(18.30 hodin)
(pokračuje Válek)
To, že se člověku stává, že kamiony jedou ve všech třech pruzích, to, že se stává, že i v levém pruhu, když jsou tři pruhy, jede někdo osmdesátkou, sedmdesátkou - to všechno se může stát, nechť. Ale systematická snaha o plynulost, která by opravdu vycházela z podrobné analýzy dat, týkající se struktury kamionů, nějakých odhadů toho, co nás třeba čeká v příštím půl roce, roce, dvou, pěti letech, co se týká kamionové dopravy v České republice, a analýza přestupků, těch, které jsou nejzásadnější, které brání plynulosti, a informace Ministerstva vnitra, jak se tedy na tyto přestupky zaměří, aby k nim nedocházelo, to je to, co bych chtěl slyšet a co by mi velmi pomohlo v rozhodování, jak k těmto jednotlivým návrhům, tomuto nebo podobným, přistupovat a jak se k nim chovat bez emocí, aby to bylo ku prospěchu všech řidičů, kteří využívají nejenom dálnice. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. Následovat budou faktické poznámky pana poslance Nachera, pana poslance Vondráka. Mezitím vás seznámím s omluvou pana poslance Mikuláše Peksy, dnes od 18 hodin z pracovních důvodů. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, asi vás nepřekvapím, když řeknu, že jsem k tomuto nechtěl nic říkat. Ale pečlivě jsem v předsálí poslouchal kolegu Adamce, kterého teď nevidím - tamhle je, vidím -, a on říkal, jestli to budu dobře citovat: "že 98 procent dálnice jezdí a je to jenom výjimečně a že vlastně na českých dálnicích kolon moc není". Já bych s ním dokonce souhlasil, že se to koncentrovalo na jednu událost, která se stala. Souhlasím. Pak v tom případě nerozumím, proč jste tady dvakrát grilovali pana ministra Ťoka, jako by se tady stala nějaká událost, za kterou by měl zodpovědnost přímo a zavinil to přímo ministr dopravy. Shodneme-li se, že 98 procent jezdí, a teď to používáme při tomto návrhu, a já s tím souhlasím, tak pak zase nemůže platit to, že tady předtím ne vy, ale třeba někdo jiný griloval ministra dopravy, protože se to zrovna politicky hodilo. Tak buď platí jedno, nebo druhé. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezký večer. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivo Vondrák a připraví se pan poslanec Ivan Adamec. Vaše dvě minuty, pane poslanče. Prosím.
Poslanec Ivo Vondrák: Už jenom velice stručně. Tady zaznělo, že je to jednoduché řešení. On ten Albert Einstein říkal: "Hledejme věci co nejjednodušší, ale ne jednodušší, než lze." To je jeho citát. A já si myslím, že to platí i pro tento zákon. Já si taky nemyslím, že bychom to měli globálně zakázat. Myslím si, že adaptivní metody, které by se nastavily podle proudu a tak dále, jsou tady k dispozici. Ale prosím vás, ono je dneska problém si vynutit to, že zákon říká, že vás nikdo nesmí omezit. Oni vás dneska ohrožují. Dneska život na dálnici není o tom, kdo jede rychle nebo pomalu. Jde o to, že ten rozdíl v rychlostech začíná být dramatický a začíná být nebezpečný životu.
Takže já bych se spíše přimlouval za to zákon pustit a pobavit se o tom, jak to nastavit, abychom se skutečně vyhnuli těm situacím, které dneska jsou. Já vám řeknu na rovinu, já na té D1 žiju, že je to už fakt velký problém. Je to velký problém. Dneska vám skutečně vjede náklaďák do levého pruhu, i když ví, že tam jste, on vás nejen omezí, on vás ohrozí a je mu to jedno. A dokonce stojí fronta náklaďáků, levý pruh jede, a protože jsou naštvaní, tak vás zastaví, vjedou tam a zabrzdí celý levý pruh. Prosím vás, to jsou věci, které je třeba řešit. Chápu, že návrh zákona je zjednodušující, ale pobavme se o tom, jak ho upravit. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ivan Adamec, zatím poslední faktická poznámka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, chtěl bych reagovat na pana kolegu Nachera. Já jsem to tady takhle říkal, že to sloužilo k tomu, že tady bylo grilování pana ministra, protože se to zrovna hodilo. Vzpomínám si i na sebe. Já jsem ho vůbec neinterpeloval v případě D1, protože jsem to dovedl velmi dobře pochopit. Ale tu schůzi si vynucoval někdo jiný a já jsem o tom mluvil. Tak bych prosil, abyste to nepodsouval přímo mně tady, jak to bylo teď, prostřednictvím pana předsedajícího.
Jen tak mimochodem, když slyším, že někdo je pro to, že se to bude dělat proměnlivými značkami, úsekově - někde je to potřeba -, a pak řekne, ať to pustíme do dalšího čtení, tak tomu opravdu trochu nerozumím, protože to jde přímo proti sobě. Tento návrh zákona je prostě nevydiskutovaný, špatný a podle mě se řešení musí najít jiným způsobem, jinou formou, musí to udělat ministerstvo a patřičné orgány a předložit nám to včetně rozboru, jak si představují, že to bude fungovat. Tudy cesta nevede - tímto návrhem! (Důrazně.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s faktickou poznámkou předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek. Připraví se pan poslanec Vácha. Prosím, máte dvě minuty.
Poslanec Jaroslav Faltýnek: Děkuji. Kolegyně, kolegové, pane místopředsedo, chtěl bych všem poděkovat za debatu, která je konstruktivní. Cílem tohoto návrhu bylo otevřít tuto debatu, protože dodneška jsme o této situaci bohužel nemluvili. A jestli je to cesta poslanecká, nebo ministerská, je mi v tuto chvíli jedno. Já si na rozdíl od kolegy Adamce myslím, že i tudy může vést cesta. Pokud se najde většina, která pustí tento zákon do druhého čtení, tak vše, co tady zaznělo, včetně názorů odborníků - ČESMADu, dopravců, policajtů a tak dále - tam může být zohledněno, aby z toho třeba vyšlo, že zákonem řešíme situaci na dálnicích v České republice, že z toho třeba může vyjít - a teď vůbec nechci předjímat - protože jako většina z vás taky trávím život na D1, ale není to jenom o D1, v tom se všichni shodneme -, že v zimě v některých měsících na některých úsecích, kde jsou třeba jenom dva pruhy, bude značka, která to bude zakazovat. Vím, že mně na to řeknete argument, že už je to dneska možné, ale zákon, který to jasně řekne, má vyšší právní sílu, jednoznačně, a je to nějaký signál, který jsme chtěli vyslat. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní se tedy spustily přihlášky na faktickou, mám čtyři. Takže jako první vystoupí pan poslanec Vácha, připraví se pan poslanec Ferjenčík. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo. Budu reagovat na kolegu Vondráka. On říkal případ, kdy tam dochází ne k omezení, ale k ohrožení - a tam bych se potom už obrátil na kolegu Veselého, to už je jasný případ toho, kdy ta policie může nějakým způsobem zasáhnout, ale ona nezasáhne. Ale ona nezasáhne, i když budeme mít tento zákon, protože nějaké kamerové záznamy, když řidič pojede a pošle policii, že někde něco natočil, nebo z kamerových záznamů z dálnic, prostě to policie řešit nebude. Dokud nebude policie na dálnici vyžadovat striktně zákon, tak je jedno, jaké tam budeme mít paragrafy. Jsem přesvědčen o tom, že odstavec 4, současné znění, úplně bohatě stačí. Z toho důvodu, koukal jsem, že jako garanční výbor je navržen hospodářský výbor, bych si dovolil navrhnout i výbor pro bezpečnost. Možná bych ho navrhl i jako garanční, protože to není o hospodářství, ale o bezpečnosti. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Ferjenčík, následně v pořadí. Připraví se pan poslanec Stanjura. Prosím.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Chtěl jsem jenom velmi stručně reagovat na kolegu Faltýnka, který říkal, že hnutí ANO chtělo tímto návrhem otevřít tuto diskusi. Pokud chcete otevřít diskusi o nějakém legislativním problému, tak navrhovat zákon podle § 90, který se bez jakékoliv diskuse ve výborech rovnou schvaluje v prvním čtení, není myslím ta vhodná cesta. (Potlesk z řad Pirátů.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím. Zatím poslední faktická.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Budu tady reagovat na pana předsedu Faltýnka. My ten zákon skutečně nepotřebujeme. Mnozí předřečníci říkali, že už to umožňuje stávající zákon. To je pravda. Co možná můžeme zvážit, jestli pan ministr Ťok přinese toho yettiho, ten bodový systém, o kterém mluví už tři roky, že ho přinese, je zvýšit sankce. Například u toho, když kamion je v levém pruhu, tam kde nesmí. To není ale tento zákon. To je v jiném zákoně. Na takovou debatu jsme připraveni, protože to musí působit odstrašujícím dojmem. Ta pokuta prostě musí být razantní, aby to ekonomicky zasáhlo majitele dopravní firmy, ne řidiče, a pak je schopen i u svých zaměstnanců vymáhat dodržování zákona.
Ale vracím se k tomu, co jsem tady říkal asi před hodinou. Kde máme zprávu dopravní policie, jak postupuje už dnes? Když tam nejsou dneska, když máme jenom některé úseky, tak představa, že to bude všude a policie bude zasahovat, je podle mě naivní. ***