(18.50 hodin)
(pokračuje Polanský)

Mimochodem, jak to jednání bez uveřejnění, o kterém tady byla řeč, a ten jeho výsledek - ta smlouva byla natolik problematická, že ji pan ministr odmítl podepsat sám a raději to přikázal svému náměstkovi. Sama smlouva pak byla mezi Ministerstvem dopravy a Kapschem podepsána v neděli 28. srpna 2016.

V té době se ale začíná již proslýchat, že objem zpoplatněných úseků se bude rozšiřovat. Oficiálně se tak stalo až 7. 11. 2016 na zasedání vlády, která přijala usnesení č. 1000 z roku 2016. Usnesení praví, dovolím si citovat: "Vláda bere na vědomí záměr Ministerstva dopravy rozšířit zpoplatnění silnic po roce 2019 o úseky silnic, kde to bude z hlediska regulatorní a nákladové funkce efektivní a současně půjde o významné silnice pro dopravu těžkých nákladních vozidel s tím, že zvýšení rozsahu zpoplatněných silnic proti současnému stavu bude v předpokládaném rozmezí 850 až 3 000 km předloženo ministrem dopravy pro informaci vládě do 31. prosince 2016 na základě provedené analýzy projektového manažera pro realizaci projektu výkonového zpoplatnění pozemních komunikací v České republice po roce 2019. Provede ministr dopravy, podepsán Bohuslav Sobotka, předseda vlády."

Tímto usnesením se oficiálně otevřela cesta k rozšíření mýtného o 900 km silnic prvních tříd. Uvádím, že během celého svého pátrání jsem nenašel žádné odborné stanovisko, nějakou zpracovanou analýzu či jen vyjádření nějakého odborníka, popřípadě nějaký výstup samotného Ministerstva dopravy v tom smyslu, že by mýtné mělo být rozšířeno, kterým by vláda odůvodnila své rozhodnutí. Naopak po zveřejnění tohoto záměru se našlo mnoho odborníků i jiných zainteresovaných subjektů, kteří záměr kritizovali. Těch podpůrných - ty myslím nebyly žádné.

Rozšíření zpoplatněných úseků z listopadu 2016 nelze tedy než považovat za nic jiného než za svévolné, nepodložené, neodborné a čistě politické rozhodnutí, které ve finále vedlo ke znemožnění dalšího využívání současného mýtného systému, přičemž ten hardware je zaplacený a v majetku státu. K dokreslení absurdity situace dodejme to, že nyní, když je bitva, zdá se, dobojována, ministerstvo od požadavku rozšíření o 900 km potichu ustupuje, sice takovou skrytější formou, ale ustupuje.

Na základě výše uvedeného a na základě toho, k čemu mě inspiroval pan předseda Faltýnek, si dovolím této Sněmovně navrhnout doprovodné usnesení. Doprovodné usnesení bude totéž, kterým se údajně Piráti snažili nabourat běžící tendr s Kapschem. Potom se k němu přihlásím v podrobné rozpravě, ale nyní ho zkusím přečíst: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby provedla nezávislý audit rozšíření zpoplatněných úseků i hospodárnosti celého záměru pořídit nový systém elektronického mýta podle parametrů ukotvených v zakázce č. Z2017-015974 - termín červenec 2019."

Vážené dámy, milí kolegové, omluvte prosím mé poněkud delší vyjádření. Věřím, že pro vás bylo užitečné a děkuji vám. (Potlesk z lavic Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Dalším přihlášeným v obecné rozpravě je pan poslanec Milan Feranec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Členové vlády, dámy a pánové, zkusím být stručný. Slyšel jsem - a je to reakce na různá prohlášení. Přemýšlel jsem, jestli má smysl vystupovat, ta debata je pro mě trošku divná. Otázka na pana Faltýnka, parafrázuji: "Proč jste jako zadavatel jednal se zájemcem v průběhu tendru?" Jeho odpověď: "Nebyl jsem zadavatel, ptal jsem se jako poslanec, politik, jako mnozí jiní politici." Doplňující otázka: "Vaše jednání je nestandardní. Vysvětlete, proč jste jako zadavatel..." Takhle můžeme jít dokola. "A proč jste si vzal mandát, když jste byl zadavatel?" Nebyl zadavatel. Pan ministr to minule vysvětlil velmi podrobně, jaké byly fáze jednání o mýtu, kdy byla fáze politická, kdy byla úřednická. Nechcete to slyšet, fajn.

K tomu, co tady padlo, a budu reagovat na pana Polanského, když říká: my jsme navrhovali nějaké usnesení. Ocituji přesně z materiálu, který se projednával na hospodářském výboru dne 20. 6. Ocituji přesně: Návrh řešení poslanecký klub Pirátů - podotýkám, že všichni s ním byli ztotožněni. Piráti podporují realizaci varianty B3 a tak dále a stažení podaného rozkladu ÚOHS. Pro neprávníky - bylo rozhodnutí prvního stupně zrušit tendr, Ministerstvo dopravy podalo rozklad, takzvané odvolání. Když ten rozklad stáhnu, není co řešit, je to vyřešené, soutěž je zrušená! Nevím, jestli to kolegové dělali z naivity, ale pokud by se přijalo toto jejich řešení, k čemu by to vedlo? K pokračování smlouvy s Kapschem dál, možná na věčné časy. Byl to hloupý nápad, velmi škodlivý. A to, že ho dáváte transparentně, neznamená, že není hloupý. Já se omlouvám za tato slova.

K tomu, co tady padlo. Říkal pan předseda poslaneckého klubu ODS, pan Stanjura, a říkají to možná i Piráti, jak ten postup byl... proč ÚOHS rozhoduje tak nebo tak. Jestli dál souhlasíte s námitkami, které dal Kapsch, tak se připojte k jeho žalobě. Říkám, podal správní žalobu na zrušení rozhodnutí, tak se připojte. Ale nechte to...

Pokud se týká Telematiky, tady padla, tak velmi rád vysvětlím ČD - Telematiku, pokud bude zájem. Velmi rád, včetně toho, jak je možné, že ze státní firmy byla soukromá v letech devadesátých. Ale nechci to do toho teď míchat. Ale klidně vysvětlím, a může být diskuse k tomu, úplně v pohodě.

Poslední moje poznámka. O čem debata je? Poslední dva týdny se v médiích řeší téměř výhradně Faltýnek. Co udělal, co neudělal, kdy bude odvolaný, jak ho zavřou, jak bude zrušena soutěž, kolik dostane let. Policisté udělají nějaký úkon a všichni to on-line řeší. Všichni to komentují. Mně to připadá jako reality show, nezlobte se na mě. Jako reality show tady toto. A možná se vám to líbí, fajn, dobrý, chcete vystupovat. Já nechci vystupovat v reality show. Já nevím, kdo je režisér, nevím, co chce. Já nechci vystupovat v reality show. Takže řešme politické záležitosti, nechme orgány činné v trestním řízení pracovat. A skutečně pro Piráty platí... Nebo nevím, proč si myslí, že platí když dva dělají totéž, není to totéž. Důsledky vašeho jednání mohly být daleko horší. Daleko horší. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Ondřej Polanský. Přečtu omluvu. Paní poslankyně Miroslava Němcová se omlouvá dnes od 19 hodin do konce jednacího dne a pan poslanec Jan Řehounek taktéž od 19 hodin do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji. Já tedy zopakuji to, o čem tady byla debata už posledně.

Za prvé. Tento materiál se vlastně na hospodářském výboru neprojednával. Ve chvíli, kdy se ten bod otevřel a vzal si slovo pan ministr, jestli si, pane poslanče, vzpomínáte, prohlásil, že jsem s tím měl přijít před dvěma lety, a tím pádem že na nic odpovídat nebude. Mimochodem ty audiozáznamy z jednání výboru jsou veřejné, takže to lze na webu Poslanecké sněmovny dohledat. Tolik k tomu projednávání tohoto materiálu.***




Přihlásit/registrovat se do ISP