(14.40 hodin)
(pokračuje Jelínek)
V současné době je asi 100 obcí, které mají takzvaně svého poslance a mohou využívat výhody transferu zkušeností z komunální či regionální sféry do činnosti zákonodárných výborů či vlády, nebo naopak, prostřednictvím osob působících v obou sférách, jak je řečeno v důvodové zprávě k tisku 273. Jenže obcí je 6 tisíc. Co tedy těch 5 900 dalších obcí, které svého poslance nemají?
V našem návrhu se omezení odměn taktéž netýká neuvolněných členů zastupitelstev, a tím dává veškerou možnost odměňování těchto funkcionářů do rukou jednotlivých zastupitelstev a umožní i transfer zkušeností z komunální či regionální sféry do Poslanecké sněmovny.
V důvodové zprávě k našemu pozměňovacímu návrhu se dále hovoří, že dne 1. 1. 2018 nabyl účinnosti zákon č. 99/2017 Sb., kterým se mimo jiné novelizuje zákon o obcích a kterým došlo ke změně koncepce odměňování zastupitelů. V tomto zákonu v případě souběhu výkonu více funkcí náleží uvolněnému zastupiteli odměna jen na tu funkci, za kterou náleží nejvyšší odměna. Tento náš pozměňovací návrh reaguje na tuto úpravu a v podstatě vnáší soulad do odměňování na úrovni komunální politiky a odměňování poslanců, senátorů a členů vlády. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. A nyní s faktickou poznámkou poslanec Ivan Adamec. Zároveň máte i obecnou rozpravu.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: (Vstupuje do řeči.) Tak já vám dám prostor už v té obecné přímo?
Poslanec Ivan Adamec: Já si myslím, že to sloučíme. (Předsedající: Že, abyste nebyl omezen.) Bohužel jsem se nedostal na řadu před polední pauzou s reakcí na některá vyjádření, která tady padla. Možná bych na ně zareagoval úvodem a pak bych řekl svůj postoj k tomuto návrhu zákona i s návrhem usnesení.
Takže padlo tady, že neuvolněný funkcionář neví, kdy má dovolenou. No tak on nemá ani pracovní dobu, tak si myslím, že je to vyřešeno.
Pak jsem tady zaslechl, že když schválíme tento návrh zákona, že ten konkrétní starosta, hejtman bude okamžitě vědět, do čeho jde, nebude muset žádat zastupitelstvo o to, aby mu schválili jeho odměnu. Musím říct, že pokud to ti starostové či hejtmani myslí vážně a vlastně chtějí se zneuvolnit, což já jsem ve všech případech udělal, jednou dokonce šest let neplaceně, tak přece žádné zastupitelstvo, žádná koalice nepůjde proti svému starostovi, pokud to není pouze jenom habaďůra na voliče. A to si myslím, že všichni my, co děláme v komunální sféře, víme, že si to dovolit nemůžeme, nechceme, protože občané voliči by nám to okamžitě spočítali při příští příležitosti.
Musím tedy říci, že mě moc mrzí, že se tady celá ta diskuse motá kolem odměny. Mně to připadá velmi, řekl bych, neetické v tuto chvíli. Možná bych rád, kdyby tady zaznělo, jestli si někdo fakt myslí, že někdo dělá politika pro peníze, komunálního politika pro peníze. Já za svých 21 let působení na městě ve funkci starosty jsem nikdy tento pocit neměl. Pokud bych chtěl peníze a víc peněz, tak bych šel do privátní sféry, protože tam ty peníze jsou. V politice nechodíme do politiky kvůli penězům, do politiky chodíme z jiných důvodů. Chceme něco prosazovat, chceme hájit zájmy naší politické strany, máme nějaké představy, jak pomoct tomuto státu, jak pomoct své obci. Takže o to víc mě to irituje.
Myslím si, že stávající stav, kdy to nařízení vlády říká, jak se s tím poprat, je naprosto namístě. Tento návrh považuji za nadbytečný. Nebudu říkat, že je pokrytecký, to si myslím, že je docela silné vyjádření, ale možná trochu alibistický bude, ať projde, nebo neprojde...
Já chápu, že kolegy na mé levici to moc nezajímá, mě to zajímá.
Já si myslím, že ta základní myšlenka, že za odvedenou práci se má platit, žijeme v kapitalismu a je úplně jedno, jestli v privátní, nebo veřejné sféře. A říkat, že 0,4 je ten správný koeficient, no, já nevím, jestli ti sociální inženýři, kteří ho navrhli, jestli to myslí vážně, nebo jestli je to jenom výstřel od boku. Na druhou stranu chápu to a bral bych jako čisté řešení - a to říkám i přesto, že s tím nesouhlasím, nesouhlasím s tím - kdybychom zakázali souběh funkcí. Tomu bych rozuměl, bylo by to bez problémů, bylo by to čisté, bylo by to poctivé a bylo by to správné.
Ale znovu opakuji, já pro tento návrh zákona nikdy hlasovat nebudu, protože vím, jak vypadá naše politická scéna. Znám své kolegy. Nikdo z nás to nedělá pro peníze prioritně. Děláme to proto, že chceme něco dokázat, něco prosadit a také občas něčemu zabránit. Takže na závěr svého relativně krátkého vystoupení dávám návrh, abychom tento návrh zákona zamítli ve třetím čtení, protože ten zákon je nadbytečný, alibistický.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní mám posledního přihlášeného do obecné rozpravy, poslance Martina Kupku. Prosím, máte slovo. A následně tady bude ještě faktická. Prosím.
Poslanec Martin Kupka: Děkuji moc za slovo. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, já se také přidávám k těm hlasům, které volají po tom, aby ten zákon ve výsledku nespatřil světlo světa, protože opravdu je zbytečný. My se tady často holedbáme tím, že český právní řád je zbytečně komplikovaný, že je zbytečně mnoho zákonů. Tak přirozeným výsledkem téhle úvahy má být, že zabráníme tomu, aby jakýkoli další zbytečný zákon vznikal. A tenhle zákon zbytečný je, protože už v současné době přece existuje v zavedené právní normě způsob, jak se vypořádat s tím, kdy se stane starosta zároveň poslancem. Stejně tak jako Ivan Adamec, tak já jsem také krátce potom se nechal pro funkci neuvolnit, pro funkci starosty tedy. A stala se neuvolněnou. Je to nástroj, který může využít každý, je k dispozici. A neuvolněný starosta má úplně stejné pravomoce, úplně stejné kompetence jako starosta uvolněný. Nic se na tom nemění.
Poznámka ohledně dovolené či stravenek mi v tomto kontextu připadá úplně směšná. Platí to, že ani uvolněný, ani neuvolněný starosta, ani uvolněný, ani neuvolněný hejtman fakticky nemá omezenou dobu. Kdykoliv nastane nějaký problém v obci nebo na kraji, tak se samozřejmě musí hejtman či starosta okamžitě vydat ten problém řešit a žádný zákoník práce mu jeho volný čas neochrání a ochránit z principu nesmí. V tomto směru pokládám i úvahy o tom, jakým způsobem by se tedy ta funkce měla řídit běžnými pravidly, za nadbytečnou.
Ano, ten zákon vznikal jako alibi nebo odpustek nenaplněných předvolebních slibů. Ale to je podle mě přesně důvod, proč by neměl být přijat, protože vznikal opravdu kvůli několika málo lidem v celé České republice, kteří navíc mají možnost vyřešit problém, o kterém je řeč, a vypořádat se s tím se ctí. A samozřejmě spolu s tím, že mají mandát od svých voličů a zastupitelstva, řeší své samosprávné úkoly.
Další důvod, proč si myslím, že bychom ten zákon neměli přijímat, že vstupujeme nesourodě, nesymetricky a nesystematicky do kompetencí samospráv, protože určení toho, zda bude starosta uvolněný, nebo neuvolněný, stejně tak jako uvolněný či neuvolněný hejtman, je prostě předmětem rozhodování samospráv a návrhem toho dotyčného politika, ke kterému nepochybně, pokud se stal starostou či hejtmanem a potom navíc poslancem, tak je nepochybně zcela svéprávný a je schopen dostát své roli.
Poslední poznámka k tomu, jak nesystematický a nesymetrický ten zákon je. Tady řešíme konflikt uvolněných funkcí na úrovni komunální sféry, regionální sféry a celostátní. Ale on přece existuje, a troufnu si říct, početně ještě mnohem víc, na úrovni komunální a regionální politiky, kdy existuje celá řada uvolněných starostů, kteří jsou zároveň uvolněnými či neuvolněnými zastupiteli a řeší tentýž problém. A tam se mimochodem bavíme v zásadě o velmi podobných odměnách. Ale tady nejde přece jenom o odměny. Tady jde také o to, jak jsou schopni dostát své roli a svému závazku vůči voličům. A to je opravdu výsada jejich role a výsada samospráv, které o tom budou rozhodovat.
Velmi se přimlouvám za to, abychom nevytvářeli nový zbytečný zásah do právního řádu, který, jak jsem vysvětlil, opravdu je zbytečný. I ta debata, kterou teď vedeme, ve výsledku nepřidává ani důstojnosti roli poslanců, ale ani důstojnosti komunálním a regionálním politikům. Je úplně zbytečná a podle mého soudu by bylo záhodno věnovat se víc tomu, co dělá starosty dobrými starosty, poslance dobrými poslanci a hejtmany dobrými hejtmany. Je to daleko podstatnější, a je to navíc mnohem podstatnější i z ekonomického hlediska. Tak volám po tom, abychom tu nesymetrickou normu, ještě s problémem retroaktivity, nepřijímali, abyste, pokud slyšíte na tyto argumenty, ve třetím čtení hlasovali pro zamítnutí té normy.
Děkuji mnohokrát za pozornost. ***