a několik dnů mohli věnovat tomu, abychom schvalovali jiné zákony, potřebné zákony pro školství, abychom se věnovali silnicím atd. Podívejte se na ten počet tisků, který tady je, na což často pan premiér upozorňuje, že vlastně tady nic neděláme.

A ještě jedna věc. Ono to všechno není tak růžové, jak se zdá. Já tady mám aktuální informace, a to bych poprosil případně paní ministryni také o reakci, že paní ministryně Maláčová chce snížit dotační titul Rodina o 50 procent ze 100 na 50 milionů pro příští rok. To je další fatální zpráva. Fatální zpráva pro rodinnou politiku v České republice. Pokud to vyvrátíte, já budu jen rád, že tomu tak skutečně není. Jenom připomenu, že se jedná o preventivní aktivity pro podporu rodiny, partnerství a rodičovství a také na podporu práce s dětmi.

Dámy a pánové, na závěr mi dovolte připomenout, že to usnesení z 31. schůze mělo mnoho dalších bodů. A já také očekávám, že Ministerstvo práce a sociálních věcí a vláda přijdou velmi rychle, a tam byla konkrétní data. Do 25. června 2019 bude výboru pro sociální politiku předložen věcný záměr vládní novely zákona o sociálních službách. A to klíčové je: Já bych se nerad dočkal toho, že podobnou komedii a šarádu a to, že budeme my z opozice muset tady neustále tímto trapným způsobem tlačit vládu k financování sociálních služeb, že to opět zažijeme příští rok na jaře. Takže tu věc je potřeba řešit koncepčně, dlouhodobě. My nezpochybňujeme to vícezdrojové financování, ale je to zodpovědnost vlády a tím dneškem to skutečně nekončí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Pan ministr Vojtěch Adam se omlouvá od 13.49 do konce jednacího dne.

Nyní asi udělám nejdříve to, že paní ministryně Maláčové se mi znovu hlásila s přednostním právem. Já se omlouvám těm, co čekají se svými faktickými poznámkami, nicméně potom bych otevřel skutečně rozpravu.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Já jenom velmi stručně v reakci na pana poslance Výborného prostřednictvím pana předsedajícího. Ta poznámka k národnímu dotačnímu Rodina je správná až na jedno slovo, které je tam špatně. O 50 % ne snížit, ale zvýšit, tak jak je to v souladu s koncepcí rodinné politiky. Včera jsem na to v interpelaci odpovídala i vaší paní poslankyni Golasowské. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, nebo všeobecnou rozpravu, do které je jaké první písemně přihlášen pan předseda Výborný. Nevím, jestli to v tuto chvíli chce využít. Nechce. V tom případě vás seznámím s omluvenkou paní poslankyně Balaštíkové, která se omlouvá od 13.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Nyní asi vezmeme faktické poznámky, které tady již nějakou dobu čekají. Již je otevřena rozprava. Já jsem otevřel rozpravu. Pan předseda Výborný nevyužil svého slova, to znamená, že nyní je paní poslankyně Šafránková.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, mnoho důležitých věcí k problematice financování sociálních služeb zde dnes i minulý týden zaznělo. Stejně tak jsme slyšeli spoustu oprávněně kritických a relevantních argumentů buď k činnosti, nebo spíše vůči nečinnosti Ministerstva práce a sociálních věcí. To, že vláda tuto situaci promptně vyřeší a fungování sociálních služeb a jejích klientů nebude v České republice byť na jedinou minutu narušeno, by mělo být samozřejmostí. Ovšem zásadní je, aby se tato nedůstojná situace neopakovala každý další rok. (Velký hluk v sále.) Aby se ministři či spíše ministryně této vlády veřejně nedohadovali, kdo za vzniklý tristní stav může, kdo má najít finanční rezervy, kdo co splnil, co nesplnil, kdo je jak schopný či neschopný, jakkoliv je dnes pověstný černý Petr mnohem spíše na straně Ministerstva práce a sociálních věcí. Proto bychom se měli společně více zaměřit na příčiny celé této krize a hledat její kořeny a současně se pokusit o funkční definici jejího systémového řešení do budoucna tak, abychom tu za pár měsíců nestáli a neseděli znovu a nebyli znovu svědky vzájemného vnitrokoaličního sebeobviňování a abychom hlavně znovu trestuhodně nevystavovali poskytovatele sociálních služeb, sociální pracovníky a zejména koncové adresáty sociální péče a pomoci opětovné nejistotě.

Proto bychom měli jednoznačně definovat minimální a celorepublikově závazné obsahové standardy sociálních služeb. Není únosné a možné, aby zde existovalo 14 krajských mikrosystémů závislých na příjmech a schopnostech příslušných kompetentních politiků a manažerů a aby tam, kde tyto finanční prostředky a schopnosti jsou na nízké úrovni, měli klienti sociálních služeb smůlu. Ruku v ruce s definicí těchto standardů musí jít i jasné zákonné stanovení odpovědnosti za jejich naplňování a vymáhání. To je věc spíše střednědobá a dlouhodobá, jakkoliv se na ní musí začít pracovat už nyní. Ale ještě předtím bychom každopádně měli co nejdříve znát podrobné, zejména ekonomické důvody a příčiny toho, že poskytovatelé sociálních služeb hlásí prakticky na konci první třetiny kalendářního roku, že jsou finančně tzv. na nule.

Proto považujeme za nutné, aby Ministerstvo práce ve spolupráci s kraji a obcemi předložilo detailní analýzu veškerých nákladů na sociální služby v letošním roce, zejména tam, kde jsou tyto služby delegovány na nestátní privátní subjekty, aby se ukázalo, nakolik je zvýšení těchto nákladů a s tím související vyčerpání přidělených finančních prostředků oprávněné, resp. nakolik je spojeno pouze s přímými vyššími cenami sociálních služeb a nakolik se v něm odráží zbytné náklady související například právě s provozem a ziskem nestátních poskytovatelů.

Proto za klub SPD navrhuji následující usnesení Poslanecké sněmovny, které zní:

Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky

I. vyzývá vládu České republiky, aby pověřila Ministerstvo práce a sociálních věcí k přípravě legislativního nastavení minimálních celostátních standardů v oblasti sociálních služeb platných na území celé České republiky;

II. vyzývá vládu České republiky, aby pověřila Ministerstvo práce a sociálních věcí k přípravě legislativní úpravy, která by opětovně definovala zákonem stanovenou odpovědnost za poskytování sociálních služeb;

III. vyzývá vládu České republiky, aby pověřila Ministerstvo práce a sociálních věcí k předložení podrobného auditu financování sociálních služeb z veřejných rozpočtů za rok 2019, zejména tam, kde bylo poskytování těchto služeb smluvně delegováno orgány veřejné správy na privátní subjekty včetně neziskových organizací.

Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP