(19.10 hodin)
(pokračuje Polanský)

Já tu otázku otočím. Kdo přišel s 900 km rozšíření navíc? Protože tohle je ten kámen úrazu. Nebýt tohoto nápadu, už dneska mohl mýtný systém provozovat někdo úplně jiný. Bylo to od roku 2018 dál. Takže kdo přišel s nápadem rozšířit systém o 900 km silnic prvních tříd, je zodpovědný za to, že musela být s Kapschem prodloužena smlouva o tři roky, a za to, že dnes nestíháme, nevíme, jestli stihneme vysoutěžit systém nový. A nejenom tedy kdo, ale taky kdy a jakým způsobem to odargumentoval, to by mě fakt zajímalo. Protože do té doby, než vláda přijala dané usnesení, neexistovala žádná studie ani žádná potřeba výkonové zpoplatnění rozšiřovat o další úseky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji za dodržení času. Přečtu omluvu. Pan poslanec Pavel Kováčik se omlouvá dnes 27. března od 19.10 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Mám tady tři faktické poznámky. První je pan poslanec Marian Jurečka, připraví se pan poslanec Milan Feranec a pan poslanec Jan Lipavský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já si dovolím zareagovat faktickou na pana kolegu Juříčka. Když se podíváme zpátky, tak dva a půl roku byl čas na přípravu vypsání veřejného tendru k 1. 1. 2017. To zadání tehdy v rámci JŘBU, dodnes jsem přesvědčen o tom, že to nesplnilo právní předpoklady pro to, aby se to mohlo zadat v rámci JŘBU. Tehdy SkyToll nabízel i přes to, co tady zaznívá, ty odkazy na různé dodatky, že je připraven bez ohledu na tyto záležitosti dodatku převzít systém, provozovat ho, a apeloval na pana ministra, ať je vypsána veřejná soutěž, ve které byl SkyToll připraven podat nabídku a provozovat to ročně o miliardu méně. To znamená, za ty tři roky by stát ušetřil ještě další tři miliardy korun.

A střih do této doby. To, co tady teď zaznělo od pana kolegy Polanského, to, že Ministerstvo dopravy trvalo opakovaně na podmínce zpoplatnění více než 900 km silnic prvních tříd, že to je podmínka neměnná a nepřekročitelná, tak tehdy Kapsch opakovaně říkal: Opravdu na tom trváte? Jestli na tom nebudete trvat, tak my nabízíme nabídku, která by za těch deset let byla o 3,75 mld. levnější než současný vysoutěžitel. A já jsem nedostal odpověď od pana ministra dopravy, co se stalo za těch 14 dní, kdy říkal, těch 900 km tam bude, a potom po 14 dnech rozhodl a řekl, že se tam nebude vybírat mýto, resp. ta sazba bude nula. Proč tedy stát v rámci výběrového řízení do podmínek zadává to, že se musí budovat infrastruktura na 900 km, a 14 dní nato stát řekne, a ministr to do dnešního dne nevysvětlil, za co jsme teda ty peníze vyhodili. Proč? Proč se nebude teda vybírat? Proč na tom předtím trvali a proč se teď nevybírá?

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Milan Feranec, připraví se pan poslanec Jan Lipavský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. To se povedlo. Já můžu odpovědět oběma předřečníkům, panu Polanskému i panu Jurečkovi. (Předsedající: Mým prostřednictvím prosím.) Vaším prostřednictvím.

Ptají se, proč nemohla být nebo resp. nebyl nový výběr mýta od 1. 1. 2017. Já vám to úplně odpovím. Viděli jste tu smlouvu? Tu geniální smlouvu uzavřenou panem Šimonovským? Ta smlouva zněla tak, že provozovatel je povinen odevzdat veškeré know-how den po ukončení smlouvy. Den po ukončení smlouvy ji musí odevzdat. To znamená 1. 1. 2017. A zadavatel měl předtím udělat soutěž. Neměl ty informace. Takže krásná smlouva. Zadavatel byl v kleci a neměl klíče. O tom bylo to jednání, o poskytnutí součinnosti. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Lipavský s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Lipavský: Děkuji za slovo. Pan předseda Stanjura tady mluvil o Pohádkách ovčí babičky. Mně spíš přijde, že to je trošku z Rákosníčka, protože tam je hodně té mlhy. A opravdu tady to mlžení probíhá nehorázným způsobem. Neustále se řeší schůzky s Kapschem, ale pořád jsme neslyšeli, jaká byla náplň a co probíhalo na schůzkách s panem Rafajem. A kolik jich bylo. Takže to je to, co by zde mělo být vysvětleno zcela jasně a jednoznačně. A měli bychom toto slyšet.

A já bych si ještě dovolil zareagovat na pana poslance Juříčka, který mluvil o tom, že pan poslanec Faltýnek zaznamenal velké úspěchy. Ale díky komu jsme se o těch velkých úspěších dozvěděli? Díky policii a státnímu zastupitelství. Tak tedy velké díky! (Ohlas a potlesk z lavic Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: S faktickou poznámkou pan poslanec Feranec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Já jsem totiž zapomněl ještě říct jednu věc k tomu rozsahu 900 km. Pan kolega Jurečka tady není. Byly různé návrhy politických stran, to jsme (nesrozumitelné) na koaliční radě krajů. A lidovci navrhovali zpoplatnění 3 000. Jejich dopravní expert, nebudu ho jmenovat, 3 000 kilometrů. My jsme vždycky říkali: mýto je daň, snažíme se minimalizovat rozšíření mýta. A co se týká odpovědí, to, co říkal, nebo reakce na pana Polanského, rozsah (nesrozumitelné) schválila vláda v lednu... v lednu 2017, říkám to správně, měla k tomu podklad, měla k tomu vyjádření Ministerstva dopravy. Pokud máte problém to najít, tak asi stačí se podívat, předpokládám, do archivu jednání vlády nebo požádat Úřad vlády. Nepochybně tuto informaci, ten materiál dostanete. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan poslanec Juříček s faktickou poznámkou. Máte slovo.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. Dámy a pánové, já určitě nejsem konfliktní typ člověka, zvlášť tady v této Sněmovně, ale prosím vás, oddělujme a naučme se oddělovat formu od obsahu. Vy piráti stále hovoříte o různých formách, jak je potřeba formalizovat řízení státu, což je jeden z těch příkladů, jakým způsobem se tady snažíte dehonestovat kolegu Faltýnka. A stále vám uniká ten obsah. Ale podstata života je vyřešit obsah, nikoli formu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Ferjenčík, po něm je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Vrecionová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl upozornit na to, že před 14 dny jsme si odhlasovali, kdy se bude konat tahle schůze k tomuhle bodu. Speciálně jsme ho pevně zařadili, aby se na to všichni mohli připravit. Pan Faltýnek se připravil, odpověděl na část těch dotazů. Část bohužel vynechal, to se holt občas stává. Ale pan Ťok vůbec nepřišel. Ten zvládl přiletět ze zahraničí, nebo kde byl, vyčinit náměstkovi, že mu dal pozitivní stanovisko na zrušení biopaliv, přepsat tohle stanovisko, nahrát ho do systému a zase se ztratil. To mi přijde velmi nedůstojné. A přitom bychom potřebovali znát právě od pana Ťoka odpovědi k této kauze.

Když si přečtu třeba článek z rozhlasu.cz, veřejnoprávního média, kam si teď furt dosazujete nové a nové lidi do té různé rady, tak pan Ťok říká: "K jednání s Kapschem jsem Faltýnka nevyzval, jeho chování bylo krajně nestandardní." Pak tady na schůzi pan Faltýnek říká, že živě komunikovali, kooperovali a že si bral nějaký mandát. Tak já bych rád slyšel ten příběh i ze strany pana Ťoka.

Druhá věc. Proč to tady vlastně dneska řešíme? Řešíme to ze dvou důvodů. Za prvé, protože policie u pana Faltýnka doma hledá důkazy v téhle kauze. A z druhého důvodu, protože radní za hnutí ANO pan Švachula z Brna-střed sedí ve vazbě v této kauze. A to je ten důvod, proč tady teď sedíme a zabýváme se tímto problémem. Rozhodně to není proto, že bychom chtěli pana Faltýnka pochválit za nějakou jednu a půl virtuální miliardu, kterou tady operuje. Ale je to kvůli tomu, že váš radní sedí ve vazbě v téhle kauze. A proč říkám virtuální? Protože samozřejmě ten provozovatel, když mu hrozí, že nedostane nic, tak je schopen dát nějakou slevu, ale to neznamená nic o tom, jestli to bylo pro stát výhodné, nebo nevýhodné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP