(10.10 hodin)
Poslanec Stanislav Juránek: Nyní budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu E1, ve kterém se sídlo agentury přesouvá do Ostravy. Stanovisko výboru je nedoporučující.
Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Nedoporučující.)
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 253, přihlášeno 172, pro 63, proti 69. Tento návrh nebyl přijat. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Stanislav Juránek: Konstatuji, že jsme schválili, anebo rozhodli o všech pozměňovacích návrzích. A nyní nám zbývá hlasování o návrhu zákona jako celku a stanovisko výboru je doporučující.
Předseda PSP Radek Vondráček: Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem poslanců Milana Hniličky, Patrika Nachera, Věry Procházkové, Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, podle sněmovního tisku 241, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování číslo 254, přihlášeno je 174 poslanců, pro 111, proti 38. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas. (Potlesk z levé i střední části sálu.)
Děkuji panu zpravodaji, panu navrhovateli a končím třetí čtení.
Poslanec Stanislav Juránek: Děkuji. (V zaplněném sále je silný hluk.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Otevírám další bod, a tím je
110.
Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové,
Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění
pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 273/ - třetí čtení
Místo u stolku zpravodajů už zaujala za navrhovatele paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová a zpravodaj garančního výboru, kterým je výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, pan poslanec Ivan Bartoš. Návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 273/3, který byl doručen 30. ledna 2019. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 273/4.
Ptám se paní navrhovatelky, zda má zájem o vystoupení před zahájením rozpravy. Je tomu tak. Poprosím všechny přítomné o klid v sále, případně aby své debaty přenesli do předsálí. Ještě jednou prosím o klid!
Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, jsme ve třetím čtení novely zákona o obcích, o krajích, o hlavním městě Praze, která řeší kumulaci funkcí, kumulaci odměn. Chtěla bych říct, že tento návrh zákona, tak jak bylo zmíněno, předložili poslanci Ivo Vondrák, Helena Válková, Milan Pour, Petr Sadovský, Jakub Michálek, Pavel Staněk a další poslanci.
Návrh spočívá v tom - znovu to zopakuji - že pokud je někdo poslanec, senátor nebo člen vlády a zároveň uvolněný zastupitel, to znamená hejtman, starosta, místostarosta, náměstek, radní, ale například i uvolněný předseda výboru, tak za tuto funkci by již po schválení tohoto zákona pobíral 40 % odměny. Finanční prostředky zůstanou v rozpočtech měst, obcí a krajů. Musím konstatovat, že tento návrh byl podpořen právě i Ministerstvem financí, protože finanční prostředky pak budou využity na různé požadavky a projekty v jednotlivých městech a obcích.
Návrh zákona byl přikázán garančnímu výboru, výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který k tomuto návrhu zákona dal souhlasné stanovisko. Zároveň zde bylo předloženo pět pozměňovacích návrhů, kde garanční výbor ke všem pozměňovacím návrhům dal nesouhlasné, negativní stanovisko.
Ještě bych chtěla zmínit, že účinnost této novely je navržena prvním dnem třetího kalendářního měsíce po jeho vyhlášení.
A úplně v závěru bych chtěla shrnout, že návrh tohoto zákona má podporu vlády, která dala souhlasné, podporující stanovisko. Zároveň má podporu garančního výboru, výboru pro veřejnou správu. Chtěla bych vás všechny požádat o podporu tohoto zákona ve třetím čtení.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji, paní navrhovatelko, a otevírám rozpravu, do které je přihlášen v tuto chvíli jako první pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážená paní navrhovatelko, vážené dámy, vážení pánové, já bych chtěl vystoupit s tím, že se domnívám, že tento návrh zákona je nesmysl. Respektive že jeho jediný smysl je, aby navrhovatelé, kteří slíbili před volbami, že nebudou kumulovat funkce, mohli tvrdit, že tyto funkce mohou kumulovat, protože za ně není příliš mnoho placeno. Jinak pokládám za naprosto pochybené a jenom vycházející vstříc české závistivé nátuře, abychom snižovali někomu příjem za funkci, kterou plně vykonává.
Je samozřejmě možné stanovit, a to jasně říká i Ústava České republiky, neslučitelnost funkcí. Můžeme samozřejmě říci, že je nesprávné, aby hejtmani byli současně zákonodárci v České republice. Jsou země, které to tak udělané mají. Možná že to někde dává smysl. Můžeme i říci, že starostové, uvolnění starostové nemají být zákonodárci v České republice, ale jedná se v tu chvíli o řešení střetu zájmů. Jestli ti lidé tady nelobbují příliš výrazně a příliš čitelně za zájmy své obce, svého regionu. Anebo řekneme, že to povolíme, to je dosavadní řešení, které trvá v České republice, já si myslím dokonce, že je správné. Ale pak tento pokus vyběhnout vstříc náladám veřejného mínění, které jsou přesvědčeny o tom, že jsme přeplácení ve všech pozicích, ve kterých jsme, a kdybychom sem nosili peníze, tak i tak jsme přeplácení a zkorumpovaní.
Mně prostě připadá naprosto pochybené, nezlobte se na mě, je to snaha opravdu jenom vyhovět této závislosti. Prostě nechápu, proč bychom to měli dělat.
Všichni ti lidé, kteří byli voleni do jedné nebo do druhé pozice, se to o nich vědělo. Když vezmu předsedu Senátu, současného, Jardu Kuberu, byl zvolen čtyřikrát senátorem. Stejně tak často byl zvolen primátorem Teplic. Všichni ti občané to věděli. A věděli, proč tak činí, a pokládali to za správné a rozumné a nikdy by si nemysleli, že si má z jedné nebo druhé pozice snižovat plat.
Mně prostě tento způsob přístupu ke světu připadá opravdu velmi nesprávný. Pokud si myslíte, pokud si navrhovatelé myslí, vláda, výbor pro veřejnou správu, že dochází ke střetu zájmů v daných funkcích, že není správné, aby zákonodárcem byl současně někdo, kdo je zodpovědný za obec nebo kraj, protože třeba tady pak příliš výrazným způsobem vystupuje ve prospěch té obce nebo kraje. Pak řekněme, že to je střet zájmů, v některých oblastech takové věci máme stanovené, a řekněme, že není možné tyto pozice kumulovat. Myslím, že i tak by bylo férové to říci až od příštího volebního období, rozhodně ne v průběhu volebního období, které trvá. To bych pokládal za rozumné. ***