Středa 6. března 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Radek Vondráček)
14.
Návrh poslanců Tomáše Martínka, Mikuláše Ferjenčíka a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 365/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Už to zaznělo. Pro jistotu znovu upozorňuji, je zde navrženo, aby s návrhem byl vysloven souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 365/1. (V sále je trvalý hluk.)
Já poprosím pana poslance Tomáše Martínka jako zástupce navrhovatelů, aby předložený návrh uvedl. A znovu poprosím o klid v sále. Případné diskuse, prosím přeneste do předsálí. Zvláště ti, kteří hovoří před lavicemi, nechci jmenovat, nechci ukazovat, stejně mě neslyší. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Tomáš Martínek: Děkuji. Vážené dámy, vážení pánové, v České republice je v současné době jedna z nejkratších lhůt pro podání daňového přiznání v EU. Mnoho poplatníků daně má proto problém v tomto krátkém intervalu zkompletovat všechny potřebné doklady, které potřebuje pro vyplnění svého daňového přiznání. Může se jednat například o potvrzení od více zaměstnavatelů včetně zahraničních, kde platí jiné lhůty, potvrzení pro využití slev nebo zvýhodnění, podkladové materiály pro všechny přílohy včetně podnikatelské a účetní závěrky apod. V současné době je zpravidla jedinou legální cestou prodloužení této lhůty zaplacení poplatků soukromému daňovému poradci.
Dalším problémem stávajícího systému je nízká míra elektronicky podaných daňových přiznání. Vysoký počet papírově podaných daňových přiznání zbytečně zatěžuje pracovníky správce daně, a tím i zvyšuje nároky na státní rozpočet. Hlavními výhodami elektronického daňového přiznání je minimalizace chyb spojených s manuálním vyplňováním a kontrolou, umožnění lepší komunikace s úřady či jednodušší sledování stavu zpracování. Elektronické podání daňového přiznání umožňuje zrychlení celého procesu a dále snížení administrativních nákladů a zjednodušení archivace.
Tento návrh nově prodlužuje současnou tříměsíční lhůtu pro podání daňového přiznání o jeden měsíc v případech, kdy daňový subjekt podává daňové přiznání elektronicky. To přináší občanům pozitivní motivaci pro větší využití elektronických daňových přiznání, zároveň nepřináší žádná negativa pro stávající poplatníky, kteří nechtějí využít možnosti elektronického podání.
Rovněž tak dochází k drobné úpravě v případě podání daňovým poradcem, kdy nově už nebude vyžadováno prodloužit plnou moc, ale postačí pouhý vlastní úkon podání touto cestou. Tato změna sice přináší některá drobná negativa, Finanční správa může řešit opožděné daňové přiznání až po uplynutí nejdelší ze lhůt, ale současně se jedná o značné usnadnění a zjednodušení procesu jak pro podnikatele, tak pro Finanční správu samotnou. V případě, že daňový subjekt nepodá daňové přiznání elektronicky v dané prodloužené lhůtě a ani je nepodá daňový poradce, nebude se k tomuto prodloužení přihlížet a případná sankce bude vypočítána stejně, jako by nepodal daňové přiznání v tříměsíční lhůtě.
Návrh tak přináší osobám podávajícím daňové přiznání pozitivní motivaci pro využití elektronické formy podání a zároveň umožňuje osobám, které zvládnou vyplnit daňové přiznání, stihnout podat přiznání včas i bez nutnosti využití daňového poradce. Návrh by měl současně snížit náklady státu spojené s výběrem daní a pomoci snížit chybovost podaných daňových přiznání. Zaměstnanci finančních úřadů tak budou moci v průběhu dubna provádět úkony, na které jsou zvyklí, včetně kontrol papírových přiznání. Zvýšeným počtem elektronických podání by se měla snížit náročnost práce zaměstnanců finančního úřadu.
Návrh nepřináší žádné zásadní změny. Nově se pouze budou případné sankce za nepodání daňového přiznání počítat až po uplynutí šesti měsíců, kdy bude jasné, že poplatník nepodal přiznání k dani z příjmu ani elektronicky, ani je nepodal daňový poradce v určené prodloužené lhůtě.
Obdobná legislativa platí v jiných zemích. Například ve Velké Británii je standardní lhůta pro podání daňového přiznání sedm měsíců po skončení zdaňovacího období, pro elektronické daňové přiznání je ovšem lhůta celých deset měsíců. V sousedním Rakousku je termín pro elektronické přiznání daně z příjmu 30. 6., to je o dva měsíce déle než v případě papírového podání. Termín zvýhodnění pro elektronické daňové přiznání dále zvýhodňují například v Belgii, Francii, Irsku, Kypru nebo Maďarsku. Daňové přiznání lze podat již pouze elektronicky v Dánsku, Finsku, Chorvatsku, Lotyšsku, Nizozemí, Rumunsku, Řecku, Slovinsku či Španělsku.
Novela má potenciál výrazně zrychlit administrativu, snížit náklady a zjednodušit archivaci. Elektronická forma navíc výrazně snižuje chybovost.
Již dříve návrh podpořila Komora daňových poradců České republiky a Česká advokátní komora. V rámci připomínkového řízení navíc daly souhlasné stanovisko Hospodářská komora České republiky, Svaz průmyslu a dopravy České republiky a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky. S návrhem také souhlasí Senát České republiky, který vrátil daňový balíček zpět Poslanecké sněmovně právě s tímto návrhem. Pro tento konkrétní návrh ohledně prodloužení elektronického daňového přiznání, jeho termínu, hlasovalo 57 ze 70 přítomných senátorů, a to ze všech senátorských klubů.
Účinnost zákona je nastavena tak, aby byl dostatek času na přípravu potřebných změn i případnou úpravu v rámci například některého daňového balíčku. Urychlené přijetí také řeší některé výhrady vlády.
Na základě těchto zmíněných argumentů vás žádám o podporu této poměrně jednoduché změny, která může usnadnit život a ušetřit peníze mnoha obyvatelům České republiky i státní správě. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Poprosím nyní, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Kytýr.
Poslanec Jaroslav Kytýr: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, tak jak bylo zmíněno předkladatelem návrhu, cílem tohoto zákona je prodloužení současné tříměsíční lhůty pro podání daňového přiznání o jeden měsíc v případech, kdy daňový subjekt podává daňové přiznání elektronicky, a následně druhým, doplňujícím, je úprava ve vazbě na daňové poradce, kdy nově by nebylo potřeba plné moci, která nyní musí být uplatněna u správce daně před uplynutím tříměsíční lhůty pro podání daňového přiznání.
Navrhovatelé, jak bylo zmíněno, sledují správný směr a to je vytvoření pozitivní motivace pro podávání daňového přiznání elektronicky. Bohužel základním nedostatkem tohoto poslaneckého návrhu je absence široké diskuse dotčených navrženou změnou. Domnívám se, že vzhledem k chystané novele daňového řádu je tento zásah do daňového řádu bez řádné diskuse zainteresovaných velmi citlivý Z těchto důvodů se domnívám, že je potřeba řešit tyto věci širokou diskusí dotčených navrženou změnou, kde vedle správce daně se změna dotkne daňových subjektů a daňových poradců.
Navrhovatelé v návrhu řeší pouze daňové příjmy k dani z příjmu, ale neřeší navazující povinnost podání přehledu o příjmech a výdajích u pojistného na sociální a zdravotní pojištění, jak jste měli možnost se dočíst ve vyjádření vlády k tomuto poslaneckému návrhu. Rovněž v důvodové zprávě jsou určité disproporce ve vazbě na informace ohledně elektronicky podávaných daňových přiznání, kde dle poznatků vlády u právnických osob jde o 90 % a u fyzických osob o 11 % většinou s přeplatkem.
Lze konstatovat, že návrh zákona v předložené podobě rozhodně otevírá téma, o kterém je vhodné odborně diskutovat, a sleduje směr, který je žádoucí a podporující elektronické podávání daňových přiznání. Přesto si dovolím v obecné rozpravě navrhnout zamítnutí tohoto zákona v prvním čtení, pokud nebude projednáván podle § 90. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. S přednostním právem je přihlášen nejprve pan předseda Chvojka a poté jsem zaregistroval přihlášku pana poslance Ferjenčíka z místa. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Chvojka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, hezké odpoledne přeji. Já bych chtěl jménem dvou poslaneckých klubů, poslaneckého klubu ČSSD a poslaneckého klubu hnutí ANO, vetovat návrh na zrychlené čtení podle § 90. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Vaši námitku jsem zaregistroval. Jako další je přihlášen pan poslanec Ferjenčík.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl reagovat na pana zpravodaje. Vlastně vůbec nechápu, proč hnutí ANO chce navrhnout zamítnutí tohoto zákona, zvláště ve chvíli, kdy vetovalo projednání podle § 90, takže ten návrh bude řádně projednán. My jsme ten návrh předložili už v prosinci, takže logicky všechny zainteresované státní orgány měly dostatečný časový prostor na to najít tam nějaký problematický aspekt, ale to se vůbec nestalo. Vy jste nepředložili ani jeden věcný argument proti tomu zákonu. Není vůbec žádná výhrada, která by věcně říkala, co je na tom návrhu špatně, jenom říkáte, že to nebylo dostatečně prodiskutováno. Tak to pojďme posunout do výborů a tam to dostatečně prodiskutovat.
Ve chvíli, kdy tady je celá řada návrhů, které jsou objektivně špatně napsané a předkladatelé tady přímo přiznávají, že je potřeba je opravit ve druhém čtení, tak ve chvíli, kdy tady je náš návrh, který nemá žádnou vadu, na kterou by někdo upozornil, pouze podle vás nebyl dostatečně prodiskutován, mi přijde logické řešení nechat ho prodiskutovat a následně ho schválit. Přiznám se, že ten váš argument vůbec nechápu. Tady je jednoduchá změna, která zlepšuje postavení plátců daně a stejně tak snižuje administrativní náklady státu. Je to win-win. Pro obě strany je to výhodné. A místo toho, abyste ho jednoduše schválili, tak ho tady nepochopitelně chcete zamítnout. Přiznám se, že tomu vůbec nerozumím.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan zpravodaj chtěl vystoupit.
Poslanec Jaroslav Kytýr: Dovoluji si reagovat na svého předřečníka prostřednictvím předsedajícího. Ten smysl je celkem, myslím si, nabíledni. Neustálé změny v oblasti daňové jsou podle mě nežádoucí, jak proti jednotlivým daňovým subjektům. A jestliže víme, že oblast daňového řádu bude otevřená, pak se skutečně domnívám, že jednání ve výborech se rozhodně nedá srovnat se standardním legislativním procesem vládního návrhu. Z těchto důvodů se domnívám, že je nutné tuto záležitost zamítnout v prvním čtení a věnovat této záležitosti pozornost, která odpovídá standardnímu legislativnímu procesu. Z těchto důvodů návrh zákona navrhuji zamítnout, jak jsem již zmínil, v prvním čtení.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktická poznámka, poslanec Ferjenčík, poté poslanec Michálek. Z místa mám potom přihlášenu s přednostním právem paní ministryni a pana navrhovatele. Prosím, vaše dvě minuty.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Tohle je daňová změna, která lidem zjednodušuje život. Platí od roku 2021, aby se na ni všichni mohli připravit. Skutečně nechápu, co s tím máte za problém.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poslanec Michálek, faktická poznámka. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. No tak já vám to, pane kolego Ferjenčíku, vysvětlím, protože já jsem to pochopil velmi dobře. (Předsedající: Já vím, že je to kolega z klubu, ale aspoň formálně mým prostřednictvím, děkuji.) Prostřednictvím pana předsedajícího pane kolego Ferjenčíku.
Bylo nám tady jednoznačně řečeno, že to není vládní návrh, a proto je potřeba ho v prvním čtení zamítnout. Tohleto je demonstrace, jak ANO je skutečně konstruktivní, tak jak jste to napsali do vládního prohlášení, že k užitečným návrhům opozice budou přistupovat věcně, nikoliv ideologicky. Takže teď jsme to tady slyšeli od člena ANO, který nám oznámil, že protože to není vládní návrh, ačkoliv to má stanoviska od asi pěti zájmových organizací včetně České advokátní komory, všichni to prodiskutovali, dva měsíce to tady je v legislativním procesu, kdokoliv se k tomu mohl vyjádřit, tak to ani nepustí do výboru. Takovýmhle způsobem vláda porušuje svoje programové prohlášení ohledně toho, jak se bude chovat k opozici, to zaprvé.
A za druhé, porušuje své programové prohlášení i ve vztahu k tomu, že tady bude zavádět tu digitalizaci. Protože co může být jednoduššího než umožnit lidem, aby podávali elektronické přiznání sami a měli nějakou výhodu, aby byli pozitivně motivováni? Nejenom negativní motivace, aby se nějakým způsobem omezili, dostali nějakou pokutu jako u EET, ale aby byli sami motivováni. Bohužel vláda, která tedy na Ministerstvu financí připravuje projekt Moje daně, který teď zase zkrachoval a bude se dělat od začátku, tak tohle jsou její výsledky v digitalizace. A teď že chce vysabotovat věc, která sem byla připravená, Piráti ji dali dohromady, Piráti ji prodiskutovali se zájmovými organizacemi, tak tohle jsou výsledky, jak vláda skutečně chce plnit svoje programové prohlášení. Ani na to minimum jste se nezmohli. (Potlesk zprava.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Já jsem zapomněl zmáčknout časomíru, ale myslím, že jsem ty dvě minuty odhadl zhruba dobře. S přednostním právem paní ministryně, poté pan navrhovatel.
Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedo. Já vrátím diskusi opět na věcnou rovinu a vysvětlím to. Vůbec to tak není, pane předsedo Michálku. (Připomínka z pléna.) Já nemusím, já jsem členka vlády a já vás mohu oslovovat přímo. Je to tak, pane předsedající? (Obrací se k předsedajícímu.) Je. Už jsme se tady o tom bavili několikrát, bylo mi to vysvětleno, že já mohu. Tak můžu přímo oslovovat?
Předseda PSP Radek Vondráček: V jednacím řádu je výslovně napsáno, že poslanec oslovuje poslance. Paní ministryně není poslancem, je ministryní. A ačkoli já jsem razil trochu jiný výklad, tak jsem minule připustil, že ministr může, protože po dohodě i s dalšími odborníky se budeme striktně držet jednacího řádu. Poslanec poslance. A paní ministryně vystupuje v tuto chvíli čistě jako ministr, protože nemá poslanecký mandát. U ministrů, kteří jsou zároveň poslanci, je třeba vždy, aby předsedající zvážil, v jaké pozici se zrovna nachází ten daný řečník.
Takže paní ministryně, prosím, můžete napřímo.
Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji. Já plně respektuji jednací řád této Poslanecké sněmovny. V žádném případě se nikdy nechovám nezdvořile.
Tak zaprvé. Projekt Moje daně nezkrachoval. Jestli chcete, přijďte, já vám k tomu dám podrobnější výklad. Rok pracoval projektový tým, ono to není žádná legrace. To je docela složitý IT problém. A já, až třeba něco takového budete mít za sebou, takového velkého, tak určitě ráda si nechám poradit. Ale zatím nic takového za sebou nemáte, pokud vím.
A další věc. (Nesrozumitelné.) sestavil a připravil výběrové řízení. Je tam problém s IBM, to jsme dořešili krok za krokem. Vypsalo se výběrové řízení, načež po vypsání asi po nějaké velice krátké době přišla výzva NÚKIBu, a tím se to zkomplikovalo, načež projektový tým rozhodl, že raději to výběrové řízení zruší a vypíše ho znova, na čemž se teď pracuje. Takže nezkrachoval projekt Moje daně. Projekt Moje daně, konkrétně on-line finanční úřad, dál na něm pracujeme.
Ta změna, kterou navrhujete, znamená velkou změnu do systému. To není jenom o tom, že ten, kdo podá elektronicky podání, a ta podání se činí už dlouhou dobu elektronicky na Finanční správě, tak že se mu prodlouží lhůta pro podání přiznání. To má dopad, a dovolte malé poučení, samozřejmě vůbec nechci mentorovat, ale daň je splatná ve lhůtě pro podání přiznání, říká daňový řád. To znamená, posunete-li legálním způsobem lhůtu pro podání přiznání, posouváte její splatnost. To znamená, má to dopad na placení daně, na vyměření daně, na úročení, na vymáhání, na všechny tyto konsekvence. A ty všechny musí být zapracovány do IT systému. Takže to není jen tak hup na krávu, jak se říká u nás na Moravě, ale musí to být promyšleno a dopracováno. Já jsem zažila za svoji praxi celou řadu takovýchto velice progresivních poslaneckých návrhů a dopadlo to tak, že potom si Finanční správa s tím nevěděla rady.
Takže já připravuji legislativu on-line finančnímu úřadu. Ta bude poslána do legislativního procesu do poloviny tohoto roku. Součástí bude i vámi navrhovaný způsob prodloužení lhůty, bude řádně prodiskutován připomínkovými místy, vnitřním připomínkovým řízením, vnějším připomínkovým řízením, bude prodiskutován s Finanční správou a bude to prostě vládní návrh, který prostě bude lepší. Zlobte se nebo ne, bude lepší.
A jenom ještě taková malá poznámka. Neslibujte si od toho nic moc, protože ono to nemusí vést - uděláme to, my to chceme, máme to v záměru, ale nepovede to k žádnému, a my to budeme potom demonstrovat v RIA, kterou k tomu řádně zpracujeme - nepovede to k nějakému dramatickému nárůstu počtu elektronických podání, protože tak jak vy očekáváte, protože už dnes poplatníci daně z příjmů právnických osob v podstatě podávají, téměř všichni úplně ne, ale podávají téměř ve 100 %, je to něco víc přes 90 % elektronicky, takže tam je velice minimální, minimální prostor pro nárůst těchto elektronických podání.
A co se týče daně z příjmu fyzických osob, tak se podíl elektronicky podávaných daňových přiznání pohybuje kolem 11 %. A víte proč? Já vám to řeknu. To má úplně jasný důvod. Protože kolem 60 % těchto přiznání vykazuje žádost o přeplatek. To znamená, oni nemají zájem o prodloužení lhůty pro podání přiznání, a tudíž prodloužení lhůty pro vyměření, a tudíž o prodloužení lhůty pro vrácení přeplatku. Oni mají zájem na tom, aby ten přeplatek dostali hned. Takže si tu lhůtu prodlužovat nechtějí. Rozumíme si?
Takže my to uděláme, my chceme podporovat digitalizaci, ale samozřejmě nečekejte - uděláme to řádně, prodebatujeme to, hlavně s Finanční správou, připravíme na to samozřejmě IT systémy. A tu účinnost navrhujeme úplně stejně jako vy. Chceme to do daňového balíčku roku 2020.
Děkuji vám. (Potlesk z řad poslanců ANO.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan navrhovatel, poté s přednostním právem pan poslanec Kalousek.
Poslanec Tomáš Martínek: Já bych tedy ještě podotkl pár informací, které tady nepadly. Návrh byl podán samozřejmě jako poslanecký návrh, takže na vládě byl, připomínkové řízení proběhlo. Měli se možnost vyjádřit všichni. Vyjádřila se dokonce i Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo práce a sociálních věcí a žádnou konkrétní legislativní změnu nenavrhla, kterou by bylo potřeba, pokud by doopravdy shledala, že nějaká potřeba je k tomu následnému podání u nich.
Byl bych nerad, aby tady ty argumenty byly využívány pro jakýkoliv poslanecký návrh. Že to nemůže být poslanecký návrh, že nebyl dostatečně prodiskutován, proto ho zamítneme a radši ho předložíme jako vládní návrh. To by přece úplně zničilo princip demokratického navrhování i opozičních stran a podobně. To bych zase nebral tyto argumenty jako nějaké zásadní.
Jak je řečeno, tak podání by podle tohoto návrhu, kdyby byl schválen v tomto roce, bylo možné od 1. 1. 2021. Což je právě důvod, proč by se měl schválit co nejdříve, aby, jak jste říkala, že bude potřeba změna informačních systémů, aby se na ní mohlo začít dělat co nejdříve. To je samozřejmě také jeden z důvodů. Aby se mohlo umožnit těm, kteří mají tu správu daně, ať už to je Generální finanční ředitelství a podobně, tak aby připravovalo již nyní tu změnu, která nastane od roku 2021, protože to samozřejmě nějakou dobu trvá.
Takže i z toho důvodu to bylo předloženo v devadesátce, abychom to mohli přijmout dnes a aby případně, pokud by doopravdy MPSV anebo Ministerstvo zdravotnictví objevilo něco, že je nutné změnit kvůli této změně, což si nemyslím, ale třeba by se něco takového našlo, tak by bylo dost času, předpokládám, že minimálně projednávání dvou daňových balíčků, kde by se to mohlo napravit. Což ovšem se nyní asi dít nebude. Navíc mohla takto vláda rychlým schválením vyslat signál, že chce vlastně digitalizovat, a chce digitalizovat co nejrychleji.
Jinak, jak byli zmíněni lidé s přeplatkem, tak těch se návrh de facto nijak netýká. Můžou podávat jak elektronicky, tak papírově. Samozřejmě se na to myslí, takže lhůta je vypočítána podle toho, kdy to podají, ať už to je tedy elektronicky, nebo papírově.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, je to novela k daňovému řádu, na kterém jsem intenzivně pracoval tři roky, a v závěru mé mise na Ministerstvu financí se ji i podařilo prosadit. A když jsem tenhle návrh viděl poprvé, tak ano, to první, co mě napadlo, bylo, zda posunutí jedné procesní lhůty nezpůsobí nějakou procesní kolizi v navazování na jiných lhůtách. A poměrně pečlivě jsem se tím zabýval a opravdu jsem na žádnou minelu nenarazil.
Mělo by to své důsledky v podzákonných normách, mělo by to své důsledky ve změně metodiky, ale to holt každé ministerstvo musí udělat, když se schválí zákon. To není vůbec žádný problém. Já tam ten problém prostě nevidím. Ale to neznamená, že tam není. Ale není sebemenší důvod si to nevysvětlit na rozpočtovém výboru, jestli tam ten problém je, nebo není. A ono to není nic jiného, než že to má trochu - samozřejmě to není revoluce - ale má to trochu ulehčit situaci daňovým poplatníkům. Proboha, proč se o tom vůbec nechcete bavit? My se o tom teď nechceme bavit, my to zamítneme a předložíme svoji vlastní lepší vládní novelu.
No, to já už jsem tady za těch šest let slyšel - my zrušíme vaše kroky v penzijní reformě a předložíme svoji vlastní penzijní reformu. Naposled ji sliboval pan premiér někdy v roce 2016. Kdo nevěří, ať tam běží. Nevěřím, že se jí dočkáme do konce tohoto volebního období. My zrušíme vaše jednotlivé kroky, které jste měli v rámci jednotlivého inkasního místa, a předložíme nový lepší portál. No, kdo nevěří, ať tam běží.
Takhle je to pořád. Vy neumíte dělat nic jiného než rušit to, co jste zdědili. K tomu, abyste něco vlastního předložili, nemáte ani dostatek odborné kompetence, ani politické odvahy. A když někdo přijde s nějakým nápadem, tak ho rovnou zabijete, protože možná příště předložíte něco vlastního a lepšího. No nepředložíte, zase jako vždycky.
Děkuji. Moc prosím, pusťme to do druhého čtení.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Jenom na záznam. Pan poslanec Štolpa je již přítomen a ruší svoji omluvu pro zbytek dne.
Faktická poznámka pana poslance Michálka v tuto chvíli. A zaregistroval jsem přihlášku z místa pana zpravodaje, potom pan poslanec Ferjenčík.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové, takže z těch lidí, kteří mají nedoplatek, tak z nich to 25 % podává elektronicky a 75 % to nepodává elektronicky. A paní ministryně tady říká, že tady není prostor pro zlepšení? Když to 75 % podává stále na papíře? Já si myslím, že ten prostor pro zlepšení tam je.
Mě celkem překvapilo, že ten repertoár toho, že ten dobrý, kvalitní návrh opozice zamítneme už v prvním čtení, byl teď doplněn i o to B, které už je dneska vlastně typické u politiky pana Babiše. Že to doplníme o to, že ten návrh předložíme sami za dva měsíce poté, co ho schválíme na vládě. Myslím si, že to je asi největší uznání, čeho se nám může dostat tady v opozici, že když předložíme kvalitní návrh, tak vláda začne trošku závidět, že ho nepředložila sama, a následně slíbí, že ho tedy za čtvrt roku předloží. Pokud to skončí takhle, tak jsem rád, že ten závazek na mikrofon tady zazněl, a my to samozřejmě budeme hlídat, podíváme se, jestli se to vládě podaří, nebo ne.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za dodržení času. Další faktická poznámka, pan poslanec Volný.
Poslanec Jan Volný: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové já bych možná dal panu kolegovi Michálkovi za pravdu ve chvíli, kdy by tady vytáhli nějaké novum, které ani nikdo netušil, že by se to takhle dalo řešit. Já jenom podtrhuji, že na této variantě ministerstvo již pracuje právě v té aktivitě Moje daně a elektronizace daní a že to není nic nového, co by najednou přišli a řekli - my to tady dáváme a podívejte se, co jsme vymysleli. Tak to není. Je to prostě v chodu, je to připravováno komplexním způsobem.
Paní ministryně velice korektně řekla, že to není hloupost, co jste předložili, ale že je dobře to dát komplexně a že bude o tomto vašem doplňku uvažovat, že ho tam zapracují, nebo o tom uvažují. Ale prosím vás, nemaťte, že jste vymysleli něco světaborného. Pracuje se na tom už několik měsíců na Ministerstvu financí. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Tak, máme zde další dvě čerstvé faktické poznámky. Nejprve pan předseda Kalousek, poté pan poslanec Martínek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Já bych chtěl jenom předřečníka požádat, jestli bychom teď, když nemáme ty nové pořádky, nemohli zvolit nějakou jinou píseň. Já dvacet let slyším v téhle Sněmovně od všech takzvaných tradičních politických stran, když něco nechtěly, ale současně tomu v zásadě neměly co vytknout, tak vždycky říkaly - ano, ale musí se to řešit komplexně. Kolegové, kteří jste tu déle, kolikrát jste to slyšeli? Já tak stokrát! Vy přece nepřebíráte tradici těch tradičních politických stran.
Zkuste říct něco jiného, pane kolego. My prostě nechceme té opozici nic schválit, my tvrdíme, že můžeme něco předkládat jenom my, sice na to moc nemáte, ale prostě je to tak. A je to fér. Bude vás víc a pak nás přehlasujete. Ale nezkoušejte to s tou komplexností. To je opravdu stará píseň.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Martínek, poté pan poslanec Nacher.
Poslanec Tomáš Martínek: Já tady prostřednictvím pana předsedajícího musím doplnit pro pana Volného, že na prodloužení lhůty pro elektronické daňové přiznání začalo pracovat ministerstvo až poté, co jsme je o to požádali. Samozřejmě jsme na tom společně spolupracovali, na tom návrhu, který teď tady vidíte, ale bylo to až na základě naší iniciativy. Jinak samozřejmě možnosti jsou a uvidíme, jak se k tomu samozřejmě postavíte.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Nacher, faktická poznámka.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo. Vy asi víte, co chci říct. Obsahově na to reagovala paní ministryně. Já teda vezmu politickou stránku věci. Pod heslem sytý hladovému nevěří anebo zameťte si nejdřív před vlastním prahem, tak vy si tady stěžujete na opozici.
Teď nebudu pouze na Piráty, ale i na kolegu z TOP 09, kteří v Praze vládnou, tak já vám řeknu statistiku. My jsme jako opozice navrhli 14 bodů a víte, kolik nám jich prošlo? Jeden. Tady si klidně můžete zatleskat, že vaše úspěšnost v Poslanecké sněmovně, kde klub ANO je třikrát větší a tady dvanáctkrát větší, zatímco tam jsme všichni stejně velcí, tak je mnohem větší. Tak začněte nejdřív u sebe a pak si můžete stěžovat. Děkuju. (Potlesk z lavic ANO.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Diskuse nám košatí. Mám další dvě faktické poznámky. Pan poslanec Martínek, poté pan poslanec Válek.
Poslanec Tomáš Martínek: Já jsem předchozí vystoupení nepochopil, ale OK, jak se vztahuje, ale rád samozřejmě bych se chtěl vrátit ještě k jedné věci, kterou tady zmínil pan Volný ohledně projektu Moje daně. Tam bych chtěl aspoň požádat takto veřejně, protože podle informací, co mám, se nepočítá s tím, že by projekt Moje daně byl propojen nějakým způsobem s Českou správou sociálního zabezpečení a se zdravotními pojišťovnami. Takže bych chtěl apelovat opět na vládu, aby se propojila minimálně tato ministerstva a začala pracovat aspoň na tom, aby ten export, který tam bude možný, předpokládám, pomocí elektronického daňového přiznání, byl doopravdy napojen i na tyto další instituce, kde poplatníci musí podat následně například u podnikatelů další podání. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Válek. Vaše dvě minuty, pane poslanče.
Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji. Je absurdní, abych vystupoval k problematice, které v podstatě vůbec nerozumím. Nicméně bych chtěl nevystupovat k této problematice takhle přímo, ale chtěl bych vystoupit prostřednictvím pana předsedajícího k tomu, co kolega Nacher tady řekl.
Já chápu stresující situaci, byl jsem v různých městských částech nebo různě v opozici, v koalici a nevím, tak myslím, že se bavíme o legislativě, která buďto má pomoci občanům České republiky, nebo jim nemá pomoci. A pokud tato legislativa nepomůže občanům České republiky, tak jasně, tak to shoďme. Pokud jim pomůže, tak to podpořme.
Vůbec nechápu, jak toto může být politikum, že podám poněkud později daňové přiznání a že ho podám elektronicky a bude to pro mě výhodnější. Jsem obyčejný doktor, byť poslanec v této fázi, ale pořád tomu nerozumím a nechápu, proč se aspoň u části věcí - prostřednictvím pana předsedajícího děkuji panu předsedovi Faltýnkovi, ale dávno už nejsem profesorem, to bude až na hrobě. (Reakce na poznámku poslance Faltýnka z místa.) Tak fakt, pojďme se bavit seriózně a rozumně, jestli je to ku prospěchu. Vždyť já nevím, proč by se to nemohlo posunout do druhého čtení a pohádat se dál. Nebo, opravdu, mě to fakt dneska hrozně mrzí. Děkuju.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Tím jsme se vypořádali s faktickými poznámkami a první pan zpravodaj, poté pan poslanec Ferjenčík do rozpravy.
Poslanec Jaroslav Kytýr: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si dovolil reagovat na některá vystoupení, která tu zazněla ve faktických poznámkách. Protože skutečně bych se rád vrátil zase k ratiu celé téhle záležitosti, tohoto poslaneckého návrhu.
Jak již několikrát zaznělo z úst mých i z úst paní ministryně, tak základ návrhu je zřejmý, je dobrý a rozhodně se v dalším období objeví v připravované novele a ve vládním návrhu. Proto mě mrzí, že si v tuto chvíli pan Michálek prostřednictvím pana předsedajícího tady porovnává sílu poslaneckého a vládního návrhu a všechno to vztahuje k tomu vysvětlení, že pouze ANO si v tuto chvíli chce prosazovat svoje záležitosti a rozhodně odmítá jakékoliv poslanecké návrhy z opozice. Nemyslím si to. Ale zároveň bych předeslal to, co zaznělo i v projednávání minulé legislativy, kdy se tady bavíme o tom, že vládní návrhy svým procesem, svým meziresortním připomínkováním jsou většinou důslednější, dokážou odhalit vzájemné vazby a detaily a z těchto důvodů je rozumnější je takto přednést této vážené Poslanecké sněmovně a následně diskutovat ve výborech a případně dalšími pozměňovacími návrhy a aktivitami jednotlivých poslanců je lépe nebo hůře upravovat. Což zde zpravidla probíhá.
Zároveň bych si dovolil reagovat na pana předřečníka pana poslance Válka prostřednictvím pana předsedajícího, kde skutečně bavit se v tuto chvíli o té záležitosti v tomto poslaneckém návrhu, když víme, že to je jenom jedna ze součástí připravované změny, mi připadá naprosto zbytečné. Důvodem i v této záležitosti je to, že skutečně v tuto chvíli nedokážeme odhalit všechny případné důsledky této změny, která se jeví na první pohled velice jednoduše. Proto se domnívám, že skutečně je potřeba, aby tato Poslanecká sněmovna měla předložené široké spektrum vládního návrhu, který skutečně bude garantovat, že nedochází k určité změně, protože tento zásah do daňového řádu je významná změna. A skutečně je potřeba, aby byla vzájemně provázaná. To je můj názor a z těch důvodů jako zpravodaj jsem navrhl zamítnutí v prvním čtení. A skutečně se těším na vládní návrh, který, tak jak bylo slíbeno, zde bude předložen a budeme mít možnost v rozpočtovém výboru a v ostatních toto řádně projednávat.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Faktická poznámka, pan poslanec Bláha. Máte slovo.
Poslanec Jiří Bláha: Vážené kolegyně, kolegové, já bych vás chtěl poprosit, pokud chcete opravdu podnikatelům pomoci, tak nic neměňte! Nechte je podnikat, nechte to co nejdéle ve stejné podobě. A dávám všem za pravdu, že je potřeba náš daňový systém, všechny zákony, které se blíží k tomu, jak platíme daně, co odvádíme, co je potřeba pro to, aby pro podnikatele to bylo co nejjednodušší, tak je potřeba změnit. Ale je to potřeba změnit k nějakému jednomu datu, aby to podnikatelé mohli načíst v jeden den, aby nemuseli neustále sledovat, co se mění, co se změnilo, co budou zase muset, protože to je to nejhorší, co se děje. A pokud opravdu chcete vědět, co nejvíc trápí podnikatele, tak to, jestli podají daňové přiznání papírově, nebo digitálně, je trápí nejmíň. Nejvíc je trápí exekuce, insolvence, kontroly, statistická hlášení a tak dále, a tak dále.
Přečtěte si můj Facebook, tam je to všechno napsané. Děkuji. (Veselost v pravé části sálu.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Martínek.
Poslanec Tomáš Martínek: Jen krátce, prostřednictvím pana předsedajícího k panu Bláhovi. Musím opět doplnit, už jsem to tady říkal, že tento návrh nepřináší žádná negativa nebo žádné nové povinnosti pro podnikatele ani jiné daňové poplatníky, přináší pouze pozitivní motivaci, takže pouze výhody. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za velmi stručnou faktickou poznámku. Nicméně další faktická, pan poslanec Vácha.
Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo. K panu poslanci Bláhovi prostřednictvím pana předsedajícího. Tento návrh není ani tak o podnikatelích, ale v tomhle státě žijí i normální občané, kterým to pomůže mnohem více než podnikatelům. Já teď musím připravit daňové přiznání do konce března a většinu prosedím tady, takže kdyby to bylo do konce dubna a byla datová schránka, mne by to přesvědčilo k tomu, abych si tu datovou schránku zřídil. Většina podnikatelských subjektů dneska stejně datovou schránku mít musí. To je jedna poznámka.
A druhá poznámka je k panu zpravodaji. Vy jste tady argumentoval tím, že by takovéto návrhy zákonů měly jít skrze vládu a ne skrze poslanecké iniciativy. Dneska a včera jsme tady, a dokonce v devadesátce, projednávali plno poslaneckých iniciativ, které suplovaly návrhy vládní. Takže tam se vaše argumentace docela rozbíhá s realitou, s kterou jsme tady právě dnes a denně konfrontováni vládní koalicí. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Bláha. Prosím. (Neklid v sále.)
Poslanec Jiří Bláha: Vážené kolegyně, kolegové, to není pravda, že se nic nemění. Mění se datum, kdy podávám daňové přiznání, a mění se na druhé straně, i kdy budu platit, takže pro řadu podnikatelů to bude nejasné, kdy mám zaplatit, kdy nemám zaplatit.
A k druhé poznámce, prostřednictvím pana předsedajícího. Není to tak jednoznačně... Zasekl jsem se, tak se omlouvám. (Veselost napříč sálem.) Myšlenka se vytratila.
Předseda PSP Radek Vondráček: Tím jsme se pro tuto chvíli vypořádali s faktickými poznámkami. Konečně se dočkal pan poslanec Ferjenčík. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Ostatní poprosím o klid v sále. Děkuji.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. My jsme zákon původně předložili jako pozměňovací návrh k daňovému balíčku, který byl schvalován minulý rok. Ve vyjádření k pozměňovacímu návrhu nám vláda sdělila, že to máme předložit jako celou novelu, protože to nestíhají vyhodnotit. Tak jsme to následně předložili jako poslaneckou novelu a žádné z ministerstev, která se k tomu v připomínkovém řízení vyjadřovala, nedodalo proti tomuto návrhu žádnou relevantní námitku. Jediné, co řekli, že chtějí ještě více času, což poskytuje druhé čtení.
Já s chutí rád navrhnu prodloužení lhůty ve druhém čtení o 30 dní. To vám pomůže to dostatečně vyhodnotit na MPSV a Ministerstvu zdravotnictví. Můžete si tedy prodloužit lhůtu. Navrhuji prodloužení lhůty. Nám bylo sděleno, že to máme podat jako poslanecký návrh. Když jsme to podali jako poslanecký návrh, tak vláda řekla, že zase potřebuje víc času. A teď se tedy bude čekat na to, jestli to předloží jako vládní návrh. Já bych se nedivil, kdyby to nepředložili s odkazem na to, že čekají na evropskou směrnici, která to bude řešit v roce 2030. Takhle zhruba to tady probíhá.
Ta změna je velmi jednoduchá. My jsme ji připravovali v úzké spolupráci s Ministerstvem financí. Šlo to asi ve třech kolech připomínek. Vychytali jsme právě ten problém, aby lidé, kteří si nechávají vracet přeplatky, naopak nebyli motivováni podávat daňové přiznání písemně. To se podařilo, myslím, velmi elegantně vyřešit. Za to Ministerstvu financí děkuji. A vůbec nechápu, proč jste následně otočili a říkáte, že vlastně už digitalizovat nechcete.
A poslední poznámka k tomu, že poslanecký návrh není dostatečný. Vy jste tady jako poslanecký návrh schválili zákon o urychlení výstavby liniových staveb v České republice, který má dalekosáhle větší dopady než to, jestli se protáhne lhůta pro podání daňového přiznání elektronicky o jeden měsíc. To se bude posuzovat u Ústavního soudu. Byl milion připomínkových míst, která v zákonu chyběla, ale my jsme našli nějakou politickou shodu na tom, že se to má schválit, a i hlasy Pirátů byl návrh schválen. Tak si nehrajme na to, že je všechno potřeba předkládat jako vládní návrh, taky by se nic nestalo. Když jde o mobilní operátory, tak vláda zvládne v 7 hodin ráno nahrát návrh do systému a v 8.45 ho schválit. A teď si tady hrajeme na to, že je potřeba to půl roku posuzovat na nějakých ministerstvech. Mně to přijde úplně mimo mísu.
Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic Pirátů.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktická poznámka, pan poslanec Bláha. (Veselost v sále.)
Poslanec Jiří Bláha: Myšlenka se dostavila. (Potlesk napříč sálem.) Jenom jsem chtěl ubezpečit ty, kteří se ohrazují slovy, že se to týká normálních občanů. Normálních občanů se to netýká, protože každá slušná firma, která zaměstnává normální občany, za ně daňové přiznání udělá. To znamená, že daně udělá. U mě to funguje tak, že přijde zaměstnanec, donese to, kde co vydělal, a my to za něj uděláme. Je to normální běžná záležitost, protože si vážíme všech zaměstnanců a jsme rádi, že u nás pracují, a rádi jim v tom pomůžeme, a to vše zadarmo.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nejsem si jistý, jestli už byla čtena omluva paní poslankyně Krutákové, že se omlouvá mezi 16.20 až 19.00 z důvodu jednání. Pro jistotu to čtu ještě jednou.
Mám zde další dvě faktické poznámky. Pan poslanec Válek, poté pan poslanec Bartoš.
Poslanec Vlastimil Válek: Fakt bych rád, abychom se vrátili k faktickým. Kdybych chtěl reagovat prostřednictvím pana předsedajícího na pana poslance Bláhu, tak Fakultní nemocnice Brno buď není slušná firma, nebo nejsem slušný zaměstnanec, protože za mě daňové přiznání fakt neudělají. Pokud je to myšleno vážně - pane ministře zdravotnictví, prosím úkolujte ředitele fakultních nemocnic jako slušné ředitele, aby za své slušné zaměstnance dělaly daňové přiznání, jak navrhuje prostřednictvím pana předsedajícího váš spolukolega poslanec Bláha. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Bartoš.
Poslanec Ivan Bartoš: Také bych si dovolil pouze krátce prostřednictvím pana předsedajícího reagovat na pana poslance Bláhu.
Možná bych mu chtěl doporučit, jestli si nechce přečíst knížku, kterou si nedávno přečetla i paní ministryně, jak jsme se dozvěděli z Facebooku. Ten zákon se týká freelancerů, podnikatelů, kteří si své daňové přiznání dělají sami. Já teď taky budu dělat nějaké daňové přiznání. Mám takový krcálek, co jsem si koupil, byt 2+kk, když jsem byl student, na hypotéku. A já ho pronajímám. A už jen z toho důvodu, že mám tento příjem, se mi dneska donesla nějaká zpráva, že ani Sněmovna mi s mým daňovým přiznáním nepomůže, takže to taky zase budu dělat sám. A těch podnikajících mladých lidí, profesionálů, kteří si daňové přiznání dělají sami, je celá řada. Já prostě musím, když je to trošku složitější v předchozích letech, platit deset tisíc za účetní, ještě plátce DPH, všechno, a každá cesta, která mi umožní jít digitální cestou, mít na to víc času, oběhat si znovu všechna ta potvrzení, kde mám nějaké pojištění, kde mám nějakou hypotéku, je prostě pozitivní.
Takže pane poslanče Bláho prostřednictvím pana předsedajícího, lidé, kteří dělají na živnostenský list a kteří si sami podávají daňové přiznání, jsou lidé, které nezaměstnává žádná firma. Je to spousta pracujících lidí. A myslete na ně. Ne každý dělá v nějaké velké firmě, v pekárně nebo v nějakém holdingu a podobně. (Potlesk z lavic Pirátů.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktické poznámky nám zdaleka nekončí. Pan poslanec Adamec, poté pan poslanec Staněk. Prosím, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji, vážený pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem také chtěl zareagovat na vyjádření a vystoupení pana kolegy poslance Bláhy. Když říkal, že mu došla myšlenka, nejdřív mu nedošla, pak mu došla, a já se musím tedy přiznat, že opravdu ta došlá myšlenka mě velmi zaujala. A já se zcela vážně tady chci před vámi zeptat prostřednictvím samozřejmě pana předsedajícího, co myslí výrazem normální, běžný občan. Já tomu fakt nerozumím. Tady běhají nějací neběžní, nenormální občané v tomto státě? Já bych fakt chtěl vědět, co tím myslel, protože ta myšlenka mi opravdu unikla. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nyní faktická poznámka, pan poslanec Staněk. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Staněk: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já bych si dovolil trošku reagovat taky na předřečníky. Jednak na pana kolegu Adamce prostřednictvím pana předsedajícího. Nevím, jestli jsem běžný nebo normální nebo nenormální člověk, ale to nechám na posouzení jiných. Ale každopádně na pana předsedu Bartoše prostřednictvím pana předsedajícího. Jako běžný normální člověk jsem schopen si elektronické daňové přiznání podat už třetí rok. A stačilo k tomu si založit datovou schránku fyzické osoby. To je všechno, pane kolego. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Tak, a došly nám faktické poznámky. V tuto chvíli není nikdo přihlášen do obecné rozpravy. Ptám se, zda má ještě někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě k tomuto bodu. Jestliže tomu tak není, končím obecnou rozpravu, ptám se, zda je zájem o závěrečná slova ze strany pana navrhovatele. Ano je. Pan zpravodaj? Pan navrhovatel, prosím, máte slovo.
Poslanec Tomáš Martínek: Tak jenom z toho, co jsem pochopil, tak politická shoda, doufám, na tom to návrhu je, tak i proto bych vás chtěl ještě jednou požádat o podporu, aby se mohl probrat ve druhém čtení. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Pan zpravodaj?
Poslanec Jaroslav Kytýr: Já si dovolím tuto ctihodnou Sněmovnu oslovit opačně. To znamená, domnívám se, tak jak bylo předneseno ve zpravodajské zprávě, že jádro této záležitosti, tohoto záměru, je správné. Ale skutečně tak jak zaznělo z úst paní ministryně, je tady nějaký obecný závazek, nějaká lhůta, jak se to promítne. Z těchto důvodů si dovolím požádat tuto Sněmovnu, aby zamítla tento poslanecký návrh a věnovala svoji pozornost připravovanému vládnímu návrhu. Děkuji vám.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Vzhledem k tomu, že zde zaznělo veto, tak budeme tedy standardně, ne podle § 90, a budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu. Eviduji žádost o odhlášení, které jsem právě vyhověl. Poprosím všechny přítomné, aby se znovu přihlásili svými identifikačními kartami... V tuto chvíli se již počet hlasujících ustálil.
Budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu.
Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
Jedná se o hlasování číslo 108, přihlášeno je 158 poslanců, pro 104, proti 53, návrh byl přijat. Konstatuji, že předložený návrh byl zamítnut, a končím prvé čtení tohoto tisku. Děkuji.
Dovolte mi přečíst několik omluv. Omlouvá se paní poslankyně Pavla Golasowská od 17.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů, omlouvá se pan poslanec Jan Čižinský od 17.10 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, omlouvá se paní poslankyně Helena Válková mezi 17.00 a 17.30 z důvodu jednání.
Budeme pokračovat dle pořadu schůze bodem číslo
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.