(15.00 hodin)
Poslanec Martin Jiránek: Pěkný den, kolegové. Já bych se chtěl jenom zeptat. My jsme na klubu dopoledne probírali, že v Anglii naopak došlo ke snížení rychlosti. Nejsem proti zvýšení rychlosti, ale mě by jenom zajímalo, jestli jsme nějak zjišťovali, proč to v Anglii snížili a jaký tam byl důvod snížení, jestli třeba zvýšení nehodovosti nebo nějak... nevím proč, tak by mě to jenom zajímalo. Jinak OK.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Tedy pořadí pan poslanec Veselý jako navrhovatel, poté paní poslankyně Ožanová, poté pan ministr dopravy.
Poslanec Ondřej Veselý: Děkuji. Budu reagovat na kolegu Milana Brázdila s tím rozměrem. Ten rozměr vyšel ze stanoviska vlády a podle stanoviska vlády jde o běžný rozměr k dnešním invalidním vozíkům, tzn. ty invalidní vozíky nejsou větší než jeden metr, takže když bychom zvýšili na patnáct kilometrů, tak by to samo o sobě nemuselo stačit, protože ty konstrukční rozměry vozíků jsou běžně až do 1,4 metru. To ta odpověď.
Proč k tomu došlo, pane kolego, to se musím přiznat, že jste mě nachytal na hruškách, to jsem nezkoumal. Proč k tomu došlo, netuším.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Paní zpravodajka.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Vážený pane předsedající, vaším prostřednictvím bych se obrátila na pana poslance Onderku. Koloběžky nesmí na chodník. Koloběžky jsou nemotorová vozidla, která nemají na chodníku co dělat, kdežto invalidní vozíky se nebudou pohybovat jenom po cestě, ale i po chodníku. Proto zde vyvstává otázka rychlosti těchto invalidních vozíků. Navíc, přiznejme si, pokud někdo zná trošku fyziky, tak hybnost je hmotnost krát rychlost. Hmotnost invalidního vozíku bude pravděpodobně větší, než je má hmotnost. Tedy při střetu může docházet k horším zraněním, než když se střetnou pouze dva utíkající chodci.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Objevila se nám tu faktická. Pan poslanec Onderka s faktickou.
Poslanec Roman Onderka: Pane předsedo, dámy a pánové, k mé předřečnici. Chci upozornit, že kolonoběžka není motorové vozidlo ze zákona a může samozřejmě i na chodník a pouze záleží na tom, jaký typ tohoto vozidla to je. A proto rozlišujeme kolonoběžky, které jsou pětikilometrové, desetikilometrové, patnácti- a dvaceti-. Aby mohly jet na komunikaci, musí mít také ochranné prvky, a některé z těchto přístrojů tyto ochranné prvky prostě nemají. To samé bychom se mohli bavit o různých druzích segwaye, a nebavím se o tom dvoukolovém, bavím se o tom jednokolovém, se kterým s běžně jezdí po chodníku, a je to dvacetikilometrové rychlosti.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Pan ministr si ještě bude muset počkat, protože se přihlásil pan poslanec Jelínek s faktickou poznámkou.
Poslanec Pavel Jelínek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Opravdu chci svého předřečníka ujistit v tom, že koloběžka má statut kola a může jezdit po cyklostezce, nikoli po chodníku.
Spíš bych upozornil na další věc, která tedy s touto problematikou nesouvisí, ale bohužel jezdec na kolečkových bruslích je chodec, což je člověk, který vyvine obrovskou rychlost a bývá někdy nebezpečím. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. A nyní tedy pan ministr s řádnou přihláškou, poté paní zpravodajka.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, byl jsem tady vyzván, abych řekl své stanovisko k tomuto návrhu zákona. Já to určitě učiním.
Považuji ten zákon za to, že tady občané, kteří musí používat tyhlety pomůcky, to znamená vozíky, chtějí prostě mít od pojišťovny proplacený komfortnější vozík. Jenom pevně doufám, že nebudou využívat maximální rychlosti tohoto vozíku na chodníku, protože jsou si vědomi toho, že by možná nechtěli někoho jiného poškodit na zdraví. A věřím tomu, že to nenastane, protože jinak se obávám, že by tato Sněmovna potom zase debatovala o tom, zdali takovýto vozík patří na tu komunikaci. Protože si vezměte, že na chodníku chodí různě fyzicky vybavení občané, a pokud by tam měl opravdu seriózně jezdit docela velký stroj v patnáctikilometrové rychlosti, tak by to fakt byl problém.
Ještě k těm koloběžkám. Pravda je, že koloběžka stejně je ve stejné kategorii jako kolo, takže na chodník nesmí. Může na cyklostezku nebo na silnici. A je tam ještě jedno rozdělení, myslím, že to je 450 wattů, když jsou s elektrickým pohonem. Když je to nad 450 wattů, už musí mít i přilbu. V Praze se to tedy zhusta porušuje všemi cizinci. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Faktická poznámka, pan poslanec Klaus. Paní zpravodajka ruší svoji přihlášku.
Poslanec Václav Klaus: Dobrý den. Já jsem se, přiznám se, s tímto zákonem seznámil teď před pěti sekundami, ale zdá se mi, že asi využiji tu krásnou příležitost, že sociální demokracie je jednou proti nějaké regulaci a chce něco povolit. Takže si myslím, že i lidé na vozíku mají právo jet rychle, protože jako u všeho, i u těch vodáků - máte zodpovědnost. No tak když jedete jak blázen po chodníku, někoho zabijete, tak za to můžete. Tak si to odskáčete. Ale zakazovat, aby ten vozík jezdil rychleji, nedává smysl, protože třeba Usain Bolt dokáže běžet daleko rychleji než čtyřicet kilometrů za hodinu a taky smí chodit po chodníku, že ano. Takže tady bychom pak mohli přijmout zákon, aby tento muž nechodil po chodníku, protože jeho technická schopnost běžet je vysoká, a tady ho budeme někam škatulkovat. Já bych chtěl lidem vyhovět a samozřejmě celou dobu se chovat zodpovědně, aby nikoho nezranili, což děláte, když vezete vozík nebo dětský kočárek, tak taky tam nemůžete sprintovat, když je ulice plná dětí nebo lidí, tak jdete opatrně.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S řádnou přihláškou pan poslanec Adamec.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, já jsem vyvolal tu diskusi ohledně rychlosti těch vozíků. Také jsme si vyjasnili, že ty vozíky mohou jezdit po chodníku a mohou jezdit po silnicích. Na silnici patnáct kilometrů není mnoho, na chodníku je to otázka, kde bychom se měli ještě pobavit na patřičných výborech. Protože já tedy také nejsem pro regulace. Myslím si, že každý člověk, který řídí cokoliv, by měl posoudit svoje schopnosti, měl by umět vyhodnotit situaci, po čem to jede, kde to jede, v jaké oblasti, zda tam někdo je nebo není. Nicméně je potřeba se o tom bavit, protože - víte, ono pak to přijde, až se stanou nehody na chodnících, a tam je to většinou s chodci nebo s dětmi, které nejsou chráněny, a tenhleten vozík má přes sto kilo určitě, to znamená, hmotnost toho vozíku už není zanedbatelná, abychom pak nesklidili něco, co jsme vlastně nechtěli způsobit. Takže je to na diskusi.
Já jsem také proti regulacím, já s tím problém nemám. Já dokonce říkám, že Němci to pochopili správně, když mají dálnice - mimochodem, v řadě případů dneska máme kvalitnější dálnice než Němci a oni tam pořád jezdí neomezenou rychlosti kromě úseků, kde to omezují z nějakých jiných důvodů. A když mohu říct po zkušenostech, tak také tam nikdo nejezdí 250, 300, nebo většina aut tam takhle nejezdí. Jezdí do těch 100, 160 kilometrů a ta doprava je plynulá. Je zvláštní, že tady na jednu stranu prostě diskutujeme o tom, zda tu rychlost povolíme, která je násobně vyšší, než byla doposud, a když se bavíme o dálnicích, tak jenom možná tiše pokukujeme po sousedech, závidíme jim, že plynulost dopravy je tam výrazně vyšší a lepší, a tady u nás to je jinak a klepeme se, kdy nás zastaví maskovaní příslušníci, kteří nemají ani ten nápis na tom autě Pomáhat a chránit. Já jim vždycky říkám Přepadat a loupit.
Takže jsem rád, že jsme tu diskusi otevřeli a věřím, že se k ní vrátíme. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Také vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu. Nevidím nikoho, že by se hlásil. Končím obecnou rozpravu. Zájem o závěrečná slova zde je, nebo není? Pan navrhovatel by chtěl říct na závěr.
Poslanec Ondřej Veselý: Pane předsedo, jenom připomínám, že jsem navrhl zkrácení lhůty na 21 dní. Nevím, jestli jste to zaznamenal - mezi prvním a druhým čtením.
Předseda PSP Radek Vondráček: Teď jsem nerozuměl. Na dvacet dní. (Poslanec Veselý mimo mikrofon: Dvacet jedna dní.) O 21 dní...
Poslanec Ondřej Veselý: Navrhuji mimo jiné zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením na 21 dní, což vychází na ten řádný poslanecký týden, a s hospodářským výborem, který bude garančním výborem, už je to předjednáno, že to stihnou projednat. ***