(12.10 hodin)
(pokračuje Okamura)
Dále nám tady už rok leží náš návrh z pera SPD na přímou volbu a odvolatelnost politiků. Navrhujeme to v prvé řadě pro starosty a hejtmany. Vždyť to platí i v okolních zemích. Platí to v Německu, v Polsku, na Slovensku, platí to ve Spojených státech, platí to ve Švýcarsku, v mnoha zemích. A právě ta odvolatelnost politiků je tady přece namístě. Vy se tady neustále handrkujete a vzájemně napadáte. Kdyby platila odvolatelnost politiků, kterou navrhujeme, tak už to mohl vyřešit občan a vyjádřit se v referendu, i v místním, zdali tedy chce pana premiéra nebo nechce, a měli bychom to vyřešeno. To znamená, leží to tady a už nám to tady leží zase rok.
Máme tady zákon o referendu. O to už se tady snažím dlouhá léta a pořád se nemůžeme dobrat k návrhu, který by odešel z Poslanecké sněmovny. Takže já vás vyzývám, pojďme to konečně projednat a pojďme pracovat.
Je tady náš návrh z pera SPD další. Je to návrh na zákaz islámského zahalování, protože není normální, že někomu nevidíme do obličeje. Tento zákon platí v Rakousku, v Dánsku a mnoha dalších světových zemích. My už jsme ho podali loni a opět tady leží. Místo toho se tady hádáte.
Máme tady také návrh na zákon na zákaz propagace nenávistných ideologií. Pochopitelně mám na mysli islámskou. Podívejte se, jak je to čím dál aktuálnější téma v celém světě, a zase nám to tady leží ve Sněmovně a místo toho jsou tady nějaké schůze, kde se jenom lidé v přímém přenosu handrkují.
Máme tady také ten náš klíčový návrh - o tom už jsem mluvil ve svém vystoupení - na přímou hmotnou odpovědnost politiků a všech, kdo v exekutivě hospodaří s veřejnými penězi. Mám na mysli hejtmany, ministry a další. Přímá hmotná odpovědnost. Mají to servírky, mají to číšníci, mají to jednatelé firem, mají to ředitelé dokonce i státních organizací, ředitelé škol, ředitelé domovů důchodců. A proč to nemůže mít hejtman, ministr a další lidé, co přímo hospodaří s veřejnými miliardami? A právě proto, že tento náš návrh odmítáte, je to nejdůležitější protikorupční návrh, tak právě proto tady dokola řešíme zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, což je také téma dnešní schůze. Je opravdu s podivem, že některé strany takzvaného demagogického bloku blokují tento návrh a zároveň tady hovoří o nějakých zjištěních Nejvyššího kontrolního úřadu. No tak pojďte přijmout návrh SPD na přímou hmotnou odpovědnost všech, co hospodaří s veřejnými penězi, a pak samozřejmě korupce bude vyřešená celkem rychle. Protože když si to každý zaplatí ze své kapsy, tak to má dva rozměry. Za prvé se bude bát krást a za druhé ti méně schopní už do té funkce ani nepůjdou. Odmítnou ji sami.
To znamená, kdyby tady byl pan Stropnický, který byl ministrem obrany, tak sám od sebe toho ministra obrany už odmítne, protože to byl politický trafikant a v obraně se nevyzná, protože kdyby podepsal armádní zakázku, ve které se nevyzná, protože logicky se nevyznal, tak by do toho samozřejmě pak zahučel sám, kdyby to bylo předražené. To je logické. Tím bychom vyřešili i politické trafikanty a politické nominanty. Ostatně, jak jsem se dočetl, to předvádějí Piráti na pražském Magistrátu. Místo odborníků politické nominanty a spolustraníky dávají do vedení městských firem. No, původně jste měli slogan "pusťte nás na ně", ale já už vím, co to mělo znamenat. Pusťte nás na koryta to znamenalo, že?
Další - připravujeme také návrh zákona na minimální důchod. Ten předložíme v nejbližší době. Takže znovu - pojďme radši pracovat! Pojďme spolupracovat na těchto našich návrzích! My chceme, aby v České republice všichni invalidní a starobní důchodci, nezapomínejme na ty invalidní, měli nárok na minimální důstojný důchod ve výši hrubé minimální mzdy, což by dnes bylo něco přes 13 tisíc korun čistého pro každého a až od této částky zásluhově, protože za ty důchody do 13 tisíc se prostě nedá vyžít. A hodně se zapomíná na invalidní důchodce. To připravujeme.
Také teď připravujeme zákon na zestátnění exekutorů. Podáme ho v nejbližší době.
Já jsem vás chtěl opravdu na závěr vyzvat, prosím vás, ukončeme už tady to vaše neustálé vzájemné hádání a napadání se, pojďme se radši posadit a pojďme pracovat na těchto konkrétních zákonech, které lidem přidají více peněz, bezpečí a spravedlnosti.
Určitě by bylo dobré také udělat soudní reformu, aby soudci měli časově omezený mandát a také hmotnou odpovědnost, protože na rozsudky se tady čeká více než deset let a občané jsou opravdu velmi frustrovaní, takže z tohoto pohledu jsem rád, že odstoupil pan ministr spravedlnosti Jan Kněžínek, protože tady nenavrhl vůbec nic a navíc odmítl spolupracovat.
To znamená, pojďme spolupracovat, pojďme pracovat, ukončete už to věčné hádání. A děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Nyní jsou s přednostními právy přihlášeni paní ministryně Schillerová, pan předseda Stanjura, pan předseda Bartošek. Paní ministryně je na řadě.
Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, trpělivě jsem naslouchala od začátku schůze, kromě jenom asi dvouminutové pauzy jsem odsud nevystrčila nos, aby mi něco neuniklo. Teď ale musíte počítat s tím, že budu muset mluvit dlouho, protože jsem dlouho naslouchala, a musím tedy také dlouho reagovat. Takže se vám předem omlouvám, ale tentokrát krátká nebudu.
Jako ministryně financí - to vás asi nepřekvapí - začnu hrozícím deficitem státního rozpočtu roku 2019, což je jeden z navrhovaných bodů, který byl navržen, opozice ho zařadila jako bod mimořádné schůze Poslanecké sněmovny, plnění státního rozpočtu. Nechám stranou, že to vnímám jako politicky motivovaný krok před volbami do Evropského parlamentu, i když tím vyvolám určitě zase celou řadu dalších faktických poznámek. Ale já si neumím jinak vysvětlit to, že diskuse na zvláštní schůzi má tedy vlastně nahradit standardní diskusi, která má probíhat na čtvrtletním pokladním plnění státního rozpočtu. To ale nechám stranou a půjdu k faktům.
Ve vystoupení, které budu věnovat plnění státního rozpočtu, bych se ráda teď zaměřila na tři oblasti:
1. Ano, očekáváme schodek státního rozpočtu v roce 2019, protože takový rozpočet na rok 2019 schválila Poslanecká sněmovna.
2. Ano, součástí příjmů jsou od začátku, tedy opět již podle schváleného rozpočtu, i prostředky z bývalého Fondu národního majetku.
3. Ne, vyvozovat závěry z prvních tří měsíců cash flow není korektní. Je to naopak značně zkreslené, což Ministerstvo financí komentuje pravidelně u výsledků měsíčního pokladního plnění stejně jako již ve zmíněné čtvrtletní zprávě o plnění státního rozpočtu.
Takže začnu prosím popořadě.
Sněmovna schválila státní rozpočet na rok 2019, schodkový, s deficitem 40 mld. korun. V minulých letech jsme byli zvyklí, že ekonomika spíše překvapovala pozitivnějšími výsledky, v loňském roce však začala zpomalovat, popravdě o trochu rychleji, zejména v důsledku vývoje, nebo určitě zejména v důsledku vývoje Německa. Při kombinaci schváleného deficitu a rychlejšího ochlazení ekonomiky tedy opravdu nikoho nepřekvapí, že očekáváme, že letošní státní rozpočet skončí deficitem. Na druhou stranu zpomalení ekonomiky není tak dramatické, pořád se jedná o stále slušný růst a ten zaručuje, že česká ekonomika bude konvergovat k vyspělým zemím Evropské unie. Pořád totiž platí, že dynamika české ekonomiky roste více než dvakrát rychleji než ekonomika zemí eurozóny. Také to neznamená, že by příjmy výrazně nestačily na rozpočtované výdaje.
Závěr Ministerstva financí ohledně vývoje ekonomiky a očekávání včetně predikce příjmů potvrdil - dovolte, abych to připomněla a podtrhla - výbor pro rozpočtové prognózy. Ten shledal obě prognózy jasnou kvalifikovanou většinou hlasů za realistické.
Nyní mi dovolte pár slov, zaznělo to tu od mých předřečníků, k údajnému rozpouštění rezerv z výnosů z privatizace. To projídání, jak tady zaznívalo atd. Nebudu už tyto výrazy opakovat.
Dovolím si připomenout - a zase to říkám opakovaně, slyšela jsem to tu, už když se projednával zákon o zrušení Fondu národního majetku - že zapojení těchto prostředků z výnosů privatizace, které jsou aktuálně tvořeny - pozor! - jsou dnes tvořeny z převážné části dividendami ČEZu a dalších státních podniků, ale převážně tedy jsou to dividendy ČEZu, do státního rozpočtu bylo schváleno zákonem o státním rozpočtu na rok 2019. Ten schválila tato Poslanecká sněmovna. Proto já skutečně, skutečně považuji za úsměvné, že se nyní tváříme, jako že se to přihodilo jako nějaké nenadálé překvapení. To bych si snad nemohla jako ministryně financí vůbec něco takového dovolit. Čili já se důrazně ohrazuji proti demagogii, nehorázné demagogii, o jakémkoli rozpouštění rezerv! ***