Středa 6. března 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

107.
Návrh poslance Karla Raise na vydání zákona, kterým se mění
zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí
nemovitých věcí, ve znění zákona č. 254/2016 Sb.
/sněmovní tisk 179/ - třetí čtení

U stolku zpravodajů je pan poslanec Karel Rais jako navrhovatel a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Roman Onderka. S přednostním právem se hlásí pan předseda Stanjura, takže mu dám nyní slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Dovolte, abych využil toho, že jsme mezi body. Omlouvám se, budu potřebovat ten telefon odemknout, než to přečtu. (Zadává PIN do mobilního telefonu.) A jednou, abych řekl, milou částí práce předsedy poslaneckého klubu je hájit své poslance, pokud jsou například nepravdivě nařčeni. Když jsme tady vedli debatu v bodě o tlumočnících, tak můj kolega pan poslanec Klaus kritizoval výrok pana poslanec Vondráka, aby vystoupil jiný poslanec hnutí ANO pan poslanec Plzák. Takže já pro něj pročtu inkriminovaný výrok, protože stenozáznam se nedělá online, museli jsme počkat, nemohli jsme reagovat ihned.

A pan poslanec Vondrák řekl: "Prosím vás, je součástí nás všech se celoživotně vzdělávat. To znamená, že pokud dostávám nový úkol, tak se to musím doučit." A teď ta věta pro pana poslance Plzáka prostřednictvím pana místopředsedy. "Jinak prosím vás tady nemám místo v této společnosti." Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. (O slovo se hlásí jiní poslanci.) Nelze dát slovo nikomu jinému než těm, co mají přednostní právo v této chvíli. Jednací řád hovoří jasně. My se teď zabýváme bodem číslo 107. Než dám slovo panu navrhovateli, tak vás seznámím s omluvami. Z dnešního jednání se z pracovních důvodů od 14.30 omlouvá pan ministr Dan Ťok, pan poslanec Dominik Feri od 12 do 13 hodin a od 12 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů paní poslankyně Jana Levová.

Prosím navrhovatele, aby vystoupil, pokud si přeje ještě před otevřením rozpravy.

 

Poslanec Karel Rais: Děkuji. Vzhledem k času budu velmi stručný, protože chci, aby se stihl schválit tento návrh zákona ještě dopoledne. Existuje tady zákonné opatření Senátu, kterým byla upravena v podstatě daň z nabytí nemovitých věcí v případě, kdy se jednalo o nově postavenou bytovou jednotku v bytovém domě, tak toto 4% daňové zatížení bylo osvobozeno. A v tom zákonném opatření jsme zapomněli, nebo přesněji řečeno Senát zapomněl, na situaci, kdy vznikají nové bytové jednotky v rodinných domech. Toto je podstata tohoto návrhu. Čili jde o to, abychom rozšířili osvobození z prvního úplatného nabytí vlastnictví v případě, kdy jde o bytovou jednotku v rodinném domě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. K tomu konstatuji, že sněmovní tisk 179/4, který obsahuje pozměňovací návrhy, nám byl doručen 13. února. Usnesení garančního výboru je sněmovní tisk 179/5. Nyní otevírám rozpravu. Do rozpravy je přihlášen pan poslanec Munzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, dámy a pánové. Asi vás nepřekvapím, že se budu snažit vás ještě před hlasováním přesvědčit pro podporu našeho pozměňovacího návrhu, kterým se ruší, případně snižuje daň z nabytí nemovitosti. Já už jsem tady vystupoval jak v prvním, tak ve druhém čtení, přesto když jsme se přiblížili k tomuto zásadnímu hlasování, tak vám chci ještě říct a shrnout naše argumenty a moje argumenty, proč toto navrhujeme. Protože se domníváme, že v době, kdy rostou ceny nemovitostí, by stát měl přemýšlet o tom a moudře rozhodovat, jak pomoci zejména mladým lidem při zakládání rodin.

Sám pan premiér někde, už netuším kde, řekl, že bychom potřebovali pro zajištění budoucnosti, aby se rodilo rodinám víc dětí a zajistili jsme větší prorodinnou politiku. Na druhou stranu v oblasti bydlení zatěžujeme kupující čtyřmi procenty daně z nabytí nemovitosti. Kdo si jde koupit byt, chce se postarat odpovědně o svoji rodinu, musí dát státu 4 % navíc pouze za fakt, že si ten byt na území České republiky jde koupit. Dnes mnoho mladých párů například právě z důvodu rostoucí ceny bytů odkládá založení rodiny, protože bydlení se jim cenově vzdaluje. A v situaci právě dramatického růstu bychom neměli trvat na tom, abychom zatěžovali tyto rodiny dalšími čtyřmi procenty navíc. Stát vlastně rodinám říká: Za to, že chceš sobě či svým potomkům pořídit bydlení, my ti zdaníme tento nákup. Dokonce z peněz, které jsi již jednou vydělal a zdanil. Protože se jedná de facto o druhé zdanění.

V době ekonomického růstu a současného růstu cen nemovitostí by člověk čekal, že budeme v této Sněmovně natolik velkorysí, že občanům naší krásné země vyjdeme vstříc a tuto pokutu, de facto trest za pořízení vlastního bydlení zrušíme nebo jim alespoň částečně ulehčíme. Podpořili bychom tak občanskou odpovědnost a právě lidi, kteří pracují, snaží se být maximálně samostatní a snaží se zabezpečit budoucnost jak svoji, tak svých dětí.

Protože jaký je vlastně výtěžek této daně pro státní rozpočet? Podíváte-li se na návrh rozpočtu schválený touto Sněmovnou na rok 2019, je to necelé jedno procento z příjmu státního rozpočtu. Je to desetina hodnoty meziročního růstu příjmů státního rozpočtu mezi rokem 2018 a rokem 2019, bavím-li se o zrušení této daně. Myslím si, že by skutečně dobří národní hospodáři tento případný výpadek zvládli při řízení státního rozpočtu. Pro stát to necelé jedno procento není vysoká částka, není fatální částka. Ale ta čtyři procenta pro jednotlivé rodiny, které si jdou pořídit vlastní bydlení, mohou být právě dělítkem mezi tím, že si tuto nemovitost mohou pořídit, či nemohou pořídit. Protože stát vybírá poplatek od našich občanů za to, že si na území naší země kupují nemovitost. Tato daň nemá ani jiný ekonomický, ani jiný regulační význam. A tím, že daň od roku 2016 platí ten, kdo si jde koupit nemovitost, tak ztratila podle mého názoru veškeré zbytky logiky. Proto jsem hovořil o tom, že tato daň je pouze trestem, pokutou za to, že si člověk chce pořídit nemovitost.

Důvody, abych to nezdržoval, proč zrušení navrhujeme, jsou tedy následující. Jedná se jednoznačně o dvojí zdanění. Stavitel již odvedl DPH, kupující zaplatil daň z příjmu, daň se tak vybírá z již jednou zdaněných peněz. Mimochodem, zastánci této daně často protiargumentují DPH. Jenže jaká přidaná hodnota pro hospodářství je to, že soukromá osoba kupuje nemovitost od jiné soukromé osoby? Protože novostavby jsou přece osvobozeny, to řeší i návrh pana poslance Raise. Takže žádná přidaná hodnota pro stát to není, není to zdanění přidané hodnoty, je to skutečně zdanění pouze práva pořídit si vlastní nemovitost.

V celé republice, nejen na území Prahy a středních Čech, ale na celém území České republiky cena nemovitostí rapidně roste. Takže ta čtyři procenta dneska z třímilionového bytu činí 120 tisíc korun. Kromě těch 120 tisíc korun, které ta mladá rodina musí našetřit a v případě, že má našetřeno, by mohla použít na vybavení domácnosti, na jiné životní potřeby, na rekonstrukci toho bytu, tak těch 120 tisíc korun z třímilionového bytu od ní požaduje stát. Kromě toho taková mladá rodina musí dneska při zpřísňování hypoték mít naspořeno dalších 20 až 25 % z ceny nemovitosti minimálně, pokud si chce pořídit hypotéku, resp. pořídit nemovitost na hypotéku. O dopadech na státní rozpočet jsem říkal, skutečně to není fatální. Pro stát minimální částka, ale pro toho zodpovědného člověka, jenž se snaží zabezpečit vlastní střechu nad hlavou, jsou to zbytečné výdaje navíc.

Navíc upozorňuji, že tady vzniká skutečně veliká nerovnost před zákonem, na kterou doplácejí běžní občané. Protože dnes existuje způsob, jak se vyhnout zaplacení daně z nabytí nemovitých věcí, a to je to, pokud nějaký podnikatel, řekněme nějaký velký hráč, vloží tuto nemovitost do firmy a prodává se firma, převádí se majetkové záležitosti firmy a nepřevádí se nemovitost jako taková.

Všechny tendence státu jsou regulace na straně poptávky bydlení. ČNB zpřísňuje hypotéky, stát reguluje poptávku po bydlení touto daní. Nicméně potřeba bydlení se regulací poptávky nijak nesníží. Ten problém je na straně nabídky, takže tato daň skutečně nemá žádnou ekonomickou a regulační hodnotu pro ekonomiku našeho státu. Stávající stav vede k tomu, že lidé, kteří si chtějí pořídit vlastní nemovitost, vzhledem k cenám a menší dostupnosti bydlení a menší dostupnosti zároveň hypoték budou vyhledávat nájemní byty. A tam je ten samý problém - nedostatek bytů. Nájmy tedy výrazně porostou. A místo aby mladí lidé - a my jsme chtěli, aby mladí lidé investovali do svého vlastního bydlení, budou muset platit za půjčení cizí nemovitosti čím dál tím více a bude se jim zužovat v jejich finančním životě prostor na to uspořit si právě na hypotéky a případně na tuto daň.

Při koupi bytu totiž neinvestují do cizího. Investují do svého. A když je nejhůř pro ně finančně, mohou takovou nemovitost prodat. Takže bychom měli podporovat vlastní snahu občanů o vlastní odpovědnost, kterou vlastnické bydlení přináší. Považujeme to za nejsprávnější. Proto vás před hlasováním ještě naposledy žádám, vážené kolegyně, vážení kolegové, abyste podpořili nejlépe zrušení daně z nabytí nemovitosti, nebo alespoň to procentní snížení, které navrhujeme v nějaké variantě, aby se zejména mladým lidem, ale všem, kteří si chtějí pořídit vlastní bydlení, abychom jim trochu ulehčili jejich život. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Vondrák. Ne, je to jenom z minulosti faktická poznámka. Takže na řadě je v rozpravě pan poslanec Martínek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Martínek: Vážené dámy, vážení pánové, jako Piráti s návrhem zákona souhlasíme, ale chtěl bych jen krátce upoutat vaši pozornost k některým pozměňovacím návrhům, které jej mohou ještě zlepšit.

Můj pozměňovací návrh B číslo sněmovního dokumentu 2022 bod 1 a 2 se týká zavedení snížené sazby daně z nabytí nemovitých věcí pro fyzické osoby, které nevlastní jinou nemovitost určenou k bydlení. Výhody tohoto pozměňovacího návrhu jsem již podrobně přednesl dříve. Předem avizuji, že budu žádat změnu procedury tak, aby se tento pozměňovací návrh hlasoval jako celek.

Vaši pozornost bych chtěl ovšem obrátit především k velice jednoduchému pozměňovacímu návrhu B číslo 2062, který by si jistě zasloužil vaši podporu. Tento návrh pouze prodlužuje splatnost daně z nabytí nemovitých věcí o tři měsíce. Tím dává více času kupujícím, kteří jsou nově od roku 2016 plátci této daně namísto prodávajících, aby měli více času obstarat si tuto poměrně vysokou sumu na platbu této daně poté, co často většinu svých životních úspor využili již na samotnou koupi nemovitosti. Návrh tak vychází vstříc všem občanům České republiky, kteří si hodlají pořídit vlastní nemovitost, a současně státu, kde pravděpodobně klesne počet nedoplatků od řádných daňových poplatníků. Stát o žádné prostředky nepřichází, pouze se mírně posune cash flow.

Ještě jednou vás tak žádám o podporu pozměňujícího návrhu B číslo 2062. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Na řadě v rozpravě je pan poslanec Skopeček. Připraví se pan poslanec Juránek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně za slovo. Samozřejmě podporuji pozměňovací návrh, který tu prezentoval kolega Munzar, který spočívá ve zrušení daně z nabytí nemovitosti, a to z několika důvodů. Tím hlavním důvodem je situace na trhu s bydlením. Dobře víte, že z důvodu nedostatečné výstavby, řekl bych až krize výstavby, se v posledních letech ceny nemovitostí vyšroubovaly do takové úrovně, že pro řadu lidí, myslím si, že už i pro střední třídu, je dneska takřka nedostupné se k novému vlastnímu bydlení dostat. Samozřejmě se to více týká Prahy a krajských měst než venkova, ale zejména v Praze a větších krajských městech je situace skutečně neudržitelná. V Praze si dneska většinově kupují byty ti, kteří už nějaké byty mají a další kupují na investici, protože na to mají peníze. Nic proti tomu. Myslím si, že to je jejich vlastní volba, že to je rozumná cesta, jakým způsobem investovat peníze, nicméně podle mého názoru nesmíme zavírat oči nad tím, že je tu i příjmová vrstva, která si skutečně potřebuje pořídit například první vlastní bydlení, první startovací byt, pokud budeme hovořit třeba o mladých párech.

Myslím si, že krizi nevyřeší zrušení daně z nabytí nemovitosti. Cesta je samozřejmě složitější. Podle mého názoru je k tomu nezbytné významně liberalizovat stavební řízení a územní legislativu. Nicméně se mi zdá nemravné, když stát už několik let vidí, jakým způsobem se cenová hladina v otázce bydlení pohybuje, aby to ještě komplikoval a zdražoval lidem pořízení vlastního bydlení ještě svou vlastní daní, která navíc, a kolega Munzar už to tady říkal, není z hlediska příjmů státního rozpočtu daní nikterak zásadní, a v okamžiku, kdy by stát o výnos z této daně přišel, tak se bezesporu shodneme, doufám, že i s paní ministryní, na tom, že by se státní rozpočet nezhroutil. Myslím si, že v té situaci, ve které trh bydlení je, by měla být vláda prvním subjektem, nebo prvním, kdo přijde do Poslanecké sněmovny a řekne: my velmi usilovně pracujeme na liberalizaci stavebního řízení, velmi usilovně pracujeme na liberalizaci územního plánování, aby se zase výstavba nastartovala a nabídka nových bytů uspokojila vysokou poptávku, která dneska žene ceny nemovitostí nahoru. Protože se to neděje, tak jsme s tím přišli my.

Já si ještě dovoluji upozornit na svůj pozměňovací návrh. Pokud byste, vážení kolegové, neuznali za vhodné zrušit daň z nabytí nemovitosti jako takovou pro všechny poplatníky, tak navrhuji pod písmenem C pozměňovací návrh, kde by se osvobození od daně z nabytí nemovitosti týkalo alespoň těch, kteří si kupují nemovitost určenou k bydlení - a to chci podtrhnout, pouze k bydlení, kteří si ji kupují prvně ve svém vlastním životě. Jinými slovy je to snaha podpořit mladé rodiny, mladé páry, které si kupují první bydlení, první startovací byt, tak abychom jim v jejich složité situaci, kdy se dneska musí velmi enormně kvůli vysokým cenám zadlužovat, alespoň těmi pár procenty, kterými je ještě stát zatěžuje, při té koupi ulevili a alespoň při koupi prvního bytu jim život a finanční situaci usnadnili.

Myslím si, že to je velmi rozumný návrh. Myslím si, že to je návrh, který jsou schopni podpořit i vládní poslanci, protože tam ten výpadek příjmů ze státního rozpočtu je ještě miniaturnější než v případě, kdy bychom zrušili daň z nabytí nemovitosti jako takovou. A věřte, že těch pár procent bude výraznou podporou mladým rodinám, mladým párům, které dneska čelí naprosto šílené situaci ve chvíli, kdy si potřebují pořídit první bydlení. Takže pokud neprojde náš prvotní návrh, pro který samozřejmě horuji a považuji ho za systémový, za správný, prosím o podporu alespoň toho, abychom ulevili mladým rodinám a mladým párům.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Juránek v rozpravě. Prosím, máte slovo. (V sále je velký hluk!)

 

Poslanec Stanislav Juránek: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážení kolegové, vážené kolegyně, dovolím si tady říci, že záležitosti bydlení se stávají v současné době čím dál složitější a čím dál těžší právě pro mladou generaci. Ta záležitost se řeší už dlouhodobě. Chci tady říct, že je tady samozřejmě nejenom rest vlády, ale je tady rest i mnoha obcí a měst, které měly v rámci svých kompetencí dohlížet na to, jakým způsobem se má bydlení řešit. Samozřejmě že změna stavebního zákona je v tuto chvíli velmi důležitou součástí a zcela určitě důležitější než materiál, který zde máme a který umožňuje, abychom vylepšili situaci bydlení v České republice.

Záležitost vylepšení je možná všemi pozměňovacími návrhy, které zde jsou. Takže za klub KDU-ČSL říkám, že ať jsou to pozměňovací návrhy, které předložil kolega Vojtěch Munzar, nebo ať jsou to pozměňovací návrhy, které navrhl kolega Tomáš Martínek, tak také pozměňovací návrhy, které navrhl kolega Jan Skopeček, jsou to návrhy, které vylepší situaci a pozici všech, kteří chtějí zlepšit bydlení. My máme jako KDU-ČSL bydlení jako docela zásadní záležitost, považujeme ji z hlediska rodinného za jeden z nejdůležitějších prvků, které zde jsou. Chtěl bych říct, že jsem se kdysi i jako starosta městské části pustil do výstavby, ve které jsme ve spolupráci s městem Brnem, protože městská část sama o sobě to nemůže zvládnout, vytvořili bydlení v různých úrovních, ať už to bylo bydlení nájemní, nebo bydlení do vlastnictví, nebo bydlení družstevní. (Hluk v sále je neustále obrovský. Velmi špatná slyšitelnost!) Tato záležitost se nám velmi výrazně podařila.

Prosím o zjednání ticha, jestli můžu poprosit.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, pane poslanče. Máte pravdu. Dámy a pánové, prosím o klid. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Stanislav Juránek: Tato záležitost je ovšem v tuto chvíli už v situaci, že je zapotřebí, abychom našli správnou cestu k tomu, abychom pomáhali tam, kde můžeme. To znamená, v rámci KDU-ČSL jsme připraveni podpořit každý návrh, který situaci v rámci bydlení vylepší. Při té příležitosti si vás dovolím požádat, abyste tedy to vylepšení zvážili a hlasovali pokud možno i pro pozměňovací návrhy, protože těmi se dostaneme ještě o kousek dál v podpoře bydlení. Bydlení jako takové je totiž limitující pro to, jestli ty rodiny vůbec existují nebo neexistují. Jak se ukazuje, více než polovina manželství, která se rozvádějí do pěti let, jako důvod uvádí právě tu problematiku bydlení. Jestli tedy chceme mít zdravou společnost, ve které následně bude prostor pro mladé rodiny, aby pomáhaly této republice tím, že založí rodinu, tak je jedna z těch důležitých věcí, abychom pomohli bydlení. Tento způsob je jenom jedním z těch dalších, protože dále je třeba, abychom se také zabývali fondem rozvoje bydlení a aby byl fond rozvoje bydlení zaměřený právě na záležitosti, které v tuto chvíli na konkrétním finančním bytovém trhu chybí.

Znovu říkám, že záležitosti v bydlení již byly vyzkoušeny na některých místech České republiky, a chci tím říci, že v okamžiku, kdy zvolíme vhodnou politiku, dojde i ke změně cen v rámci bydlení, a je docela důležité, abychom k tomu právě hledali všechny cesty. Proto si dovolím znovu zopakovat, že všechny pozměňovací návrhy, které zde jsou, ať už je to pozměňovací návrh kolegy Munzara, nebo kolegy Martínka, nebo také kolegy Skopečka, že všechny tyto návrhy si zaslouží vaši pozornost a při dobrém promyšlení také podporu. Myslím si, že právě tato záležitost, která zde v tuto chvíli leží na stole, nám umožňuje, abychom vylepšili situaci rodin v České republice, a to především mladých, kteří hledají svoje bydlení, a zvláště těch, kteří hledají svoje první bydlení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nikdo se do rozpravy nehlásí. Rozpravu končím. A protože je 13.00, přerušuji projednávání tohoto bodu a končím dopolední jednání Poslanecké sněmovny. Členy organizačního výboru upozorňuji, že ve 13.05 se sejde organizační výbor.

 

(Jednání přerušeno ve 13.00 hodin.)

(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Přeji hezké odpoledne. Zahajuji odpolední jednání schůze Poslanecké sněmovny. Nejprve přečtu omluvy, které tady mám. Z důvodu zahraniční cesty se omlouvá z jednání Sněmovny dne 6. 3. od 16 hodin do konce jednacího dne paní poslankyně Lenka Dražilová, dále se omlouvá 7. 3. celý den a 8. 3. celý den - zde jsou to rodinné důvody. Dále mám tady zpřesnění omluvy pana ministra Antonína Staňka z jednání dnešního dne, a to již od 11.45 - důvodem je zahraniční služební cesta.

 

Nyní přistoupíme k projednávání bodu

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP