(14.50 hodin)
(pokračuje Seitlová)

Platí, že páteří funkčního modelu veřejnoprávní služby má být stabilní a odborný aparát, který bude loajální vládě a bude sloužit občanům této země a má tak být chráněný před politicky motivovanými personálními zásahy. Stěžejní postavení funkčnosti takového systému mají na jednotlivých ministerstvech zejména právě státní tajemník a nejvyšší státní úředníci. Senát proto navrhuje vypustit z novely změny, které by státního tajemníka a některé další nejvyšší státní úředníky dostávaly pod politický tlak a otevírají možnost jejich odvolání z politických důvodů. Pozměňovací návrhy tak vracejí to, co bylo v původním znění, s pouhými drobnými lingvistickými úpravami. Návrh, tak jak byl připraven Senátem, vypouští to, co by obracelo zcela princip rozhodování o odvolávání státních tajemníků, kdyby dnes místo náměstka rozhodovala o jeho odvolání vláda jako čistě politický orgán. Navíc je nově rozšířené to, co je odvolacími důvody pro to, jak odvolat státního tajemníka, a to zcela neurčitými pojmy, vágními pojmy, jako např. narušení důstojnosti funkce nebo ohrožení důvěry v nestranné odborné a spravedlivé rozhodování. A vláda jako politický orgán by byla ten, kdo by, řeknu, téměř neomezeně širokým uvážením takovéto pojmy vykládal.

Personální pravomoci státních tajemníků mají vytvářet ochranu a bariéru před politizací a zneužitím státních úředníků. V rámci toho, že by tedy nebyl přijat senátní návrh novely, Senát je přesvědčen, že by byla ohrožena a v rámci hierarchie státní správy fakticky nejenom pozice státních tajemníků, ale celý ten systém politické nezávislosti.

Stejně tak navrhuje Senát vypustit změnu novely, která by převáděla oprávnění hodnocení většiny nejvyšších státních úředníků zase tedy ze současné hierarchie jenom pod politický orgán, a tedy na člena vlády. Výsledek negativní - ještě to, co by bylo negativním hodnocením, tak to je dneska ještě rozšiřováno. A to, že by někdo rozhodl, že ten dotyčný plnil své úkoly buď nevyhovujícím způsobem, nebo nedostatečným způsobem, tedy to by rozhodoval de facto ministr jako politický orgán, by mohlo být důvodem k odvolání velké části nejvyšších vládních úředníků.

Třetí změna Senátu, která je, se týká toho, že má být vypuštěna výjimka, podle které by nejvyšší státní úředníci nemohli podat námitky proti služebnímu hodnocení. Byli by tak de facto bez relevantního důvodu připraveni o jediný opravný prostředek proti nesprávnému služebnímu hodnocení. Ano, zbývala by pouze soudní žaloba, a to soudní spor vedený jedincem proti vládě. Myslím, že k tomu nemusím vůbec nic dalšího, k této pozici, dodávat.

Dovolím si ještě drobnou poznámku. Víte, jsem osobně přesvědčena, že pokud je poukazováno na to, že kárné řízení je v některých případech neefektivní, tak by bylo namístě změnit jednoduchými úkony v zákoně toto kárné řízení a nikoliv bezdůvodně stanovovat nedostupnost tohoto kárného řízení pro určitou vybranou část státních úředníků.

Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, kvalitní státní správa znamená dosáhnout profesionalizace a depolitizace řídicích a personálních procesů. To je demokratickou pojistkou funkčnosti státní služby. Nezávislost státních tajemníků a nejvyšších státních úředníků, kterou Senát do novely navrací, je nezbytná pro naplnění principu právního státu. Zákon o státní službě byl přijímán velice těžce po řadu let. Proti němu brojily mafiánské a kmotrovské lobby, kterým stav politizace státní správy vyhovoval. Při proklamacích současné vládní koalice věřím, že v zájmu občanů země, kterým má veřejnoprávní státní služby s vysokou profesionalitou sloužit, věřím, že přestože znám některá stanoviska klubů, zvážíte návrhy Senátu a novelu podpoříte v Senátem navrženém znění.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji paní senátorce a nyní se táži, jestli chtějí k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu se postupně vyjádřit zpravodajka garančního výboru, mám na mysli ústavněprávní výbor, paní poslankyně Kateřina Valachová, a následně zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj poslanec Martin Kupka. Máte zájem, paní poslankyně? Nemáte. Pan poslanec? Vy máte zájem, tak můžete, protože paní poslankyně nemá zájem, takže pan poslanec Martin Kupka se vyjádří za váš výbor. Prosím.

 

Poslanec Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně, milí kolegové, výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj se konkrétně nemohl věnovat tomu návrhu Senátu, nicméně já potom v obecné rozpravě vystoupím, abych prezentoval svůj názor a svoje argumenty, ale nemáme v tomto případě stanovisko výboru.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak děkuji a nyní přečtu jednu omluvu, ale tady se musím dotázat pana ministra kultury Antonína Staňka, protože mi tady přistála omluva, že jste na celé odpoledne omluven, a zároveň jste mi, pane ministře, teď nahlásil náhradní kartu. Tak to asi necháme, že pan ministr tady je. Tak dobře.

Budeme pokračovat dál. Já otevírám rozpravu a do rozpravy mám přihlášené tři poslanci. Takže nejprve pan poslanec Vít Rakušan, prosím, a připraví se pan poslanec Marek Výborný.

 

Poslanec Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní senátorko, dovolte mi hned v úvodu mého vystoupení poděkovat senátorům a senátorkám, Senátu jako celku, že se mu skutečně v té poslední době velmi daří zachytávat ty ne úplně dobré výstupy, které občas z Poslanecké sněmovny vzejdou. A tento výstup objektivně kvalitní nebyl.

Zamysleme se nad tím, co měl ve svém původu dosáhnout nový zákon o státní službě. Jeho smyslem bylo odpolitizovat státní správu, jeho smyslem bylo dosáhnout toho, aby kvalitní úředníci zůstávali na svých místech ve státní správě nezávisle na politické vůli a mnohokrát zvůli, aby docházelo ke kontinuálnímu předávání zkušeností a kontinuálnímu rozvoji jednotlivých ministerstev a důležitých úřadů bez ohledu na to, který ministr z jaké politické strany právě usedne do té ministerské kanceláře. Rozhodně ten původní zákon nebyl bez chyb, ale já si dovolím tvrdit, že ta novelizace, kterou schválila Poslanecká sněmovna, rozhodně nepřináší objektivně žádné zlepšení, ba naopak je na cestě k výraznému zhoršení dané zákonné normy a k opětné politizaci státní správy.

Státní tajemníci nejsou žádné figurky, státní správa není firma a my si nemůžeme dovolit šachovat s lidmi na šachovnici, tak jak se nám zrovna zlíbí. Pokud je tady možnost odvolat státního tajemníka - a tady prosím doslova cituji - z důvodu toho, že porušil služební kázeň nebo se dopustil zaviněného jednání, jímž narušil důstojnost své funkce nebo ohrozil důvěru v jeho nestranné odborné a spravedlivé rozhodování, dámy a pánové, to je tak vágní formulace, pod kterou zkušený pan ministr či paní ministryně jistě schovají cokoli, aby v kterékoli chvíli, kdy se jim to zlíbí, mohli státního tajemníka z funkce odvolat.***




Přihlásit/registrovat se do ISP