(18.40 hodin)
(pokračuje Stanjura)

A teď mi dovolte osobní poznámku pro pana poslance Vondráka. Já tomu rozumím. Jsem ze stejného regionu, ale já trávím život ve vlaku, ne po D1. To je správná cesta, jak se D1 vyhnout, protože zrovna je to dobrá trať Ostrava - Praha. Já myslím, že všichni z mého kraje to potvrdí. Ten vlak jede tak co půl hodiny. Můžete si vybrat ze tří dopravců. Nebudu propagovat ani jednoho. A to je nejlepší cesta. A druhá cesta, jak pomoct D1, je udělat D35, protože my jedeme nesmyslně dolů k Brnu, abychom se zase vraceli. Pro kolegy z Prahy vždycky říkám - co u vás na severu, tak říkám, že Praha je severněji než Opava, ale takhle nelogicky ta D1 vede. Pokud chceme ulehčit D1, tak nejlepší cesta je D35. Teď se tam už začal nebo začne stavět úsek. To je správná cesta, jak ulehčit D1. Ale co si v tom druhém čtení, co tím uděláme, co vymyslíme? Nic. Máme jenom dvě možnosti. Buď bude plošný zákaz - a my mnozí říkáme (upozornění na čas), že to je nesmyslné. Omlouvám se.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní další faktickou nemám, takže v obecné rozpravě pan poslanec Kolovratník. Prosím, máte slovo. A zatím poslední přihláška.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Avizoval jsem, že ještě povím svoji prosbu nebo apel na vás. Prosbu v tom smyslu, abyste ten zákon propustili do dalšího čtení a zkusili jsme to. Kolegové z ODS říkají, že nevymyslíme nic. Já si myslím, že máme šanci něco vymyslet. A povím ilustračně jeden z možných příkladů, jedno z možných řešení. My jsme si tu analýzu dělali a nějaké materiály, podklady máme. Konkrétně v mém případě ze slovenského Autoklubu, jak funguje ta situace na Slovensku. Tam ten zákaz mají zhruba deset let. Oni šli tou cestou, když zakázali předjíždění, tak zároveň nabídli dopravcům zvýšení té minimální rychlosti. V současné době tam kamiony jezdí devadesátkou a to předjíždění je zakázáno. Je to v jejich zákoně č. 8/2009.

A taková zajímavost. Slováci dodnes mají ten zákon č. 24/7, tedy nonstop, a nyní připravují novelu, kde ho chtějí zmírnit a chtějí ho dát právě od těch šesti, v jejich případě pěti hodin ráno do deseti hodin večer, jak je to navrženo už v tuto chvíli v tom našem návrhu, a zároveň chtějí exaktně říci, že předjíždění ve stoupání se třemi a více pruhy je možné. A ty obavy, které tady zazněly, že bude nějaká dlouhá, nekonečná kolona kamionů a podobně, tak Slováci je mají opět - a to jsem tady už dneska říkal - exaktně pojmenované. Nemají tam jenom obecně řečeno, že se nemá předjíždět, pokud není dostatečná rychlost a podobně. Je to paragraf 35 odstavec 1 toho jejich zákona - říkají, že vozidlo, které jede méně než 80 kilometrů v hodině, je překážkou v silničním provozu a má tu dálnici opustit. A tady dávám v dalším argumentu kolegům za pravdu. Z praxe máme ověřeno - jsou to zprávy ze Slovenska - že slovenská policie to případné vybočení kamionu nebo blokování velmi striktně pokutuje a dává za ně taky mnohem vyšší pokuty, než je v to v našem případě. A tady tedy v tom, co říkáte k dopravní policii, kolegové, máte pravdu.

Já to říkám jako ilustrační příklad, jako jednu z možných cest. Neříkám, že zrovna na ní se nakonec můžeme shodnout, ale chci tím ilustrovat to, že jsem přesvědčen, pokud ten zákon propustíme do výboru, do hospodářského - teď tu mluvím i jako předseda podvýboru pro dopravu, který rád, i na několik kol, mohu svolat, jak se zástupci Ministerstva vnitra, dopravní policie, dopravců - jsem přesvědčen o tom, že to řešení můžeme najít.

Suma sumárum to, o co chci, kolegyně, kolegové, poprosit - dejme tomu návrhu šanci. Propusťme ho do standardního procesu. Pochopitelně nezkracujme lhůty. Můžeme se pobavit naopak o prodloužení těch lhůt, je před námi jaro, léto, do těch zimních kalamit teď máme dlouho. Věřím, že to řešení můžeme najít. Děkuji za pochopení.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: To je zatím poslední přihláška do obecné rozpravy. Ano. Předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Ne, neřekl jsem všechno. Došel mi čas. Byl jsem disciplinovaný, poděkoval jsem za upozornění. Já se k tomu vrátím.

Co tedy v tom druhém čtení můžeme vymyslet? Tak buď plošný zákaz - my jsme proti - anebo inteligentní dopravní značky a ty už můžeme dělat dneska. Můžeme debatovat. Já jsem pro. Udělejme k tomu seminář, ale k tomu nepotřebujeme žádný legislativní paskvil ve druhém čtení. To té debatě nijak neprospěje. Jenom to zbytečně uspíšíme, protože řekneme, že už musíme. A jestli je šedesát nebo osmdesát dnů na podle mne bezvýchodnou debatu nad tímhle návrhem zákona, tak je to skutečně jedno.

Pan ministr mi říkal, že yetti už je v meziresortu - bodový systém. Uvidíme, co z toho přijde a co s tím udělá Poslanecká sněmovna. Já jsem k tomu poměrně skeptický, ale zrovna si myslím, že tohle je přestupek, který by se měl trestat opravdu přísně. Ale to chce - pořád tady není ministr vnitra, nevím, kde zase je - protože mluvím o dopravě a jen tak jeden za druhým tady říkáme vlastní zkušenost a konstatujeme pravdivou věc, že to policie vlastně nevymáhá. A souhlasím s tím, že to jsou velmi nebezpečné situace, že ten velký ohrožuje ty malé. Já myslím, že každý z nás to aspoň jednou zažil, že na dálnici vám někdo, ať už hodí blinkr, nebo nehodí a najednou se před vás nacpe a vy brzdíte jako blázen a jste rádi někdy, že tam máte ještě nějaký prostor mezi svodidly a že jste nějakým způsobem tu situaci přežil. Ale to naše dopravní policie prostě neřeší. Zato je schopna neustále měřit rychlost. To je samozřejmě mnohem jednodušší, takové ty snímky a deset tisíc přestupků za den, a slyšeli jsme tiskovou konferenci, jak měřili tam na těch uzávěrkách. Pan ministr dopravy mi to ještě potvrdí, kolik řidičů jelo více než osmdesát tam, kde je osmdesátka. Ale tohle policie nevymáhá.

První krok by měl být: důsledný tlak ministra vnitra na policii. Nový policejní prezident, jestli jste si všimli, jako jednu z priorit říkal "bezpečnost na silnici", když vstupoval do funkce. Já s tím v zásadě souhlasím, ale potřebuji vidět nějaká fakta, nějakou činnost. A mnohem bezpečnější a mnohem účinnější je ta policie přímo na té silnici. To je největší prevence. Kdo vidí zdálky policejní vůz, už automaticky kontroluje tachometr, sundavá nohu z plynu. Je to mnohem lepší než ty kamery, které jenom produkují fotky. Možná to plní nějaké pokladny, ale k zlepšení bezpečnosti silničního provozu to nijak nevede. A ještě když ten proces je hrozně dlouhý. To znamená - a mám případy z našeho klubu, nebudu jmenovat, v lednu dostane obsílku, že v květnu jel rychle. Tak to jestli má působit preventivně, když si ani člověk nevzpomene, kde v tom květnu jel - tak takhle to prostě nefunguje.

Jestli k něčemu je ta debata dobrá, tak podle mě k tomu, aby ministr vnitra tlačil na policii, aby vymáhali dodržování současně platných zákonů. To je podle mě klíč k tomu. A pak se můžeme bavit, potenciálně se můžeme bavit, když se ukáže, že ten zákon potřebujeme změnit. Já si to nemyslím. Já říkám, ty inteligentní dopravní značky jsou mnohem lepší řešení. A pokud chceme toto trestat, řešení bude ve změnách bodového systému. Nevím, pro strojvůdce, to mě dneska překvapil pan ministr, ale zejména tady v téhle oblasti si myslím, že to je opravdu nebezpečné chování. A ti lidé nepřekračují maximální rychlost. Není problém to, že by jeli 140 s tím kamionem, ale jsou opravdu nebezpeční, a protože jsou velcí, ohrožují nejenom sebe, ale ohrožují další účastníky silničního provozu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Naskočily mi tady faktické poznámky. Tři. Čtyři. Nejdříve paní poslankyně a navrhovatelka Barbora Kořanová a připraví se pan poslanec Leo Luzar. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo. Pane předsedo Stanjuro, vaším prostřednictvím, pane předsedající - ono to není, že policie nevymáhá. Ona nemůže vymáhat. A to z toho prostého důvodu - řeknu vám situaci z praxe. Policejní vůz zastaví předjíždějící kamion. Klasická situace. Zeptá se: Pane řidiči - jak já nesnáším to oslovení - paní, nebo slečno řidičko. Tak se zeptá: Kolik jste jel? On řekne: Osmdesát pět. On řekne: Jaká je vaše povolená rychlost? A on řekne: Nevím, asi osmdesát něco. Protože řidiči ani nevědí, kolik mají povolenou rychlost. Dobře. On mu vypíše blokovou pokutu, předá mu to. Říká: Nemám hotovost. Není tady tohle, není tady tohle a už ho nikdy nikdo, pokud je to cizí státní příslušník, nedohledá. Dnes to dálniční policie nebo Policie České republiky řeší kaucemi. Jestli to funguje, nebo nefunguje, nevím. Pokusím se to zjistit, ale není, že nevymáhá. Ona opravdu nemůže vymáhat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další faktickou poznámku, pan poslanec Leo Luzar, připraví se pan poslanec Běhounek. Prosím.

 

Poslanec Leo Luzar: Pane předsedající, děkuji za slovo. Pokusím se být krátký. Toto není první debata na toto téma. Již jednou tato Sněmovna zažila tuto debatu a tehdy jsme se všichni nechali ukolébat tím, že prostě je to o řidičích, o apelu, o tom, že policisté mají pracovat. A organizace zastupující řidiče říkaly: Neblázněte, vždyť to bude stát a ti řidiči, zkusíme s nimi promluvit a budeme jednat. Nestalo se nic. Kamiony jezdí ještě hůř. Ono to souvisí s tím, že taky dneska povolání řidiče již není to, které bychom oceňovali, a oceňovali, kteří najezdí milion bez nehod a podobně. Ale bereme ty lidi jako: Nechceš náhodou jezdit? Všude máte inzeráty: Pojďte. Taky samozřejmě kvalita těch řidičů prudce klesá. To si řekněme. A to způsobuje taky nějaké problémy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP