(18.20 hodin)
(pokračuje Okamura)
Vláda ve svém stanovisku ale návrh kritizuje, když říká, že na každého člověka působí alkohol různým způsobem. Já na to říkám, že bychom se možná měli zamyslet nad jiným principem. Nám doufám nevadí to, že si někdo dá malé pivo, ale vadí, pokud je někdo pod vlivem alkoholu společensky nebezpečný, a je jedno, zda na silnici, nebo na chodníku, nebo v domě.
Jak jsem již uvedl, jsou země, které povolují, zda má někdo určité malé množství alkoholu v krvi na kole, nebo dokonce i za volantem. Ale pokud takový člověk spáchá přestupek, zaviní havárii a podobně, pak mu je alkohol přičten k tíži. Tedy ten, jehož malé napití není nebezpečné, není sankcionován, trestán je vždy jen ten, kdo způsobí okolí škodu. Měli bychom vědět, co je ve společenském zájmu víc, zda omezování svobod a nařízení na každém kroku, nebo vyšší míra svobody spojená s vyšší mírou osobní odpovědnosti za naše činy. Osobně se přikláním ke svobodě a odpovědnosti.
Na závěr si dovolím ještě jednu věc k vládnímu stanovisku, které poukazuje na to, že i na silnicích nižších tříd v rámci obcí je často velmi hustý provoz. Svatá pravda, ano, vesnicemi a městečky projíždí denně desetitisíce kamionů, které se buď vyhýbají placení mýtného, anebo jedou trasu, kde dálnice chybí. Je humorné to řešit tím, že nepovolím malé pivo cyklistům.
Milá vládo, šlápni na plyn a nastartuj budování obchvatů všech těch obcí a městeček, které se dnes doslova bortí pod náporem nákladní dopravy. Zaveď konečně satelitní mýtný systém, zpoplatni veškerou tranzitní dopravu, aby se nevyplácelo jezdit přes vesnice. Ulevíš místní dopravě, zlepšíš klima v regionech a nemusíš se starat, aby cyklista neskončil pod tirákem.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane místopředsedo. V obecné rozpravě nyní vystoupí paní poslankyně Jarošová, připraví se paní poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Monika Jarošová: Dobrý den. Vážené dámy a pánové, v navrhované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích je v důvodové zprávě zmiňován případ moravských cyklostezek, když současná právní norma nulové úrovně alkoholu v krvi jde zcela proti duchu jejich výstavby. Původním záměrem zřizování moravských cyklostezek bylo mimo jiné podpořit turistický ruch a přiblížit zdejší vinařské oblasti turistům a především samozřejmě cyklistům. Pokud je však jakákoliv míra alkoholu v krvi cyklisty trestně postižitelná, pak ztrácejí cyklostezky v těchto lokalitách smysl, protože když chceme přiblížit naše kvalitní vína návštěvníkům a zároveň jim nastavíme bariéru, pak mi uniká smysl těchto projektů. (V sále je hluk.)
Je jasné, že nikdo nechce rušit omezení, která mají za cíl ochránit účastníky silničního provozu před opilými řidiči, ale určitá povolená míra alkoholu v krvi, tak jak je to běžné v mnoha zemích Evropy, by určitě situaci nijak dramaticky nezhoršila. Zvažovaná případná tolerance půl promile by podle mého názoru nepředstavovala žádný závažnější problém. To, že si dám jedno pivo nebo dvě deci vína, ještě neznamená, že budu mít omezené reakce při řízení. Jediné smysluplné omezení a nulovou úroveň alkoholu v krvi bych požadovala u osob doprovázejících cyklisty mladší deseti let. Zde je zachování přísné abstinence zcela pochopitelné.
Rozhodně tuto novelu podporuji. Znamená pro mě návrat zdravého selského rozumu a důvěry v naše občany. Každý normální člověk přece ví, že když jedu na kole, tak se nemůžu nezřízeně opít, ale naopak je rád, že si může beztrestně a v klidu dát svoje jedno nebo svoje dvě deci. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní poslankyni. Nyní v rozpravě paní poslankyně Ožanová. Připraví se paní poslankyně Matušovská. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, když jsem si přečetla tento návrh zákona, tak jsem se trochu zděsila. Zjistila jsem, že třeba na místních komunikacích a silnicích třetí třídy je automaticky slabý provoz. Ptám se - odkdy? Já jsem z takového malého města, kde jezdí po místních komunikacích tramvaje, trolejbusy, autobusy i nákladní doprava. Ptám se - je toto slabý provoz? Tak si představujete místo, kde může jezdit cyklista pod vlivem alkoholu? (V sále je hluk a neklid.)
Další věc, která není v tomto návrhu zákona zcela dořešena, je, jak má cyklista poznat, po jakém druhu komunikace jede. Pokud mám pravidla silničního provozu, tak mám určité úpravy na silnicích pro motorová vozidla a dálnicích a ty pozná řidič podle dopravní značky. Pozná řidič, jestli jede po silnici první, druhé nebo třetí třídy místní komunikace a podobně? Já si tím nejsem jista. Mě by zajímalo, jak by se potom řešilo. V tomto je ten návrh zcela nedotažený. Cyklista nepozná, po jaké komunikaci jede, pouze zjistí, jestli jede na dálnici nebo rychlostní komunikaci, a tam snad nepojede, to už nemůže ani teď. Pokud se toho týče, měla by tam být právě ta předvídatelnost. A cyklista podle tohoto zákona neví, kde pojede.
Jestli si vzpomínám, pan senátor říkal, že když se v krvi zjistí 0,3 promile, že se automaticky napíše nula. Nenapíše. Prosím vás, pokud se v krvi analytickými zkouškami zjišťuje obsah alkoholu, tak je to vždy přesné číslo na dvě desetinná místa. Není to tak, že když by někomu změřili 0,3, že by napsali nulu. Já jsem viděla plno těchto protokolů a viděla jsem i protokol s jednou setinou alkoholu v krvi. Chtěla bych jenom dodat, že alkohol si tělo nevytváří. Pokud je tedy zjištěn alkohol v krvi, tak tam prostě je. Ve své praxi jsem se setkala s mnoha opilými cyklisty i s dopravními nehodami cyklistů. Vážení, cyklisté jsou nebezpeční nejenom sobě, ale především v provozu na pozemních komunikacích ostatním. Kličkující cyklista před autem je opravdu potěšení! A takový cyklista, když vám narazí do dítěte nebo do kočárku, může i zabít. Domnívám se, že bychom se neměli vzdávat výsady, kterou máme, a to je nula procent alkoholu v krvi jakéhokoliv řidiče, to znamená řidiče motorového či nemotorového vozidla nebo například i potahovaného vozidla.
Z těchto důvodů dávám návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona v prvním čtení. (Potlesk poslankyně Brzobohaté.)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, paní poslankyně, rozumím a poznamenal jsem si. Na vaše vystoupení bude reagovat faktickou poznámkou pan poslanec Václav Klaus. Máte slovo, pane poslanče. (Hluk v sále je stále velký.)
Poslanec Václav Klaus: Dobrý den. Je to samozřejmě názorová otázka, ale musíme si uvědomit, že účastníky silničního provozu jsou i například chodci, kde někdy máme ty rekordy pět promile, šest promile a podobně. Jsou účastníky silničního provozu, a když třeba bude někdo utíkat a narazí do druhého, tak ho také může zranit. Čili cyklisté jsou skutečně nebezpeční málo, případně jsou nebezpeční sami sobě. Hranice 0,5 promile je zcela přiměřená a tisíce lidí to tak dělají. Já znám spoustu cyklistů, málokdo z nich pije před jízdou, ale skoro všichni moji známí, když dojedou, tak si to pivo dají a pak jedou ty dva kilometry k domovu. Nevím, proč by jim fakt měly být odečítány body, nebo něco takového, že si dali dvě piva na těch 600 metrů, co jedou k baráku.
Čili ten senátní návrh je myslím velice vstřícný, je rozumný, ochraňuje i děti, že když povezete dítě, musíte mít jaksi nula. Velice bych uvítal, kdyby byl podpořen, protože to přispěje i třeba ke klidnému rodinnému životu, když jedou lidé na vinné stezce, celá rodinka, tatínek si tam dá dvě deci, bude spokojenější a pojede na ten výlet i příště, než když se tam bude děsit, že ho odchytne policejní hlídka. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. V rozpravě nyní paní poslankyně Matušovská, po ní paní poslankyně Pastuchová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte i mně, abych se vyjádřila k tomuto tisku. Nedá mi to nepozastavit se nad tím, co vlastně přináší alkohol na pozemních komunikacích z pohledu řidiče a z pohledu cyklisty. Neexistuje snad jediná objektivní studie, která by mluvila o přínosu užití alkoholu pro řízení vozidla či jízdy na kole. S rostoucí hladinou alkoholu v krvi roste riziko dopravní nehody exponenciálně. ***