(19.30 hodin)

 

Poslanec Jan Lipavský: Děkuji. Dámy a pánové, vážený pane předsedající, omlouvám se členům finančního výboru za to, že jsem je jmenoval rozpočtovým výborem. (Výkřiky ze sálu: Naopak!) Naopak, rozpočtového výboru, že jsem je nazval finančním. Znáte také ty Simpsonovy, jak oni to tam píší, tak já si to taky napíšu, abych si to zapamatoval a tuto chybu již nedělal.

No samozřejmě pan ministr Ťok to dopředu 14 dní věděl, a jak říká váš pan premiér, tak se musí účastnit té chlebíčkové žvanírny a nemůže být tady, aby objasnil poměrně závažnou kauzu. To mě rozčiluje. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan poslanec Černohorský s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Černohorský: Děkuji za slovo. Já bych možná chtěl trošku uklidnit tu diskusi, abychom se vrátili zpátky k tématu. Já bych byl rád, kdyby se nám dostalo nějakých odpovědí od pana ministra dopravy. Proto bych navrhl vzhledem k tomu, že se blíží nějaká večerní hodina, abychom toto jednání přerušili do 1. 4. 2019, protože pokud tato diskuse bude dál pokračovat, tak bych byl nucen pro uklidnění situace si brát případně nějakou přestávku, aby pan ministr mezitím mohl zajistit na Ministerstvu dopravy nějaké odpovědi na ty otázky, které zde padly.

Takže já bych tedy poprosil o procedurální hlasování o přerušení tohoto bodu do 1. 4. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, přivolal jsem poslance a poslankyně, kteří nejsou přítomni v sále, aby se dostavili na hlasování. Já vás odhlásím, jak slyším žádost. Provedl jsem a prosím, abyste se znovu přihlásili svými hlasovacími kartami.

 

Pan poslanec Černohorský podal návrh, abychom přerušili toto jednání do 1. 4. letošního roku. O tomto návrhu dám nyní hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

hlasování číslo 333 přihlášeno 108 poslanců, pro 35, proti 55. Návrh nebyl přijat.

 

S faktickou poznámkou nyní vystoupí pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo. Vy určitě víte, co chci říct. Že jsem mluvit nechtěl, ale já vám chci nastavit zrcadlo. Já jsem vaše zrcadlo, moji kolegové milí z pirátské strany. Když tady mluvíte o nepřítomnosti pana ministra dopravy, který to věděl 14 dní dopředu, tak bych vám chtěl připomenout, že váš nejvyšší představený, nejvyšší funkce, což je primátor, chyběl za první tři měsíce na více jednáních rad než paní primátorka za celé čtyři roky. Tak to prosím směřujte tam tím směrem, pokud jde o tu přítomnost. (Potlesk části poslanců.) A tímto ho pozdravuji někam do Thajska. Děkuji. (Pobavení v sále.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní s přednostním právem vystoupí pan předseda Bartošek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl této probíhající diskusi vrátit věcný obsah. (V sále je ruch. Předsedající: Dámy a pánové, prosím o klid.) A jenom pro pořádek chci zopakovat, že jsme stále nedostali odpověď od pana předsedy Faltýnka, kolikrát se potkával s firmou Kapsch, případně zda jste se potkával i s firmou SkyToll nebo zda jste se potkával i s někým jiným. V případě, že nemůžete odpovědět z nějakých důvodů, řekněte, že není možné odpovědět. Já tuto odpověď stále čekám. Případně, zda jste s ÚOHS jednal opakovaně. To znamená, když řeknete, že na to nemůžete dát odpověď, já tomu budu rozumět, ale stále jsem ji neslyšel.

Ono totiž celé mýto je poměrně složitý příběh, i historicky zpět. Já bych tady akorát chtěl říct některé věci a mrzí mě, že zde není pan ministr, protože s mýtem je pan ministr Ťok... Protože jsem očekával věcnou diskusi, např. na téma zavedení evropské služby elektronického mýta. Já vím, že v současné době už nějakým způsobem tato věc je testována, ale my jsme byli zavázáni pro vozidla do 3,5 tun ho zavést do 6. 10. 2012 a pro ostatní typy vozidel do roku 2014. Od Evropské komise jsme dostali dva dopisy, kdy toto bylo zmiňováno a rozporováno. A tady vidím selhání Ministerstva dopravy, které místo toho, aby řešilo koncepční věci, tak zadávalo věci napřímo. Já jsem se chtěl zeptat, zda zadání na tu evropskou službu elektronického mýta šlo soutěží, nebo bylo dáno volně z ruky. Mimo jiné např. z toho roku 2016 je velice zajímavé to, že zahájení zadávacího řízení proběhlo v sobotu 27. srpna 2016, to byla zakázka zadaná, a smlouva byla podepsaná následující den, v neděli 28. srpna 2016. To je taková poměrně zvláštní praxe, že v sobotu zadáte zakázku a v neděli ji napřímo podepíšete.

Další věc, o čem píše Evropská komise, a z toho roku 2017, kdy se řeší otázka zadání mýta 2016, například píše, že bylo nesprávně použito jednací řízení bez uveřejnění, čímž došlo k porušení směrnice atd. atd., a byla uložena pokuta. Ale stejně tak také hovoří o tom, že např. veřejný zadavatel v situaci časové tísně v polovině roku 2016 zřejmě neprodloužil téměř končící smlouvu na výběr elektronického mýta o dobu, která byla nezbytně nutná pro nové otevřené zadávací řízení, neboť přistoupil k prodloužení smlouvy na další tři roky, což je téměř třetina původní doby platnosti, a tato doba se zdá nepřiměřená a neodůvodněná. Stejně tak se vyjadřuje k přezkumnému orgánu, což byl ÚOHS, a hovoří, že v oblasti veřejných zakázek, to je přímé zadání veřejné zakázky, byla peněžitá pokuta ve výši 1 milionu, což představuje jednu devatenáctinu denního příjmu ze systému výběru mýtného. V podstatě to znamená, že byla pokuta za příjem zhruba jednu hodinu provozu. A konstatuje se, že tato pokuta neměla ten charakter, který měla mít, to znamená, tak aby se soutěž urychlila.

A tak jak jste zde, pane předsedo Faltýnku prostřednictvím pana předsedajícího, hovořil o tom, že smlouva neměla konec - to není pravda. V tomto dopise se píše, že když se hovoří o přiměřenosti prodloužení tříletého provozu smlouvy, tak je zde hovořeno, že byla prodloužena o tři roky s jasným povědomím o datu skončení platnosti stávající smlouvy, což bylo 31. prosince 2016. A pro pořádek zde uvádím - a to je také v tom dopise - že usnesení vlády z roku 2012, v něm veřejný zadavatel žádá, aby navrhl řešení pro prodloužení smlouvy. To znamená, od roku 2012 se to vědělo a v roce 2016 se šlo do jednacího řízení bez uveřejnění. Tohleto je věc, která mě osobně překvapuje, a předpokládal jsem, že Ministerstvo dopravy v okamžiku, kdy přešlo pod hnutí ANO, ví o tomto usnesení vlády a bude hledat způsob prodloužení smlouvy. Uznávám, že se bavíme o roku 2017, do té doby situace kolem evropské služby elektronického mýtného, bylo zavedeno, ale já se táži, zda bylo soutěženo nebo jakým způsobem bylo řešeno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Faktickou poznámkou bude reagovat pan poslanec Feranec. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Já budu reagovat na to, co říkal pan poslanec Bartošek, prostřednictvím pana předsedajícího. Ano, i jedna z námitek Kapsche byla, že není zohledněna elektronická soutěž evropského elektronického mýta. To je pravda, opakujete to. Já jenom říkám, že i toto zohlednil ÚOHS a řešil to, takže opakujete tu námitku.

Co se týká smlouvy bez konce, jasně že měla konec, ale nebylo ji možné soutěžit, protože ten provozovatel předal ty informace hned den po skončení smlouvy. A ta smlouva byla geniálně napsaná na Ministerstvu dopravy za pana Šimonovského. Geniálně napsaná, akorát ne pro stát. Ne pro stát, pro někoho jiného.

A co se týká, ano, JŘBU bylo krajní záležitost, nikdo z nás jsme z toho nebyli nadšeni, ale jediná možná. ÚOHS to zhodnotil, udělil pokutu, ale v její výši, ten milion, zohlednil i to, v jaké situaci ten zadavatel byl. A proč tam byl v té situaci? No protože ho tam někdo dovedl, nějaký předchůdce, který tu smlouvu podepisoval v roce 2006. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP