(17.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Takže když to shrneme, tak vlastně můžeme říci, že Ministerstvo financí není schopno doložit žádným způsobem, co je autonomní růst ekonomiky v těch odvětvích, na kterých už je uvalena první a druhá vlna EET, porovnat to s autonomním růstem v ostatních odvětvích, na kterých EET zatím uvalena není, a pak, protože by to mělo být zhruba stejné, případně by to mělo být vyšší, pokud by platila teze vlády, že díky EET se vykazují vyšší tržby, tak by ten růst v tom sledovaném období měl být vyšší.

My jsme logicky, případně aby Ministerstvo financí potvrdilo tuto hypotézu, tak jsme chtěli, aby šlo více do minulosti, aby porovnalo příjmy v těch oblastech v období, kdy prostě EET ještě nebylo, v roce 2016, 2015, 2014, 2013, abychom viděli, jaký byl růst bez EET v těch letech. Žádná taková čísla nejsou k dispozici a podle slov na tom semináři je velmi obtížné se k těm číslům dostat, a pokud bychom nějaká čísla - resp. Ministerstvo financí nějaká čísla zveřejnilo, stejně se dají zpochybnit, protože se měnily zákony, byla různá ekonomická situace, někdy byl ekonomický růst, někdy byla ekonomická stagnace. Ale právě proto by ten ekonomický růst příjmů měl reagovat na celkovou úroveň ekonomiky a ta čísla by to měla jasně ukázat. Například že v letech, kdy byl propad HDP, byl propad příjmů, v okamžiku, kdy bylo HDP plus minus na nule, že to byla nula, a kdy ekonomika rostla a nebylo EET, tak rostly příjmy DPH v těchto činnostech, ať už s EET, nebo bez. Nic z toho není k dispozici.

Takže ještě jednou, abyste věděli - a vládní poslanci o tom velmi rádi mluví, jak Ministerstvo financí spočítalo a přesvědčivě ukázalo, kolik miliard to přineslo -, tak jsou to vlastně čtyři čísla, která nikdo nezpochybňuje, to znamená příjem DPH v posledním roce bez EET a v prvním roce EET. To je všechno. A na tom se shodneme, k tomu nepotřebujeme Ministerstvo financí, to jsou veřejně přístupná data. Já si dělám už roky tabulky, takže to vidím měsíc po měsíci podle toho, jak Ministerstvo financí zveřejňuje měsíční výsledky. A pak už je jenom vymyšlené 96 - 97 %, z toho určen takzvaný autonomní růst a ten zbytek je připsán k EET. Když jsme se ptali, kde je tedy nějaký přínos z kontrolního hlášení, tak nám bylo úplně vážně odpovězeno, a možná pravdivě, že v těchto oborech kontrolní hlášení nic nepřineslo, protože to jsou specifické obory. A tam to kontrolní hlášení vlastně nemá smysl. Proč ho tam máme? Máme otevřený zákon o DPH, pokud má Ministerstvo financí pravdu, že v těchto oborech kontrolní hlášení nemá žádný smysl a nic nepřináší, tak to zrušme jako zbytečné byrokratické opatření, které nic nepřináší. Podotýkám, to nejsou slova opozice, ale slova zaměstnanců Ministerstva financí z toho semináře. Mnozí kolegové a mnohé kolegyně by to mohli potvrdit.

Ono se fakt blbě mluví, když je takový hluk. Já budu mluvit hlasitěji.

Teď bych začal pomalu představovat jednotlivé pozměňovací návrhy. Za prvé chci říct, že pozice občanských demokratů se nezměnila od prvního návrhu EET, které přišlo před lety do Poslanecké sněmovny. Dlouhodobě to považujeme za zbytečný byrokratický nástroj, který nepřináší nic státnímu rozpočtu, a tato vlastně chybějící analýza dopadů usvědčuje Ministerstvo financí z toho, že my máme pravdu, není to naopak. X minus Y, pak si vyberu Z a ten zbytek je EET. To je celá propracovaná metodika Ministerstva financí. Na druhé straně, ať se to vládním poslancům líbí, nebo nelíbí, došlo k uzavření mnoha provozoven, zejména v malých vesnicích. My jsme před tím varovali, mnohé to nezajímá, mnohým je to úplně jedno, vždyť si mohou zajet do města, že jo. Vždyť to nemají tak daleko.

No a co přináší třetí a čtvrtá vlna EET? Položím řečnickou otázku, na kterou jsem také neznal odpověď, a požádal jsem spolupracovníky, aby mi tu odpověď našli. Jestlipak tušíte, na kolik oborů činností má dopadnout třetí a čtvrtá vlna? Paní ministryni nebudu zkoušet, ta to určitě ví, ale ptám se nás ostatních. Více než 750. To jsou ty obory, kde údajně dochází k daňovým únikům, proto je třeba s nimi bojovat prostřednictvím EET. Já pak budu citovat desítky absurdních příkladů, ale některé řeknu přednostně.

Terénní sociální služby. Dneska mnozí senioři platí hotově. Zcela logicky. A pokud schválíte třetí a čtvrtou vlnu v podobě, která je, tak jsou jenom dvě možnosti, jak to bude fungovat nadále. Buď budou muset všichni senioři platit bezhotovostně za terénní sociální služby, nebo organizace, které je provozují - a bavíme se tady dlouhodobě o nedostatku financí, myslím, že chybí 2 miliardy, pokud si pamatuji, nebo 2,1 miliardy, z poslední debaty v Poslanecké sněmovně -, tak budou mít tyto organizace nový náklad a každého pracovníka, opravdu každého, který poskytuje terénní sociální službu, budou muset vybavit zařízením pro EET, aby mohli přijmout hotové peníze například od seniora, který je tak zvyklý roky platit.

Je mi schopen někdo s vážnou tváří tvrdit, že v oblasti terénní sociální péče dochází k daňovým únikům? Že tam jsou bílí koně, karuselové podvody, karuselové obchody? Já myslím, že když debatujeme o sociálních službách, tak se tady předháníme v tom - a teď myslím v dobrém se předháníme -, kdo vyjádří větší úctu a respekt lidem, kteří ty sociální služby poskytují, ale současně v jiném návrhu zákona říkáme: vy jste nějací podezřelí, tam může docházet k daňovým únikům, tak tam nasadíme EET. Bez ohledu na ty klienty, bez ohledu na ty poskytovatele sociálních služeb.

Ale než se dostanu k jednotlivým oborům činnosti, o některých už hovořili moji kolegové, tak chci jenom shrnout některé základní body našich pozměňovacích návrhů.

Státní gambling, účtenková loterie. Podle mě výstřel úplně vedle. Mně nepřijde normální, pokud si čtu ve veřejných zdrojích, že jsou lidé, kteří posílají tisíce účtenek každý měsíc. Já nevím, kdo z vás má tisíce - používám naschvál množné číslo - tisíce účtenek každý měsíc, a posílají to do nějaké loterie. Paní ministryně zrovna představuje návrhy, jak zvýšit daně z hazardu, ale současně tady v EET hazard podporuje, státní loterii. Když se podíváte na počet klientů, dlouhodobě to klesá, a když se pak podíváte na to, co Ministerstvo financí ještě tak rádo zveřejňuje, kolik poslal jeden člověk nejvíce účtenek, tak mi přijde, že ten člověk nepracuje, jenom chodí a shání účtenky. Jinak to není možné, že by tolik účtenek získal. Anebo je to pak někdo, kdo prodává a účtenky, které ti zákazníci nechtějí, sbírá a posílá je do loterie. Ale to samozřejmě neplní ten účel, který by to úplně mělo mít.

Naše dlouhodobá debata o omezení EET pouze pro plátce DPH, to byla, já bych řekl, vzácná výjimka, možná jediná, jeden ze vzácných případů, kdy se všechny opoziční strany kromě tří vládních shodly, navrhly to, podpořily to hlasováním, znovu to navrhují, znovu to všichni podporujeme a znovu komunisté, socialisté a hnutí ANO chtějí bojovat s úniky DPH u neplátců DPH, kteří žádné DPH neplatí. To nemá žádnou logiku. Vždycky slyšíme, že to bude mít i přínos daně z příjmů fyzických osob. No, já to v těch číslech nevidím. Já tam žádný přínos EET v daních z příjmů fyzických osob prostě nevidím. Mluvím o OSVČ, nemluvím o daních z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP