(9.20 hodin)
(pokračuje Ondráček)
V současné době platí, že cizinec nebo kdokoli se ubytuje v ubytovacích zařízeních hotelového nebo penzionového typu, je povinen se zapsat do ubytovací knihy. Ubytovatel je povinen takovou ubytovací knihu na žádost polici předložit, aby policie věděla, kdo se ubytovává. Víme, že existují i jiné možnosti, jak se ubytovat, a to právě prostřednictvím internetu, kdy si zprostředkujete ubytování, třeba pokud jenom projíždíte přes Českou republiku.
I po konzultacích s bezpečnostními složkami jsme konzultovali tu věc, že ne vždycky mají dostatečný přehled o některých lidech, kteří projíždějí přes Českou republiku. Jako příklad bych mohl uvést některé lidi, kteří působili v rámci ISIS nebo popřípadě jiných, a pokračovali dál na západ, kdy si v České republice dělali pouze dýchánek, odpočinek, aby si odpočinuli a pokračovali dál na západ. Takže tito lidé by byli v určitém registru a ten, kdo poskytuje ubytovací služby přes internet, by byl povinen takové osoby zaregistrovat. Nebyl by to problém. Předpokládám, že když s tím přišla Služba cizinecké policie a samo Ministerstvo vnitra, že by to podporu mít mělo. A tu podporu to mělo ještě 22. listopadu.
Na minulém jednání výboru pro bezpečnost, které proběhlo 13. února, se o všech pozměňovacích návrzích hlasovalo znovu, přičemž pozměňovací návrhy výboru pro bezpečnost, které už byly předtím schváleny právě toho 22. 11., byly rozděleny do čtyř hlasování a Ministerstvo vnitra jako gestor zaujalo k tomuto materiálu, s nímž už předtím souhlasilo, neutrální stanovisko. To znamená, posunuli se od souhlasu svého vlastního vypracovaného materiálu - a podotýkám, že ten materiál, který byl zpracován bezpečnostními složkami státu, byl také zároveň konzultován s Asociací hotelů a restaurací České republiky a na tom výboru 22. 11. vystoupil jejich zástupce a řekl, že ten souhlas tam existuje. Takže na tom posledním výboru pro bezpečnost 13. února se z pozitivního souhlasného stanoviska stalo neutrální a najednou polovina poslanců, kteří hlasovali v předchozím jednání 22. listopadu pro, hlasovala proti tomuto návrhu.
Od 13. února do dnešního dne nebylo dost času, abych mohl zjišťovat, co se tak zásadního událo v hlavách těchto lidí a samozřejmě přeneseno i na Ministerstvo vnitra a k vám. Akorát mi bylo řečeno, že ti internetoví poskytovatelé se brání, protože samozřejmě jim hrozí i to - a to poslouchejte, kolegyně a kolegové, zejména z hnutí ANO -, že by po nich někdo mohl chtít do budoucna vybírat také daně. Možná že část těch peněz skončí někde jinde a v něčích jiných kapsách za změnu hlasování. Ale nechce se mi tomu věřit, že dochází k takové výrazné změně postoje mezi 22. listopadem a 13. únorem, potažmo dnes 13. březnem, kdy budeme hlasovat ve třetím čtení.
Takže vážené kolegyně a vážení kolegové, znovu upozorňuji, že se jedná o druhé hlasování, respektive třetí, o návrzích bodů A4 až A7, kdy by ti poskytovatelé ubytovacích služeb přes internet měli vést určitou evidenci o osobách, které se u nich ubytovávají. Je to ku prospěchu občanů České republiky a zejména služeb, které poskytují bezpečnost pro obyvatele České republiky. Zkuste se nad tím ještě jednou zamyslet, než konečně zvednete ruku.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Další je přihlášena do rozpravy paní poslankyně Gajdůšková.
Poslankyně Alena Gajdůšková: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, vážená vládo, já chci jenom velmi rychle podpořit tento návrh zákona o zaměstnávání cizinců. Jak už bylo řečeno, jde především o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady o podmínkách vstupu a pobytu státních příslušníků třetích zemí za účelem výzkumu, studia, stáže, dobrovolnické služby, programu výměnných pobytů žáků či vzdělávacích projektů a činnosti au pair. Na to, aby tento zákon byl přijat, čekají vysoké školy, vědecká pracoviště, pracovníci i firmy.
Návrh ale vstupuje i některými ustanoveními do zákona o zaměstnanosti, který je takzvaně souvisejícím zákonem. Já vás proto prosím o podporu pozměňovacího návrhu F1 až F4. Jedná se o navýšení příspěvku uvedeného § 78a zákona o zaměstnanosti v důsledku zvýšení minimální mzdy o 800 korun na 12 800 korun. Na tuto část zákona čekají především zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním postižením. Čekají na to samozřejmě i ti, kteří, byť mají to neštěstí, že mají zdravotní hendikep, se snaží pracovat, snaží se být platnými a seberealizovat se. Je to důležité samozřejmě jak pro ně, je do důležité i pro společnost. Děkuji za podporu předem.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem se přihlásil pan předseda Bartošek. I bez přednostního práva by na něj vyšla řada. Prosím máte slovo. Poté pan ministr.
Poslanec Jan Bartošek: Děkuji, pane předsedo. Když navážu na paní kolegyni Gajdůškovou, ty argumenty, které zde přednesla, jsou adekvátní a za klub KDU-ČSL můžu říct, že pozměňovací návrhy pod písmenem F1 až F4 podpoříme.
A ještě dávám návrh pro proceduru. Týká se to hlasování o pozměňovacích návrzích pod písmeny I1 až I8 s tím, že je návrh, aby se to hlasovalo en bloc. Chtěl bych požádat, zda je možné rozdělit tato hlasování a hlasovat u jednotlivých pozměňovacích návrhů o každém zvlášť. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poznačil jsem si to a až budeme řešit proceduru, tak to budeme hlasovat jako protinávrh. Pan ministr. Prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Já jenom velmi stručně reakci na pana poslance Ondráčka. Já si tedy nejsem vědom toho, že by Ministerstvo vnitra psalo nějaký pozměňovací návrh pro něj. Já obecně vítám jeho snahu nějakým způsobem vyjít vstříc cizinecké policii a zajistit jí informace od poskytovatelů těch ubytovacích služeb. Nicméně ten problém tohoto konkrétního pozměňovacího návrhu je v tom, že tak jak je napsán, nebude vymahatelný. Protože my sice můžeme něco uložit Airbnb, nicméně Airbnb je firma, která sídlí v Irsku. To znamená, v případě, že ten zákon nebude dodržovat, tak my nemůžeme tu sankci uplatnit a vymáhat. To z mého pohledu je takové spíš plácnutí do vody. Já s tím záměrem souhlasím, ale způsob, jakým je to navrženo, prostě nepovede k cíli, kterého bychom si přáli dosáhnout. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji a s faktickou poznámkou chce reagovat právě pan poslanec Ondráček.
Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedo. Vážený pane ministře, a to jste nevěděli po druhém čtení mezi 22. listopadem a 13. únorem, kdy jsme mohli popřípadě na tom ještě něco měnit? Ne to toho 13. února, ale když bylo druhé čtení? Já jsem neřekl, že je to z dílny, ale že to je v konzultaci s odborem bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra. A zpracovává to odbor cizinecké policie s tou Asociací hotelů a restaurací. Pokud nechcete, samozřejmě nedělejte, dejte svoje dál neutrální stanovisko. Já si samozřejmě budu myslet, že jste se nechali koupit. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka pan poslanec Luzar. Poté pan ministr. Prosím. (Silný hluk v sále.) A poprosím o klid v sále. Děkuji.
Poslanec Leo Luzar: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já bych velice nerad, aby zapadla slova, která tady před chvílí řekl pan ministr. On tady řekl, že sankce uložené Českou republikou jsou nevymahatelné v jiných státech Evropské unie. Tak to znělo. Protože tady jasně řekl - no, my jim dáme sankce a vy si myslíte, že to v tom Irsku nějak vymůžem? ***