(9.50 hodin)
(pokračuje Polanský)

A pokud jde o to satelitní mýtné, tak máte, pane ministře, v kapse hotové řešení mýtného, které by pokrývalo celou Českou republiku. Bylo už v pilotním provozu, jezdilo s ním tisíce vozů České pošty a bylo to těsně před nasazením do ostrého provozu. Ten systém stále máte určitě k dispozici. Že jo, všecko to je... (Ministrova reakce mimo mikrofon.) Jasně, hardware byl sešrotován. Nicméně vyvinout to samé, co už bylo, přece musí být daleko lepší - a ta smlouva zněla na 700 milionů, teď už to bude mnohem míň, protože ta cesta už byla prošlapaná - je pořád lepší než 10 miliard za nový systém. A byla by to nástavba současného, takže by se vlastně nemuselo nic vypínat ani přepínat. Přirozený přechod. Já jakožto ajťák vždycky vím, jaký je problém vyměňovat jeden systém za druhý. Takže otázky zůstávají. Děkuju.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan ministr chce reagovat.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Chvilku počkám, jestli mě bude pan poslanec poslouchat, abych to nemusel opakovat znova. (Poslanec Polanský hovoří s poslancem Stanjurou.)

Já to trošku rozeberu. Zaprvé musíme si uvědomit pár momentů.

První moment je - vezmu to odzadu k tomu systému. Ten systém nikdy nebyl v ostrém provozu. A nikdy nebyl prověřen ani ověřen.

Zadruhé, trošku mě překvapuje, že vy tady horujete za to, abychom přímým zadáním zadali rozšíření toho systému, když tady byl požadavek, aby to bylo otevřené výběrové řízení, abychom dali šanci všem technologiím a všem firmám. Takže si řekněme, to, co vy mi dneska říkáte, je nějaká nadstavba nad mikrovlnný mýtný systém, který vznikl v roce 2002, dejme tomu, protože byl vyvinut a pak se tedy dovyvíjel dál. A mluvíme o pořizovacích nákladech, které srovnáváte se službou, která je desetiletá a která obsahuje veškeré náklady i na palubní jednotky a na všechny věci. Takže tady trošku měříme hrušky s jablky, které se změřit nedají.

Chci říct jenom jednu věc. Musíme tady porovnávat cenově deset let nebo třináct let, kdy jsme měli původní smlouvu na mikrovlnný systém, kdy tento stát zaplatil 24 miliard s tím, že má nasmlouvanou službu, za kterou zaplatí 10,7 miliardy za příštích deset let. Takže z hlediska výhodnosti je to určitě jasné.

Co se týče technologického pokroku, prostě ten systém Kapsch, který dneska provozujeme, je něco, co byla Nokia 3110, a dneska ten systém něco jakoby smartphone, který používáme, a jsou to jiné technologie.

Co se týče historie a určení kilometrů, já nezastírám, byla tady politická dohoda, která skončila usnesením vlády. Když si ho najdete, tak v tom usnesení vlády je, že vláda nám dává za úkol vypsat soutěž na ten počet kilometrů, který určí mýtný manažer, a bude v rozsahu od 850 do 3 000 km. A tomuto v tomto rozsahu ze studie Deloitte vyhovovalo přesně to číslo 900 km. Takže my jsme splnili přesně to, co nám vláda zadala. A já trvám na tom, že tam samozřejmě bylo... to definitivní je prostě odborné posouzení firmy Deloitte, které kilometry to mají být.

To vaše číslo minus 17 % - nevím, to si musíme vysvětlit. Tam je samozřejmě řečeno, že na těch 900 km se bude vybírat 80 % z toho, co se vybírá, nebo přes 80 %, co se vybírá dneska na těch jedničkách, což je pochopitelné, ale pořád je to příjem, pořád je to pozitivní. Možná je to o těch 17 % nižší, než je na stávajících vybraných jedničkách, ale pořád je to pozitivní číslo, takže tam nedochází k žádné ztrátě.

A jenom bych chtěl krátkou poznámku k panu místopředsedovi Stanjurovi. Ten nový systém do budoucna umožní i ten monitoring. Umožní to, že se ten systém dá potom rozšířit na všechny jedničky, mohou se monitorovat a může se přijít na to, jaké jsou kde toky, a může i k té regulaci dojít. Myslím si, že každá příští politická reprezentace, která bude mít na starosti exekutivu, to znamená vládu a Ministerstvo dopravy, tak může potom přistoupit i k těmto věcem. Ten systém je takto konstruován a umožňuje to. Děkuju.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Do rozpravy je přihlášen pan poslanec Adamec.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedo. Pane ministře, kolegyně, kolegové, jsem rád, že tady ta diskuse probíhá v této podobě. Chtěl bych potvrdit slova pana předsedy Stanjury. My rozhodně nehodláme zasahovat tady jako poslanci do exekutivy. To nám nepřísluší. Ale připomněl bych skutečně to, že ÚOHS vydal stanovisko, které vzápětí popřel. A to vždycky samozřejmě vzbudí podezření. A mě moc mrzí, že ta diskuse tady na plénu Sněmovny tehdy neproběhla v plné míře, jak si ji můžeme dovolit.

Ale chtěl jsem říct jednu věc a byl bych nerad, aby to tady zapadlo. To se netýká samozřejmě pana ministra a Ministerstva dopravy, ale to se týká zmiňovaného ÚOHS. Z vlastní praxe bych se chtěl podělit se svou osobní zkušeností. Stavěli jsme investici za půl miliardy, z toho 40 % bylo z evropských peněz, a před dokončením stavby přišel úředník z Ministerstva financí a poslal na nás ÚOHS. A víte, co bylo nejhorší? Že ten ÚOHS v prvoinstančním řízení rozhodl po 16 měsících! A my jsme dlužili stavební společnosti stovky milionů korun, které jsme nebyli schopni vyplatit. A pro nás to bylo likvidační. Proto jsem tady o tom hovořil, že takhle závažné zakázky, jako je vypsání tendru na mýto - chápu, že ta původní smlouva nebyla úplně nejlepší, že to nebylo úplně jednoduché, ale když se stanou takovéto věci u takovéto zakázky, tak to samozřejmě vzbuzuje pochybnosti. A je lepší ty pochybnosti si vyvrátit hned na začátku, než to nechat bublat pod povrchem a neřešit to a strkat hlavu do písku, jak to předvedla minulá Sněmovna. Tak proto jsem rád, že ta diskuse tady probíhá.

A jinak už k tomu vlastně já osobně nemám co říct. Věřím tomu, že to bude fungovat podstatně lépe.

Ještě bych upozornil na to, co jsem říkal ve své úvodní řeči, že skutečně hejtmani nebo starostové nebo primátoři by vůbec neměli zasahovat do toho, jak se stát rozhodne zpoplatňovat své komunikace. To opravdu povede k chaosu a nikdy se na tom nedohodneme a vždycky to bude ne 900 km, ale vždycky 50, 100 kilometrů a víc ani ránu. Takže na to jsem chtěl taky upozornit. A byl bych rád, kdyby Ministerstvo dopravy a pan ministr k tomu takto přistupovali, že prostě je to jeho výsostné právo, právo vlády i právo ministra a právo ministerstva. Tak ho využijte.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Polanský se hlásí ještě jednou.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Já už tedy budu hodný, i když argumentovat bychom mohli asi ještě hodně dlouho. Pokusím se jenom shrnout konstruktivně, co bychom tedy dělali my piráti. Nejprve bych chtěl zmínit, už jsem to načal, nicméně problém číslo jedna je celková vize výběru mýta v České republice a příslušná cenová politika. Současné problémy pramení podle mého z absence dlouhodobé koncepce výběru mýta. Současnost, že v letech 2007 zavedla Česká republika systém, který je nákladné rozšířit o další placené úseky - přičemž tato potřeba nejprve existovala původně do roku 2011, poté zase do roku 2016 ne, a teď už zase ano - implikuje nekoncepčnost Ministerstva dopravy v oblastech dlouhodobého plánování. Důvodem možná může být neexistence zákona o mýtném - já sice nejsem příznivcem nových zákonů, nicméně tady bych jej možná zvážil - který by vlastně tu koncepci a vizi nějakým způsobem ukotvil a Ministerstvo ji nemohlo neustále svéhlavě měnit, protože výsledkem je potom taková nepovedená náhrada jednoho systému za druhý, nepovedená minimálně v té procesní rovině výběru teď, nikoli v té technologické.

K Nokii 3110 a ke smartphonu. Já bych tam zahrnul vlastně i to, že to satelitní mýtné už v České republice existovalo, tak ono by se to dalo říct i tak, že vyměňujeme Nokii 3110 za desetkrát předraženější displej z Nokie 3110, protože to satelitní mýtné, které soutěžíme, je vlastně funkčnostní podmnožinou toho systému, který tady už v pilotním režimu fungoval.

Momentálně je mýto ošetřeno několika odstavci v zákoně o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, což je možná podle mého nedostatečné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP