(15.00 hodin)
(pokračuje Rakušan)
Pokud tento instrument bude v zákoně zachován, tak my se zcela otevřeně jako Sněmovna přiznáváme k tomu, že se vracíme k principu, kdy jedině a pouze z politického důvodu, kdy se nám nějaký tajemník nelíbí - a možná to vychází z nějaké konkrétní praxe a zážitku, který už tato vláda měla. Ale potom, pokud nejsme spokojeni s jedním konkrétním úředníkem, tak přece kvůli tomu nebudeme v právním státě novelizovat zákon, který zrovna v daném bodě prostě a jednoduše funkční byl. Ta původní myšlenka se nám vytratila zcela.
Další záležitostí jsou námitky proti služebnímu hodnocení. Vždyť přeci my musíme v logice věci zůstat u konstatování Senátu a zachovat úředníkům jejich jedinou legitimní možnost, jakou se mají právo bránit proti zvůli svých nadřízených. Pokud jim toto bereme, tak z celého toho zákona o státní službě se stává jednoduchý instrument na to, jak si vypořádat účty s tím úředníkem, který prostě neplní naše politické zadání. A uvědomme si už definitivně, že státní správa, státní služba prostě nemá být pouze houfem poslušných jedinců, kteří budou vykonávat nějakou politickou vůli v té dané době.
Nenastavujme takto ty parametry. Zamysleme se nad tím, co nám senátoři vzkazují. Protože ten jejich vzkaz je jasný, dnes výborně vysvětlený i paní senátorkou. Domnívám se, že pokud skutečně chceme zajistit, aby státní služba v České republice lákala do svých řad odborníky, lákala lidi, kteří mají chuť státu svojí odborností sloužit ve státní službě, tak musí mít záruku, že se nestanou obětí toho, že je stát řízený jako firma. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní požádám o vystoupení poslance Marka Výborného a připraví se pan poslanec Ivan Bartoš. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Marek Výborný: Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, vážení ministři, vážená paní senátorko, milé kolegyně, vážení kolegové, já bych se rád připojil k tomu, co tady říkal přede mnou kolega Vít Rakušan. Víme, že zákon o státní službě, který přijala minulá Sobotkova vláda, směřoval právě k tomu, aby došlo k odpolitizování státní správy. Právě proto, aby tam mohla být zachována kontinuita, odbornost. A v té situaci, v jaké se pokouší s tímto zákonem nyní manipulovat současná vláda, tak to skutečně - a ne že by tam nebyly věci, které by bylo potřeba opravit, to jistě ano. Ale na základě zvláště toho pozměňovacího návrhu paní ministryně Dostálové se dostáváme do situace, kdy ten zákon bude úplně, zcela zbytečný.
Já bych tady chtěl poděkovat paní senátorce Seitlové a Senátu jako celku za to, že zde skutečně Senát připomněl to, co tady opakovaně zaznívalo i v rozpravě při projednávání služebního zákona. Mě teď trochu mrzí, že pan ministr utekl, protože já tady mám na něj připravené čtyři dotazy, na které bych chtěl opravdu odpovědět. A protože mám za sebou pana premiéra, který je také tím, kdo je zodpovědný za předkládání tohoto zákona a prosazuje ho v čele vlády, tak bych poprosil případně jeho o reakci.
Vláda tvrdí, pane premiére, tvrdíte, že kárné řízení u státních tajemníků nefunguje. Jestli mi můžete tedy prosím odpovědět, proč v novele neřešíte změnu kárného řízení a místo toho je u tajemníků úplně rušíte.
Druhá otázka. Tvrdíte jako vláda, že politizace u státních tajemníků nehrozí a že je pouze dává do stejného režimu, jako má nyní náměstek pro státní službu, přičemž odvolání bude možné jen v krajních případech. Co tedy vláda touto změnou sleduje jiného než snazší odvolávání státních tajemníků? Nenabízejí nové, vágní odvolací důvody jako, cituji, "narušení důstojnosti funkce", či, cituji, "ohrožení důvěry v nestranné rozhodování" obrovský prostor pro svévolné odvolávání státních tajemníků? Nepovedou potom skutečně tyto důvody k tomu, že budou zneužívány k tomu, aby si ministři vyřizovali politické účty se svými náměstky?
Za čtvrté. Dochází ke změně služebního hodnocení, tak jak jej u vedoucích služebních úřadů, odborných náměstků, vedoucích státních tajemníků mají nově provádět příslušní ministři po projednání se státním tajemníkem. Co to znamená? Ministr může vydat negativní hodnocení i proti vůli státního tajemníka. Jaké mají tito úředníci pojistky proti politickému zneužití, když jim byla zároveň zrušena možnost podat proti hodnocení námitky? Jaké budou záruky, že vláda služební hodnocení plošně nezneužije k odstranění nepohodlných úředníků? To jsou velmi vážné otázky. Já bych byl rád, kdyby na ně zástupce vlády dokázal zareagovat.
A poslední otázka. V případě, že se vláda rozhodne k plošným personálním čistkám skrze služební hodnocení či nepřímo skrze loajální tajemníky, může tomu zákon nějak zabránit? Zbývá postižených úředníkům jiná možnost obrany, než se soudit? Myslím, že to jsou velmi vážné otázky, na které by tato Sněmovna měla slyšet odpovědi.
A na závěr mi dovolte jenom říci, pokud bude schválena sněmovní verze novely, tak se vracíme de facto do doby, kdy žádný služební zákon nebyl a kdy byli úředníci plně v područí politiků. Služební zákon jim totiž nově umožní klidně během půl roku odstranit všechny nepohodlné úředníky a dosadit místo nich ty loajální či ty stávající k loajalitě přimět pod pohrůžkou špatného služebního hodnocení a odvolání, tak jak bylo zmíněno v jednom z dotazů. Taková státní správa bude jistě poslušnější, ale určitě ne kvalitnější a profesionálnější. Možná bude lépe ctít přání vlády, ale méně už zákony a zájmy občanů České republiky.
Děkuji předem za reakci někoho z členů vlády, ač vím, že pan ministr právě v době, kdy jsem kladl dotazy, tak opustil sál, což mě mrzí.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak, s přednostním právem se tady hlásí pan premiér. Nicméně před vámi s faktickou poznámkou váš stranický kolega David Kasal. Takže jestli tedy pan poslanec Kasal dvě minuty a pak vystoupí s přednostním právem pan premiér. Tak prosím.
Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych se obrátil vaším prostřednictvím k oběma předřečníkům a chtěl bych reagovat na to, že používají dost silná slova. Já si myslím, že ten zákon, který byl připraven, vychází z dané praxe. Díky tomu, že jsem tady druhé funkční období, tak ta praxe byla dřív taková - když budu mluvit, abych nebyl úplně konkrétní - tak dané ministerstvo bylo rozparcelováno. Tuto část, dejme tomu právní odbor, měla tato strana, další odbor měla jiná strana a v zásadě se tam nedalo nic udělat. A ve chvíli, kdy se připravovalo například vzdělávání, tak to bylo velké obíhání, než se dospělo k nějakému závěru. Takže já si naopak myslím, že ty změny, které teď tady jsou, jsou velice racionální k tomu, aby ta ministerstva mohla konečně normálně fungovat.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Teď tedy s přednostním právem pan premiér, ale pan předseda Bartoš má také přednostní právo. Tak jestli necháte prostor panu premiérovi. Takže nejprve pan premiér, pak se připraví pan poslanec Ivan Bartoš, následně pan poslanec Kupka. Pane premiére, máte slovo.
Předseda vlády ČR Andrej Babiš: Takže dobrý den, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové. Já jsem nechtěl vystupovat, ale fakt se musím smát tomu, co tady slyším. Protože lidi, kteří tady vystupují, vlastně ani netuší, jak funguje státní správa. Ale víte, já jsem se ptal lidí, kteří tady sedí strašně dlouho, proč nám vlastně tak dlouho trvalo, než jsme přijali zákon o státní službě. A víte, co mi řekli? No trvalo to proto deset let, než jste se všichni domluvili, aby ti vaši nominanti do té státní správy nalezli. Když už teda mluvím za KDU, které tady vystoupilo.
A to není náš případ. V dnešní vládě jsou dva ministři úředníci. Paní Schillerová a pan Kněžínek jsou úředníci. Takže nejsou to političtí nominanti, jsou to úředníci. (Smích z pravé strany sálu.) No nevím, proč se smějete? Vy jste posílali do státní správy svoje kámoše a svoje nominanty. Deset let to trvalo, než jste se konečně domluvili, a potom my bohužel jsme souhlasili s tím zákonem o státní službě, který to totálně zabetonoval!
A dneska. No přece státní tajemník je víc, než ministr. Tady chudák Adam Vojtěch tam měl státního tajemníka. Tři čtvrtě roku si pan státní tajemník dělal, co chtěl. Bez jeho vědomí dával odměny, chodil do práce jenom tehdá, když ministr nebyl v práci a naopak. Kolikrát jsme jednali s největším úředníkem panem Postráneckým. Ten je víc, než vláda! Taky máme mít dneska zákon. Takže o čem tady mluvíte? Jaká politizace? ***