(9.30 hodin)
(pokračuje Zahradník)
A pak jsem samozřejmě předložil ty tři pozměňovací návrhy, o jejichž podporu vás žádám. Můžeme stokrát mluvit o tom, jak nám Evropská unie svazuje ruce a jak jsou směrnice Evropské unie byrokratické, jak bychom jim měli čelit, jak bychom se měli bránit tomu byrokratickému vlivu, který na nás padá z Evropské unie. Teď máme možnost se k tomu postavit, i byť je to takto marginální zákon, který, jak asi tuším, nikoho z vás extra moc nezajímá. Nakonec ten výbor, a to vám paní zpravodajka za chvilku řekne, se celkem jasně vyjádřil v neprospěch mých návrhů. To musím přiznat, to mě mrzí, ale nedá se nic dělat. To je tak všechno, co asi můžu dělat.
Čili ministerstvo je zamítá a i výbor pro životní prostředí jako garanční výbor se k nim postavil negativně. Bohužel se mi nepodařilo přesvědčit kolegy z výboru, že by na mé návrhy měli kývnout a spíš se podařilo ministerstvu přesvědčit, že holt ten infringement už je tak blízko a ty pokuty, že holt musíme zavřít oči a odhlasovat to. Dáváme tím ekologům do ruku velkou moc. Souhlasím s panem ministrem, že to nebude ve věci možnosti bránit realizaci nějakých nových záměrů, ale možnosti kazit činnost nějakých institucí, podniků, které fungují a které budou pod touto záminkou ekologové moci šikanovat. Proto navrhuji a prosím, abyste mé návrhy podpořili.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám také děkuji. Jako další je do řádné rozpravy přihlášena paní poslankyně Balcarová. Prosím máte slovo.
Poslankyně Dana Balcarová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené dámy, vážení pánové, tato novela zákona o ekologické újmě byla k nám do Poslanecké sněmovny dána s tím, že není žádoucí, aby byla změněna jinak, než co se týká účasti spolků. Protože to je hlavní důvod, proč vlastně Evropská komise měla výhrady. Ten zákon nebyl nikdy použit a já si myslím, že to, co jsme teď udělali, že jsme tam lépe ukotvili účast spolků, tomu zákonu nijak nepomůže, protože i nadále ten zákon nebude využíván, a to z toho důvodu, jak říkal i pan ministr, říkal to i pan kolega Zahradník, že ekologická újma je dostatečně ošetřena jinými složkovými zákony, pomocí kterých se dá předcházet ekologické újmě, nebo případně potom uložit nějaká nápravná opatření či pokutu.
Já musím říct, že s tímto názorem nesouhlasím. Já jsem právě proto podala svoje pozměňovací návrhy a chtěla bych tady uvést konkrétní příklad, aby bylo zřejmé, že jsou případy, kde zákon nechrání poškození životního prostředí, kde neexistuje žádný takový zákon, který by mohl být použit. Já jsem jeden pozměňovací návrh směřovala na půdu. Říká se, že půda je dobře chráněna, a to složkovými zákony. V zákoně o ochraně zemědělského půdního fondu je chráněna půda zemědělská a v lesním zákoně je chráněna půda lesní. Ale já se ptám: kde je chráněna půda, ostatní plocha a stavební pozemky? Na to žádný zákon neexistuje. Právě proto jsem podala pozměňovací návrh, aby byla chráněna i tato půda.
Mohu uvést konkrétní příklad, abyste si mohli představit, co tím myslím. Může jít o rozsáhlé výměry, které jsou přímo v obcích nebo v jejich okolí, můžou to být průmyslové areály, můžou to být komunikace. Já tedy uvedu příklad, kdy znečištění intravilánu města může být kontaminováno spadem těžkých kovů z blízké fabriky. Může to být například kadmium ze sklárny nebo to může být arzén z těžby. V těchto případech, když dojde k poškození půdy, tak neexistuje žádná legislativa, která by viníka popohnala k tomu, aby činil nápravná opatření nebo aby finančně takovéto poškození kompenzoval. A že při takovémto poškození půdy dochází k ohrožení zdraví lidí, je také zřejmé. Protože když dochází ke kontaminaci této půdy, tak potom při třeba stavebních činnostech ve městě nebo hrách dětí na veřejných hřištích, při dopravě dochází vlivem druhotné prašnosti k vdechování a pojídání spolu s potravou této kontaminace, to znamená těžkých kovů.
Takže ten můj pozměňovací návrh k půdě směřuje právě tímto směrem, aby i v takovýchto případech poškození půdy bylo možné tuto situaci řešit. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v rozpravě k tomuto bodu. Nikoho nevidím, nikdo se nehlásí, rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečné slovo. Pan navrhovatel má zájem. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Richard Brabec: Děkuji za slovo. Už opravdu jenom velmi stručně. Já jsem opravdu přesvědčen, vážené kolegyně, vážení kolegové, že ty výtky, které tady zazněly z obou stran, a je to tak dobře, ta debata byla velmi korektní i na výborech, že ty výtky skutečně nejsou realistické, respektive nemůže ten dopad být takový, jak oba předkladatelé všech těch pozměňovacích návrhů říkají. Z jedné strany právě z toho důvodu, že jsme skutečně šli až na samou mez i při jednání s Komisí, při vyjednávání s odborníky z Komise, kdy jsme se skutečně snažili přesvědčit, že už ta stávající právní úprava je dostatečná. Těch jednání bylo několik, takže to nebylo tak, že bychom akceptovali automaticky požadavky Komise. Je ale pravdou, že se to nepodařilo, a tohle je opravdu ta nejužší novela, která napravuje ten deficit.
Nesouhlasím s panem kolegou Zahradníkem v tom, že se dávají nějaká nová práva. Ty nevládní organizace je opravdu mají a mají je dána skutečně tou směrnicí, ne výkladem toho zákona. To je prostě dneska reálný fakt. A já jsem přesvědčen, že nedojde k nějakému nadužívání nebo zneužívání tohoto zákona po jeho novele. Myslím si, že bychom si ty boje v tom dobrém slova smyslu, nebo ty debaty i s Evropskou komisí v těchto věcech měli ušetřit na otázky legislativy, které nás samozřejmě čekají a které půjdou až na tu samou hranu, viz novela čtyřistašestnáctky, stavebního zákona, a tak dále. Myslím si, že toto není případ, kdy bychom si měli sami dobrovolně říkat o nějaký, řekněme, soud, protože k němu by velmi pravděpodobně došlo a je k němu relativně blízko. Ale to nevyhrožuji, to konstatuji. Protože troufám si říct, že vím, kde je ten manévrovací prostor, který v případě jednání s Evropskou komisí o nevládních organizacích a jejích právech a povinnostech máme.
Z druhé strany bych nesouhlasil s paní předsedkyní výboru, paní kolegyní Balcarovou, protože kdyby došlo třeba k nějakému závažnějšímu porušení, například k nějakým emisím látek typu kadmia, arzénu a tak dále, tak je to postižitelné. Je to samozřejmě postižitelné i z pohledu České inspekce životního prostředí do jakékoliv složky, protože to znamená, že to někde překročilo nějaké povolené emise a má to nějaký závažný nebo nepříznivý účinek na lidské zdraví a je to postižitelné.
A ten její druhý pozměňovací návrh, který se týká nějakého rozšíření na další druhy, je skutečně zase výrazně rozšiřující povinnosti, které vycházejí z té směrnice, a my se opravdu dneska omezujeme na to, co nám Komise vyčítá, a jenom toto měníme.
Takže já bych vás chtěl požádat o podporu toho původního, a z tohoto důvodu, znovu opakuji, nepodpoříme jako Ministerstvo životního prostředí žádný pozměňovací návrh. Děkuji vám.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích. Poprosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou, poté přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko. Prosím. ***