(17.40 hodin)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Bartoň. Máte slovo.
Poslanec Lukáš Bartoň: Já musím reagovat na pana poslance Vondráka. Bohužel už opustil místnost. Děkuji, že potvrdil moje slova.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní s přednostním právem zpravodaj, pan poslanec Polanský. Máte slovo.
Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji vám. Jak jsem naznačil již ve své zpravodajské řeči, návrh podle názoru Legislativní rady vlády obsahuje některé nedostatky, a to tedy nejen vady formální a věcné, ale i vady vztahující se k meritu novely. Je proto zajímavé - o tom koneckonců mluvil už můj předřečník - jak i přes tyto výhrady od vlády dostal návrh stanovisko neutrální. Zablokování devadesátky, které také přednesl můj předřečník, je tedy důležitý krok, který otevírá cestu k odstranění části těchto chyb.
Rád bych se teď zmínil o některých aspektech, které považuji za problematické, a to aniž bych se dotkl obsahu té novely.
Za prvé, celá novela nevychází z žádné dlouhodobé potřeby, odborné iniciativy ani diskuse. Před 20. prosincem 2018, kdy byl tento návrh poslancům rozeslán, žádný odborník na dopravu nemluvil o potřebě plošně zakázat kamionům užívat levý jízdní pruh. Po 20. prosinci o tom sice také žádný odborník nemluvil, ale už hrozí, že bude opatření zavedeno. To je v případě tak vážného zásahu nejen do pravidel silničního provozu, ale do celé ekonomiky postup, který bych nazval jako suboptimální. Obávám se dokonce, že ani debata na výborech nevygeneruje dostatečně odborně fundovaný závěr a že bude nezbytné nechat zpracovat nějakou odbornou analýzu dopadu.
Za druhé, chybí analýza dopadu na českou ekonomiku. Jako tranzitní země jsme z velké míry závislí na dopravě. Vzhledem k tomu, že neexistuje žádný odhad dopadu novely na silniční dopravu, dokonce je docela dobře možné to, o čem se tu zmínili moji předřečníci, že zákaz jízdy kamionů v levém pruhu může mít na spolehlivost a plynulost dopravy opačný dopad, nemůžeme nijak odhadnout, jak se taková změna projeví v české ekonomice. V těch kamionech, vážení kolegové, totiž velmi často jede to zboží, které jsme si doma objednali z e-shopu našeho oblíbeného prodejce výpočetní techniky a u kterého očekáváme, že objednám-li je ráno v Ostravě, po obědě už bude z centrálního skladu na druhém konci republiky.
Za třetí, důvodová zpráva obsahuje chyby. Z těch věcných bych jako nejproblematičtější viděl to, že v části věnující se zhodnocení současného stavu zcela chybí informace o tom, že regulace jízdy kamionů v levém pruhu je možná již dnes s pomocí dopravních značek, už jsme se tady o tom dnes bavili, a že by se tedy záměru dalo dosáhnout i bez přijetí nové legislativy, a to dokonce způsobem méně problematickým a flexibilnějším. O tom, že by zákonodárce měl být zpraven o existenci alternativního mechanismu, který naplní stejný cíl, ale nevyžaduje změnu legislativy, asi není sporu.
Na základě výše uvedeného tedy navrhuji vrátit novelu k dopracování. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. Zaznamenal jsem návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. O tom budeme hlasovat po skončení obecné rozpravy.
Z dnešního jednání se v době od 18 do 19 hodin ze zdravotních důvodů omlouvá paní poslankyně Markéta Adamová.
Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Vystoupí ti, kteří se přihlásili písemně. Nejprve paní poslankyně Jarošová, po ní pan poslanec Onderka. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Monika Jarošová: Děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, vyjádřím se k poslaneckému návrhu zákona o provozu na pozemních komunikacích, tzv. zákon o silničním provozu, k jeho dodatku.
Řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3,5 tuny a řidiči jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 metrů, je na dálnici zakázána v pracovních dnech od 6 do 22 hodin jízda v levém krajním jízdním pruhu určeném pro rychle jedoucí vozidla. Vláda na své schůzi dne 11. ledna 2019 projednala a posoudila tento návrh zákona a zaujala k němu neutrální stanovisko.
Navrhovaná úprava je zřejmě reakcí na kalamitní situaci na dálnici D1 z prosince 2018, k níž došlo za vydatného sněžení v průběhu rozsáhlé rekonstrukce. To může vypadat i z data podání návrhu dne 20. 12. 2018, tedy čtyři dny po kolapsu na dálnici D1, tak, že tento návrh byl podán asi proto, aby se do budoucna předešlo takovým situacím, kdy je dálnice v obou pruzích blokována kamiony a situace neumožňuje průjezd vozidel údržby dálnice a integrovaného záchranného systému. Z projevů ministra Ťoka v té době vyplývalo, že chce prosadit cokoli, jen aby to bylo. Jenže návrh ve skutečnosti tuto situaci vůbec neřeší a naopak dopadne na ty druhy vozidel, které tuto situaci nezapříčinily.
V důvodové zprávě se uvádí, že tato změna zákona směřuje ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti provozu na dálnicích. Opak je pravdou. Můžeme spíše očekávat i za běžných povětrnostních podmínek vytváření dlouhých kolon nákladních vozidel, které budou neprostupné jak pro vozidla, která z dálnice sjíždějí, tak i pro vozidla, která se na dálnici připojují, a to v celé její délce. V levém jízdním pruhu se pak vytvoří kolona těch vozidel, na která se zákaz nevztahuje, a to jedoucí rychlostí nejpomalejšího vozidla v jejím čele. Nelze očekávat, že by si řidiči pomalu jedoucích osobních automobilů, například 100 km za hodinu, čímž by výrazně snížili rychlost jízdy v levém jízdním pruhu, troufli zařadit mezi blízko za sebou jedoucí nákladní vozidla. Tyto situace budou v řidičích nepochybně vyvolávat agresivní chování a můžou způsobit celou řadu nebezpečných situací, které by se jinak nestaly.
Složité zákony spojené s omezováním rychlosti, nesmyslnými zákazy předjíždění a bodovým systémem utahují stále více pomyslné šrouby s následným výběrem pokut a odebíráním řidičáků. Stanovují se nové normy, které už zasahují do schopnosti člověka mít možnost se rozhodnout. Doporučuji zde jít cestou místní úpravy provozu na pozemních komunikacích beze změny zákona. V případě kalamitních situací lze použít informační světelné tabule nebo úpravu sklopnými značkami, a to buď zákazovou dopravní značkou zákaz předjíždění pro nákladní automobily, nebo značkou omezení v jízdním pruhu, doplněné o symbol dopravní značky zákaz vjezdu nákladních automobilů, které jsou zejména pro řidiče cizí státní příslušnosti srozumitelnější. Řidič se vždy v konkrétním úseku pozemní komunikace dozví, kde levého jízdního pruhu nesmí užít.
Rozhodně jsem proti tomu, aby jakékoliv novely vznikaly pod tlakem náhle vzniklých situací a po zkušenostech s nimi se v praxi tyto paskvily musely opět předělávat. Jedná se podle mě o prvotní snahu se zalíbit voličům s tím, že okamžitě podnikám příslušné kroky a na jejich důsledky nehledím. Celý tento systém totiž především obhajuje státní neschopnost utvořit natolik vyhovující dopravní infrastrukturu, aby vozidla nebyla nepřáteli, ale radostí, a zároveň se vše přizpůsobuje těm, pro které je zisk řidičského oprávnění vrcholem jejich schopností.
Z automobilismu se stal celosvětově masová záležitost, a tím i dojná kráva.
Za sebe rozhodně návrh nepřijmu v této podobě. Naopak je třeba ho projednat ve výborech. Pokud by byl takto přijat, jak je navrhováno, tedy ve zrychleném projednávání, potom by nežádoucí důsledky bylo velmi obtížné odstranit. Rozhodně naslouchám názorům jak zkušených řidičů, tak i odborníků a doporučovala bych vám totéž. V SPD jsme vždy podporovali návrhy rozumné, které ulehčí životy našich občanů, což si o této novele opravdu nemyslím. Děkuji. ***